Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CoSo

Citaat van: Nosoforos op augustus 17, 2011, 01:06:37
Er is een update van Lion! Dit zou oa wifi-problemen moeten verhelpen, dus ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die daar last van hebben.
In Firefox gaat het goed, in Safari wil hij nog geen pagina's laden.

CoSo

In Safari doet ie het nu voorlopig ook.

CoSo

Wifi blijft het nu goed doen.

Moet wel zeggen dat ik nu vaker een lang apple zandloperje heb bij sommige acties.

Mail werkt ook niet helemaal goed maar dit schijnt bekend te zijn, POP3 moet je elke opnieuw wachtwoord opgeven maar met IMAP gaat het wel goed.
Verder hangt mijn Apple Mail nu helemaal zelfs bij het opnieuw opstarten.

Cyrus·

Citaat van: CoSo op augustus 24, 2011, 10:53:02
Wifi blijft het nu goed doen.

Moet wel zeggen dat ik nu vaker een lang apple zandloperje heb bij sommige acties.

Mail werkt ook niet helemaal goed maar dit schijnt bekend te zijn, POP3 moet je elke opnieuw wachtwoord opgeven maar met IMAP gaat het wel goed.
Verder hangt mijn Apple Mail nu helemaal zelfs bij het opnieuw opstarten.

Vreemd.... hier niets van dat, alles gaat als een speer.
Groeten,
Edwin

CoSo

maar teug naar Snow Leopard om te kijken of de problemen dan weg zijn.
Nu blijkt dat de Time machine bestanden op me Synology niet goed te zijn terwijl ik toch echt ervoor een backup had gemaakt  :-\
Alles staat gelukkig wel op de NAS opgeslagen.

Misschien toch maar weer naar een Time Capsule kijken, begreep dat de levensduur tegenwoordig wat langer is dan een jaar.

jowi

#230
Vraagje van een n00b op apple gebied; als ik installatiepakettsn (dmg files, waar staat dat voor?) download en geinstalleerd heb, verschijnt er na installatie een icon van die dmg file rechts op het bureaublad. Waarom is dat? Het is niet de applicatie zelf, het is echt de dmg of een link? er naar toe.

Nosferatu

#231
Citaat van: jowi op augustus 24, 2011, 21:30:35
Vraagje van een n00b op apple gebied; als ik installatiepakettsn (dmg files, waar staat dat voor?) download en geinstalleerd heb, verschijnt er na installatie een icon van die dmg file rechts op het bureaublad. Waarom is dat? Het is niet de applicatie zelf, het is echt de dmg of een link? er naar toe.
Een DMG is een disk image. Als je'm rechtsboven op de desktop hebt staan istie gemount. Na installatie programma sleep je die naar de prullenbak om te unmounten. Simpel.  ::)
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

jowi

Dat klinkt logisch ja. Als je eenmaal weet dat het een image is :)

Nog een beginnersvraag dan. Het valt me op, ook met de ipad, dat applicaties blijkbaar, eenmaal gestart niet meer gestopt hoeven te worden? Wat is de filosofie daarachter? Op de apple zelf komt een applicatie na starten in de dock terecht, nu zie ik de dock als een soort startmenu, maar dat is het dus blijkbaar niet?

jantje112

Citaat van: jowi op augustus 24, 2011, 22:58:48
Dat klinkt logisch ja. Als je eenmaal weet dat het een image is :)

Nog een beginnersvraag dan. Het valt me op, ook met de ipad, dat applicaties blijkbaar, eenmaal gestart niet meer gestopt hoeven te worden? Wat is de filosofie daarachter? Op de apple zelf komt een applicatie na starten in de dock terecht, nu zie ik de dock als een soort startmenu, maar dat is het dus blijkbaar niet?

Als je 2 keer op de homebutton drukt kun je de apps afsluiten. Maar apple vind dat het bij hun OS niet hoeft :)

jowi

Toch is het dan een beetje hinken op twee gedachten, waarom moet je een app dan wel zelf starten? Dan zou het logischer zijn dat alles na installatie gewoon meteen gestart wordt en gaat draaien en thats it... geheugenverbruik zal neem ik aan een issue zijn, tenzij apps zichzelf cachen en bij activatie terug in het geheugen worden gezet? Want zonder dat soort technieken kun je niet straffeloos alles maar opstarten en laten blijven draaien...

danielo

Citaat van: jowi op augustus 25, 2011, 08:10:08
Toch is het dan een beetje hinken op twee gedachten, waarom moet je een app dan wel zelf starten? Dan zou het logischer zijn dat alles na installatie gewoon meteen gestart wordt en gaat draaien en thats it... geheugenverbruik zal neem ik aan een issue zijn, tenzij apps zichzelf cachen en bij activatie terug in het geheugen worden gezet? Want zonder dat soort technieken kun je niet straffeloos alles maar opstarten en laten blijven draaien...

Dit is precies was er gebeurd, apple is bij iOS en bij OSX langzaam aan het gaan naar een model waarbij de gebruiker niet bepaald wat er draait maar het systeem het doen op hints wat je wil doen. Indien je een app wil gebruiken druk je op het icoon of hij komt op door een event (bijvoorbeeld een push message). Het systeem (osx) onder lion maakt zelf backups/versie  van alles en indien het systeem het nodig vind swapped die de app uit. Indien de app weer start gaat die (als developer het goed geeft gedaan) vanzelf weer verder. De diffs van de app (tussen de 2 statussen) wordt indien je iCloud aan hebt staan gelijk gesynced.

Indien je al Lion hebt moet he pages maar eens installeren en dan met versies spelen, erg indrukwekkend hoe ze een versie control systeem hebben aangepast en je nu door de versies van heen gaan in _draaiende_ apps. zowel je current als je oude versies draaien live en je kan bijvoorbeeld iets 'zoeken' in 1 en plakken in je current etc etc.

Het zal even wennen zijn vandaar dat bijvoorbeeld de save opties nog meestal aangeboden wordt maar tijdens de developer versies was die ook al weg je saved geen documenten meer ze zijn gewoon. Dit is echter zo'n stap dat ze het langzaam invoeren om mensen te laten wennen maar dit leid tot soms wat vreemde conclusies tijdens de overgang de komende jaren denk ik.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

#236
Klinkt goed 8) Ik zit natuurlijk nog heel erg in de oldskool mode, in de zin dat ik de neiging heb om zelf alles af te sluiten etc. ivm geheugen wat historisch gezien duur en zeldzaam is... maar ik begrijp het idee, het is eigenlijk een hele logische volgende stap in gebruik en ervaring met computers. Overigens is dit wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf, er zal dus snel meer harddisk en vooral meer geheugen gebruikt gaan worden, als het traditionele model achtergelaten gaat worden.

VlisChris

Hoe gaat dat dan met je werkgeheugen?
In SnowLeopard heb ik nogal eens dat mijn geheugen volloopt, en ik dan maar even handmatig wat applicaties sluit om het vrij te krijgen.
Is het de bedoeling dat het "stop xxxxxx" niet meer nodig is straks? Klinkt interessant, maar ben benieuwd hoe dat gaat als je meerdere geheugensleurpende programma's hebt draaien.
Photoshop, Bridge, PTGui en Photomatix tegelijk open kan dan wel eens een flinke uitdaging worden :) Of ik moet het verkeerd snappen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

Snap jou wel jowi, was voor mij ook erg wennen om programma's op OSX als het moest 'hard' te moeten afsluiten. Kan natuurlijk altijd nog via appels variant op CTRL-ALT-DEL, appeltje linksboven en dan Forceer stop (of alt-cmd-esc). Dit in het geheugen vast houden van programma's heeft wel voordelen, zeker als je 8GB of meer in je bak hebt zitten.

Sinclair had 'vroeger' met de QL (herinnert u zich deze nognognog ?) een cache, programma's die er eerst 20 seconden over deden om op te starten maar na afsluiten nog maar 2 bij herstart. Hield het dus ook 'vast'.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

jowi

Citaat van: Christiaan S op augustus 25, 2011, 08:55:22
Hoe gaat dat dan met je werkgeheugen?
In SnowLeopard heb ik nogal eens dat mijn geheugen volloopt
Applicaties die niet gebruikt worden, worden zonder dat je het merkt, weggeschreven naar harddisk, en zodra jij de applicatie weer nodig hebt, wordt ie weer snel ingeladen. Of naar geheugen, als dat beschikbaar is. Op zich niets nieuws hoor, dit 'swappen', gebeurt ook onder windows en andere os als het geheugen dreigt vol te lopen. Verschil is dat het vroeger gebruikt werdt als noodoplossing, maar aangezien harddiskruimte en geheugen almaar sneller en goedkoper worden, kun je het idee veel actiever en functioneler inzetten.

danielo

Citaat van: Christiaan S op augustus 25, 2011, 08:55:22
Hoe gaat dat dan met je werkgeheugen?
In SnowLeopard heb ik nogal eens dat mijn geheugen volloopt, en ik dan maar even handmatig wat applicaties sluit om het vrij te krijgen.
Is het de bedoeling dat het "stop xxxxxx" niet meer nodig is straks? Klinkt interessant, maar ben benieuwd hoe dat gaat als je meerdere geheugensleurpende programma's hebt draaien.
Photoshop, Bridge, PTGui en Photomatix tegelijk open kan dan wel eens een flinke uitdaging worden :) Of ik moet het verkeerd snappen ;)

Ja dit is ruwweg wat ze willen, de gebruiker zal minder merken of iets draait of niet dit kan ook omdat we meer geheugen hebben en ons 'back-up' geheugen nu veel sneller is met SSD ipv harddisken. Alle ontwikkelingen gaan er naar toe dat gebruikers niet meer hoeven nadenken over starten/stoppen van apps, wegsaven van werk en herbouwen van werkomgeving. Dit is waar dit allemaal overgaat en waar iCloud straks een grote rol gaat spelen. Een lion/ios app die goed gemaakt is kan door het systeem op elk moment gestopt wordt en weer herroepen zonder dat de gebruiker dit merkt en zo zal die het werk geheugen maximaal inzetten.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

Ok, een geavanceerde, technische vraag. Ik heb als test ende ter leehring ende vermaeck een bepaald niet legale versie van OSX Snow Leopard 10.6.7 draaien onder VMWare player in Windows 7/64. Ik beloof plechtig dat als ik verder ga met mijn Apple avontuur, ik een echte Apple zal aanschaffen.

Mijn probleem is dat deze osx vmx ooit geinstalleerd is met een harddisk van 30GB. Dat is te klein, ik wil hem groter maken. Nu kan ik in VMWare die 30GB wel opschroeven naar bijv. 80GB, maar zodra ik in OSX zit, is ie nog steeds 30. Ik heb wel bij de disk utility gekeken, daar zie ik dan het volgende:

--- 80 GB ( zeg maar unpartitioned)
  |
  +-- 30GB mac (de apple 'harddisk')

Natuurlijk wil ik liefst die 30GB oprekken naar 80, maar ik weet niet hoe... ik heb ook al in de terminal geprobeerd met diskutil resizeVolume enzo, maar die kan ook niets.

danielo

Citaat van: jowi op augustus 25, 2011, 12:35:04
Ok, een geavanceerde, technische vraag. Ik heb als test ende ter leehring ende vermaeck een bepaald niet legale versie van OSX Snow Leopard 10.6.7 draaien onder VMWare player in Windows 7/64. Ik beloof plechtig dat als ik verder ga met mijn Apple avontuur, ik een echte Apple zal aanschaffen.

Mijn probleem is dat deze osx vmx ooit geinstalleerd is met een harddisk van 30GB. Dat is te klein, ik wil hem groter maken. Nu kan ik in VMWare die 30GB wel opschroeven naar bijv. 80GB, maar zodra ik in OSX zit, is ie nog steeds 30. Ik heb wel bij de disk utility gekeken, daar zie ik dan het volgende:

--- 80 GB ( zeg maar unpartitioned)
  |
  +-- 30GB mac (de apple 'harddisk')

Natuurlijk wil ik liefst die 30GB oprekken naar 80, maar ik weet niet hoe... ik heb ook al in de terminal geprobeerd met diskutil resizeVolume enzo, maar die kan ook niets.

Waarom niet gewoon een 2e partitie erbij maken van 50Gig dam hou je die van 30Gig voor je systeem en zet je op de 50Gig al je developers dingen en je media die je nodig hebt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

Vind ik ook prima, maar hoe doe ik dat?

Nosferatu

Als je in Finder naar 'Programma's' gaat, daarin 'Hulpprogramma's' en dan 'Schijfhulpprogramma', kom je dan verder ? Zie je dan de partitie die je in VMWare hebt aangemaakt/vergroot ?
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

EJ


jowi

Ja zoals ik hierboven al tekende. Echter als ik die 80GB aanklik, dan zet ie in het volume scheme plaatje dat dát de mac schijf is, en dat ik hem niet kan resizen. Ik kan wel zeggen 'maak er 1 partitie van' maar dan moet ie dus de huidige 30gb schijf 'mac' genaamd, erasen, en dat kan vervolgens natuurlijk niet...

jowi

Citaat van: EJ op augustus 25, 2011, 13:29:00
Je kunt het simpelweg vergroten: http://www.macworld.com/article/55274/2007/02/marchgeekfactor.html

Google op resize osx partition.
Werkt niet, dat had al lang geprobeerd. Ik krijg bijv. bij 'diskutil resizevolume disk0s1 limits' de volgende foutmelding:
'error obtaining resizing information (is this disk a Mac OS 9 compatible "wrapped" HFS volume?)


jowi

Nou het zal ongetwijfeld te maken hebben met vmware, het is natuurlijk geen echte, 'eerlijke' situatie... Zo belangrijk is het ook niet, ik heb op zich genoeg ruimte om er mee te werken en om een goed idee te vormen van of dit is wat ik zoek, en om wat evaring op te doen met de wondere wereld die Apple heet ;)

VlisChris

Ben benieuwd wat jij er als Windows iemand van gaat vinden :)
Hoop dat het bevalt ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.