pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

danielo

Citaat van: HoefMeistert op april 13, 2012, 11:19:07
Ik heb geen AppleTV, dus voor mij zou het een Airport Express of een nieuwe reciever met Airplay worden.
Muziek kan gewoon via iDevice middels de Itunes (Match) cloud.
Zelf ben ik echter nog wel benieuwd naar de kwaliteit... Het is imo erg intressant zeker gezien de kosten welke imo erg laag zijn een AE kost rond de E90, en het gebruiks gemak

Waarom niet een appleTV kopen ipv een AE ? Is goedkoper indien je echt goedkoop wilt zijn komen er vast veel appleTV2's vrij nu die je voor pff 60 a 70 euro kan oppikken. Probeer niemand te overtuigen maar daar kan je dus echt direct streamen en heeft veel 'kleine' extra dingen die het een beter koop maken voor dit soort dingen dan een AE wat alleen het audiotunes protocol kan en niet echt airplay. Airplay in je reciever is meestal een bridgeCo kaart met ook alleen audiotunes en je keuzes in receivers wordt dan flink beperkt en zelfs de werking (meestal is het geen echte input bv maar overdrukt het alles, je kan er dus bv niet 2 hebben of routen naar andere zones).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jslaman

ATV2 zal inderdaad voor een habbekrats te scoren zijn. Echter, het voordeel van de ATV1 en Airport express is dat ze 44.1hz uitsturen en de ATV2 & 3 48hz.

danielo

Citaat van: jslaman op april 13, 2012, 11:47:44
ATV2 zal inderdaad voor een habbekrats te scoren zijn. Echter, het voordeel van de ATV1 en Airport express is dat ze 44.1hz uitsturen en de ATV2 & 3 48hz.

Mee eens, Alle nieuwe apple devices zijn wat lastiger hierin je moet moeite doen om het goed te krijgen. Aan de andere kant denk ik dat we ook 44.1 niet meer heilig is veel source gaat nu toch naar hogere/andere snelheden en bitdieptes. Ik heb getest met de AE, AppleTV1 en AppleTV2/TV3 en merk bij mij weinig verschil jammer dat het niet meer bitperfect is maar de upscaling die ze doen lijkt vrij goed. De macmini doe ik wel vaak direct of geef ik de controle aan PureMusic.

Daniel.

PS: ben zo erg dat ik deze kastjes nog allemaal bezig alhoewel de appleTV1 al een tijdje uit staat.

HoefMeistert

Ik heb voor Video al een andere streamer.
Ik zoek iets alleen voor audio, zonder dat ik hiervoor een TV moet aanzetten. Initieel kwam ik bij een Squeezebox oplossing uit, echter iTunes "Match" cloud streaming met Airplay begint mijn intresse te wekken ;-) vandaar de AE of reciever met Airplay optie. AppleTV heb ik weer een kastje/device staan...

danielo

Citaat van: HoefMeistert op april 13, 2012, 13:15:39
Ik heb voor Video al een andere streamer.
Ik zoek iets alleen voor audio, zonder dat ik hiervoor een TV moet aanzetten. Initieel kwam ik bij een Squeezebox oplossing uit, echter iTunes "Match" cloud streaming met Airplay begint mijn intresse te wekken ;-) vandaar de AE of reciever met Airplay optie. AppleTV heb ik weer een kastje/device staan...

Dat snap ik dus niet, zowel de AE als geen reciever die ik gen doet music match streaming alleen de appletv2/3 kan dat of mis ik iets. De andere kunnen geluid streamen (dat is wat airplay doet) maar niet vanuit de cloud.

Daniel.

HoefMeistert

Citaat van: danielo op april 13, 2012, 14:16:19
Dat snap ik dus niet, zowel de AE als geen reciever die ik gen doet music match streaming alleen de appletv2/3 kan dat of mis ik iets. De andere kunnen geluid streamen (dat is wat airplay doet) maar niet vanuit de cloud.

Daniel.
Zodra je een iTunes match abbo afsluit komt je gehele muziek bibliotheek beschikbaar in de "Cloud". Hiermee ben je instaat om vanaf elk iDevice muziek te starten en dit middels Airplay naar een hiervoor beschikbaar device te sturen (AE of Airplay enabled reciever).

garmtz

Handig allemaal, maar hopeloos veel datacompressie op spelen 'uit de cloud'. Goed voor niet al te kritische toepassingen...

raindog

Citaat van: HoefMeistert op april 13, 2012, 14:33:11
Zodra je een iTunes match abbo afsluit komt je gehele muziek bibliotheek beschikbaar in de "Cloud". Hiermee ben je instaat om vanaf elk iDevice muziek te starten en dit middels Airplay naar een hiervoor beschikbaar device te sturen (AE of Airplay enabled reciever).

Volgens mij heeft Danielo gelijk, iTunes Match kan alleen met Lion, iOS-5 devices of een Apple TV vanaf de 2e generatie. Dus niet met een standalone AE. Een standalone AE kan eigenlijk helemaal niks op audiogebied, wanneer er geen verbinding is met een iTunes bron. Een AE is altijd afhankelijk van een ander apparaat, een Apple TV niet.

Maar Garmtz heeft gelijk. Een oplossing op basis van de compressed iTunes Matched bestanden is wellicht handig maar klankmatig maar zo-zo.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

danielo

Citaat van: raindog op april 13, 2012, 19:41:59
Volgens mij heeft Danielo gelijk, iTunes Match kan alleen met Lion, iOS-5 devices of een Apple TV vanaf de 2e generatie. Dus niet met een standalone AE. Een standalone AE kan eigenlijk helemaal niks op audiogebied, wanneer er geen verbinding is met een iTunes bron. Een AE is altijd afhankelijk van een ander apparaat, een Apple TV niet.

Maar Garmtz heeft gelijk. Een oplossing op basis van de compressed iTunes Matched bestanden is wellicht handig maar klankmatig maar zo-zo.

Ja garmtz heeft nog een punt het is wachten tot ze betere versies toestaan. Maar laat ik proberen duidelijker te zijn er is een verschil tussen music-match en streaming music-match. Alle apple devices kunnen nu music match als ze geheugen hebben. Het systeem download ze dan en speelt ze ook al gelijk af. Echter niet alle devices hebben geheugen voor muziek opslag (bijvoorbeeld de AE en AppleTV2/3) hierdoor kan je de AE alleen gebruiken als er een 2e apple device actief is om het via airplay te streamen. De enigste uitzondering is de AppleTV2/3 die kan het ook _alleen_ streamen dus vergelijkbaar met bijvoorbeeld spotify. Nadeel zoals al aangegeven je bent beperkt tot 256kbit voor de matches.

Daniel.

HoefMeistert

Danielo,
Idd, je kunt de AE alleen gebruiken als "Airplay" afspeelpunt. Je kunt in je iDevice (iPod/iPhone/iPad) de AE dan selecteren als "output".
Middels "iTunes Match" kun je je muziek bibliotheek op elk iDevice benaderen en gebuiken, je kunt nummers eerst downloaden en dan afspelen of direct "streamed" afspelen. Als je nummer "gematched" worden kun je gebruik maken van de best beschikbare kwaliteit (256kbit).

@garmtz :
Citaat van: garmtz op april 13, 2012, 18:22:53
Handig allemaal, maar hopeloos veel datacompressie op spelen 'uit de cloud'. Goed voor niet al te kritische toepassingen...
Waar doel je op ? De datacompressie mbt het downloaden van een nummer en gelijktijdig afspelen, de kwaliteit van het nummer of het versturen van een nummer vanaf een iDevice => AE ?
Je kunt ook eerst het nummer lokaal naar je iDevice halen ? Is dat een verbetering ?

danielo

Citaat van: HoefMeistert op april 16, 2012, 09:31:41
Danielo,
Idd, je kunt de AE alleen gebruiken als "Airplay" afspeelpunt. Je kunt in je iDevice (iPod/iPhone/iPad) de AE dan selecteren als "output".
Middels "iTunes Match" kun je je muziek bibliotheek op elk iDevice benaderen en gebuiken, je kunt nummers eerst downloaden en dan afspelen of direct "streamed" afspelen. Als je nummer "gematched" worden kun je gebruik maken van de best beschikbare kwaliteit (256kbit).

Geloof mij ik weet hoe het werkt, gebruik het al een paar jaar en ongeveer elke combinaties die er is. Wat ik probeer aan te geven is dat de nieuwe AppleTV2/3 met music match een 3e mogelijkheid heeft direct uit de cloud streamen _zonder_ te downloaden vergelijkbaar met bijvoorbeeld spotify. Goed ik denk dat we van topic afgaan dus laten we deze discussie maar stoppen ik wilde alleen aangeven welke extra opties een appletv2/3 had tov van een EA voor de zelfde prijs.

Daniel.

garmtz

raindog

Inderdaad leuk leesvoer. Ik herken wel een aantal bevindingen uit deze test van toen ik zelf een aantal players met elkaar heb vergeleken. Maar de verschillen waren zo klein, uiteindelijk heb ik gekozen voor Pure Music.

Op het moment zit ik heerlijk te genieten van Branford Marsalis, het album Renaissance, via Spotify premium...! Heerlijke plaat (binnenkort de cd maar eens bestellen) en het klinkt nog verrassend goed via Spotify. De muziek is ook veel te meeslepend om heel kritisch te kunnen/willen luisteren.
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Leeuwarden

Ik begrijp dat er een Bit Perfect versie in de maak is die Integer Mode mogelijk maakt op Lion... Ben benieuwd...

Richi

Citaat van: Leeuwarden op juni  1, 2012, 11:19:20
Ik begrijp dat er een Bit Perfect versie in de maak is die Integer Mode mogelijk maakt op Lion... Ben benieuwd...
Ja, inderdaad. Ik zit in de Beta test groep, maar helaas werkt de laatste beta bij mij niet op OSX Lion Server in combinatie met M2Tech Hiface. Er komt helemaal geen geluid meer uit, dus daar is nog wat werk aan de winkel. Enkele andere beta testers melden echter sterkte verbetering van het geluid.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Leeuwarden

Ik heb ook die M2Tech Hiface. Tim zal het probleem ongetwijfeld op gaan lossen. Het zijn in ieder geval goede berichten. Nu we het toch zo leuk over de M2Tech Hiface hebben... Heb jij toevallig ervaring met versie II? Die zwarte?

Richi

Citaat van: Leeuwarden op juni  1, 2012, 13:35:41
Ik heb ook die M2Tech Hiface. Tim zal het probleem ongetwijfeld op gaan lossen. Het zijn in ieder geval goede berichten. Nu we het toch zo leuk over de M2Tech Hiface hebben... Heb jij toevallig ervaring met versie II? Die zwarte?
Nee, maar heb me wel afgevraagd of die nog extra verbetering brengt. Maar ik moet zeggen dat versie 1 in combinatie met BitPerfect al wel heel lekker klinkt.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Leeuwarden

Dat vroeg ik me dus ook af  ;D Ben zelf ook tevreden met versie 1 trouwens...

Leeuwarden

Twee tussendoorvragen. Ik kijk net even bij mijn aankopen in de App store en klik per ongeluk op het kruisje voor BitPerfect. Weg... Ik neem aan dat dat definitief is en je het opnieuw moet aanschaffen?

Andere vraag: is er ook een makkelijke manier om tags van alac files aan te passen? (bij voorkeur niet in iTunes...)

raindog

Ben stiekem wel benieuwd hoe de nieuwe Naim ND5XS streamer klinkt ten opzichte van mijn huidige configuratie met MacMini en Rega dac. Iemand hier al ervaringen mee die hij/zij wil delen? Vooral het gebruiksgemak van de Naim spreekt me aan. Wanneer Naim nu ook nog Spotify zou gaan ondersteunen zou het helemaal interessant worden.

Richi

Tim heeft inmiddels een getweakte beta van BitPerfect uitgebracht genaamd BitPerfection. De laatste versie werkt nu ook in combinatie met mijn M2Tech HiFace en ik moet zeggen dat het heel goed klinkt. De integer mode krijg ik met de M2Tech niet aan de praat (BitPerfection geeft aan dat de M2Tech dit niet ondersteunt), maar Core audio via TosLink werkt wel met Integer Mode. Ik heb het nog maar kort kunnen beluisteren, maar de eerste conclusie is dat via core audio over toslink met integer mode de helderheid iets afneemt (ik vermoed dat dit komt doordat er minder jitter is via de M2Tech), maar de plaatsing/focus van m.n. stemmen sterk verbetert. De BitPerfect software wordt zo goed dat het heel erg in de buurt van een goed loopwerk begint te komen, of misschien zelfs al even goed klinkt. Hopelijk heb ik dit weekend meer tijd om te luisteren.

Leeuwarden

Dit is nog steeds alleen voor beta testers? Of is het ook daadwerkelijk verkrijgbaar?

Richi

Citaat van: Leeuwarden op juni  7, 2012, 12:30:11
Dit is nog steeds alleen voor beta testers? Of is het ook daadwerkelijk verkrijgbaar?
Alleen voor beta testers.

Leeuwarden

Citaat van: Richi op juni  7, 2012, 11:21:40
De integer mode krijg ik met de M2Tech niet aan de praat (BitPerfection geeft aan dat de M2Tech dit niet ondersteunt)

Als de software aangeeft dat de Hiface dit niet ondersteunt, komt dat dan (in dit stadium van de software) door de software of door de Hiface?
Als de Hiface geen integer ondersteunt, dan kunnen we vast op zoek gaan naar een andere oplossing...

Richi

Daar weet ik het antwoord niet op. Ik zal Tim eens vragen.