BI-AMPEN + VÓÓR + EINDVERSTERKING met verschillende merken. (Linn Majik DS)

Started by twani, March 6, 2011, 13:30:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Mijn Von Schweikerts met separate bass + mid/hoog kasten dienen volgens Albert VS zelf iiig. gebiwired maar liever nog gebiamped te worden aangesloten, daarover 3 vragen.......

1) Kun je 2 verschillende merken gebruiken dwz. merk A als vóórversterking en 4x monoblok van merk B, en zo ja hoe sluit je dat dan aan?

2) Ook heb ik gelezen dat je op een Linn DS Majik (dynamik) welke een interne "Volume Control" heeft in principe rechtstreeks de eindversteking kunt aansturen (zonder vóórversterking dus). Is dit vanwege het weglaten van  een tussenstation de betere oplossing of juist niet?

3) En indien de Majik DS als pré gebruikt, hoe sluit je daarop dan 4 monoblokken aan?

Alvast dank voor jullie input!

ivo1986

Ik zou zoeken naar een pre met 2 paar uitgangen.
Mijn vorige 2 pre's hadden dat.

JCL

Ik ken deze Linn niet, dus kan daar niet specifiek iets over zeggen, maar wel over bi-amping in het algemeen.

Ja je kunt verschillende merken gebruiken, dit gebeurd vaker wel dan niet heb ik het idee. Je hebt op je versterker (of het nou een pre is of een geintergreerde) meestal (sowieso op alle dure types) pre-outs zitten. Dit zijn gewoon tulp stekkers, voor elk kanaal 1 (dus of alleen links en rechts, of alle 5.1 of 7.1 kanalen). Misschien gebruik je al een pre-out, hier sluit je immers ook je subwoofer op aan als je die low-level aansluit. De eindversterker heeft ook zo'n tulp ingang en daar zitten ook de speaker terminals op om de luidsprekers aan te sluiten. Je luidsprekers sluit je dus aan op de mono/stereo eindversterker.

In het geval je gaat bi-ampen, gebruik je 1 versterker voor het midden/hoog en 1 voor het laag. Je hebt dan of 2 stereo versterkers nodig, of zoals je al aangeeft, 4 monoblokken.

erik s.

het gebruik van verschillende merken voor voor- en eindversterkers is geen probleem. verschillende eindversterkers is niet aan te bevelen. je tast de homogeniteit van de luidspreker aan en je kunt volumeverschillen krijgen.
als je Linn geschikt is om eindversterkers aan te sturen lijkt me dat een prima oplossing.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Martijn M

1) Ja, dat kan prima.
2) Als er een volumeregeling op zit, kan dat in principe. Ik zou het echter niet aanraden, omdat je dan beperkt bent tot de Majik als bron.
3) Je sluit de versterkers op dezelfde wijze aan als je ze op een voorversterker zou aansluiten. Als je meerdere versterkers hebt, maar slechts één uitgang, dan kun je het signaal splitsen. Het lijkt met het handigst om er een speciaal kastje voor te maken met twee tulp-contra's in en vier tulp-contra's uit.
Dutch & Dutch

bmateijsen

Een Majik DS heeft een digitale volume regeling, dus als je er geen voorversterker op aansluit, dan snoep je gewoon bytes weg. Conclusie de Majik DS presteert het beste met een voorversterker.

En de set dient synergetisch te zijn, bi-amping kan voordelen hebben, tenzij je budget niet toereikend is voor mooie passende eindversterkers.  ;)

Groet,

Bjorn

paaj

Digitaal volume aanpassen hoeft niet erg te zijn, ik zie hier bijvoorbeeld ook mensen met digitale equalizers, áls het maar in meer bits gebeurt dan het bronmateriaal en het met de juiste algoritmes gedaan wordt. In principe kun je met bijvoorbeeld een 24bits signaal uitstekend CD's zachter weergeven, de toegevoegde ruis zou ver onder de grens van CD moeten zitten.
De enige manier om erachter te komen hoe het klinkt is door het gewoon te vergelijken.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

bmateijsen

Quote from: paaj on March  7, 2011, 19:12:26
Digitaal volume aanpassen hoeft niet erg te zijn, ik zie hier bijvoorbeeld ook mensen met digitale equalizers, áls het maar in meer bits gebeurt dan het bronmateriaal en het met de juiste algoritmes gedaan wordt. In principe kun je met bijvoorbeeld een 24bits signaal uitstekend CD's zachter weergeven, de toegevoegde ruis zou ver onder de grens van CD moeten zitten.
De enige manier om erachter te komen hoe het klinkt is door het gewoon te vergelijken.

Laat ik het dan anders stellen, wij zijn Linn Klimax dealer en hebben dit zorgvuldig geprobeerd.
Een voorversterker toevoegen heeft altijd zin! ;D.

Groet,

Bjorn

Martijn M

bmateijsen, ik ken de Meridian niet, maar ik neem aan dat hij eerst up-samplet voordat hij bitjes weggooit. Door dither toe te passen hoeft zo'n digitale volumeregeling niet zo'n probleem te zijn, al stijgt de ruisvloer wel wat.
Dutch & Dutch

twani

Ah... het issue van het (dégenereren?) aantasten van het digitale signaal om het volume te kunnen regelen ben ik eerder tegengekomen, dit feit samen met het inderdaad maar één bron kunnen aansluiten zorgt ervoor dat je inderdaad beter een pré kunt gebruiken.
In het duitse blad stereo hangt men heel erg de filosofie aan om voor het bi-ampen 2 stuks geïntegreerde versterkers te gebruiken. In mijn geval dus 2 x Vincent SV 238 geïntegreerd, hetgeen volgens hun (ze hebben het met veschillende dure merken getest) een veel grotere winst oplevert dan upgraden naar een duurder type versterking, heeft iemand daar dan ervaring mee? Het behelst hier niet slechts een expirimentje hunnerzijds ze hebben er een aantal uitgebreide artikelen aan gespendeerd.
Het zou mij er tevens toe kunnen verleiden aandelen in de NUON te nemen, 2 Vincents 238 in klasse A is volgens mij 2000W opname Pfffffffffffff dat kan ik de  "Kolonel des Huizes" beter niet proberen uit te leggen...........

bmateijsen

Quote from: keyser on March  7, 2011, 19:37:28
bmateijsen, ik ken de Meridian niet, maar ik neem aan dat hij eerst up-samplet voordat hij bitjes weggooit. Door dither toe te passen hoeft zo'n digitale volumeregeling niet zo'n probleem te zijn, al stijgt de ruisvloer wel wat.

Ik denk dat je de Majik DS bedoelt. Ik spreek vanuit ervaring....

garmtz

Het gaat denk ik niet alleen om 'bits weggooien'... Een DS presteert gewoon beter met een voorversterker tussen hem en de eindversterker. PUNT! :)   Hebben we overigens uitsluitend geprobeerd met bijpassende Linn voorversterkers. Is de gebruikte voorversterker echt matig, kan het wel eens BETER klinken zonder voorversterker, maar we weten inmiddels dat je dan toch niet het ideale uit de DS haalt. Oftewel, klinkt het beter zonder voorversterker, wordt het tijd een betere voorversterker te kopen... ;)

Martijn M

Dutch & Dutch

hifihenk

Ik ben het 100% eens met Garmt. Na een jaar lekker luisteren, heb ik tussen mijn Linn Majik DS en Linn 2100 eindversterker een Majik Kontrol gezet en dat was echt een verbetering  :tongue2: Hoewel het zonder ook al heel lekker speelde hoor.  8)

Quote from: garmtz on March  7, 2011, 21:01:17
Het gaat denk ik niet alleen om 'bits weggooien'... Een DS presteert gewoon beter met een voorversterker tussen hem en de eindversterker. PUNT! :)   Hebben we overigens uitsluitend geprobeerd met bijpassende Linn voorversterkers. Is de gebruikte voorversterker echt matig, kan het wel eens BETER klinken zonder voorversterker, maar we weten inmiddels dat je dan toch niet het ideale uit de DS haalt. Oftewel, klinkt het beter zonder voorversterker, wordt het tijd een betere voorversterker te kopen... ;)
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Robiwan

twani,

ik zou het houden bij 1 goede eindbak voor je von zweigerts en dan gewoon single wired aansluiten. Mijn ervaring met biwiring en biampen is dat de homogeniteit van het klankbeeld aangetast wordt, zeker met biampen. Het lijkt in 1e instantie misschien beter te klinken maar als je goed luistert wordt het beeld teveel uit elkaar getrokken. Het hoog of laag krijgt bijv. teveel de overhand in plaats van netjes te integreren.

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

twani

Ik heb dat inderdaad vaker gelezen, Bi-wiren heeft in dit geval mijn specifieke aandacht omdat AVS in de gebruikershandleiding van deze speakers expliciet de biwire methode vermeldt als 1e keus.............de filters in de speakers zouden hiertoe zijn voorbestemd.

Deleted member

Bi-wiring heeft bij VSA inderdaad de voorkeur en dan uiteraard in de vorm van een kabel met twee aderparen die aan de versterkerkant samenkomen. Alleen als je al dure single-wire (een aderpaar) luidsprekerkabels zou hebben die je niet wilt vervangen of je favoriete kabel niet in bi-wire variant te krijgen is adviseert VSA een zogenaamde 'jumper cable' te gebruiken waarbij je de luidsprekerkabel aansluit op de M/T unit en vanaf daar naar de wooferunit verbindt.

Of bi-ampen voordelen heeft hangt helemaal af van de gebruikte versterkers. VSA adviseert 't volgens mij niet perse maar zegt dat 't beste van twee werelden is te behalen als je horizontaal bi-ampt met een buizenversterker op M/T en een solid state/transisor versterker op 't laag. Dit geeft echter wel allerlei uitdagingen (naast extra kosten uiteraard! :D) omdat de versterkers dezelfde gain/absolute versterking moeten hebben. Hebben ze die niet dan moet je er één gaan verzwakken. Daarnaast heb je idd. een voorversterker nodig hebt met een dubbele output of moet gaan splitsen.

Verticaal bi-ampen met een aparte versterker voor links en rechts of de combinatie van verticaal en horizontaal (twee versterkers voor links plus twee voor rechts) kan natuurlijk ook maar is ook kostbaar en ik vraag me af of 't heel veel oplevert als je al een goede versterker hebt die de speakers in met name het laag onder controle heeft. Ik denk dat je dat alleen in een set doet waar kosten absoluut geen rol spelen want anders kun je denk ik beter investeren in akoestiek of andere delen/componenten van je set.

twani

Hallo Antoine, dat gaat inderdaad nog een heel stuk verder, afgezien van de kosten moet je ook maar niet denken aan het vinden vande juiste match... pfff, lukt volgens mij alleen als je zelf een audiozaak bestierd en alles kunt proberen! Mijn huidige kabel is Kimber 8 PR met een 8 TC jumper ( nog een overblijfsel van m'n vorige set met Heco 901XT welke een lichte boost in het hoog wel konden waarderen, vandaar de 8TC all flest naar hoog) Het simpelst is 2x3 meter bijkopen van ofwel 8PR of 8TC. ik heb in m'n huidige setup compleet geen last van een te scherp hoog dus wellicht toch een 8TC dan maar