Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op juli  3, 2012, 21:06:29
Man, dat jij niet onderhand moe wordt van al die luistersessie en van jezelf..... miz zoek jij naar de perfecte set.. en die bestaat niet.
Sterker, ik ga de luistersessies nog best missen! Dus daarna ga ik een hoop M&G's doen.  :bigsmile:
Perfectie bestaat niet en streef ik ook niet naar, zie dit als de finishing touch.

Citaat van: garmtz op juli  3, 2012, 21:11:40
Ik snap de zoektocht wel. Het voorkomt in ieder geval dure wisselingen... ;)
Och, ieder zijn eigen weg. Synergie is alles, dat merkte ik afgelopen zaterdag ook weer. En dat is mijn inziens pas echt goed te bereiken als je een hele set in één keer samenstelt. Waarmee ik nooit gezegd heb dat het op een andere manier samenstellen geen goede sets op kan leveren, de synergie is alleen lastiger te bereiken.

Citaat van: eric_audio op juli  3, 2012, 21:12:36
Wat Harberth betreft is het alleen vergelijken met de opvolger volgens mij, en de LV is al een tijd geleden voorbij gekomen als iets dat toch nog een keer beluisterd moet worden.
De spijker op zijn kop Eric!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Citaat van: eric_audio op juli  3, 2012, 21:14:03
Inderdaad. Sommigen hier upgraden zo'n beetje om het jaar. Maar dat kost een geld...
om het jaar...ik mag er niet aan denken  :D     gelukkig was ik net op tijd
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Citaat van: Dynky op juli  3, 2012, 21:18:30
om het jaar...ik mag er niet aan denken  :D     gelukkig was ik net op tijd
Lol, anderhalf jaar is hier inderdaad extreem lang. Maar echt, ik respecteer ieder zijn werkwijze. En houdt het forum ook wel spannend eigenlijk.  ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: twani op juli  3, 2012, 21:49:35
Bas, eigenlijk toch wel heel lastig om een voor jouw ideale set te "componeren" want hoe pak je zoiets nou aan..... Ik bedoel het volgende: Stel nu de 30.1 klinkt bijv. een tikkie directer dan de 30 (de verschillen zullen niet enorm zijn denk ik) laat je dit in het totaalresultaat (complete set) dan zo of compenseer je dat dan weer met een wat "zoeter"gevoicte amp, of stel je zet in op een super HL5 die wat minder "monitor achtig" is, zet je deze dan weer op een wat meer "Pinpoint" versterker of laat je het zo.
Ik bedoel eigenlijk dit:  3+2=5 maar 1+4 is ook 5 maar op een andere manier bereikt maar wél 5!
Hangt het er voor jou dan ook nog vanaf hoe je 5 hebt bereikt, of is 5 gewoon het doel hoe dan ook bereikt?

Moeilijke materie ik weet het, het schoot echter tijdens het lezen van dit topic door m`n hoofd vandaar...
In ieder geval ga ik niets meer aan de bron- en versterkerkant veranderen. Zeker de bron is van grote klasse en de versterker zal daar, met de opbouw van alle componenten in gedachten, zeker ook zijn eigen bijdrage aan leveren. Wat dat betreft vond ik het opvallend dat de 47labs afgelopen zaterdag erg vloeiend en "analoog" op mij overkwam en, net als de RA Opus 21 cd-speler, een gescheiden voeding heeft. De Harbeth Monitor 30 is voor mijn gevoel de schakel die niet alles wat de bron weergeeft laat horen. Maar dat is echt alleen een gevoel. Best kans dat de verandering naar Harbeth Monitor 30.1 of de LV helemaal geen winst oplevert, dan weet ik dat ook weer.

In algemeenheid ben ik van mening dat je een set het best geheel nieuw opbouwt om de grootste kans op synergie te krijgen. Persoonlijk ga ik dan allereerst voor een luidspreker die in zijn prijsklasse het beste veranderingen in de keten ervoor weer kan geven. Vervolgens een versterker die de luidspreker goed kan aansturen en nog wat reserve overheeft. En die, net als de luidspreker, zo min mogelijk gekleurd is. Als je dan wil kleuren, zou ik dat doen bij de bron. In de volgorde het laatste stuk (op kabels na), maar evengoed wel een erg belangrijke. En naar mijn idee soms een ondergeschoven kindje als ik zo om me heen kijk hier op het forum. Voor mij zijn de namen van de verschillende onderdelen ook "spot on". Bron - bekabeling (verbinding) - versterker - weergever. Ik denk dat mensen met die letterlijke betekenis in gedachten nog het best een mooie set kunnen samenstellen.

Ik heb geen "5" in mijn hoofd zitten, in die zin niet eens echt een doel voor ogen dat ik wil bereiken. Het doel is wat mij betreft een middel, de set die muziek weergeeft en waar ik naar muziek luister als die aanstaat, niet naar een set. Ik heb het afgelopen jaar puur geluisterd en ontdekt welk component wat doet. In die zin laat ik het doel over me heen komen en wil ik me verrast laten worden. Wel merk ik dat een hoop producten een eigen klankkarakter hebben en dat leidt mij te vaak af van de muziek. En over je optelsom, synergie is geen optelsom. In tegendeel! Het is proberen, luisteren, aftasten, brainstormen, voelen, denken. En dat kost tijd en geduld. Maar het mooie is, als die synergie er eenmaal is, dan heb je geen 2+3=5, maar 2+3=6. Vandaar dat ik zo pleit voor synergie en dat ik zo op zou passen met het steeds vervangen van losse onderdelen in de set. Een tijd geleden kwam ik weer eens op dit filmpje en eigenlijk is dat een prima metafoor op wat er volgens mij regelmatig gebeurt:


Maar nogmaals, ik ben geen goeroe of zo en ieder moet het doen op zijn eigen manier en binnen de eigen financiële/ruimtelijke mogelijkheden en beschikbare tijd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Bas ik snap dat je even je tijd "pakte" voor het componeren van je antwoord ;) Ben jij dan wel iemand die straks(als jouw set er staat) naar de muziek gaat luisteren, en ik bedoel dan zonder een schuin oog op de techniek welke dit mogelijk maakt?  Of blijf je aan de zijlijn toch nog "knauwen" over mmmm, hier kan een ander component dít misschien beter, daar kan een ander kabeltje dát misschien beter.  Gezien je zorgvuldige aanloop naar je nieuwe set zou  het zo kunnen zijn dat je hier gevoelig voor blijft, toch?
Wellicht overbodige vragen, en weet jij van jezelf dat als je eenmaal een keuze hebt gemaakt het allemaal voor de welbekende bakker is, dat kan ook..... ;)

47labs heeft overigens mijn volle aandacht, de filosofie van het merk vind ik intrigerend...... 

Jumping Jack

Citaat van: Bas Akkerman op juli  3, 2012, 21:55:13

Maar nogmaals, ik ben geen goeroe of zo en ieder moet het doen op zijn eigen manier en binnen de eigen financiële en ruimtelijke mogelijkheden.

Je vergeet nog een aspect: tijd. Niet lullig bedoeld hoor, maar ik heb gewoon geen tijd om veel luistersessies in te plannen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twani

Tja Nick, een confronterende constatering, ik heb dat namelijk ook gewoon niet :(  Wij leven ons leven toch niet helemaal zoals we dat zelf zouden willen. Heb je werk heb je geen tijd, heb je geen werk wil je dat wel anders heb je geen geld, wat een ellende :devil: :devil: :devil:

Bas Akkerman

Citaat van: twani op juli  4, 2012, 10:21:40
Bas ik snap dat je even je tijd "pakte" voor het componeren van je antwoord ;) Ben jij dan wel iemand die straks(als jouw set er staat) naar de muziek gaat luisteren, en ik bedoel dan zonder een schuin oog op de techniek welke dit mogelijk maakt?  Of blijf je aan de zijlijn toch nog "knauwen" over mmmm, hier kan een ander component dít misschien beter, daar kan een ander kabeltje dát misschien beter.  Gezien je zorgvuldige aanloop naar je nieuwe set zou  het zo kunnen zijn dat je hier gevoelig voor blijft, toch?
Wellicht overbodige vragen, en weet jij van jezelf dat als je eenmaal een keuze hebt gemaakt het allemaal voor de welbekende bakker is, dat kan ook..... ;)

47labs heeft overigens mijn volle aandacht, de filosofie van het merk vind ik intrigerend......
Er zal altijd wel een gevoel zijn van "het kan beter". Dat is ook wel menselijk en niet verkeerd. Tegelijkertijd weet ik dat ik de set heel uitgewogen heb samengesteld en dat het meerendeel dat ik heb gehoord niet kan tippen aan de set. Wat overigens ook een kwestie van smaak is en absoluut geen oordeel naar andermans set! Beter kan altijd, maar dat zal dan nóg lastiger te vinden zijn en hoogstwaarschijnlijk ook (een stuk) duurder zijn.

Citaat van: Jumping Jack op juli  4, 2012, 10:26:49
Je vergeet nog een aspect: tijd. Niet lullig bedoeld hoor, maar ik heb gewoon geen tijd om veel luistersessies in te plannen...
Goede toevoeging! Zet ik erbij. Dan nog heb ik in totaal zo'n 15 luisterbezoeken gedaan. Dat moet toch in een jaar, anderhalf jaar wel mogelijk zijn. Toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Goh, werk (ben van huis van 6u40 tot ongeveer 17u30/18u), huis en tuin onderhouden (kruipt zeker in deze periode wat werk in: snoeien, beitsen, maaien, planten...), kind van twee jaar (badje, eten, spelen, ...), voorbereiden op een tweede (schilderen, meubeltjes, geboortekaartjes, babyborrel organiseren, ...), inkopen doen, ...

En dan in het weekend nog wat sociale verplichtingen... Veel schiet er niet meer over hoor...
Maar ik klaag niet, want al die zaken geven ook voldoening. En dan 's avonds een paar uurtjes onderuit met een muziekje  :coffee:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op juli  4, 2012, 10:38:39
Goh, werk (ben van huis van 6u40 tot ongeveer 17u30/18u), huis en tuin onderhouden (kruipt zeker in deze periode wat werk in: snoeien, beitsen, maaien, planten...), kind van twee jaar (badje, eten, spelen, ...), voorbereiden op een tweede (schilderen, meubeltjes, geboortekaartjes, babyborrel organiseren, ...), inkopen doen, ...

En dan in het weekend nog wat sociale verplichtingen... Veel schiet er niet meer over hoor...
Maar ik klaag niet, want al die zaken geven ook voldoening. En dan 's avonds een paar uurtjes onderuit met een muziekje  :coffee:
Ik begrijp je volkomen. Dat is ook één van de belangrijkste redenen dat ik 4 dagen wil werken en niet 5. Ik lever heel bewust geld in voor tijd.
En wat kinderen betreft, dit budget is er omdat die kinderen er niet zijn en niet gaan komen. Niet zielig of zo, wel jammer en voor mij des te meer reden te genieten van wat ik wel heb en me kan veroorloven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Als ik jou was zou ik wel luisteren naar sets maar dan gewoon bij 1 speciaalzaak als Beter Beeld en Geluid en niet nog naar tig andere audio-zaken gaan.

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op juli  4, 2012, 12:16:39
Als ik jou was zou ik wel luisteren naar sets maar dan gewoon bij 1 speciaalzaak als Beter Beeld en Geluid en niet nog naar tig andere audio-zaken gaan.
Dat doe ik nu ook niet meer. Als je doelt op Audio-Life, dat was gewoon voor de lol en niet om serieus te luisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Gewoon een overpeinzing: Waarom tijdens kopen van apparatuur serieus luisteren als je normaal, normaal luistert..zennn. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op juli  4, 2012, 14:19:35
Gewoon een overpeinzing: Waarom tijdens kopen van apparatuur serieus luisteren als je normaal, normaal luistert..zennn. :D

Gr Hans
Haha, zennnn. Dat normale luisteren doe ik ook bij de luistersessies hoor, maar soms schakel je ook over op analytisch luisteren. Om te horen wat een component doet en de voors en tegens voor jezelf af te wegen. Ik heb het vaker gezegd, maar een set die je pakt dwingt je tot "normaal" luisteren en niet tot analytisch luisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Precies...dus ik zou zeggen zodra je analytisch gaat luisteren niet kopen. Ik heb weer een zwart/wit dag...dus uitkijken. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op juli  4, 2012, 14:26:09
Precies...dus ik zou zeggen zodra je analytisch gaat luisteren niet kopen. Ik heb weer een zwart/wit dag...dus uitkijken. :D

Gr Hans
Ik ken je meestal wel een beetje Hans. ;) Maar je hebt helemaal gelijk! Als je analytisch blijft luisteren, niet kopen. Tenzij je dat natuurlijk graag thuis doet. Maar ik wil van mijn muziek genieten. En ja, dat kan ook met een goedkopere set, bla die bla.  ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Het was meer een algemene overpeinzing...we denken dus redelijk hetzelfde alleen zou ik ws sneller handelen. ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op juli  4, 2012, 14:29:33
Het was meer een algemene overpeinzing...we denken dus redelijk hetzelfde alleen zou ik ws sneller handelen. ;D

Gr Hans
De meeste mensen handelen sneller.  :dry:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten


skyfox

Citaat van: Streamz op juli  5, 2012, 14:01:36
Dat zal wel meevallen.

Mwa, ik heb hier op het forum topics gezien waar echt vaak gewisseld werd. Zoek in Prive Theaters het topic van Joris1971 maar eens op. En zo zijn er meer mensen die regelmatig nieuw spul kopen om te tweaken.

Na deze zoektocht zie ik Bas niet meer tweaken met z'n apparatuur, hooguit met plaatsing en akoestiek.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Streamz

De "serial box swapper" zul je altijd houden. Toch denk ik dat het merendeel van de liefhebbers niet elk jaar swappen.

Bas Akkerman

Op de terugweg van Hilversum. Wederom een enerverende ochtend en middag gehad met een resultaat dat er niet om liegt. Ben ik nu bewust vaag? You bet!  :P
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op juli  5, 2012, 16:14:34
De monitor 30.1 beluisterd? Tell us more, o wise one  :worship:
Yep! Dit heerschap zal nog meer uit de doeken doen wanneer hij zijn innerlijke mens tevreden heeft gesteld en zich op zijn zetel heeft neergevleid om zijn pennenvruchten met gans het forum te delen. :angel: :angel:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Citaat van: skyfox op juli  5, 2012, 15:19:37
Mwa, ik heb hier op het forum topics gezien waar echt vaak gewisseld werd. Zoek in Prive Theaters het topic van Joris1971 maar eens op. En zo zijn er meer mensen die regelmatig nieuw spul kopen om te tweaken.

Na deze zoektocht zie ik Bas niet meer tweaken met z'n apparatuur, hooguit met plaatsing en akoestiek.

Ik heb idd toendertijd vaak gewiseld, ben daarom ook blij dat ik met heel die HT gestopt ben en nu een erg tevreden mens ben met mijn stereo set beneden.