Micro Precision 5.16 midbass valt tegen...

Gestart door WilcoL, juni 24, 2011, 18:53:47

Vorige topic - Volgende topic

WilcoL

Hey mensen,

Aangezien er wellicht ook wat car-audio enthousiastelingen like myself vertoeven, kan ik mijn vraag\geklaag net zo goed hier ook even plaatsen he  ;) ;).

Nadat een paar maanden geleden één van mijn Xetec G6's mids is overleden heb ik maar liefst 8 weken geduld moeten hebben op mijn bestellingen van een paar spiksplinternieuwe MP5.16 midbassen.

De Xetec's zijn echt nergens meer te krijgen & ik had deze driver dan ook gekozen vanwege z'n bewezen kwaliteit en klank, die mijn G6'jes zou moeten benaderen of zelfs overtreffen. Alleen speel ik er nu een paar uur mee en mijn eerste indruk is dat ze toch wel tegenvallen.

Ze lijken minder (behoorlijk minder!) te kunnen hebben qua belastbaarhied & ook nog eens wat minder verfijnd te klinken. Ik kan het haast niet geloven omdat zo'n beetje iedereen er lyrisch over is, maar zo ervaar ik het nu toch. Wellicht is de Xetec G6 gewoon écht ongehoord goed. Misschien moet ik ze ook nog wel even laten inspelen & dat ze dan vanzelf wat meer los komen...

Ik stuur ze actief aan met 120Wrms per kant van een Xetec P4-EVO en ze staan momenteel op 63Hz HP (24db) gefilterd. Ze spelen tot 2Khz en daarna pakken de tweeters het over (Xetec T28).

Heeft iemand wat suggesties? Moet ik ze gewoon even los laten komen? Ik zit er namelijk over te denken om ze te koop te zetten of te ruilen tegen mids die me meer aan zullen staan (maar dat alleen al zal lastig worden).

Ik hoor het graag,

Groeten, Wilco

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Tannoy Revolution Signature DC6T, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Oppo BD93EU - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

WilcoL

Haha: toch niet zoveel mobiele muziekliefhebbers hier?

Enfin:
Ik heb zojuist even de fase van een mid omgedraaid en mijn parametrisch EQ wat aangepast. Resultaat is wel een betere klank, maar mijn vriendin zei "zet je sub eens uit" en toen viel het laag toch echt helemaal weg. Daar waar je bij de G6 de sub meestal amper miste. Ik speel met een zeer subtiele SQ subwoofer, maar hij werd nou enorm gemist (Hugh Masekela & Trentemoller verloren hun glans...).

Het klinkt dus wel redelijk, maar is toch speelt toch niet op het niveau wat ik gewend ben eigenlijk. Ga ze maar even echt in laten spelen -ik heb in ieder geval weer geluid in de auto- en dan zal ik ze wat tijd gunnen voor mijn definitieve oordeel...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Tannoy Revolution Signature DC6T, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Oppo BD93EU - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS

Ejorne

Citaat van: WilcoL op juni 24, 2011, 18:53:47
Ik stuur ze actief aan met 120Wrms per kant van een Xetec P4-EVO en ze staan momenteel op 63Hz HP (24db) gefilterd. Ze spelen tot 2Khz en daarna pakken de tweeters het over (Xetec T28).

Citaat van: WilcoL op juni 24, 2011, 20:32:46
maar mijn vriendin zei "zet je sub eens uit" en toen viel het laag toch echt helemaal weg. Daar waar je bij de G6 de sub meestal amper miste.

Had je bij de G6 de HP filter uit staan of een heel stuk lager?

WilcoL

Citaat van: Ejorne op juni 24, 2011, 20:43:53
Had je bij de G6 de HP filter uit staan of een heel stuk lager?

Nope: exact dezelfde settings...