Installatie

Started by searcher, March 29, 2002, 00:42:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

searcher

Enkele jaren geleden kocht mijn eerste pc die ik nu nog gebruik.
Omdat ik in mijn omgeving niet direct mensen had die mij konden helpen of krap in hun tijd zaten heb ik door zelfstudie het e.a geleerd.

Wat ik nog niet beheers is hoe kan ik nu mijn windows 95 versie door windows 98 second edition vervangen?

Onderlaatst heeft iemand me geholpen om mijn computer schoon te vegen en windows 95 opnieuw te installeren.
Helaas vertelde dit persoon me dat er geen pasklare handleidingen zijn om dit te doen omdat je dan altijd wel tegen iets aanloopt wat niet beschreven staat.

Er zijn inderdaad talloze boeken die het e.a net niet of niet begrijpelijk beschrijven.
Wie weet waar ik de bovenstaande procedure kan lezen zodat ik het in de toekomst zelf kan.
Windows 98 over windows 95 installeren lukt niet omdat ik steeds de melding krijg dat er een nieuwere versie is geinstalleerd ???

                                                    m.v.g searcher



Selmar_Cleef

#1
De boeken serie "...... voor Dummies" is een goed begin. Alles staat in gewoon Nederlands beschreven. Een tijd geleden heb ik eens "internet woor dummies" gekocht. Heel informatief ook voor de gevorderden onder ons. Er is altijd wel iets wat je nog niet wist.
Als ik mij noet vergis zijn er boeken voor Windows 95 en 98. Ze zijn wel een beetje prijzig, maar wel de investering waard. V en D heeft deze boeken.

J.A.F._Doorhof

#2
Searcher,

Ik heb je daar al een keer antwoord op gegeven.

Je hebt een UPGRADE versie nodig van 95 naar 98.
De versie die jij waarschijnlijk gebruikt is OF een full version OF een OEM versie.

Als je de upgrade gebruikt dan kun je deze vanuit 95 gewoon installeren.

Wij verkopen veel de boeken van EC computing, dit zijn heel makkelijke boeken die net iets verder gaan dan de Dummy reeks (die zeer goed is by the way).

Je zult echter merken dat er GEEN enkel boek is dat antwoord geeft op de specifieke vragen die jij stelt, alleen forums en internet zijn daar goed voor. Kijk een boek weet niet precies wat jij draait en wat je hebt, en als dat niet klopt met elkaar dan heb je niets aan een boek.

Boeken zijn handig om bv te leren met word om te gaan, of om te leren een website te maken. Maar vaak als je in de problemen komt voldoet geen handleiding of boek meer, maar zul je toch alles zelf moeten oplossen door inzicht en ervaring.

MvrGr,
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#3
Ik heb inderdaad het antwoord destijds gehad alleen heb ik dit NU verward met windows 98 second edition.
argggh :-[,terecht dat je het nog even opmerkte.

Sommige boeken leggen het accent meet op de afbeeldingen en andere op tekst en het is inderdaad nooit volledig.
Alleen dacht ik dat het installeren van een windows versie op een kale pc een zeer algemeen was.

Is de upgrade versie even "goed" als windows 98 second edition?

                                                   m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

#4
Persoonlijk kies ik altijd voor een nieuwe schone installatie, maar het hoort net zo goed te zijn.

Windows opnieuw installeren is redelijk makkelijk, maar je moet wel weten wat je doet. Veel drivers zijn echt ZEER slecht geschreven. Zo heb je bv drivers die steeds blijven vragen om een CD, je moet dan zelf op de CD of op de Windows CD (nooit echt duidelijk) naar een bestand zoeken, tja dat kan verwarrend zijn als je al niet zeker weet wat je doet.

En bij XP is het helemaal een ramp, ECHTE XP drivers willen toch nog weleens aangeven dat ze NIET gecertificeerd zijn, maar toch gewoon werken, en op het net ook echt als XP drivers staan.

Gewoon je verstand gebruiken, en rustig nadenken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#5
Windows zelf is eenvoudig te installeren, de juiste drivers vinden is meestal het probleem. De ene fabrikant besteed meer aandacht aan het uitbrengen van nieuwe drivers dan andere. Hiermee kunnen problemen minder worden, helaas ook erger worden als er weer iets verkeerd herschreven is in de driver.
Installeren gaat ook steeds sneller. In het begin deed ik er ongeveer 3 a 4 uur over. Nu is het binnen 2 uur gepiept, alle software wel te verstaan. Windows alleen duurt al bijna 45 minuten :-/

J.A.F._Doorhof

#6
Windows met alle software opnieuw binnen 5 minuten ?

Gebruik GHOST van Norton.

Als ik een nieuw systeem moet opzetten, dan gebruik ik de volgende hulpmiddelen:

Kopieer alle bestanden van de installatie CD op je HD, onder een directory WININ. Bij XP kun je vanaf de CD installeren, als je toch vanaf HD wilt installeren start dan wel smartdrv.

Maak met een andere PC (of de huidige) verbinding met internet, en download ALLE nieuwe drivers voor je PC van het net, onder de directory INSTALLS.

Dan kun je je PC met een bootflop opstarten en de installatie starten. Vanaf HD installeert windows 9X, ME in ongeveer 20-25 minuten. Alle drivers zijn op één schijf te vinden dus ook dat gaat razendsnel.

Bijkomend voordeel :
Als je later weer de Windows CD nodig hebt, zal je PC er niet omvragen, maar de gegevens uit de winin directory halen.

MvrGr.
J.A.F. Doorhof
ITC TD.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#7
Ghost heb ik wel, zat bij mijn moederboard. Ik heb mijn schijf in 6 partities verdeeld, een partitie met mp3's.
Windows weer eens opnieuw erop gezet, doe ik ongeveer om de drie maanden, met Ghost. Had ik een verkeerde optie gebruikt om de ghost image terug te zetten. Resultaat? Nog maar twee partities over, dus ook ongeveer 400 MP3's foetsie :-[ :'( :o Voor mij voorlopig geen Ghost meer.
Windows cd heb ik al op de HD staan met alle nieuwe drivers, scheelt toch wel een beetje in tijd.

J.A.F._Doorhof

#8
Da's pijnlijk.

Ik gebruik daar een andere optie voor, maar da's een beetje smokkelen.

Ik gebruik een extra HD in de fileserver voor al mijn MP-3's en video's. Op die manier kan ik één vanuit alle PC's mijn eigen muziek beluisteren, en twee ik kan ze nooit per ongeluk wissen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#9
Bedankt nogmaals,

Als ik in de toekomst met 2 harde schijven gaat werken is het dan nuttig om games en mp3's op 1 harde schijf te zetten en alleen administratie ect op de andere.

Geheel off topic vraag een kennis van me heeft opgemerkt dat zijn GForce 2 trager draait onder Windows XP als onder windows 98 klopt dat?

                                           m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

#10
Ligt helemaal aan de driver release en de drivers van het mainboard, of de totale configuratie van je PC. XP kan beter overweg met GROTE geheugen pools, 98 zal daardoor vertragen, XP gaat steeds harder draaien.

Dat is dus zo niet te zeggen.

Als je de juiste drivers gebruikt, lijkt me het onder XP sneller draaien dan onder 98.

Op mijn games machine (PIV 1900, BL-7 en Ti400) was de Geforce III in ieder geval sneller dan onder ME.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Hij had het inderdaad over de drivers en de problemen ermee zoals jij ook al eens aangaf.
Is XP dan gebruiksvriendelijk te noemen als je o.a tegen deze driver problemen aanloopt?

                                              m.v.g searcher

                                                    



MrPink

#12
Win98 hoeft niet per se langzamer te draaien vanwege veel geheugen. Je moet er alleen wel iets voor doen om dat te voorkomen. Kijk op http://www.aumha.org/a/memmgmtz.htm voor meer informatie hierover.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

#13
Klopt,

maar het is bekend dat 98 en ME toch behoorlijk langzamer gaan draaien met 512MB geheugen als je alles standaard laat draaien. Ik heb het niet zo op die geheugen programma's (heb daar teveel problemen mee meegemaakt).

Eventuele aanpassingen in de registry zouden een oplossing brengen, maar XP is van nature al wat makkelijker. The more RAM the merrier.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

#14
Als je alles standaard laat draaien wel ja, maar de aanpassing is echt minimaal en zonder gebruik van (soms inderdaad meer problemen opleverende dan oplossende) memory managers.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

#15
Inderdaad.

Goede tip.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"