Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Pjotr

Citaat van: CyrusOne op augustus  9, 2011, 11:25:45
MS Office 2011. Die laatste staat er eigenlijk op om mijn zakelijke Exchange account te kunnen gebruiken; als ik een 100% goed werkend alternatief heb, gaat Office 2011 er af. Veel te zwaar.

Exchange is prima te configureren onder Mail, dus Outlook zou je eigenlijk niet nodig hebben.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

VlisChris

Ik heb een vraag over het op afstand bedienen van je mac.
Binnenkort zet ik waarschijnlijk een computer (windows) bij mijn ouders neer om daar mijn foto's naar toe te backuppen via het internet.
Nu ga ik dus een verbinding moeten maken tussen een windows computer in het ene huis, en een NAS in een ander huis.
Waarschijnlijk wordt dat dus het nodige zoekwerk voor mij en mijn maat om te kijken hoe we dan in gaan stellen.
Nu kunnen we natuurlijk steeds heen en weer rijden tussen de twee lokaties om iets aan te passen, maar dat gaat me gewoon teveel tijd en moeite kosten, dus ik bedacht me dat je waarschijnlijk vast wel iets van een remote bediening heb. En dat blijkt er te zijn in de vorm van Apple Remote Desktop.

Is dat wat ik daadwerkelijk nodig heb, en kan gebruiken als ik mijn MBP meeneem om daarmee via mijn iMac thuis de NAS in te stellen? Of ga ik wat anders nodig hebben?

Beetje warrig verhaal waarschijnlijk, maar kan het niet helemaal omschrijven :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Als je extern wilt inloggen, ongeacht PC of Mac, dan zul je poorten op je router moeten openzetten en forwarden naar de betreffende machine. Als je geen ongenode gasten wilt, is dat iets waarin je je van tevoren eerst goed zult moeten verdiepen als je dat niet door een expert wilt laten doen. Voor je het weet heb je een hacker binnen omdat je alle poorten open hebt gezet... :eh:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

VlisChris

Ga er inderdaad niet zomaar in 1x aan beginnen. Maar misschien heb je tips/adviezen waar ik ideeën op kan doen hoe ik op een externe lokatie op een veilige manier mijn foto's kan back-uppen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Ik doe dit soort dingen professioneel, Christiaan, en ga mezelf niet in de voet schieten door online handleidingen te maken. Ik voorzie in mijn levensonderhoud door dienstverlening en die markt is al krap genoeg.

Als je een kant-en-klare oplossing wilt, moet je gewoon backuppen in 'the cloud' bij een derde partij. Extern veilig inloggen is een pro-oplossing voor een consumer-probleem. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Cyrus·

Citaat van: Pjotr op augustus  9, 2011, 12:32:13
Exchange is prima te configureren onder Mail, dus Outlook zou je eigenlijk niet nodig hebben.

Dat is qua mail wel waar, maar niet qua agenda: daar doet Mail niet aan. Ik houd via Exchange twee zakelijke agenda's bij (1 voor alle afspraken en vergeet-mij-nietjes, de ander sec voor urenregistratie) en die agenda's kan ik via Exchange op de Mac ook prima bijhouden. Zal eens zien of iCal die Exchange-agenda's wil oppakken. Als dát lukt, ben ik het heertje  8)
Groeten,
Edwin

Cyrus·

@Christiaan: net als Audiofiel zou ik je sterk aanraden om "gewoon" voor een online-backupdienst te kiezen. Wel zo makkelijk en goedkoop. Hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden  ;)
Groeten,
Edwin

VlisChris

Online backup is leuk, maar daarvoor heb ik gewoon teveel GB's.
Denk niet dat ik ergens een TB'tje kwijt kan, en dat blijft natuurlijk gewoon groeien, die hoeveelheden. Vandaar dat ik "iets" wil doen om het naar een eigen computer op een andere lokatie te sturen.
Mocht dat nu echt een veiligheidsdrama worden moet het maar gewoon handmatig, en dat ik 1x per week de schijf ophaal en wegbreng, maar ik ken mezelf. Liever dus geautomatiseerd :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

@Christiaan; je kan een Windows machine overnemen door daarop een VNC client te installeren en 'Chicken of the VNC' op je MAC. Zelf heb ik Remote Desktop 3.5 ook nog draaien maar die blijft naar de standaard poort 5900 kijken (niet kunnen ontdekken waar dat eventueel is aan te passen maar ook nog niet echt naar zitten zoeken). Reden dat ik zelf poort 5900 (standaard VNC) niet gebruik is dat er wel heel erg vaak aan die deur word 'geklopt'. Moet je alleen de router aan de Windows-kant nog even duidelijk maken dat VNC-verzoekjes naar de juiste PC gaan. En op de PC natuurlijk de firewall hebt aangepast zodat die dat ook doorlaat.

2e optie is via Microsofts RDP protocol. Bij Microsoft kan je een RDP client voor de MAC downloaden (zit ook in Office 2011) zodat je via dat protocol de Windows PC kan benaderen. Wederom in Windows RDP aanzetten, firewall aanpassen en router goed configureren.

NAS ? Tja, da's een ander verhaal. Hoe die te benaderen is afhankelijk van de (on)mogelijkheden van de desbetreffende NAS. VPN, FTP, WebDav...... whatever you want. En dan ook weer de router goed configureren. In eerste instantie zal je zeer waarschijnlijk wel een paar keer aan het heen-en-weer rijden blijven totdat je alles goed hebt draaien.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

VlisChris

Ik open straks of morgen wel even een apart topic.
Hoop dat mijn maatje er ook nog in kan/wil reageren; die zit af en toe ook op dit forum.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

ik denk dan dat 1x per week de schijf wegbrengen het simpelste is

GH

Of "gewoon" een remote pc/nas neerzetten met een remote access mogelijkheid.
Als je op afstand een pc zou willen neerzetten lijkt Windows Home Server een optie, daar zit standaard een goede remote access functie in. Hoef je weinig te configureren, de router wordt in principe via UPnP ingesteld.

Maar het lijkt me allemaal een beetje overdreven. Ergens op afstand een pc constant laten draaien om wat files te kunnen backuppen.
Gewoon voor de echt kritieke bestanden een cloud oplossing kiezen en wellicht voor de rest ergens een externe HD neerleggen lijkt me een meer realistische oplossing.

Cyrus·

Citaat van: GH op augustus 10, 2011, 10:03:30
Maar het lijkt me allemaal een beetje overdreven. Ergens op afstand een pc constant laten draaien om wat files te kunnen backuppen.
Gewoon voor de echt kritieke bestanden een cloud oplossing kiezen en wellicht voor de rest ergens een externe HD neerleggen lijkt me een meer realistische oplossing.

Helemaal mee eens.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Citaat van: GH op augustus 10, 2011, 10:03:30
Maar het lijkt me allemaal een beetje overdreven. Ergens op afstand een pc constant laten draaien om wat files te kunnen backuppen.

Er zijn nogal wat bestanden dat als ik die kwijt raak ik toch een serieus praktisch, en financieel probleem kan hebben :)
Dan heb je het over bestanden die kritiek genoeg zijn om er in ieder geval moeite in te steken om te kijken of het allemaal mogelijk is.
Tip van een extra NAS neerzetten kan ook onderzocht worden :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CoSo

Citaat van: CoSo op augustus  2, 2011, 23:15:40
Ik heb niks anders dan wifi problemen onder Lion, schijnt een bekend probleem te zijn bij Apple.  :-\
Het schijnt dus aan het N-netwerk te liggen binnen Lion, op het g-netwerk werkt het gewoon.

GH

#190
Citaat van: Christiaan S op augustus 10, 2011, 10:26:23
Er zijn nogal wat bestanden dat als ik die kwijt raak ik toch een serieus praktisch, en financieel probleem kan hebben :)
Dan heb je het over bestanden die kritiek genoeg zijn om er in ieder geval moeite in te steken om te kijken of het allemaal mogelijk is.

Ik kan me niet zoveel voorstellen bij TB's die kritisch zijn en die ook nog eens veel wijzigen. Ik leg 1x per kwartaal een externe HD op een andere locatie en zet de wijzigingen/nieuwe bestanden gedurende die periode gewoon op Dropbox. Dat en een backup oplossing thuis is zo'n beetje het maximaal haalbare voor mij..... maar als je bereid bent wat te investeren kan het altijd beter natuurlijk :-).

Durk

Je hebt toch genoeg online oplossingen? Voor een paar dollar per maand kun je heel wat fotootjes veilig opslaan.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Cyrus·

Citaat van: CyrusOne op augustus 10, 2011, 09:07:29
Dat is qua mail wel waar, maar niet qua agenda: daar doet Mail niet aan. Ik houd via Exchange twee zakelijke agenda's bij (1 voor alle afspraken en vergeet-mij-nietjes, de ander sec voor urenregistratie) en die agenda's kan ik via Exchange op de Mac ook prima bijhouden. Zal eens zien of iCal die Exchange-agenda's wil oppakken. Als dát lukt, ben ik het heertje  8)

Update:

Exchange is gekoppeld aan Mail en ook iCal en adresboek syncen met de Exchange server  :worship:

In iCal kan ik gewoon mijn twee Exchange-agenda's zien en muteren. Wat een feest!

Als ik terug ben van vakantie nog wel de interne serveradressen voor mijn Exchange-account invullen, want anders werkt het niet als ik op de zaak in het netwerk zit.
Groeten,
Edwin

danielo

Citaat van: GH op augustus 10, 2011, 10:03:30
Of "gewoon" een remote pc/nas neerzetten met een remote access mogelijkheid.
Als je op afstand een pc zou willen neerzetten lijkt Windows Home Server een optie, daar zit standaard een goede remote access functie in. Hoef je weinig te configureren, de router wordt in principe via UPnP ingesteld.

Maar het lijkt me allemaal een beetje overdreven. Ergens op afstand een pc constant laten draaien om wat files te kunnen backuppen.
Gewoon voor de echt kritieke bestanden een cloud oplossing kiezen en wellicht voor de rest ergens een externe HD neerleggen lijkt me een meer realistische oplossing.

Of je gebruikt een back-up dienst, ik gebruik http://www.carbonite.com/ dit kost mij dacht ik 120 euro per 3 jaar. Op je machine zetten en klaar.

Daarnaast gebruik ik thuis een timemachine, er zijn dus 3 plekken waar de data altijd staat (met iCloud straks voor aantal dingen 4x). Waarvan altijd 1 'offsite'.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Loki999

Hoi,

Is het probleem van Apple al opgelost met lion en wifi? Moet je daar iets voor doen dan? ik zie namelijk nog geen update in de appstore en wifi werkt nog steeds niet bij mij.
Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

danielo

Citaat van: Loki999 op augustus 10, 2011, 14:45:45
Hoi,

Is het probleem van Apple al opgelost met lion en wifi? Moet je daar iets voor doen dan? ik zie namelijk nog geen update in de appstore en wifi werkt nog steeds niet bij mij.

Je zal iets duidelijker moeten zijn voor de meeste mensen is er geen wifi probleem. Wat ik hier soms alleen heb is dat die de verkeerde wifi pakt en iets te snel besluit welke de voorkeur moet hebben.

Ik denk dat er binnen een week een eerste public update komt maar ik kan er naast zitten.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CineSmurf

Citaat van: Christiaan S op augustus 10, 2011, 09:31:11
Ik open straks of morgen wel even een apart topic.
Hoop dat mijn maatje er ook nog in kan/wil reageren; die zit af en toe ook op dit forum.

Ik heb een ReadyNAS, daarin zit een mogelijkheid om veilig van afstand erop te komen. Waarschijnlijk hebben andere NASsen ook dit soort functionaliteit. Alternatief is inderdaad iets in de cloud te zetten, bijvoorbeeld dropbox, maar ik begrijp dat dat toch minder secure is.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CoSo

Citaat van: Loki999 op augustus 10, 2011, 14:45:45
Hoi,

Is het probleem van Apple al opgelost met lion en wifi? Moet je daar iets voor doen dan? ik zie namelijk nog geen update in de appstore en wifi werkt nog steeds niet bij mij.
Zet je n-netwerk maar eens uit op je router, dan zal je wifi probleem ook over zijn.
Het probleem in Lion zit in het n-netwerk gedeelte.


GH

#198
Citaat van: danielo op augustus 10, 2011, 14:35:47
Of je gebruikt een back-up dienst, ik gebruik http://www.carbonite.com/ dit kost mij dacht ik 120 euro per 3 jaar. Op je machine zetten en klaar.

Ik had 'm weleens voorbij zien komen, maar niet gezien dat er geen maximum zit in het datagebruik. Dat maakt het een aantrekkelijk alternatief.
Hoewel ik nu wel zie dat ze je boven de 200GB in snelheid gaan afremmen... maar vooruit dat kan ik me ook wel voorstellen.

Edit: De kwaliteit van Carbonite lijkt toch erg tegen te vallen. Prijs is voor slechts 1 computer, alleen de C: drive heeft een automatische backup (en daar staat mijn data niet) en de snelheid is volgens vele reviews enorm traag.

danielo

#199
Citaat van: GH op augustus 10, 2011, 18:46:36
Ik had 'm weleens voorbij zien komen, maar niet gezien dat er geen maximum zit in het datagebruik. Dat maakt het een aantrekkelijk alternatief.
Hoewel ik nu wel zie dat ze je boven de 200GB in snelheid gaan afremmen... maar vooruit dat kan ik me ook wel voorstellen.

Edit: De kwaliteit van Carbonite lijkt toch erg tegen te vallen. Prijs is voor slechts 1 computer, alleen de C: drive heeft een automatische backup (en daar staat mijn data niet) en de snelheid is volgens vele reviews enorm traag.

Ik kan alleen mijn eigen ervaring geven, vind 120 euro voor 3 jaar per computer niet zo duur. De snelheid tijdens het uploaden is langzaam in dat het vooral op de achtergrond gaat het kan dus goed week of 2 a 3 duren voor je eerste backup er is. Moet zeggen ik niet weet of er andere services zijn die dit soort dingen doen (en waar je ook via elke webbrowser, iphone,ipad bij je files kan).

Daniel.

PS: 2e probleem is dat het nog niet 100% goed werkt voor Lion we wachten op een update, zolang is het gratis.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.