Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Things to do:

1) Geen ironie meer in mijn antwoorden verwerken, want dat komt toch niet over. Bovendien zijn mijn grappen in het dagelijks leven al slecht ;) (mmm, doe ik dit puntje toch nog)
2) Met emotie blijven (want dat deed ik al) luisteren (en dit ook weergeven in de verslagen, want die blijf ik wel maken, zij het wat korter)
3) Eens een hele ander soort set beluisteren dan ik tot nu toe al gedaan heb en grotere verschillen tussen sets proberen aan te houden
4) Naar jullie adviezen blijven (want ook dat deed ik al) luisteren
5) Luisteren naar een set in zowel mijn woonkamer als luisterkamer om een idee te vormen van de invloed van de akoestiek op het geluid

Done:
* Sessienummers aangepast
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 17:57:17
Things to do:

1) Geen ironie meer in mijn antwoorden verwerken, want dat komt toch niet over.
Bespaar jezelf die moeite.  Er blijven altijd  wel dingen die niet overkomen, of verkeerd.  Behalve natuurlijk als je denkt dat dit idd het geval is.  Murphy's law, works both ways.

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 17:57:17
Things to do:

1) Luisteren naar een set in zowel mijn woonkamer als luisterkamer om een idee te vormen van de invloed van de akoestiek op het geluid
2) Met emotie blijven (want dat deed ik al) luisteren (en dit ook weergeven in de verslagen, want die blijf ik wel maken, zij het wat korter)
3) Eens een hele ander soort set beluisteren en grotere verschillen tussen sets proberen aan te houden
4) Naar jullie adviezen blijven (want ook dat deed ik al) luisteren

Done:
* Sessienummers aangepast

Misschien is deze combi iets voor je..

Classe cp800 pre
Classe ca2100 eind
B&W pm1 speakers

Budget technisch lastig..(3k pm1 en 4k cp800 geloof ik). Je zult die eind dan op de kop moeten tikken.  Maar ik denk precies wat jij zoekt... Maar goed andere combinaties zouden dit ook voor je kunnen realiseren..

En totaal wat anders ;) je kunt natuurlijk naar de zelfbouw hoornspeaker hier op het forum gaan luisteren ;)
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Kan me voorstellen dat dat een mooie combinatie is. Prijstechnisch inderdaad wel aan de hoge kant, maar ik zie de Classe CA 2100 bij RAF al in de aanbieding. Even benieuwd, heb je deze combinatie zelf gehoord omdat je hem aanraadt? En zo ja, waar?  En nog een vraagje, waar zie jij die hoornluidsprekers staan? Ik kijk er vast overheen...

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

Citaat van: garmtz op augustus  4, 2011, 17:49:00
Uiteraard.

Ik heb nergens gezegd dat ze 'redelijk hetzelfde klinken', maar dat het karakter van de speakers wel degelijk overeind blijft.

Dat kan ik beamen, had ze gehoord in hilversum, zelf meegenomen en na opstellen en 2 weken proefluisteren twijfelde ik...daarna is Garmt perdoonlijk langs geweest en heeft ze opgesteld en om te luisteren of mijn twijfel terecht was...en ze konden wel degelijk beter neergezet worden dus.....

Toen ik eenmaal wist hoe ze moesten staan zijn ze niet meer weggegaan ;-) en heb ik een en ander geleerd.....

chansig

En zo hoort het eigenlijk ook...zeker als je een behoorlijk bedrag gaat uitgeven. Mooie service.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 20:01:54
Kan me voorstellen dat dat een mooie combinatie is. Prijstechnisch inderdaad wel aan de hoge kant, maar ik zie de Classe CA 2100 bij RAF al in de aanbieding. Even benieuwd, heb je deze combinatie zelf gehoord omdat je hem aanraadt? En zo ja, waar?  En nog een vraagje, waar zie jij die hoornluidsprekers staan? Ik kijk er vast overheen...

Ja heb m gehoord bij remkes beeld en geluid te Eindhoven.  Helaas voor je dan wel met  classe ca-m600 monoblokken maar heb zelf ca2200 en ca5100 dus kan me het verschil inbeelden.. Ik ben razend enthousiast over het geluidsbeeld en de muzikaliteit dat die monitoren produceren en ik moet zeggen inclusief stand een plaatje om te zien.. Wat jij dan schetst wat je beluisterd hebt en wat je mooi vindt geeft mij het idee dat dit in de buurt kan komen bij wat je zoekt. Natuurlijk zijn er veel meer combi's mogelijk dan dit die voor jou een top resultaat geven. Zoals ik je geluids/muziek beleving ervaar lijkt dat een beetje op die van mij. Althans dat is mijn gevoel/inschatting.

Mijn mening over die combi is dat je het echte warme en wollige waar iedereen altijd bij b&w over praat los moet laten. Dat heb ik namelijk ook met mijn set die is totaal niet wollig en niet super warm of zo. Kil is het tegenovergestelde. Ik omschrijf het zelf als de warme kant van neutraal.

Misschien dat je voor het laag uiteindelijk toch een sub toevoegt. Want dat heb je vaker met monitoren. Dan is een sub een mooie aanvulling.. En als je later naar surround zou willen uitbreiden dan heb je de sub maar vast ;) .

Ik heb mijn set uitgezocht met michael buble (meets madison square garden) pink floyd (pulse en the division bell), tori amos (little earthquakes-> de s en t haal je er zo loepzuiver uit inclusief of een set in staat is de kleinste details in haar pianospel weer te geven, under the pink), aerosmith (o yeah ultimate aerosmith hits) een opname van de carmina burana van Orff, justin timberlake ( future love sound), robby williams (escapology), king crimson (red) en michael jackson (history). Dit zijn overigens cd's die ik kan dromen. Ik werd verrast door het detail en de nieuwe zaken die ik hoorde. Toen ik weer kippenvel kreeg bij Tori Amos (zonder de harde t en s) was ik verkocht :inlove: . In mijn geval was het dan een ssp800.

Ik heb de combi (cp800) beluisterd met michael bulbe ( die had ik toevallig in de auto) en ik zat ineens in msg mee te swingen. Daarnaast had ik Faithless (outrospective) er even in en dat was erg strak! Goed ik heb dan geen echte luistersessie gedaan maar wel even de tijd genomen om relaxt met een kopje koffie in een verduisterde luisterruimte een half uurtje te luisteren. Het stond toen net 2 dagen te spelen ( alles was net nieuw). Dus speakers moesten nog een beetje loskomen. Buiten de cd's stond er ook nog een logitech transporter aangesloten en was de streaming audio werkelijk top!

Maar goed 30 minuten luisteren en ik ben niet op zoek of zo.. Want mijn set had ik net aangeschaft..

Zo genoeg verkoopverhaal :D

Ze zullen vast ook wel bij je in de buurt te luisteren zijn in de zelfde setup. Want zo promoot b&w ze nu.

Gewoon lekker luisteren is ook mijn devies. En ja het is wel handig als je weet hoe het thuis een beetje klinkt. Dus thuis een stereoset uitproberen lijkt me zeer verstandig.

Over die hoornspeakers:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112675 . Ik vind dat ook een erg leuk topic om te lezen.

Veel plezier (en kippenvel) toegewenst in je zoektocht...
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Haha, niet eens zo heel erg anders dan mijn nieuwe setlist! Hoewel ik nog twijfel of ik Carmina Burana eraan toe zal voegen, kan de cd ook zo snel niet meer vinden en de opname was eigenlijk gewoon slecht :(
Eindhoven is even uit de weg, dus zal zeker eens kijken of dat hier in de buurt ook te vinden is. De B&W die ik heb gehoord had ook helemaal niet dat wollige, was juist erg gedetailleerd en toch niet opdringerig. Wel €5000,- en daar had ik betere luidsprekers voor gehoord. Nou ja, beter, luidsprekers die bij mij meer deden.

En inderdaad, zoals jij dingen beschrijft in je luistersessie, herken ik ze zeker ook. "De warme kant van neutraal", prima! Je hebt anders toch wel een beeld gekregen van de combinatie als ik het zo hoor, je kan het in ieder geval goed beschrijven wat je allemaal hebt gehoord.
Ik zal dat andere topic ook eens opsnorren ;)

Bedankt voor je reply!

Bas Akkerman

Voor de liefhebbers post ik ook even de nummers van mijn "nieuwe" setlist. Commentaar, toevoegingen, ideeën zijn meer dan welkom!
1.   Níl Sé Ina Lá (Níl Sé'n Lá) live-opname – Clannad
(akoestiek, publiek, kan het ook zachtjes spelen?, plezier in stemmen te horen)

2.   I Feel You – Depeche Mode
(schuren/ bijten/ rauw/ fel (te fel?), niet op de bank kunnen blijven zitten)
of
Smells Like Teen Spirit - Nirvana
(net als boven + dynamieksprongen)

3.   Just Hold Me – Maria Mena
(akoestische instrumenten, stem, muzikale boodschap, emotioneel nummer voor mij)

4.   Breathe – Pink Floyd
(bas, spreiding, ruimtelijkheid, verstaanbaarheid, sfeer)
of     Carmina Burana
(grootsheid, koor)

5.   Black Celebration (101) – Depeche Mode
(buitenoptreden, grootsheid, emotie en energie, meezingen)

Verder mogelijke kandidaten zijn Silent Shout van The Knife, Find My Baby van Moby en Little Lion Man van Mumford&Sons

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 20:59:16
Haha, niet eens zo heel erg anders dan mijn nieuwe setlist! Hoewel ik nog twijfel of ik Carmina Burana eraan toe zal voegen, kan de cd ook zo snel niet meer vinden en de opname was eigenlijk gewoon slecht :(
Eindhoven is even uit de weg, dus zal zeker eens kijken of dat hier in de buurt ook te vinden is. De B&W die ik heb gehoord had ook helemaal niet dat wollige, was juist erg gedetailleerd en toch niet opdringerig. Wel €5000,- en daar had ik betere luidsprekers voor gehoord. Nou ja, beter, luidsprekers die bij mij meer deden.

En inderdaad, zoals jij dingen beschrijft in je luistersessie, herken ik ze zeker ook. "De warme kant van neutraal", prima! Je hebt anders toch wel een beeld gekregen van de combinatie als ik het zo hoor, je kan het in ieder geval goed beschrijven wat je allemaal hebt gehoord.
Ik zal dat andere topic ook eens opsnorren ;)

Bedankt voor je reply!

Graag gedaan! Die 805d die je gehoord hebt, op welke set heb je die gehoord.. Of heb ik dat gewoon niet goed onthouden?  Want heb wel gemerkt dat het bij die speakers erg uit maakt welke versterker er aanhangt.. Ik heb ze bv op marantz en rotel gehoord en ik vond ze pas echt top op de classe combi.. Gelukkig ieder zijn voorkeur want anders reden we allemaal lada en droegen we alles af aan de SP.
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Citaat van: Softpower op augustus  4, 2011, 21:18:22
Graag gedaan! Die 805d die je gehoord hebt, op welke set heb je die gehoord.. Of heb ik dat gewoon niet goed onthouden?  Want heb wel gemerkt dat het bij die speakers erg uit maakt welke versterker er aanhangt.. Ik heb ze bv op marantz en rotel gehoord en ik vond ze pas echt top op de classe combi.. Gelukkig ieder zijn voorkeur want anders reden we allemaal lada en droegen we alles af aan de SP.

Ik moest ook weer even teruglezen. Een Naim Uniti, dus niet in verhouding met de power van Classé denk ik.

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 21:25:48
Ik moest ook weer even teruglezen. Een Naim Uniti, dus niet in verhouding met de power van Classé denk ik.

Is naar mijn mening een wezenlijk andere combi. Zonder daar een waardeoordeel mee uit te spreken.

Maar goed zoals ik al schreef er zijn veel meer combi's die de warme kant van neutraal weergeven en jeder zijn eigen specifieke manier.  Dat maakt muziek luisteren ook zo leuk!
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Citaat van: Softpower op augustus  4, 2011, 21:32:22
Is naar mijn mening een wezenlijk andere combi. Zonder daar een waardeoordeel mee uit te spreken.

Maar goed zoals ik al schreef er zijn veel meer combi's die de warme kant van neutraal weergeven en jeder zijn eigen specifieke manier.  Dat maakt muziek luisteren ook zo leuk!

Dat geloof ik ook graag en vind deze speurtocht meer dan leuk! Heb Classé eigenlijk nooit zo bij de speurtocht betrokken, simpelweg omdat het buiten mijn budget valt. Het is zooo verleidelijk om buiten je budget te neuzen. Te oren in dit geval.

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 21:37:41
Dat geloof ik ook graag en vind deze speurtocht meer dan leuk! Heb Classé eigenlijk nooit zo bij de speurtocht betrokken, simpelweg omdat het buiten mijn budget valt. Het is zooo verleidelijk om buiten je budget te neuzen. Te oren in dit geval.

Te oren :D :clapping: :pompomp:

Die houden we erin!

En ik vind je budget ruim. Dus daar gaat het je makkelijk in lukken.. En om het maar moeilijker te maken.. Je kunt ook 2e hands ( of demo) shoppen.. Kijk dan maar eens opnieuw naar je budget en wat er mogelijk is. Mijn set is deels nieuw deels demo...
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Citaat van: Softpower op augustus  4, 2011, 21:53:19
En om het maar moeilijker te maken.. Je kunt ook 2e hands ( of demo) shoppen.. Kijk dan maar eens opnieuw naar je budget en wat er mogelijk is. Mijn set is deels nieuw deels demo...

Dat maakt het inderdaad moeilijker, omdat ik dan bang ben iets goeds te horen en het dan aan te schaffen omdat het anders weg is. Niet dat ik demo uit de weg ga hoor, in tegendeel, maar ik ben er niet echt bewust of specifiek naar op zoek.

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 21:55:22
Dat maakt het inderdaad moeilijker, omdat ik dan bang ben iets goeds te horen en het dan aan te schaffen omdat het anders weg is. Niet dat ik demo uit de weg ga hoor, in tegendeel, maar ik ben er niet echt bewust of specifiek naar op zoek.

Nee zo bedoel ik het ook niet..  Maar je kunt ook boven je budget luisteren en dan er naar op zoek gaan als je er uit bent.. Dat houdt in dat je misschien wel je budget naar 10.000 opschroeft en dan gaat luisteren. Zit je ultieme set dan op die prijs dan kun je op zoek naar demo/2e hands... Wat misschien ook voor dit budget geldt ;) dus luisteren naar nieuw zoeken naar demo en 2e hands en ook nog je surround setje eruit slepen voor dezelfde investering..
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Zou inderdaad kunnen. Maar echt lekker ligt me dat ook weer niet tegenover de dealer. Ja, ik ben te netjes, ik weet...

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 22:01:51Zou inderdaad kunnen. Maar echt lekker ligt me dat ook weer niet tegenover de dealer. Ja, ik ben te netjes, ik weet...

Nu ga je toch ook bij meerdere dealers luisteren? En koop je bij de meeste dealers ook niet... Dus is de dealer waar je gaat kopen is misschien juist wel blij als je over demo spul begint. Ze willen zo af en toe ook wel spullen doorschuiven. Of weet niet eens dat je het dan 2e hands aanschaft. Niet dat ik je niet kan volgen. Maar je kunt je euro maar 1 keer uitgeven en die zou ik goed besteden en dat weet elke dealer. Je hebt al 3 of 4 dealers bezocht. Zij weten ook dat je op zoek bent en ze hopen da je een goed gevoel bij ze hebt gekregen en dat je of (het liefst) deze keer of in ieder geval een keer in de toekomst wat bij ze aanschaft. Je kunt nog zo'n goed gevoel over bv bbg hebben maar als ze niet hebben/kunnen leveren wat jij uiteindelijk mooi vindt koop je daar toch niet ondanks je goede gevoel en de kwaliteit en service die ze leveren.

Edit typo's
Pana 42VT30E

chansig

Enige verschil is dat je in jouw voorbeeld al zeker weet dat je het niet gaat kopen...dus helemaal zuiver is het niet.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: Softpower op augustus  4, 2011, 22:08:38
Nu ga je toch ook bij meerdere dealers luisteren? En koop je bij de meeste dealers ook niet... Dus is de dealer waar je gaat kopen is misschien juist wel blij als je over demo spul begint. Ze willen zo af en toe ook wel spullen doorschuiven. Of weet niet eens dat je het dan 2e hands aanschaft. Niet dat ik je niet kan volgen. Maar je kunt je euro maar 1 keer uitgeven en die zou ik goed besteden en dat weet elke dealer. Je hebt al 3 of 4 dealers bezocht. Zij weten ook dat je op zoek bent en ze hopen da je een goed gevoel bij ze hebt gekregen en dat je of (het liefst) deze keer of in ieder geval een keer in de toekomst wat bij ze aanschaft. Je kunt nog zo'n goed gevoel over bv bbg hebben maar als ze niet hebben/kunnen leveren wat jij uiteindelijk mooi vindt koop je daar toch niet ondanks je goede gevoel en de kwaliteit en service die ze leveren.

Edit typo's

Nee, tuurlijk kies ik voor wat ik mooi vind en niet voor een zaak. Niet dat ik service onbelangrijk vind, maar geluidskwaliteit staat bovenaan en daar ben ik wel onafhankelijk genoeg voor. Ik bedoelde meer dat ik het lastig zou vinden iets te beluisteren met de wetenschap dat ik het ergens anders als demo goedkoper kan krijgen. Er zit zeker wel in wat je zegt. Ik wil meteen een goede set en heb geen geldboom in de tuin, maar heb wel alle tijd. Dus iets boven je budget luisteren en dan zoeken voor een demo-exemplaar is zo gek nog niet. Maar dan nog, lekker zit het me niet.

Bas Akkerman

Oproep voor een thuistest!
Even een vraagje c.q. oproep aan jullie lezers. Ik wil graag thuis gaan luisteren welke plaatsing(en) het beste zou kunnen zijn voor mijn toekomstige set. Zelf heb ik echter een dusdanig kleine set dat ik daar nooit goed mee kan testen. Mijn vraag is dan ook of er iemand bereid is zijn set (eigenlijk alleen de luidsprekers) eens samen met mij bij mij thuis te komen beluisteren. Het gaat me niet zozeer om de kwaliteit, maar zodat ik een beetje beter in kan schatten wat de akoestiek doet en waar mogelijke aanpassingen gemaakt kunnen worden. Als jullie andere ideeën hebben om dit te testen, hoor ik het ook graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Oh ja, ik woon in Den Haag.

skyfox

Heb nog een oude set Sony vloerstaanders. Alleen moet ik die eerst ff ophalen in Zeeland waar ze uitgeleend staan. Had daarvoor al een afspraak staan op 14 of 28 augustus. Dus dan kan ik ze meteen doorschuiven naar je  :hehe:

Klinkt een stuk minder, maar het zal voor je plaatsing prima werken.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op augustus  5, 2011, 16:46:19
Heb nog een oude set Sony vloerstaanders. Alleen moet ik die eerst ff ophalen in Zeeland waar ze uitgeleend staan. Had daarvoor al een afspraak staan op 14 of 28 augustus. Dus dan kan ik ze meteen doorschuiven naar je  :hehe:

Klinkt een stuk minder, maar het zal voor je plaatsing prima werken.

Dat zou top zijn!!

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  4, 2011, 21:15:28Voor de liefhebbers post ik ook even de nummers van mijn "nieuwe" setlist.
Commentaar, toevoegingen, ideeën zijn meer dan welkom!
Heb jij wel eens gehoord van een orkest  enzovoort enzovoort enzovoort en daarmee wil ik niet mijn smaak of normen qua algemene ontwikkeling opdringen.
:-X

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus  5, 2011, 17:16:03
Heb jij wel eens gehoord van een orkest  enzovoort enzovoort enzovoort en daarmee wil ik niet mijn smaak of normen qua algemene ontwikkeling opdringen.
:-X

Ja, maar ik heb er niet zoveel mee. Misschien dat het komt doordat ik te weinig naar orkestvoorstellingen ga, zou best kunnen. Dus hoewel cd's van orkestopnames ongetwijfeld prima als test-cd's kunnen dienen, doet het genre me te weinig om ook emotioneel betrokken te raken. Gregoriaans en de eerder aangehaalde Carmina Burana, het "heftiger" werk dus, vind ik al wat boeiender. Voor het samenspelen en akoestische instrumenten vind ik het nummer *edit: van Clannad* overigens prima geschikt. Een veel kleinere bezetting, maar het geeft wel goed de akoestiek van de zaal en klankkleur van instrumenten weer.