Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

JIJ pakt mijn reply niet op zoals bedoeld  8). Ik zou graag lezen hoe Bas het zelf heeft ervaren want hij zal hopelijk op basis van zijn eigen ervaringen een keuze gaan maken en niet op de basis van de ervaringen van een ander.

Sander.
Citaat van: Poldo op juni 26, 2011, 15:57:50
ik denk het juist niet want ik had de Bach's in mijn top 3 staan en ik heb het idee dat we meer naar de luisterruimte van Snijders aan het luisteren was dan naar de Bach's. Ik vond de Bach's namelijk een stuk saaier klinken als in de ruimte waar ik ze heb beluisterd.

Daarom ben ik bang dat een volgende sessie bijvoorbeeld thuis, de Bach's niet meer zo lekker klinken voor Bas, zeker gezien de Bach;s veel feller in het hoog zijn dan de Audiovector's, dat is in principe geen smaak maar meer een conclusie, of je moet inderdaad net als bij Snijders tapijt op de wanden leggen. :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Poldo

Citaat van: Xander32 op juni 27, 2011, 08:34:16
JIJ pakt mijn reply niet op zoals bedoeld  8). Ik zou graag lezen hoe Bas het zelf heeft ervaren want hij zal hopelijk op basis van zijn eigen ervaringen een keuze gaan maken en niet op de basis van de ervaringen van een ander.

Sander.

niet als de ervaringen gebaseerd zijn op onjuiste ervaringen  ;)
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Xander32

EDIT: ik geef het op ... Ts; veel succes maar ook plezier in jouw zoektocht naar een voor jouw fijne set :thumbs-up:.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Bas Akkerman

@ Poldo, over smaak valt niet te twisten, dus jouw ervaringen neem ik zeker mee, maar zie ik niet als leidend. Ik ben nog vol op ontdekkingstocht dus alles aannemen dan wel afwijzen doe ik toch niet. Vind het natuurlijk wel leuk en gezellig dat je meegaat en een klankbord is nooit verkeerd.

@ Sander, blijf vooral posten. Ik heb dit topic geopend om ideeën op te doen en ervaringen uit te wisselen. Ik kies uiteindelijk echter zelf een set en zal elk advies zelf beoordelen of ik er iets mee doe. Eigenwijs, ja deze "ts" ;) is dat teveel om andermans mening zomaar over te nemen. Dat geldt overigens niet alleen met muziek(weergave) hoor ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juni 27, 2011, 14:38:26
@ Poldo, over smaak valt niet te twisten, dus jouw ervaringen neem ik zeker mee, maar zie ik niet als leidend. Ik ben nog vol op ontdekkingstocht dus alles aannemen dan wel afwijzen doe ik toch niet. Vind het natuurlijk wel leuk en gezellig dat je meegaat en een klankbord is nooit verkeerd.

@ Sander, blijf vooral posten. Ik heb dit topic geopend om ideeën op te doen en ervaringen uit te wisselen. Ik kies uiteindelijk echter zelf een set en zal elk advies zelf beoordelen of ik er iets mee doe. Eigenwijs, ja deze "ts" ;) is dat teveel om andermans mening zomaar over te nemen. Dat geldt overigens niet alleen met muziek(weergave) hoor ;)

het gaat mij meer om het waarom, een supernait is een uitstekende versterker, maar de dac is echt niet geweldig, het verschil komt door de versterker units van supernait en niet door de dac.
het feit dat je de audiovectors als schel ervaart is omdat je er 3 minuten naar geluisterd heb met billy jean van MJ wat hard is opgenomen + het feit dat de versterker behoorlijk op max stond gezien de vectors een hoger rendement hebben. Je wijst nu speakers af op minimale luisterervaringen.

Zo ie zo denk ik dat je iets minder speakers op 1 dag moet luisteren, eigenlijk max 2. Gezien het gewoon niet meer uit elkaar te houden is. Dit vertel ik uit ervaring en is niet om te pesten.

Dat er dan een wijsneus als Xander doorheen komt tetteren die helemaal niet bij onze sessies is geweest vind ik inderdaad uitermate storend.

Ik weet bijvoorbeeld ook dat zaken als Snijders heel erg hun "eigen" merken door je strot duwen dit heb ik ervaringen omdat ik daar 3 jaar regelmatig kom. Verder niks mis mee, maar soms "vertroebelen" zij je eigen gedachten.

Ik probeer alleen te helpen echter wanneer die niet wordt gewaardeerd dan houdt het voor mij op.

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Wat mij betreft zit ik nog in de ontdekkingsfase. Dat houdt voor mij in dat ik probeer te ontdekken waar mijn smaak ligt. En over smaak twisten is nu eenmaal lastig, het wordt dan al snel een welles-nietes discussie. In mijn posts van de luistersessies probeer ik aan te geven wat ik al dan niet fijn vind aan muziekapparatuur en vooral ook klanken. Ik merk dat ik "smooth" meer waardeer dan pittiger apparatuur. Dit betekent niet dat ik pittige apparatuur meteen afschrijf en koste wat het kost kies voor smooth. Bij het laatste ligt wel mijn voorkeur, daar zal ik eerlijk over zijn. Natuurlijk heb ik veel geluisterd onder verschillende omstandigheden met soms wat tijdsdruk. Juiste, dan wel onjuiste luisterervaringen zijn daardoor dan ook "nicht im Sprache" als je daar überhaupt over kan spreken. Een uitgewogen keuze kan ik dan ook nog helemaal niet gemaakt hebben! Dat is ook totaal niet mijn bedoeling, die keuze komt in de loop van de tijd wel.

Ik luister veel speakers inderdaad, maar dat kan wat mij betreft in de oriëntatiefase. Het gaat om míjn luisterindrukken, interpretaties, voorkeuren. Uiteindelijk zal ik tot een shortlist komen en die zal ik eerst thuis beluisteren. Daarna zal er een nog kortere shortlist komen van combinaties van luidspreker en apparatuur en die zal ik vervolgens zo "tweaken" dat ik mijn uiteindelijke keuze kan maken. Zo ook de audiovectors t.o.v. bijvoorbeeld de mangers. Die heb ik naast elkaar beluisterd met dezelfde apparatuur (zowel de eerste als de tweede keer). Genoeg voor een eerste indruk en voorkeur.
Dan de supernait. Zoals eerder gezegd (en dus wat mij betreft ook de laatste keer voor dit moment) ik heb beschreven wat de supernait voor míj met het geluid deed. Of dat nu de versterker, de dac of de combinatie van die twee is, is nog helemaal niet het belangrijkste.

Ten slotte wil ik dat mijn mede-forumleden mij blijven voorzien van ideeën, opmerkingen en adviezen. Daar heb ik echt wat aan en daar heb ik dit topic ook voor gemaakt. Hoewel ik me kan voorstellen dat daar al snel goedbedoelde meningen uit voort kunnen vloeien (en dan heb ik het over iedereen die post), heb ik ze liever niet. Anders verwordt dit topic tot een discussie die niets meer te maken heeft met het doel; een set samenstellen die mij muziekbeleving en plezier geeft.

Wij gaan donderdag lekker luisteren bij BB&G en ik zal daar weer een luisterverslag van maken. Wat mij betreft is de afgelopen discussie (over bach, supernait, audiovector en al wat dies meer zij) dus gesloten!

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Ik wou al snel weer reageren op de onderstaande reply - mijn valkuil ... toch maar niet. De ts schiet er niets mee op.

@ ts: ik kijk uit naar jouw verslag betreft de ervaringen bij BB&G, veel plezier daar! En vraag daar ook zeker of je ff voor de fun een demo mag in/van hun ht-room  :headbanging:.

Sander.

Citaat van: Poldo op juni 27, 2011, 19:20:57
het gaat mij meer om het waarom, een supernait is een uitstekende versterker, maar de dac is echt niet geweldig, het verschil komt door de versterker units van supernait en niet door de dac.
het feit dat je de audiovectors als schel ervaart is omdat je er 3 minuten naar geluisterd heb met billy jean van MJ wat hard is opgenomen + het feit dat de versterker behoorlijk op max stond gezien de vectors een hoger rendement hebben. Je wijst nu speakers af op minimale luisterervaringen.

Zo ie zo denk ik dat je iets minder speakers op 1 dag moet luisteren, eigenlijk max 2. Gezien het gewoon niet meer uit elkaar te houden is. Dit vertel ik uit ervaring en is niet om te pesten.

Dat er dan een wijsneus als Xander doorheen komt tetteren die helemaal niet bij onze sessies is geweest vind ik inderdaad uitermate storend.

Ik weet bijvoorbeeld ook dat zaken als Snijders heel erg hun "eigen" merken door je strot duwen dit heb ik ervaringen omdat ik daar 3 jaar regelmatig kom. Verder niks mis mee, maar soms "vertroebelen" zij je eigen gedachten.

Ik probeer alleen te helpen echter wanneer die niet wordt gewaardeerd dan houdt het voor mij op.

Bas Akkerman

Thnx!

Citaat van: Xander32 op juni 27, 2011, 20:51:29
En vraag daar ook zeker of je ff voor de fun een demo mag in/van hun ht-room  :headbanging:.

Haha, of ik dat nou moet doen... Dan word ik dus echt verpest hè!?   :crazy:

Miesepies

Ben benieuwd wat je van de wb sq2's vind. Zorg wel dat je ze stereo kan luisteren zonder sub. Ik ben een tijdje geleden bij bb&g op bezoek geweest, toen stonden de sq2's in een ht opstelling met een DD18 welke mij enorm afleidde van de muziek en de kwaliteiten van de speakers :(

(Nou ben ik zowieso geen fan van een sub bij muziek hoor :P)

Bas Akkerman

Goed om te weten! Een goed geïntegreerde sub kan zeker wel een meerwaarde hebben bij muziek, denk ik. Alleen vind ik de tot nu toe beluisterde monitors en vloerstaanders al meer dan genoeg bas hebben, dus voor de korte termijn komt er toch nog geen sub.
Ik ben ook benieuwd hoe het allemaal gaat klinken.

*edit: aangepast n.a.v. onderstaande discussie tussen Miesepies en Bjorn. Punt van de discussie is bij "ts" duidelijk heren ;)

bmateijsen

Citaat van: Miesepies op juni 27, 2011, 21:37:06
Ben benieuwd wat je van de wb sq2's vind. Zorg wel dat je ze stereo kan luisteren zonder sub. Ik ben een tijdje geleden bij bb&g op bezoek geweest, toen stonden de sq2's in een ht opstelling met een DD18 welke mij enorm afleidde van de muziek en de kwaliteiten van de speakers :(

(Nou ben ik zowieso geen fan van een sub bij muziek hoor :P)

Jij wilde in surround luisteren, dus dan gaan we naar het home-theater. ;). En ons home-theater is voor film. Natuurlijk kan je er prima muziek luisteren, maar zoals de meeste bij stereo in het midden zitten, is dat in ons theater gewoon simpelweg niet mogelijk. We hebben 2 money seats, wat in surround vrijwel altijd zo is. Met stereo heb je over het algemeen maar 1 echte money seat. En ons home-theater is gewoon een dedicated ruimte om film in alle glorie weer te geven, daar is de akoestiek voor aangepakt en de nagalmtijd voor berekent. Iets wat we ook gewoon vertellen, toch?

We hebben je toch ook uitgenodigd om een nieuwe afspraak te maken en de set in stereo te luisteren ;).

Overigens is een luisterruimte nooit vergelijkbaar met een huiskamer, immers geen enkele winkel kan een luisterruimte exact maken zoals jou huiskamer is. Dat betekent dat je een indruk kan krijgen wat je prettig vindt, welke verschillen er zijn en wat je meer prefereert om je shortlist echt samen te stellen. Een goede dealer zal je ook begeleiden bij die keuze in wat wel en niet kan/ mogelijk is in een bepaalde ruimte.

Groet,

Bjorn

Miesepies

Is al een tijd geleden hoor... Denk dat je nu gewoon in de woonkamer komt te zitten. Geweldig mooie grote kamer, heerlijk om speakers de ruimte te geven. Minpuntje is dat je thuis vaak niet zo'n grote ruimte hebt, dus zeker speakers ook thuis nog eens uitproberen.

bmateijsen

Citaat van: Miesepies op juni 27, 2011, 22:04:19
Is al een tijd geleden hoor... Denk dat je nu gewoon in de woonkamer komt te zitten. Geweldig mooie grote kamer, heerlijk om speakers de ruimte te geven. Minpuntje is dat je thuis vaak niet zo'n grote ruimte hebt, dus zeker speakers ook thuis nog eens uitproberen.

Zie mijn aanvulling hierboven.... Wat je wat mij betreft wel en niet moet doen in een luisterruimte. ;). Realiseer je ook dat als je ergens 'verliefd' op wordt, het over het algemeen (wanneer het plaatsbaar is), de verliefdheid niet echt weggaat... ;)

Miesepies

Citaat van: bmateijsen op juni 27, 2011, 21:59:35We hebben je toch ook uitgenodigd om een nieuwe afspraak te maken en de set in stereo te luisteren ;).

Jawel... maar wist eigenlijk nog niet wat ik wilde. En ben ook nog eens slecht in beslissingen nemen :P

Citaat van: bmateijsen op juni 27, 2011, 22:07:16Realiseer je ook dat als je ergens 'verliefd' op wordt, het over het algemeen (wanneer het plaatsbaar is), de verliefdheid niet echt weggaat... ;)

Ja, dat is waar, maar had toch mijn huidige speakers eerst thuis moeten luisteren (mijn eigen fout). Hoe goed ze ook klinken, sommige speakers leven echt op met meer ruimte.

De ts heeft het over een kamer van 3x5m, vandaar dat ik dat dus nog even aanstip :)

bmateijsen

Citaat van: Miesepies op juni 27, 2011, 22:26:09
Jawel... maar wist eigenlijk nog niet wat ik wilde. En ben ook nog eens slecht in beslissingen nemen :P

Volgens mij waren jullie niet echt verliefd na de demo.... dus op zich een goede beslissing genomen om verder te kijken. Vergeet ook niet dat muziek luisteren en film kijken gaat om beleven/ ervaren en daarbij komt ook smaak om de hoek kijken. Gelukkig willen we niet allemaal hetzelfde ;)

CiteerJa, dat is waar, maar had toch mijn huidige speakers eerst thuis moeten luisteren (mijn eigen fout). Hoe goed ze ook klinken, sommige speakers leven echt op met meer ruimte.

Ik heb je topic gevolgd en jij bent inderdaad beter af met de monitor in de reeks van MA Platinum.

CiteerDe ts heeft het over een kamer van 3x5m, vandaar dat ik dat dus nog even aanstip :)

Volgens mij weet de TS heel goed wat hij zoekt en wat hij wil beluisteren. ;). Laat hem eerst maar eens zijn shortlist maken, en mochten wij daarbij kunnen assisteren, dan horen we dat graag van hem. ;). De rest komt vaak vanzelf wel op zijn plek terecht. Kiest hij niet voor een set bij ons, dan zal hij ook hopelijk wel goed ventileren wat hij echt wil richting de dealer die hem dat mogelijk kan leveren.

Groet,

Bjorn

Bas Akkerman

Zo, nog één nachtje slapen en dan als de gesmeerde bliksem naar Hilversum. Even zien of ik daar het in Keulen zal horen donderen. Je kan er trouwens donder op zeggen dat ik geen voorlopige conclusie meer plaats voordat het verslag online komt. Anders is dit topic voor je het weet naar de bliksem.

Ok, dat waren weer meer dan genoeg flauwe woordspelingen voor vandaag!

Ralph71

Citaat van: Bas Akkerman op juni 29, 2011, 09:09:10
Zo, nog één nachtje slapen en dan als de gesmeerde bliksem naar Hilversum. Even zien of ik daar het in Keulen zal horen donderen. Je kan er trouwens donder op zeggen dat ik geen voorlopige conclusie meer plaats voordat het verslag online komt. Anders is dit topic voor je het weet naar de bliksem.

Ok, dat waren weer meer dan genoeg flauwe woordspelingen voor vandaag!

Als je de WB Square 2 gaat beluisteren, zou ik Bjorn of Garmt zeker even vragen om daarna de WB Arc ook aan te sluiten (zeker als een van de heren de speaker goed instelt). Wij kwamen destijds ook voor de WB Square 2, maar zijn meer dan tevreden met de WB Arc naar huis gegaan. Succes morgen!
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

Bas Akkerman

De ARC's heb ik bij mijn eerste luisterbezoek gehoord en die vond ik toen een beetje leiden tot luistermoeheid. Ben benieuwd in hoeverre ze dat nu weer doen t.o.v. de andere speakers die ik ga luisteren. Ik kan me voorstellen dat jouw Arcam's misschien wat aan de warme kant zijn en dat goed samengaat met de ARC's.

Ralph71

Citaat van: Bas Akkerman op juni 29, 2011, 11:15:07
De ARC's heb ik bij mijn eerste luisterbezoek gehoord en die vond ik toen een beetje leiden tot luistermoeheid. Ben benieuwd in hoeverre ze dat nu weer doen t.o.v. de andere speakers die ik ga luisteren. Ik kan me voorstellen dat jouw Arcam's misschien wat aan de warme kant zijn en dat goed samengaat met de ARC's.

Mocht je ook nog geen keuze hebben gemaakt inzake apparatuur, dan zou ik de heren van BB&G een passende match laten voorstellen, mijn ervaring is dat ze heel goed weten wat wel of niet matcht. Ben benieuwd naar je verslag morgen.
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

Bas Akkerman

Ja, dat geloof ik ook wel. Garmtz en ik hebben wel wat raakvlakken wat muziek, dat scheelt zeker ook wel.

Verslag komt vrijdag in de loop van de dag. Morgen ga ik direct door naar Amstelveen om daar met nationale selectie rolstoelhockey te kijken naar de wedstrijd in de Champions Trophy. 

hifihenk

Ik las dat je de combi Linn DSI en Harbeth M30 gaat beluisteren.

De Harbeths ben ik nu (helaas) aan het inpakken om ze morgen ochtend weer in H'sum af te leveren  ;D

Ik ga niets verklappen en ben benieuwd wat jij van deze combi vindt.

Veel luister plezier morgen.  :music:
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Bas Akkerman

Citaat van: hifihenk op juni 29, 2011, 15:36:30
De Harbeths ben ik nu (helaas) aan het inpakken om ze morgen ochtend weer in H'sum af te leveren  ;D

Dat belooft wat! ;) Zou het leuk vinden als je mijn luisterverslag er vrijdag van leest (en je eerlijke commentaar erop geeft)!

Deleted member

Bas, leuk om over je ervaringen te lezen. Als je straks een shortlist hebt zeker even langer en thuis luisteren naar in elk geval de luidsprekers want sommige kwaliteiten (of nadelen) natuurlijk kunnen je pas later gaan opvallen.

Ik ben trouwens erg benieuwd welke Von Schweikerts je hebt gehoord (gezien de prijs gok ik op 't instapmodel, de kleine Unifield One's?) want analytisch is een term die je eigenlijk nooit in één zin genoemd ziet worden met Von Schweikert!!  ;) Transparant overigens zeker wel en dat is ook grotendeels vergelijkbaar maar niet helemaal hetzelfde naar mijn mening. Transparant vind ik 't "positieve analytisch" en 'analytisch' 't negatieve analytisch zeg maar.  ;) Bij een 'transparante' luidspreker hoor je goed de verschillen tussen de apparatuur én de opname/productie en dus zal een klinische opname ook klinisch klinken en een 'muzikale' opname muzikaal. Bij analytische apparatuur kan ongeacht de opname/productie bepaalde zaken als detail etc. worden 'uitvergroot' wat 't onnatuurlijk maakt en in geval van slechte opnamen/producties onluisterbaar. Von Schweikert blijft bij de modellen die ik ken/over lees toch altijd aan de natuurlijke kant. Overigens je mening is je mening net als je smaak dus 't is geen aanval.  :)

Bas Akkerman

Hoi Antoine,

Ik heb het destijds dus niet opgeschreven, maar volgens mij was het de Unifield One. Ik kan nog wel even contact opnemen met de zaak waar ik ze heb beluisterd als je dat wilt. Ik vond ze transparant en, omdat ik daar aan moet wennen (niet van houd??), vond ik ze analytisch. Het verschil met andere luidsprekers die minder transparant waren, kan ik het beste als volgt omschrijven.
Je hebt van die tekeningen waar je de puntjes bij moet verbinden, van 1 naar 2 naar 3, etc. Uiteindelijk heb je dan een plaatje. De transparante luidsprekers komen op me over alsof ik naar de precieze puntjes zit te kijken, waardoor ik het plaatje als geheel wat lastiger kan zien. De speakers die op dit moment mijn voorkeur hebben, laten juist meteen het plaatje zien, maar je ziet minder goed dat dat plaatje eigenlijk uit verbonden puntjes bestaat.

Wat ik nu al wel ontdekt heb is dat ik luidsprekers/sets die het hoog benadrukken snel als vermoeiend beschouw. Daarnaast vind ik een droge bas ook belangrijk en dan hoeft die niet eens zo diep te gaan. Maar het belangrijkste is tot nu toe dat het muzikaal klinkt. Dat vond ik ook het opvallende aan de laatste combinatie die ik hoorde. Hoewel andere sets gedetailleerder waren hoorde ik bij die sets niet alles, omdat ik bezig was met technisch luisteren. Bij de laatste set werd ik in de muziek getrokken, waardoor ik ineens wel dingen hoorde. Paradoxaal, ik weet het, maar wel interessant.

Als ik eenmaal mijn shortlist heb, zal ik zeker langdurig gaan luisteren. Dan komen er ook veeel meer nummers en stijlen voorbij. Dat is nu een beetje het manco; ik luister naar (een beperkt aantal) nummers die volgens mij het beste aan kunnen geven wat de sterke en zwakke punten van een set zijn. Probleem daarbij (zoals jij ook aangeeft) is dat niet alle nummers even goed zijn opgenomen en dus een vertekend beeld kunnen opleveren. Echter als ik alleen prima opgenomen nummers beluister, mis ik ook sommige opnames die echt wat met me doen. Vandaar mijn sessienummers; hopelijk een mix van beide.

Overigens is bovenstaande geen verdediging naar jou toe hoor ;) Slechts een verduidelijking van mijn indrukken tot nu toe. Voor de lezers en vooral ook voor mijzelf.

Deleted member

Hoi Bas, ik begrijp wat je bedoelt en je analogie naar de puntjes verbinding puzzels is helder en ik kan me er wel in verplaatsen. We luisteren tenslotte ook niet allemaal op dezelfde manier naar muziek (zelf ben ik een wat meer analytische luisteraar en jij laat wellicht liever 't plaatje als geheel voor je schilderen) dus ik kan me voorstellen dat 't niet je smaak is. :)

Navraag doen is niet nodig hoor, het kan haast niet missen als 't een monitor was. De Unifield One is overigens ook een precieze monitor lees ik net ook nog in een review (heb 'm zelf nog niet goed beluisterd) dus je beschrijving en luisterervaring kloppen heel goed als je die review als referentie neemt.  :) (zie eventueel: http://www.soundstage.com/index.php?option=com_content&view=article&id=143:von-schweikert-audio-unifield-1-loudspeakers&catid=55:full-length-reviews )

Je pakt 't mijns inziens in elk geval erg goed aan in de voorbereiding en verschillende luistersessies, ook je muziekkeuze is natuurlijk erg goed als je van alles wat wilt horen en vergelijken. Een te eenzijdige muziekkeuze zal je tenslotte een op die soort muziek getunede set opleveren en dat is vervelend als je muzieksmaak veel breder is en dus eigenlijk een allround set zoekt.

Veel succes en luisterplezier! De bekende waarschuwing "pas op voor 't virus" is trouwens denk ik wel op jou van toepassing, volgens mij ben je vatbaar!  :D