Setup Katwax. Luisteren?

Gestart door katwax, mei 28, 2011, 21:16:45

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kwabbernoot

Ja, maar daar verwijs ik naar in zijn onderbouwing. Ik vond de zin zo al lang genoeg. :D

vergeerr72

Citaat van: Kwabbernoot op januari  8, 2023, 18:28:56
Dus resumé: als wie dan ook zegt dat de streamer geen invloed heeft op het geluid zolang het digitaal blijft dan is dat onzin en wordt dat pas geloofd als Bruno het zegt èn onderbouwd met een verhaal? Is dat een beetje het verhaal?

Groeten...
?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Bebatoli

Citaat van: Kwabbernoot op januari  8, 2023, 18:28:56
Dus resumé: als wie dan ook zegt dat de streamer geen invloed heeft op het geluid zolang het digitaal blijft dan is dat onzin en wordt dat pas geloofd als Bruno het zegt èn onderbouwd met een verhaal? Is dat een beetje het verhaal?

Groeten...

Ten eerste is dat in combinatie met de Mola Mola Tambaqui of de Kii Three en dit vanwege de specifieke opbouw van de digitale input.
Dat wil totaal niet zeggen dat er geen andere mooie apparatuur is, zeker als dat in combinatie is met een precisie klok.
Verder is het verhaal van Bruno, welk ik heb geplaatst, een antwoord op een vraag van mij, nml hoe komt het dat ik geen verschil hoor als ik de NAD M50 via een Grimm CC1 klok laat reclocken of rechtstreeks op de Tambaqui aansluit.

Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

mmuetst

Vind je kabel challenge dapper en leuk om te lezen, heb wel mijn bedenkingen omdat je deze uitdaging niet blind aan gaat. Weet niet of je partner aan de kabels mag komen, maar zou dan voorstellen dat de partner op een dag gewoon een kabel wisselt zonder dat jij dat weet.  :D
Blijf het volgen, succes met testen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

katwax

Citaat van: mmuetst op januari  8, 2023, 22:27:40
Vind je kabel challenge dapper en leuk om te lezen, heb wel mijn bedenkingen omdat je deze uitdaging niet blind aan gaat. Weet niet of je partner aan de kabels mag komen, maar zou dan voorstellen dat de partner op een dag gewoon een kabel wisselt zonder dat jij dat weet.  :D
Blijf het volgen, succes met testen.
Haha, tja tuurlijk zou ze dat mogen, probleem is echter dat kans bestaat dat ik geen geluid meer heb dan  ;D

Blind testen is tevens ook lastig in dit geval, de tijd die je nodig hebt om kabels soms te wisselen is vrij lang.
bv stroomkabels speakers:
-eerst moet muziek uit, anders komt de Kii uit standby als die signaal opvangt op de input dat hij staat
   Alternatief is het switchen van uitgang
-Zorgen dat de speakers uit staan -> Control op standby duurt ook enkele seconden
-dan losmaken stroomkabels aan beide speakers
-uit contactdoos trekken
-andere kabel in speaker
-in contactdoos
-speakers aanzetten
-muziek opzetten of uitgang switchen -> dan nog best hetzelfde nummer terug starten etc

Zeg niet dat het niet kan, maar het is gewoon zeer lastig.

De manier waarop ik het nu doe is eigenlijk gewenning, gedurende 1 a 2 weken met deze kabels en dan switchen naar de oude situaties. Als er dan iets duidelijk anders is/mist, dan is er een reden om deze kabel of kabels toe te voegen aan de set.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Richi

Citaat van: katwax op januari  8, 2023, 22:45:52
De manier waarop ik het nu doe is eigenlijk gewenning, gedurende 1 a 2 weken met deze kabels en dan switchen naar de oude situaties. Als er dan iets duidelijk anders is/mist, dan is er een reden om deze kabel of kabels toe te voegen aan de set.
Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Als je na een paar werken aan het geluid gewend bent en je wisselt iets in je set, dan hoor je of geen verschil of direct wel verschil. Athans, zo werkt het bij mij.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

mmuetst

Goed, ik las dat je met deze oplossing die je nu aan het testen bent wel schakel geluiden kwijt bent.
Iets wat ik ook merk in mijn mancave. Bij buizenversterkers hoor ik heel duidelijk als ik de TL verlichting aanzet. Dan hoor je van dat gespetter over de luidsprekers. Echter schakel ik de TL verlichting niet aan en uit als ik aan het luisteren ben. Ik hoor dat trouwens niet als ik gebruik maak van transistor versterkers. Geheel onlogisch vind ik dat niet gezien de voedingen nogal verschillen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

zegel

Citaat van: katwax op januari  8, 2023, 14:48:49
Hoe zou dit dan in praktlijk zijn, je neemt 1 zekering die dedicated is voor contactdoos waaruit je de stroom voor je stereo haalt?
De schakelaars die ik namelijk hoor zitten volgens mij niet op dezelfde zekering als de stereo set.

In de groepenkast maak je - bij voorkeur zonder aardlekschakelaar - een aparte groep. Gebruik een al dan niet audiofiele smeltzekering dus geen zekeringautomaat en afgeschermde, bijvoorbeeld Lapp kabel. Omdat deze direct van de hoofdaders afkomt heb je genoemd probleem niet. Ik ken je situatie niet, maar verwacht dat dit een goedkopere upgrade is als nieuwe stroomkabels tussen je apparatuur. Let wel dat deze werkwijze in Nederland niet conform de norm is.
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

katwax

Citaat van: mmuetst op januari  8, 2023, 23:05:28
Goed, ik las dat je met deze oplossing die je nu aan het testen bent wel schakel geluiden kwijt bent.
Iets wat ik ook merk in mijn mancave. Bij buizenversterkers hoor ik heel duidelijk als ik de TL verlichting aanzet. Dan hoor je van dat gespetter over de luidsprekers. Echter schakel ik de TL verlichting niet aan en uit als ik aan het luisteren ben. Ik hoor dat trouwens niet als ik gebruik maak van transistor versterkers. Geheel onlogisch vind ik dat niet gezien de voedingen nogal verschillen.
Als de tijd rijp is zal ik trachten te achterhalen wat er juist zorgt dat dit verholpen is. Dus bij elke stap terug even testen, zou snel gevonden moeten zijn.

Citaat van: zegel op januari  9, 2023, 16:31:28
In de groepenkast maak je - bij voorkeur zonder aardlekschakelaar - een aparte groep. Gebruik een al dan niet audiofiele smeltzekering dus geen zekeringautomaat en afgeschermde, bijvoorbeeld Lapp kabel. Omdat deze direct van de hoofdaders afkomt heb je genoemd probleem niet. Ik ken je situatie niet, maar verwacht dat dit een goedkopere upgrade is als nieuwe stroomkabels tussen je apparatuur. Let wel dat deze werkwijze in Nederland niet conform de norm is.
Geen idee of dit in Belgie anders is, maar eerlik snap ik hier weinig van.
Zit met monofase geen driefase, moet dit dan eerst naar driefase voor ik dit zou kunnen doen of is het puur een dedicated zekering?
Waarom smeltzekering ipv zekeringautomaat?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bebatoli

Alle stroom door een dun draadje, neen, niks voor mij. Uiteraard allemaal geprobeerd, maar ik vond de smeltzekering zeker niet beter, integendeel, minder dynamiek. Als je voor een "audiofiele" automaat wil gaan neem dan die van Gigawatt type G-16A 2P. Ook geprobeerd en eerlijk, geen verschil gemerkt. Wat bij mij wel verschil maakte was vanaf de zekeringkast een kabel van Belden type 19364. De Belden heeft een afscherming. Klankmatig heeft die meer rust en een ietwat groter en preciezer ruimtebeeld, maar verwacht niet dat je van je stoel valt, de verschillen zijn bescheiden. Met 2 fase kan je perfect een aparte groep maken.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Rob_Dingen

Heel het DAC verhaal met reclocken is maar het halve verhaal wat alleen toepasbaar is op AES Spdif en optisch.
Als je een USB DAC hebt word de interne clock van de DAC gebruikt die naar de bron gedrukt word en intern gebruikt word.
Die hebben dit soort problemen niet.

Rob

Bebatoli

Citaat van: Rob_Dingen op januari  9, 2023, 22:46:15
Heel het DAC verhaal met reclocken is maar het halve verhaal wat alleen toepasbaar is op AES Spdif en optisch.
Als je een USB DAC hebt word de interne clock van de DAC gebruikt die naar de bron gedrukt word en intern gebruikt word.
Die hebben dit soort problemen niet.

Rob

Wat Bruno doet is niet zomaar reclocken. Inderdaad, met I2S zal de Dac clock als master werken, alleen zijn veel van die klokjes niet zo nauwkeurig.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Tjeb

De Zwitserse merken zijn over het algemeen erg precies als het om reclocken gaat, ik zou persoonlijk voor een van deze kiezen als dit je zorgen baart.

Bebatoli

Citaat van: Tjeb op januari 10, 2023, 06:04:30
De Zwitserse merken zijn over het algemeen erg precies als het om reclocken gaat, ik zou persoonlijk voor een van deze kiezen als dit je zorgen baart.

Mijn vroegere Dac zat deze ......

Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

P_j_V

Citaat van: Bebatoli op januari 10, 2023, 10:51:55
Mijn vroegere Dac zat deze ......


Deze is -volgens clocksciencereview.com- veel betrouwbaarder  ;D
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

mmuetst

Één van de denkfouten die vaak gemaakt worden is het verhaal dat een digitaal signaal analoog is. Het klopt dat het signaal analoog is, maar er wordt anders gekeken naar het signaal in het digitale domein. Ofwel het bepalen of het signaal een nul of een één is, is heel duidelijk afgebakend. Alle afrondingen en schommelingen in spanningen worden genegeerd. Anders dan in analoog waar dit soort afwijkingen wel een rol spelen. Zodra de data wel verminkt wordt en nullen, enen worden en anders om, dan hoor je dat gelijk. We hebben het dan over haperingen, tikken enz. in het geluid.
Vergelijkbaar met de blokjes die je soms ziet als de data niet goed door komt met digitale televisie.
Toch vind ik het vreemd dat bij elk verhaal over DAC's en jitter dit weer aan het bod komt.
Ja het signaal is orgineel analoog, nee het boeit niet voor het digitale systeem.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

frank2

Compleet juist in theorie, in de praktijk is er wel duidelijk verschil
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op januari 10, 2023, 11:39:33
Één van de denkfouten die vaak gemaakt worden is het verhaal dat een digitaal signaal analoog is. Het klopt dat het signaal analoog is, maar er wordt anders gekeken naar het signaal in het digitale domein. Ofwel het bepalen of het signaal een nul of een één is, is heel duidelijk afgebakend. Alle afrondingen en schommelingen in spanningen worden genegeerd. Anders dan in analoog waar dit soort afwijkingen wel een rol spelen. Zodra de data wel verminkt wordt en nullen, enen worden en anders om, dan hoor je dat gelijk. We hebben het dan over haperingen, tikken enz. in het geluid.
Vergelijkbaar met de blokjes die je soms ziet als de data niet goed door komt met digitale televisie.
Toch vind ik het vreemd dat bij elk verhaal over DAC's en jitter dit weer aan het bod komt.
Ja het signaal is orgineel analoog, nee het boeit niet voor het digitale systeem.

Zeker wel namelijk de steilheid van de flank kan door hardware en kabels beïnvloed worden waardoor er tussen data en clock verschil kan komen.
Volgens jou redenatie zou reclocken geen zin hebben want het kan niet mis.
Hieronder een uitleg en meten de rede dat optisch niet de beste keus is.

CitaatHoe ontstaat jitter

Elk digitaal signaal is behept met tenminste een beetje jitter. In eerste instantie is de klok oscillator daarvoor verantwoordelijk. Bij een CD-speler wordt het digitale signaal met die klok (of een daarvan afgeleide) uit de fifo buffer gehaald en naar de digitale processor en de D/A converter gestuurd. Elke keer dat een klok-signaal (dus niet de muziek-informatie) via een buffer of een frequentiedeler gaat komt er wat jitter bij. Ook als er signalen met een "vreemde" klok in de buurt zijn of als het printplaat ontwerp ongelukkig gemaakt is kan er extra jitter ontstaan. Ook onvoldoende ontkoppeling van- en ruis op voedingsspanningen veroorzaken jitter.



In de huiskamer-hifi situatie is een nog veel sterkere bron van jitter een eventuele optische verbinding, zoals een TOS-link. Hier wordt het digitale signaal zowel in bandbreedte beperkt door de dispersie, als in elektrisch nivo verzwakt tot een paar milli Volt bij de fototransistor van de ontvanger. Het gereconstrueerde signaal zal aanzienlijk meer jitter bevatten dan het oorspronkelijke. Als je bang bent voor jitter moet je beslist geen optische verbinding gebruiken.


In het bovenstaande voorbeeld heb ik een jitter spectrum aangenomen als van een witte ruis. Dat is het meest voorkomende geval, en vrij eenvoudig te berekenen. Een veel voorkomende andere situatie is er als de jitter in een serieel digitaal signaal (zoals SP-dif) gerelateerd is aan het aantal eenen en nullen in de voorafgaande bitjes. We noemen dat nog wel eens : "data jitter". Deze vorm ontstaat ook gemakkelijk in een optische verbinding.


chansig

Gelukkig ben ik niet bang aangelegd.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op januari 10, 2023, 15:49:37
Zeker wel namelijk de steilheid van de flank kan door hardware en kabels beïnvloed worden waardoor er tussen data en clock verschil kan komen.
Bij hoe veel meter kabel gaat de stijlheid van de flank zodanig afnemen dat een DAC niet kan zien dat het een nul of een één is Rob? Heb het dan even niet over Jitter.
Citaat
Volgens jou redenatie zou reclocken geen zin hebben want het kan niet mis.
Hieronder een uitleg en meten de rede dat optisch niet de beste keus is.
Volgens mij meet de DAC de sample rate bij nul doorgang. Als ik metingen zie van DAC's zoals die van bijvoorbeeld Topping dan zie ik nauwelijks Jitter. Ik kijk dan wel naar de meting van het analoge signaal, want dat is de muziek waar we naar luisteren. Als ik de Jitter zie van een meting van bijvoorbeeld een Yamaha reciever dan is deze erger, maar nog steeds onder de grens wat mensen kunnen horen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#770
Citaat van: mmuetst op januari 10, 2023, 11:39:33
Één van de denkfouten die vaak gemaakt worden is het verhaal dat een digitaal signaal analoog is. Het klopt dat het signaal analoog is, maar er wordt anders gekeken naar het signaal in het digitale domein. Ofwel het bepalen of het signaal een nul of een één is, is heel duidelijk afgebakend. Alle afrondingen en schommelingen in spanningen worden genegeerd. Anders dan in analoog waar dit soort afwijkingen wel een rol spelen. Zodra de data wel verminkt wordt en nullen, enen worden en anders om, dan hoor je dat gelijk. We hebben het dan over haperingen, tikken enz. in het geluid.
Vergelijkbaar met de blokjes die je soms ziet als de data niet goed door komt met digitale televisie.
Toch vind ik het vreemd dat bij elk verhaal over DAC's en jitter dit weer aan het bod komt.
Ja het signaal is orgineel analoog, nee het boeit niet voor het digitale systeem.
Fijn.  Dan kan het dus ook niet slechter worden.  Hoef je niemand meer te waarschuwen voor een verkeerde beslissing. Dat geeft rust[emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Citaat van: vergeerr72 op januari 10, 2023, 17:28:45
Fijn.  Dan kan het dus ook niet slechter worden.  Hoef je niemand meer te waarschuwen voor een verkeerde beslissing. Dat geeft rust[emoji3]
Helaas blijven mensen verkeerde info ronddelen. Trouwens heb ik nergens gezegd dat het niet slechter kan worden. Maar dat digitaal een analoog signaal anders interpreteert. Die verkeerde informatie geeft juist geen rust. Ik heb er geen last van gelukkig. Ik heb trouwens in mijn vakgebied wel gezien dat het mis gaat. Bij een netwerkkabel die boven de 100 meter kwam van switch naar PC gaf het zeker problemen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op januari  9, 2023, 22:46:15
Heel het DAC verhaal met reclocken is maar het halve verhaal wat alleen toepasbaar is op AES Spdif en optisch.
Als je een USB DAC hebt word de interne clock van de DAC gebruikt die naar de bron gedrukt word en intern gebruikt word.
Die hebben dit soort problemen niet.

Rob
a-sync USB wel te verstaan, is ook de reden waarom ik de node 130 moest hebben, want dit is de enige Bluesound die USB-out doet.
Als ik dan het deel van Bruno goed versta is hetgeen men bij Kii doet wel toegepast op alle ingangen, dus zeker op usb in aangezien door de dac van Kii master is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dura

Citaat van: mmuetst op januari 10, 2023, 11:39:33
Één van de denkfouten die vaak gemaakt worden is het verhaal dat een digitaal signaal analoog is. Het klopt dat het signaal analoog is, maar er wordt anders gekeken naar het signaal in het digitale domein. Ofwel het bepalen of het signaal een nul of een één is, is heel duidelijk afgebakend. Alle afrondingen en schommelingen in spanningen worden genegeerd. Anders dan in analoog waar dit soort afwijkingen wel een rol spelen. Zodra de data wel verminkt wordt en nullen, enen worden en anders om, dan hoor je dat gelijk. We hebben het dan over haperingen, tikken enz. in het geluid.
Vergelijkbaar met de blokjes die je soms ziet als de data niet goed door komt met digitale televisie.
Toch vind ik het vreemd dat bij elk verhaal over DAC's en jitter dit weer aan het bod komt.
Ja het signaal is orgineel analoog, nee het boeit niet voor het digitale systeem.

Maar dan kijk je nog steeds naar de digitale informatie die bedoeld overgestuurd wordt. Dat die goed aankomt geloof ik best, anders zou ik dit niet kunnen tikken op mijn iPad of welke computer ook.
Rommel die onbedoeld mee zou kunnen liften, zoals RFI storing negeer je dan helemaal.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mmuetst

Citaat van: Dura op januari 10, 2023, 22:41:45
Maar dan kijk je nog steeds naar de digitale informatie die bedoeld overgestuurd wordt. Dat die goed aankomt geloof ik best, anders zou ik dit niet kunnen tikken op mijn iPad of welke computer ook.
Rommel die onbedoeld mee zou kunnen liften, zoals RFI storing negeer je dan helemaal.
Niemand heeft ooit een meting gepost van een meting van een bron die met een kort kabeltje naar de DAC loopt en daarin aantoont dat een 0 een 1 is geworden door RFI en omgekeerd ook niet, dus dat een 1 een 0 is geworden. Een goed ontworpen DAC zal eventuele stoorsignalen van bijvoorbeeld een computer niet doorlaten en zal de jitter minimaal zijn wat nog zichtbaar is in het analoge signaal (onder de gehoorgrens). En ja, als je metingen vergelijkt dan zie je vaak dat DAC's in bijvoorbeeld een AV receiver meer jitter tonen, echter is dat nog steeds onder de gehoorgrens. Opvallend is dat sommige exotische dure DAC,s juist heel slecht presteren. Maar dit staat even los van de apparatuur van @Katwax
Geniet van Audio, maar betaal met mate.