Boston Acoustics A25 inderdaad een fenomenale speaker???

Gestart door bellecoupe, april 7, 2011, 01:00:31

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk Risch

Ik heb de dali zensor 1 en de boston a25 en a26 met elkaar vergeleken in een directe
ab test,vond de zensor 1 veel opener klinken en de beide bostons nogal donker,de zensor 1
vond ik ook een betere spreiding hebben,de beide bostons klonken zeker niet verkeerd,maar
niet mijn ding,ik heb gelijk de zensor 1,7,en de zensor vokal center gekocht en aangesloten
op mijn sr7005 en ud 5005,de speakers moeten nog ingespeeld worden maar van wat ik er nu
van kan opmaken is dit een hele goede keus geweest.De dali zenzors heb ik ook beluisterd op
een marantz sr 7005 en de ud 5005.

Wanneer de speakers beter zijn ingespeeld hiervan het resultaat neerzetten.

Groet,Richard

kippekop

Citaat van: LS2 op november 29, 2011, 00:11:54
Ik zeg ook niet fenomenaal goed  :smile: En misschien storen mensen zich aan de term fenomenaal, dat moet je ook weer niet opblazen denk ik:
fenomenaal: buitengewoon, fabelachtig, fantastisch, ongelooflijk, verbazingwekkend, verwonderlijk Wat het bij mij fenomenaal (aangenaam) maakt is dat ik op het moment dat ik er naar luister totaal geen behoefte heb aan een betere luidspreker (wat dat dan ook mag zijn). Ik wilde ook geen reclame maken voor de luidsprekers, alleen vertellen wat mij is opgevallen. :blush:
En ik snap de opmerking over de surrounds niet zo goed. Komt in de 5ch stereo stand toch net zo veel geluid uit als uit de fronts?  ???

Veel mensen die elk jaar hun speakers weer vervangen die begrijpen je niet maar ik weet precies wat je bedoelt: een speaker die het luisteren niet moeilijker maakt dam jet os. Veel moderne speakers lijken veel te veel hun best te doen een perfect beeld te projecteren, iets wat mij vaak erg snel juist af doet leiden. Veel speakers gehad, maar werd raar genoeg pas rustig bij een setje KEF eitjes. Nu helemaal gelukkig met de pioneer 7 serie speakers, ook nul komma nul behoefte aan andere speakers. Vooral heerlijk dat ze op normaal achtergrond niveau het zo goed doen, ook het nadeel van veel (grote) speakers die ik heb beluisterd. Veel luisterplezier nog toegewenst!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

bellecoupe

Gisteren bij een nicht en partner van mijn vriendin geholpen met het plaatsen en installeren van een setje A25's.

configuratie aldaar:
Een Denon midisetje van plusminus 11 jaar oude met een toenmalige aanschafsprijs van fl 1200,-
Boston Acoustics A25
Norstone Stylum 2 speakerstands (€99,- per set)
Audioquest G2 speakerkabel (€4,- per meter.)
RU connected interlink (coax/stereo €25,-)

Teruggerekend staat hier een set te spelen van nog net geen €700,- die zowel op mij als de nieuwe eigenaars een enorme indruk heeft gemaakt.

Even kort samengevat mijn indruk:
Ruimtelijke open weergave met goede plaatsing.
Detaillering is ook op een behoorlijk hoog niveau.
Het laag is zeker ook goed voor dit formaat speakers.

Bovengenoemde eigenschappen zijn zeker nog behoorlijk te verbeteren met een betere bron en versterker, waarvoor niet exorbitant hoge aanschafsprijzen gemoeid zijn.
Een versterker en CD speler in de prijsrange van tesamen plusm. € 700,- zal wederom een verassend resultaat opleveren.

De nieuwe eigenaars zijn voornemens om binnenkort hun frontend ook te gaan upgraden, maar tot dat moment zijn zij zeer tevreden en erg onder de indruk van het huidige resultaat.

twani

Leuke review! Waarschijnlijk heb je ze gisteren geïnfecteerd met het welbekende virus.....Dat gaat geld kosten :D

Meeuwtje

Citaat van: Meeuwtje op augustus 18, 2011, 11:20:33
Zo inmiddels de surroundspeakers vervangen door 2 x A25 in het wit. (de  A26 zijn niet in het wit verkrijgbaar, en de vrouw mocht de kleur kiezen) en ik moet toch zeggen dat er meer power in zit als de MS902I. De BA's klinken wat strakker en voller naar mijn mening. Volgende aankoop wordt de "witte"center speaker. Waar ik toch nog een beetje aan twijfel zijn de frontspeakers, of de A360 of de A250. Volgens mij, in surround, kan ik beter de A250 aanschaffen aangezien deze dezelfde woofer diameter heeft als de center en rears. (zie topic 4G) Dit voor een homogeen geluid. En ja ook voor dit soort speakers :bigsmile: Maar de A250 mist wat midden volgens de testen en reviews.

Zo voor mezelf de knoop doorgehakt en bij Marcel (HcHifi) de witte center + de A360 besteld. Aangezien ik over het algemeen toch wel meer muziek luister in stereo als film kijk in surround. Kan niet wachten tot ze binnen zijn.... :)
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

mausie

Ook hier een setje bij Marcel besteld. maar dan de A25.
Hopelijk woensdag binnen.... Ben benieuwd.
Pioneer LX5090 - Denon AVR3802 - Squeezebox Duet - Dune Prime 3.0 - Boston Acoustics A25 - Velodyne SPL-1200 ultra - Humax 5000

stellaboy

Met welke kwaliteitsklasse kun je deze speakers vergelijken ?

fastlex

Ik heb ze zelf laatst geluisterd maar ik vond ze nogal mat klinken.
Eerst op een marantz Melody, die had duidelijk te weinig power.
Een NAD Visio Five gaf verbetering maar kon me nog niet overtuigen.
Verder geen andere versterkers beluisterd.
Ik had er misschien teveel van verwacht.
Persoonlijk vind ik dat de speaker en voor mij niet uitspringt.
Te weinig emotie en wat te vlak?
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Ejorne

Citaat van: stellaboy op december 27, 2011, 18:37:20
Met welke kwaliteitsklasse kun je deze speakers vergelijken ?

Met welke je maar wilt.

Met speakers is het voornamelijk smaak wat een speaker goed of slecht maakt. Soms of vaak wordt een speaker die recht meet en weergeeft (hoewel dat in elke ruimte weer anders zal kunnen uitvallen) als mat en saai bestempeld terwijl een andere speaker die karakteristieke eigenschappen heeft weer als zeer natuurgetrouw kan worden bestempeld.

Iemand die boemboembas wil en luistert naar oom mooi rechte frequentiekarakteristiek zal de technisch goede luidspreker als 'slecht' bestempelen. Hetzelfde geldt voor de persoon die sss ssss  ssssss high frequentie fanaat is. Dus zoveel mensen zoveel smaken...


twani


twani

Eerder dit jaar had de A360 een Rave review in het duitse blad "Audio" , echter in het laatste nummer van dit jaar liep zijn kleinere broer de A250 in hetzelfde blad tegen een baggertest op.............. prut vonden ze het.....

Meeuwtje

Zo sinds vanmiddag de nieuwe 360's en 225c aangesloten op mijn versterker. Nu een compleet plaatje met de 2 A25's als surround. Wat mij het eerste opviel (in vergelijking met mijn oude MS906 / 905 en 902I's was dat het hele speakerpakket nu een meer eenheid hebben als met de Mordaunt Shorts. Natuurlijk gaan de fronts dieper door in het laag dan als me vorige fronts, maar het viel me gewoon op :bigsmile: Tevens nu ook heerlijk zonder sub, stereo geluisterd, wat me niet tegenviel. De speakers moeten uiteraard nog ingespeeld worden, maar mijn eerste conclusie is dat ze heerlijk klinken in zowel surround als in stereo op een Denon 3808 bij mij in de woonkamer. :inlove:
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

WLFRD

Sinds een aantal weken ben ik op zoek naar een nieuwe versterker en speakers van het formaat boekenplank. Gezien de zeer lovende kritieken en de positieve berichten hier op het forum moest ik de A25 natuurlijk gaan beluisteren. Dat heb ik vanmiddag dus gedaan. Ik had mezelf de kop al helemaal gek gemaakt hoe goed het wel niet moest gaan klinken dus toen ik de winkel binnen stapte, kon het alleen nog maar tegenvallen. En dat deed het ook. Ik verbaasde me een beetje waar al die positieve verhalen vandaan kwamen. Men vergelijkt ze met veel duurdere en grotere speakers en mijn inziens is dat niet terecht. Gezien de prijs klonken ze wel aardig maar lage tonen heb ik er niet in kunnen ontdekken. Set was overigens aangesloten op een NAD 356BEE en de speakers waren volgens de verkoper ingespeeld. Zelf met een optionele B&W ASW608 subwoofer kon ik niet tot een mooi klankbeeld komen. Die viel trouwens ook tegen. Leek wel of het geluid niet los wilde komen van het kastje. Vreemd.

Wat wel goed klonk, was de grotere broer van de A25, de A26. Die vond ik fijn klinken. Een Dynaudio Excite X16 van 575 euro p/s klonk niet veel beter vond ik. Met de loudness aan en de bass een beetje open op een Marantz PM6004 klonken de A26 best fijn. Gezien de prijs, geluid en de looks, staan deze nu op 1 bij mij om gekocht te worden.
Tussen de versterkers hoorde ik, in de neutrale stand, geen verschil tussen beide versterkers. Er zit toch 300 euro tussen en dan vraag ik me af waar dat dan in zit. Het enige dat ik kan bedenken is dat je betaald voor de naam.
Of mijn oren zijn kapot na 4 jaar in een discotheek gewerkt te hebben.....  :bigsmile: Dat kan ook....

qinq

Werden ze zeker gewoon in de winkel gedemonstreerd ipv afgesloten luisterruimte. Dan kan zo een kleine speaker best iel klinken. Maar het kan ook zijn dat je op de verkeerde dingen focussed. Je verwacht volgens mij een indrukwekkend geluid. Als je dat wilt moet je eens naar bijvoorbeeld klipsch luisteren. Die klinken bijvoorbeeld vrij heftig. Een neutrale speaker maakt vaak in zo een winkel weinig indruk wanneer snel gedemonstreerd.

WLFRD

Het was in een afgesloten ruimte. Stond een mooi paneeltje naast waarmee ik kon schakelen tussen versterkers en speakers. De verkoper zei wel dat dat paneeltje wel iets aan energie wegneemt uit het geheel. Thuis zal het allicht anders klinken vanwege de andere akoestiek.

Gezien de recensies in de vakbladen en op de verschillende fora, kon het ook niet anders dat mijn verwachting hoog gespannen was. Ik las in een recensie dat de schrijver even dacht dat er dikke JBL's aan het spelen waren maar nee het waren de A25's. Na vanmiddag kan ik dat alleen geloven als er iets mis zou zijn met de JBL's. Anders niet.
Ik heb meer dan twee uur daar gezeten en de speakers beluisterd met verschillende muziekstijlen. De A25's waren de goedkoopste en dat liep door tot iets van 600 euro per speaker. Er stonden ook zuilen van verschillende merken en daar was ik ook niet echt van onder de indruk. Zelfs speakers van 900 euro heb ik gehoord en mezelf afgevraagd waar dat geld in zit. Niet in de geluidskwaliteit.....

Misschien is mijn referentiekader wel verkeerd. In mijn auto luister ik heel veel muziek en daar zit een behoorlijk dure installatie in. Ik ben dat geluid zo gewend dat ik dat meeneem de winkel in als ik ga luisteren. Misschien is dat ook niet helemaal reëel maar ik moet wel het gevoel krijgen dat ik naar iets lekkers aan het luisteren ben. En dat heb ik vandaag alleen gehad bij de A26's. Ga volgende week weer verder kijken.... 

Xstream

Misschien de Monitor Audio BX2 ook eens in een luistertest meenemen. Ben benieuwd wat je daarvan vind. Min of meer zelfde prijsklasse.
Alternatief wellicht de RX1 of RX2.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Ejorne

Citaat van: WLFRD op januari  3, 2012, 22:56:56
Met de loudness aan en de bass een beetje open op een Marantz PM6004 klonken de A26 best fijn.

Zo luisterden wij vroeger ook, maar nu niet meer. Toen we aan goede speakers gewent waren, (ja je moet wel wennen aan vooral een vlakke respons) willen we zeker niet meer terug naar ons loudness tijdperk.

Ik zou je aanraden om bij de voorselectie van je speakers naar speakers te zoeken waarvan de recensies zeggen dat het geluidsbeeld nogal uit balans is. Dat zijn speakers die vaak de smilie curve een beetje na proberen te bootsen. De (oudere) Jamo's zijn prachtspeakers voor dit doel. Maar mi niet een speaker die bekend staat om een natuurgetrouwe weergave.

Thunder

Citaat van: WLFRD op januari  3, 2012, 22:56:56
Sinds een aantal weken ben ik op zoek naar een nieuwe versterker en speakers van het formaat boekenplank. Gezien de zeer lovende kritieken en de positieve berichten hier op het forum moest ik de A25 natuurlijk gaan beluisteren. Dat heb ik vanmiddag dus gedaan. Ik had mezelf de kop al helemaal gek gemaakt hoe goed het wel niet moest gaan klinken dus toen ik de winkel binnen stapte, kon het alleen nog maar tegenvallen. En dat deed het ook. Ik verbaasde me een beetje waar al die positieve verhalen vandaan kwamen. Men vergelijkt ze met veel duurdere en grotere speakers en mijn inziens is dat niet terecht. Gezien de prijs klonken ze wel aardig maar lage tonen heb ik er niet in kunnen ontdekken. Set was overigens aangesloten op een NAD 356BEE en de speakers waren volgens de verkoper ingespeeld. Zelf met een optionele B&W ASW608 subwoofer kon ik niet tot een mooi klankbeeld komen. Die viel trouwens ook tegen. Leek wel of het geluid niet los wilde komen van het kastje. Vreemd.

Wat wel goed klonk, was de grotere broer van de A25, de A26. Die vond ik fijn klinken. Een Dynaudio Excite X16 van 575 euro p/s klonk niet veel beter vond ik. Met de loudness aan en de bass een beetje open op een Marantz PM6004 klonken de A26 best fijn. Gezien de prijs, geluid en de looks, staan deze nu op 1 bij mij om gekocht te worden.
Tussen de versterkers hoorde ik, in de neutrale stand, geen verschil tussen beide versterkers. Er zit toch 300 euro tussen en dan vraag ik me af waar dat dan in zit. Het enige dat ik kan bedenken is dat je betaald voor de naam.
Of mijn oren zijn kapot na 4 jaar in een discotheek gewerkt te hebben.....  :bigsmile: Dat kan ook....

Kan het niet zijn dat het paneel toch teveel wegneemt om echt lekker te kunnen testen. Juist omdat je aangeeft dat andere speakers ook niet tot hun recht kwamen en er tussen versterkers ook nauwelijk tot geen verschil zat.

Ik heb de A25 eerst bij 1 aanbieder in de luisterruimte mogen horen, daarna via een andere aanbieder een week thuis kunnen testen. Dat klinkt toch echt heel anders. Misschien is het mogelijk via een andere aanbieder eens thuis te kunnen testen. Kan je altijd nog voor jezelf kijken of de A25 tegen blijft vallen en of de A26 stukken beter is.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

devkon

Citaat van: WLFRD op januari  4, 2012, 00:20:43
Misschien is mijn referentiekader wel verkeerd. In mijn auto luister ik heel veel muziek en daar zit een behoorlijk dure installatie in. Ik ben dat geluid zo gewend dat ik dat meeneem de winkel in als ik ga luisteren. Misschien is dat ook niet helemaal reëel maar ik moet wel het gevoel krijgen dat ik naar iets lekkers aan het luisteren ben. En dat heb ik vandaag alleen gehad bij de A26's. Ga volgende week weer verder kijken.... 

Zou best wel eens kunnen, althans datgene wat je zoekt is misschien wat anders als ik zo je reacties lees. Meer laag/bass/vol. Sluit me daarbij aan bij de reactie van Ejorne.

Doet me denken aan de tijd dat ik een luistersessie deed en het allemaal niet vond klinken, en met Cerwin Vega naar huis ging. :smile: Het was te dun, te iel voor mij op dat moment, het moest wel impact hebben. Uiteindelijk wilde ik dat niet meer en ben ik meer de kant op gegaan van strakker laag en neutraler geluid. Niet dat ik dat volledig heb, maar tis nu goed (genoeg).
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

WLFRD

Het zou best kunnen dat ergens anders de A25 beter klinkt. En ik wil de speaker het voordeel van de twijfel geven. Ik wil ze nog een keer ergens anders beluisteren en dan eens zien of het daar anders is dan waar ik dinsdag ben geweest. Op basis van de luistersessie van dinsdag viel het me tegen. Maar wat ik al zei, de A26 klonk daar wel lekker. De Dynaudio DM2/7 ook maar die was dan wel een stuk duurder.
Ik weet ook niet hoe de speakers zouden moeten klinken. Misschien nam het paneel inderdaad wel te veel weg en kwam het allemaal niet uit de verf maar dat lijkt me toch niet bij een zaak die in een wat hoger segment van de markt ziet. Dan zou je zeggen dat ze de spullen zodanig voor elkaar hebben dat de randapparatuur nagenoeg geen invloed heeft om de versterkers en speakers.

Ik zoek niet per se neutrale speakers. Juist niet eigenlijk. Ik heb een Technics RP-DH1200 koptelefoon (DJ koptelefoon) en die zet het laag ook lekker aan. En dat vind ik fijn om te horen. Veel mensen zullen dat helemaal niets vinden maar smaken verschillen nu eenmaal. Daarin heeft Devkon gelijk, ik zoek een mooi vol laag. Ik heb daar een mooi nummer voor om dit te checken van Enigma. Age of loneliness (Enigmatic club mix). Daar zitten hele lage tonen in en bij een goede sub klappen die eruit. Dat deed de B&W ASW608 dus niet. Dat nummer staat ook als eerste op mijn USB stick. Dan weet ik gelijk wat voor vlees ik in de kuip heb. ;D

Weet iemand een goede zaak met mooie luisterruimtes? Ik wilde deze vakantie nog naar Stassen in Venlo rijden....

bellecoupe

Nog een positieve test van de A25's.
http://thehbproject.com/nl/testen/61/Boston-Acoustics-A25-monitorluidspreker

Ik heb zojuist een set A25's en een A225C center voor de slaapkamer aangeschaft.

Ik ga eerst eens even luisteren hoe deze twee presteren in mijn woonkamer t.o.v. mijn B&W Nautilus 802's.

twani

Citaat van: bellecoupe op januari  9, 2012, 21:45:53
Nog een positieve test van de A25's.
http://thehbproject.com/nl/testen/61/Boston-Acoustics-A25-monitorluidspreker

Ik heb zojuist een set A25's en een A225C center voor de slaapkamer aangeschaft.

Ik ga eerst eens even luisteren hoe deze twee presteren in mijn woonkamer t.o.v. mijn B&W Nautilus 802's.
Om heer Wilders maar eens te citeren zeg ik: Doe normaal man!
Zonder gein, dat gaat natuurlijk nergens over.................

Ik heb dat een jaar of 2 terug eens gedaan met de Kef iq 1 uit mijn Home Theatre room welke ik op
hun stands aan de huiskamerset had gehangen, wat een drama was dat zeg......armoedig, en m`n afkeer voor monitoren in de akoestiek van mijn huiskamer toen nog maar eens bevestigt

Xstream

Hoeveel van de A25 bezitters hebben daadwerkelijk de moeite genomen om eerst een luistertest te doen en te vergelijken met andere speakers in de prijsklasse?
Ik krijg een beetje 't idee dat iedereen die speakers gewoon gekocht heeft nav de positieve review(s) en het schappelijke prijsje.
En vervolgens worden er dan wel tips gegeven omdat ze het vreemd vinden als de speakers niet zo geweldig klinken (Wat ik ook vond), terwijl die mensen mogelijk helemaal niet hebben vergeleken?
Misschien ga ik nu te snel hoor, maar ik ben weleens benieuwd naar daadwerkelijke ervaringen van vergelijkingen met andere speakers in het vergelijkbare prijs segment.

Overigens, als je echt een goed laag wilt hebben, is mijn ervaring nog steeds het fijnst met vloerstaanders. (ik test ook met Enigma o.a.)
Of een goede sub erbij uiteraard, das ook een optie.
Ik zou toch ook Monitor Audio eens gaan luisteren. Ik vind dat die 't laag heel goed voor elkaar hebben. (De boekenplank modellen wat minder uiteraard).
Ik vond de BX2's persoonlijk veel beter dan de A25's ... En met een MA in een hogere prijsklasse zal dat wellicht alleen nog maar beter worden. (met m'n RX6 wel, maarja, dat zijn dan weer vloerstaanders en in een ander prijs segment)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Roger Black

Ik heb een 1 op 1 vergelijk gedaan in mijn eigen ruimte, naast elkaar op een Emotiva voor/eind set met de Quad 21L2 (€600 p/s), die heb ik voor de BA 25's verkocht. Ik vond de A25's beter in neutraliteit en tastbaarheid.

Heb het ook wel geschreven in dit topic ergens in het begin.

Ejorne

Citaat van: Xstream op januari 10, 2012, 03:31:38
Hoeveel van de A25 bezitters hebben daadwerkelijk de moeite genomen om eerst een luistertest te doen en te vergelijken met andere speakers in de prijsklasse?
Ik krijg een beetje 't idee dat iedereen die speakers gewoon gekocht heeft nav de positieve review(s) en het schappelijke prijsje.
En vervolgens worden er dan wel tips gegeven omdat ze het vreemd vinden als de speakers niet zo geweldig klinken (Wat ik ook vond), terwijl die mensen mogelijk helemaal niet hebben vergeleken?
Misschien ga ik nu te snel hoor, maar ik ben weleens benieuwd naar daadwerkelijke ervaringen van vergelijkingen met andere speakers in het vergelijkbare prijs segment.

Overigens, als je echt een goed laag wilt hebben, is mijn ervaring nog steeds het fijnst met vloerstaanders. (ik test ook met Enigma o.a.)
Of een goede sub erbij uiteraard, das ook een optie.
Ik zou toch ook Monitor Audio eens gaan luisteren. Ik vind dat die 't laag heel goed voor elkaar hebben. (De boekenplank modellen wat minder uiteraard).
Ik vond de BX2's persoonlijk veel beter dan de A25's ... En met een MA in een hogere prijsklasse zal dat wellicht alleen nog maar beter worden. (met m'n RX6 wel, maarja, dat zijn dan weer vloerstaanders en in een ander prijs segment)

Het probleem met kwaliteiten hangen aan een bepaald product is dat er zoveel smaak mee is gemoeid. Dat wat de een noemt een 'topproduct met een zeer strakke bas' zal de ander als 'saai zonder ook maar enige bas' kunnen bestempelen. Tja, wie heeft er gelijk? Als we meetapparatuur er bij gaan halen kunnen we al wat meer zeggen. Maar wie vind een geheel platte frequentiekarakteristiek nu mooi? Zeker gezien het feit dat wij lagere tonen minder hard horen dan hogere tonen. Daarmee is een oplopende grafiek naar het laag toe vrijwel noodzakelijk. Maar aan het eind van de rit is het toch je eigen smaak waarmee je het moet doen, dus ja, zeker zelf gaan luisteren alvorens iets aan te kopen. Maar ach, met de prijzen van deze speaker kun je natuurlijk ook een gokje wagen...