pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Deleted Member 2

Citaat van: paaj op februari 13, 2012, 14:43:10
je spaart alles wat los en vast zit? En ik dacht dat ik best een hoop had :)

Nee zeker niet. Misschien heb ik een brede belangstelling. Het is vooral Jazz, "betere" pop, klassiek en mijn volledige cd-collectie is in flac geript.

Dat de MM-toepassing moeite heeft met flac is daarom misschien wel een deal-breaker. Bij het doorlezen van de topic viel me wel op dat er opmerkingen zijn over het werken met flac.
Is het nou zo dat MM-PM/BP-iTunes niet met flac kunnen werken/niet accepteren als muziek-bestand of is het soms wel/soms niet om onduidelijke redenen?

paaj

het is niet direct een kwestie van 'in iTunes slepen', toen ik het onderzocht in ieder geval. Je haalt ze door een programmaatje dat ze geschikt maakt. Dan leek het me handiger om ze gewoon om te zetten naar ALAC.
-> http://www.simplehelp.net/2008/06/12/how-to-play-flac-files-in-itunes/
En dan nog een scriptje dat tags toevoegt aan de hand van de filename (en hopen dat alle bestanden netjes genaamd zijn)...

Misschien is het in dit geval niet echt de handigste oplossing.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

garmtz

Fluke vind ik echt slecht werken. Beste gaat het nog met Pure Music, je kiest in het Pure Music menu voor 'Add FLAC or DSD files...' en dan krijg je de onderstaande pop-up (je kunt vervolgens de FLAC files uitsluitend afspelen met Pure Music actief, iTunes kan de files zelf niet afspelen):

Deleted Member 2

Ah dus toch een mogelijkheid zonder de flac te converteren?! Heb je in Pure Music dan een goed overzicht over de collectie in zijn logische structuur? Ik heb folders a t/m z, daarin op alfabet de artiest en dan album. in de touch levert deze structuur en deze omvang geen probleem.

garmtz

Citaat van: Onder013 op februari 13, 2012, 16:49:36
Ah dus toch een mogelijkheid zonder de flac te converteren?! Heb je in Pure Music dan een goed overzicht over de collectie in zijn logische structuur? Ik heb folders a t/m z, daarin op alfabet de artiest en dan album. in de touch levert deze structuur en deze omvang geen probleem.

Pure Music is puur een 'player', als bibliotheek wordt nog steeds iTunes gebruikt. Dus hij staat ook daadwerkelijk in de iTunes lijst, alleen kan iTunes alleen hem niet afspelen, alleen icm PM.

Deleted Member 2

helder. dank je wel. iTunes voor het beheer en PM om af te spelen.

Dus MM is voor mij een reëele mogelijkheid

garmtz

Citaat van: Onder013 op februari 13, 2012, 17:22:12
helder. dank je wel. iTunes voor het beheer en PM om af te spelen.

Dus MM is voor mij een reëele mogelijkheid

Zeker... Vooral via USB asynchroon.

Deleted Member 2

Ik heb de volgende configuratie in gedachte:

a. NAS Qnap 419P met Twonky - MM - iTunes en PM - VLink of Stello U3 - Musical Fidelity M1 dac of Metrum Octave - versterker - LuidSprekers

Om dit geheel te bedienen een Sony Android tablet en een Android telefoon met bijvoorbeeld log mein/VNC/etc

Alternatieven zijn:
b. Linn Majik DS (gebruikt)

c. Musical Fidelity Clic

Mijn voorkeur gaat uit naar a. door de modulaire bouw kan je nog eens wat aanpassen.

Spijkie

Volgens mij kan je de vlink achterwege laten, het enige wat nodig is een asynchrone dac en dat is MF click al dacht ik.

Ik heb zojuist voor mijn MM een upgrade naar 8gb besteld, benieuwd of dat weer wat gaat verbeteren. Niet dat het nodig is maar ach als dit de puntjes op de i zijn dan wil ik me daar wel aan wagen. Teveel geheugen bestaat niet.

Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

jobozo

Citaat van: Onder013 op februari 13, 2012, 17:36:58

a. NAS Qnap 419P met Twonky - MM - iTunes en PM - VLink of Stello U3 - Musical Fidelity M1 dac of Metrum Octave - versterker - LuidSprekers

Mijn voorkeur gaat uit naar a. door de modulaire bouw kan je nog eens wat aanpassen.

Waarom een NAS en niet een gewone HD?
De Metrum Octave is wel van een andere orde dan de M1 dac , kan ik je vertellen.
In dat geval heeft de V link zeker waarde, de MM 2011 schijnt echter al wel voldoen te ontjitterd zijn.

garmtz

Citaat van: Onder013 op februari 13, 2012, 17:36:58

Om dit geheel te bedienen een Sony Android tablet en een Android telefoon met bijvoorbeeld log mein/VNC/etc

Alternatieven zijn:
b. Linn Majik DS (gebruikt)

c. Musical Fidelity Clic

Linn Majik DS... :)

Misschien geeft dit staatje wat inzicht...

Deleted Member 2

Dank voor jullie reacties. Worden zeer op prijs gesteld.

De dac wil ik inzetten omdat daar mijn muziek op staat en omdat het nogal omvangrijk is (1.7Tb).

ik heb inderdaad veel lovende kritieken gehoord over de metrum Octave. Is deze echt zoveel beter dan de dac van MF? Wat ik lees is dat het zwakke punt van de Clic de streamer is en dat deze geheel tot leven komt wanneer de dac van de clic (de M1 Dac) asynchroon wordt aangesloten op een streamer. Van de Octave begrijp ik dat deze neigt naar het analytische. Kon ik de M1 maar eens naast de Octave horen of in ieder geval in mijn set.

De Bestenliste van Stereoplay ken ik en realiseer me ook dat de Linn een zeer goede speler is. Ook zonder de Dynamik voeding? Misschien wel de meest aangewezen keuze en een oplossing zonder al te veel gedoe. Daar staat tegenover dat Garmtz aangeeft dat de oplossing met de MM minimaal zo goed is, mits goed geïmplementeerd.

Kan de oplossing van de MM met de metrum Octave wedijveren met de Linn of deze zelfs overklassen?

Een flexibele oplossing staat mij meer aan dan één unit die voor alles zorgt.

garmtz

Het is de Bestenliste van Audio... ;) 

Ik heb aangegeven dat een MM als bron aangesloten op een DAC die asynchroon USB goed doet beter kan klinken dan een DS via S/PDIF. Ik heb echter niet gezegd dat je voor het geld van bijv. een Majik DS een beter klinkende oplossing kan samenstellen op basis van een MM. Integendeel... ik ben van mening dat dat onmogelijk is.

aMUSEd

jobozo

Citaat van: garmtz op februari 13, 2012, 20:50:03

Ik heb aangegeven dat een MM als bron aangesloten op een DAC die asynchroon USB goed doet beter kan klinken dan een DS via S/PDIF. Ik heb echter niet gezegd dat je voor het geld van bijv. een Majik DS een beter klinkende oplossing kan samenstellen op basis van een MM. Integendeel... ik ben van mening dat dat onmogelijk is.

Garmtz,
dit suggereert dat je de Metrum Octave DAC kent/beluisterd hebt?
Als dit niet zo is heeft de term onmogelijk geen waarde.
Uit al het voorgaande maak ik niet op dat je de Octave kent, ik heb vaak genoeg aangeven wel geïnteresseerd te zijn in de vergelijking met Linn, maar kreeg geen respons hierop.

maar goed, dit lijkt me toch verder weinig zin hebben, want blijft persoonlijk .
ik vind de  bv Octave een stuk beter dan de M1Dac, en zelfs dan de NAIMdac die in het lijstje voor 3000 euro staat inmiddels.

Van het verschil in kosten tussen MDW en MM , ca 1900 e, moet toch een behoorlijke DAC te kopen zijn.
Zelf luisteren en oordelen, 1100 e in je zak steken en over 2-3 jr kijken of er nog iets beters is dan de Octave...

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op februari 13, 2012, 20:50:03

Je hebt gelijk. Ik heb hier de Bestenliste van stereoplay en die lijkt er qua inhoud veel op. Ook daar de linn spelers hoog in het klassement. Een beetje opvallend is dat Ayon met de streamer in Nederland niet of nauwelijks aan bod komt. Zowel in de Audio als in de Stereo is het de ster van het veld (voor "slechts" €5700,-). De twee iets beter presterende streamers (Naim NDX en Linn Klimax kosten resp 8.100 en 15.000 Eur)(en ja de punt staat op de juiste plek :().

Deleted Member 2

Citaat van: jobozo op februari 13, 2012, 21:16:33

ik vind de  bv Octave een stuk beter dan de M1Dac, en zelfs dan de NAIMdac die in het lijstje voor 3000 euro staat inmiddels.

Van het verschil in kosten tussen MDW en MM , ca 1900 e, moet toch een behoorlijke DAC te kopen zijn.
Zelf luisteren en oordelen, 1100 e in je zak steken en over 2-3 jr kijken of er nog iets beters is dan de Octave...

Houdt dit in dat je de twee dacs hebt vergeleken? In je eigen set of bij een dealer misschien?

Wat is MDW?

garmtz

Garmtz,
dit suggereert dat je de Metrum Octave DAC kent/beluisterd hebt?

Het suggereert niets. Het is een mening...

CiteerAls dit niet zo is heeft de term onmogelijk geen waarde.
Uit al het voorgaande maak ik niet op dat je de Octave kent, ik heb vaak genoeg aangeven wel geïnteresseerd te zijn in de vergelijking met Linn, maar kreeg geen respons hierop.

Nooit gezien... :)

Citeermaar goed, dit lijkt me toch verder weinig zin hebben, want blijft persoonlijk .
ik vind de  bv Octave een stuk beter dan de M1Dac, en zelfs dan de NAIMdac die in het lijstje voor 3000 euro staat inmiddels.

Ik geef advies en deel ervaringen. Ik hoop dat mensen zelf blijven luisteren en leren.

jobozo

Citaat van: Onder013 op februari 13, 2012, 21:41:17
Houdt dit in dat je de twee dacs hebt vergeleken? In je eigen set of bij een dealer misschien?

Wat is MDW?

Ja, In mn eigen set,

MDW moest MDS zijn Majik DS, sorry.

Denk dat je met de MM een eind komt, en dan DAC naar eigen keus .

Groet

Deleted Member 2

Misschien dat ik wel erg veel vragen stel, maar als het verveelt hoor ik het of merk ik wel he? :(

Wat betreft de Mac mini: er is een 2.3 en een 2.5 MHz versie. Verschil is iets meer processorkracht en een betere video prestatie. Heeft één van de twee de voorkeur als je de 2,3 versie uitbreidt tot 8Gb intern geheugen?

Met de MM kan je ook windows 7 draaien (een mij vertrouwde omgeving). maakt het klankmatig verschil of je Mac OS met bijbehorende software zoals PM draait of maakt het niet of niet veel uit? Bijvoorbeeld Foobar2000 of iRiver player software?

jobozo

Citaat van: garmtz op februari 13, 2012, 21:43:58
Het suggereert niets. Het is een mening...

die mag je hebben en laten weten, hoor, maar waarom heb je deze mening, als je de Octave , of andere DACs van ver onder de 1900 euro niet kent?
en dan toch zo stellig " onmogelijk "zeggen?

maar voor het overige ben ik het helemaal met je eens:zelf luisteren, met de ervaring van anderen hooguit als leidraad

aMUSEd

Vandaag ook eens Bit Perfect aan de tand gevoeld.
Eerste indruk: beetje 'soft', net als PM. Maar de weergave knapt duidelijk op tov het kale itunes.
Bijzonder vind ik dat ik bij bepaalde muziek ervoer dat de muzikale flow net iets anders overkwam.. lastig uit te leggen want het heeft niet zozeer met timing te maken.
Bij PM viel me dit niet op. PM klinkt wel nog wat natuurlijker in het hoog en laat meer diepte horen.
Voor 3,99 vind ik het een no-brainer.

paaj

Is het niet een idee om de Mini uit te stellen en 'alleen' een goede DAC te kiezen? De Touch beviel toch gewoon, en heeft een prima digitale output van wat ik zo lees.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

raindog

Citaat van: Onder013 op februari 13, 2012, 22:20:07
Wat betreft de Mac mini: er is een 2.3 en een 2.5 MHz versie. Verschil is iets meer processorkracht en een betere video prestatie. Heeft één van de twee de voorkeur als je de 2,3 versie uitbreidt tot 8Gb intern geheugen?

Gewoon de goedkoopste nemen. Voor het prijsverschil tussen de 2,3 en 2,5 Ghz (€200,-) heb je al een mooie SSD drive van 128 Mb. Ik denk dat die een stuk meer snelheid toevoegt dan die 0.2 Ghz aan extra kloksnelheid. Een groot deel van de meerprijs tussen de verschillende Mac Mini's zit ook in de andere grafische kaart en die gebruik je toch niet.

Zelf zou ik niet snel Windows 7 op een Mac Mini draaien, ik zie er in ieder geval geen meerwaarde in. Mac-OS werkt super makkelijk en probleemloos, ook via VNC op een iPad 2.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

@Jobozo, jouw mening is waarschijnlijk gebaseerd op jouw ervaringen in een bepaalde set, uitgaande van jouw audiofiele wensen. Mijns inziens is het onmogelijk om een dac aan te wijzen als 'de betere'.
Die 'bestenliste' uit de Duitse blaadjes zijn leuk leesvoer maar niemand heeft er wat aan. Interessanter is het om te lezen hoe audio-producten zich klankmatig met elkaar verhouden, zonder daar een absoluut oordeel over te vellen.  

Ik twijfel er niet aan dat de Octave een prachtig product is, maar ik zou zelf nooit iemand een product aanraden dat hij/zij niet eerst kan beluisteren.

Wat betreft de discussie Mac Mini of Linn Majik DS. Persoonlijk zou ik het liefst kiezen voor een dedicated solution als een DS (of Naim ND5 XS) maar ik kon de financiële middelen er niet voor vinden. De keuze voor een MacMini en een betaalbare dac moet volgens mij meer gezien worden als de 'voordeligste keus' dan de 'beste keus'. Door een relatief kleine investering kun je met een Mac Mini veel bereiken maar de keerzijde is dat dit wel het nodige aan getweak vergt. De een noemt dat flexibiliteit, de ander noemt dat tijdrovend gedoe. Een oplossing zoals een DS moet op meer beoordeeld worden dan op geluidskwaliteit alleen.

Overigens heb ik inmiddels ook al meer dan €1600,- uitgegeven aan de MacMini oplossing (MM+geheugen+VLink+Dac+kabels) en krab ik mij af en toe achter mijn oren of ik niet beter door had kunnen sparen voor een Linn of Naim... :confused:  

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)