Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Huub-13

Quote from: cccp on July 29, 2015, 00:17:36
Zijn er ook mensen bekend met de Crafft, Confidence 3 of Special 25?  De eerste twee zijn al wat ouder. Ik vraag mij wel eens af hoe deze speakers tegenover de modernere Dynaudio's verhouden.

Ik heb lang de Special 25 gehad en ook de Contour 1.4.
De Special 25 verslaat de Contour 1.4 op alle fronten.
Hij klinkt volwassener, voller geluid, ruimtelijker.
Op internet wordt hij vaak, wat kwaliteit betreft, naast de C1 geplaatst.
Momenteel staat op HiFi.nl een paartje te koop . . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Roeru117

Quote from: carlo on July 29, 2015, 15:33:55
Vandaag geïnstalleerd: Dynaudio XD 600 luidsprekers met de Blue Sound node...is nu aan het inspelen hier..past perfect in onze woonkamer qua geluid, ben er superblij mee. Nu twee heerlijke luisterplekken..

Daar kan ik dan wel een beetje jaloers op worden. Prachtige speakers. Wel behoorlijk groot, maar zo klinken ze ook.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

cccp

Quote from: Huub-13 on July 29, 2015, 16:19:47
Ik heb lang de Special 25 gehad en ook de Contour 1.4.
De Special 25 verslaat de Contour 1.4 op alle fronten.
Hij klinkt volwassener, voller geluid, ruimtelijker.
Op internet wordt hij vaak, wat kwaliteit betreft, naast de C1 geplaatst.
Momenteel staat op HiFi.nl een paartje te koop . . . .

Ik heb op diverse fora gelezen dat ze wat meer 'forward' in het hoog klinken en meer en een dieper laag geven dan de C1. De C1 zou dan weer beter gebalanceerd zijn. Ik vind het jammer dat de Special 25 van die uitgesproken fineersoorten heeft dat qua kleur totaal niet in mijn interieur past.

carlo

Ze klinken nu al geweldig ..en dan moet de connecthub nog volgen..echt, het vloeiende geluid heb ik in onze woonkamer nog nooit zo gehoord, terwijl de vorige Masters ook heel fijne luidsprekers waren. Dit klopt gewoon helemaal en integreert heel goed in onze ruimte.
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

Dirk

Quote from: cccp on July 29, 2015, 00:17:36
Zijn er ook mensen bekend met de Crafft, Confidence 3 of Special 25?  De eerste twee zijn al wat ouder. Ik vraag mij wel eens af hoe deze speakers tegenover de modernere Dynaudio's verhouden.
ik heb zelf (na verschillende Contour versies) zowel de Confidence 3 als de Confidence 5 gehad.
De 3 was achteraf bekeken veruit de betere en completere van dit stel...en een type wat ik ooit eigenlijk misschien nog wel eens wil bezitten, op voorwaarde dat hij wordt aangeboden aan een normale prijs, maar net dat is imo de laatste jaren het probleem met deze "oude" topreeksen.

hij is lang niet zo veeleisend vwb eindversterking (de 5 is op dat vlak een crime) en er komt itt de 5 ook nog een behoorlijk & gedefinieerd laag uit...terwijl ze in verfijning van hoog & mid nauwelijks voor elkaar onderdoen.
de 5 is een tikkeltje beter vwb stemmen (wslk door de aparte midrange), maar dat is overall verwaarloosbaar als je zou moeten kiezen tussen deze beide.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

cccp

Quote from: Dynky on July 29, 2015, 19:32:28
ik heb zelf (na verschillende Contour versies) zowel de Confidence 3 als de Confidence 5 gehad.
De 3 was achteraf bekeken veruit de betere en completere van dit stel...en een type wat ik ooit eigenlijk misschien nog wel eens wil bezitten, op voorwaarde dat hij wordt aangeboden aan een normale prijs, maar net dat is imo de laatste jaren het probleem met deze "oude" topreeksen.

Wat is fatsoenlijke prijs dan van een paar Confidence C3? Ik zie wel eens een paar C5's voorbij komen. Hier staat een paar voor 3400,-
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=9641482517&


Quote from: Dynky on July 29, 2015, 19:32:28
hij is lang niet zo veeleisend vwb eindversterking (de 5 is op dat vlak een crime) en er komt itt de 5 ook nog een behoorlijk & gedefinieerd laag uit...terwijl ze in verfijning van hoog & mid nauwelijks voor elkaar onderdoen.
de 5 is een tikkeltje beter vwb stemmen (wslk door de aparte midrange), maar dat is overall verwaarloosbaar als je zou moeten kiezen tussen deze beide.
Bassreflex vs gesloten systeem dus. Een vriend van mij heeft gesloten speakers van Linn maar daar komt vergeleken met een Dynaudio S1.4 heel weinig bas uit.

Dirk

Quote from: cccp on July 29, 2015, 20:01:58
Wat is fatsoenlijke prijs dan van een paar Confidence C3? Ik zie wel eens een paar C5's voorbij komen. Hier staat een paar voor 3400,-
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=9641482517&
die prijs is dus van de gekke.

mijn 3 betaalde ik in 2009 een normale 1850€ voor een 100% gaaf exemplaar (houtkleur afwerking), welke ik later met slechts 50€ verlies verkocht.
Vorig jaar stond er eenzelfde set (vrij lang) in NL te koop voor 1900, dus ze zijn er zeker, maar stukken zeldzamer lijkt het wel dan de 5.

fwiw: mijn 5's kocht en verkocht ik indertijd voor het prettige bedrag van 2500€...dus die 3400€ op Audiomarkt is imo absurd veel.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Marantz 81

#432
Luister sinds september vorig jaar naar een setje Focus 160 , ben nog steeds zeer tevreden ermee na jarenlang wisselen van speakers en apparatuur ga ik nu gewoon zitten en wat ik opzet is het gewoon genieten van muziek , het is ook een totaal andere speaker als de vorige focus serie , geluidsbeeld is heel open de tweeter is nog zoveel beter als die vorige focus serie je hoort echt iemand zijn stembanden kleinste details en mooi neutraal

Het zijn maar een paar kleine doosjes maar hoe ze de muziek totaal kunnen weergeven is echt indrukwekkend vooral in het laag ze prikkelen je gehoor behoorlijk maar niet vermoeiend

Ze worden aangestuurd door een Marantz PM15S2

Er is nog ruim winst te behalen in een betere bron en interlink maar het klinkt zo goed dat ik die behoefte helemaal niet heb  :pompom:

Dirk

Quote from: Marantz 81 on July 30, 2015, 21:17:45
...
Er is nog ruim winst te behalen in een betere bron en interlink maar het klinkt zo goed dat ik die behoefte helemaal niet heb  :pompom:
vergeet die "ruime winst" tgv kabels.
als je zonodig die drang tot upgraden wil stillen, doe dan eerst wat aan je akoestiek, da's véél zinvoller...en verder gewoon genieten van wat je hebt ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Marantz 81

#434
Bedoelde dat het nog beter kan in verleden had ik een Marantz sa11s1 met vdh the waterfall interlink , nu een sa7001 ki met the bay c5 interlink , en dat verschil is echt heel groot

Acoustiek is idd meeste winst te behalen daarom ben ik overgestapt om monitoren omdat het met dynaudio zuilen verzoop  ;D in het laag  , heb me daar flink in verdiept maar is zo kostbaar en het is ook men woonkamer dus ja het is goed zo ,zit gewoon lekker te genieten van muziek  :music: en je kan er ook goed hard mee draaien  :headbanging:

DofN

#435
Quote from: johanbicke on May 29, 2015, 14:53:14
Ik woon 30 kilometer ten oosten van Antwerpen. Dus ik zoek een dealer iets korter bij de deur
En op dit ogenblik eigenlijk absoluut nog niet aan de orde...hetgeen ik nu heb staan is nog maar amper ingespeeld  :o
Volgende week dinsdag komt de rega dac binnen en dan ben ik (voorlopig) klaar  ;D

Misschien beetje laat en ik heb de rest van het draadje niet doorgenomen, maar HifiCorner in Antwerpen is een uitstekende Lyngdorf dealer. Alleen al omdat de Lyngdorf een DSP in huis heeft strekt hem tot voordeel - alhoewel die toch het beste werkt icm fysieke akoestische maatregelen. Ik ben zelf overgestapt van de NAD Master serie (versterking en DAC) (met een losse DSP) naar de TDAI.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Roeru117

Quote from: Marantz 81 on August  1, 2015, 09:19:53
Acoustiek is idd meeste winst te behalen daarom ben ik overgestapt om monitoren omdat het met dynaudio zuilen verzoop  ;D in het laag  , heb me daar flink in verdiept maar is zo kostbaar en het is ook men woonkamer dus ja het is goed zo ,zit gewoon lekker te genieten van muziek  :music: en je kan er ook goed hard mee draaien  :headbanging:

Hier een vergelijkbaar verhaal. De Excite X38 gaf erg (lees: te) veel laag. Nu met de Contour is er ook een stevig laag, maar veel gecontroleerder.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

ramblas

Dat gevoel had ik dus ook met de X38, vond de X34 fijner in de bass (soms het idee dat het wel ietsje meer mocht zijn)

Dura

Zoals al eerder gezegd, de passieve focusserie gaat er in het najaar uit.

Ik ben erin geslaagd met een flinke korting en inruil van mij geliefde 10 jaar oude dynaudio 122s een paartje Focus 260 op de kop te tikken, spiksplinternieuw in doos. Helaas wel black ash, had liever walnoten of hoogglans gehad maar ze zien er toch fraai uit, en de korting was echt fiks. :clapping:
Ze zijn net gekomen en staan in te spelen (we weten allemaal, dat kost lang bij dyns, heel lang), zo te horen gaan ze de 122s precies verbeteren op hun kleine tekortkomingen (wat ongedefinieerd laag en wat afgerold hoog, tikje vlak maar ik kon er wel letterlijk uren naar luisteren)), ik heb er hoge verwachtingen van en hoop ze heel wat jaartjes te houden.

Kan ook een tip zijn voor anderen; dealers willen hun oude series opruimen dus dit is de tijd voor koopjes.

Anderzijds, de actieve focus zijn waarschijnlijk helemaal toppers, met digitale versterkers (zoals mijn NAD C390DD, geweldig ding) en dan per driver die dan ook via dsp het klassieke crossoverfilter overbodig maken. Dat is lijkt me dat de meest zuivere keten voor meerwegkastluidsprekers denkbaar.

Maar goed, het betere is de vijand van het goede, het gaat mij erom om gewoon lekker muziek te luisteren, ik was met de 122s al vrij tevreden en met de 260s heb ik waarschijnlijk precies wat ik wil.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Xander32

Mooie keuze die 260`s  :thumbs-up:. Beste bod welke ik ooit had (twee jaar terug), was €2650,- voor een paartje in hoogglans, incl. verzenden (vanuit Dld.).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Roeru117

Mooie combinatie de dynaudio's met de c390dd.  :music:
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Dura

#441
Ik kreeg ze voor €2000 en inruil van mijn 122s (met echt kersenfineer), die doen op marktplaats  €400-500 en ze werden gebracht. Was wel het allerlaatste stel, vond ze op marktplaats. Waren hun doos nog niet uit geweest.

@Roeru: ja hè, ik had vroeger een Primare A30 met Rega DAC en vd hul the first ultimate kabeltjes, combi van zo'n €3000 Die dacht ik erg goed klonk, maar de NAD loopt er rondjes omheen. Voor mij nooit meer een dac of klasse a, b of d versterker, digitale  versterking is is echt de toekomst in mijn ogen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Deleted User

Allereerst welkom hier... Mooie set heb je. Ik denk dat je met je laatste opmerking alleen maar gelijk hebt.  ::)

Xander32

Voor dat geld heb je echt heel fijne ls. in huis staan :thumbs-up:.

Quote from: Dura on August 10, 2015, 20:07:32
Ik kreeg ze voor €2000 en inruil van mijn 122s (met echt kersenfineer), die doen op marktplaats  €400-500 en ze werden gebracht. Was wel het allerlaatste stel, vond ze op marktplaats. Waren hun doos nog niet uit geweest.

@Roeru: ja hè, ik had vroeger een Primare A30 met Rega DAC en vd hul the first ultimate kabeltjes, combi van zo'n €3000 Die dacht ik erg goed klonk, maar de NAD loopt er rondjes omheen. Voor mij nooit meer een dac of klasse a, b of d versterker, digitale  versterking is is echt de toekomst in mijn ogen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Roeru117

Idd een hele mooie deal voor een paar prachtige speakers. Daar ga je nog heel veel plezier aan beleven.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

DofN

Quote from: Dura on August 10, 2015, 20:07:32
(..), digitale  versterking is is echt de toekomst in mijn ogen.

In mijn oren ook :) Ik doe iig geen stap meer terug.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marantz 81

#446
Veel luistgenot van je Focus 260  ,dat is echt een grote stap voorwaarts tenopizchte van die 122

Vooral de tweeter is zo mooi open en prikkelend maar nooit vervelend aan je gehoor  :)

Dura

Nou, eerlijk gezegd mis ik op dit moment mijn 122s enorm. Ok, ze hadden veel fouten, maar een heerlijk midrange georiënteerd geluid dat je altijd deed denken aan gesmolten chocolade. Veel te lief,maar heerlijk om de hele dag zonder enige vermoeidheid naar te luisteren. De 260s zijn heel anders, meer detail, meer dynamiek, meer hoog, meer laag. Alles is beter en meer, maar ik vind ze niet muzikaal en ontspannend. Vanwege de aard van de deal was vooraf luisteren niet mogelijk.
Maar goed, ik hoor het nog even aan, dyns zijn berucht om hun lange inspeeltijd en ze hebben er nu pas 100 uur opzitten. Ze schijnen veel coherenter en 'smoother' te worden, en ik moet er misschien ook nog aan wennen.

Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Xander32

... enigzins herkenbaar; prima weergevers, maar muziek maken ... Een kwestie van smaak. Anderzijds ook een trend de laatste jaren deze wijze van soundtuning.


Quote from: Dura on August 23, 2015, 20:46:24
Nou, eerlijk gezegd mis ik op dit moment mijn 122s enorm. Ok, ze hadden veel fouten, maar een heerlijk midrange georiënteerd geluid dat je altijd deed denken aan gesmolten chocolade. Veel te lief,maar heerlijk om de hele dag zonder enige vermoeidheid naar te luisteren. De 260s zijn heel anders, meer detail, meer dynamiek, meer hoog, meer laag. Alles is beter en meer, maar ik vind ze niet muzikaal en ontspannend. Vanwege de aard van de deal was vooraf luisteren niet mogelijk.
Maar goed, ik hoor het nog even aan, dyns zijn berucht om hun lange inspeeltijd en ze hebben er nu pas 100 uur opzitten. Ze schijnen veel coherenter en 'smoother' te worden, en ik moet er misschien ook nog aan wennen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Audiofiel

Quote from: Dura on August 23, 2015, 20:46:24
Nou, eerlijk gezegd mis ik op dit moment mijn 122s enorm. Ok, ze hadden veel fouten, maar een heerlijk midrange georiënteerd geluid dat je altijd deed denken aan gesmolten chocolade. Veel te lief,maar heerlijk om de hele dag zonder enige vermoeidheid naar te luisteren. De 260s zijn heel anders, meer detail, meer dynamiek, meer hoog, meer laag. Alles is beter en meer, maar ik vind ze niet muzikaal en ontspannend. Vanwege de aard van de deal was vooraf luisteren niet mogelijk.

Was - achteraf bezien - upgraden van de 122's niet een betere optie geweest? Een beter filter geeft een strakker en dieper laag en meer definitie en extentie in het hoog aan de Dynaudio's (juist de zwakke punten van het standaard filter). Ik heb al diverse Dynaudio's op deze manier ge-upgrade en ze spelen daarna in een hogere klasse.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.