riwi's woonkamer hometheater

Started by riwi, January 16, 2011, 23:03:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

Geen bijzondere eisen volgens mij.

Als je contrast wil meten moet ie in  staat zijn om ook hele lage hoeveelheden licht goed te meten.
Maar gewoon een 100 IRE patroon van de projector meten kan met elke meter wel volgens mij.

hifiman

#501
Quote from: master30 on January 19, 2015, 12:57:33
Bedankt voor de info  8)
Ga ik is op zoek naar zoiets

btw, moet een luxmeter nog aan bepaalde eisen voldoen, ofwel maar moet ik opletten?
Ik heb nog een hele luxe liggen die ik niet echt meer gebruik, ik stuur je wel even een PM.

riwi

Quote from: Audioloog on January 19, 2015, 14:31:41
Ik heb nog een hele luxe liggen die ik niet echt meer gebruik, ik stuur je wel even een PM.

Hij zoekt een Lux meter he, geen luxe meter  :baaa:  ;D :D  :pompom:

Kjelt

 :D
Ik blijf me wel lichtjes verbazen over de metingen, soms gaat de lamp opeens meer licht geven terwijl hij meer uren gebrand heeft altans volgens de data,
dat komt niet overeen met de standaard curves voor projectorlampen. Nog enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn? (andere bron, andere testdisc, andere afstand, ander lichtgevend object in de ruimte  :hehe: ).

riwi

#504
Ik probeer altijd te meten _na_ het film kijken. Dwz als ie al een aantal uren draait. maar ik heb ook wel eens gemeten voor de tijd. Dus na +- 15 minuten draaien.

Als je van High naar Low switcht geeft de Low stand ook meer licht. maar dat doe ik dus niet. Eerst Low meten dan pas High.

En mijn niet zo luxe Lux meter ;) heeft +/-3% nauwkeurigheid, dus +/- 9 Lux op een waarde van 300

En als je met de sensor 10cm naar voren komt springt de waarde omhoog. Maar dat doe ik dus niet.

En als ik in het menu iets met de color settings/contrast/brightness heb gedaan zie je dat ook in de meting.

Ik meet altijd met de Oppo met de Digital Video Essentials schijf. En dan een Pluge patroon met 100 IRE vlak in het midden en de lampen in de kamer verder uit en doeken aan het plafond  :) Met de sensor met de achterkant tegen het doek gedrukt. En ik zet de Luxmeter aan met het dopje op de sensor (0 calibratie).

kermit

En heb je de oude lamp al vervangen? ;)

riwi

#506
Quote from: kermit on September  9, 2015, 23:38:18
En heb je de oude lamp al vervangen? ;)

Ik heb hulp nodig. Extra persoon dus anders krijg ik de projector wel naar beneden maar niet weer opgehangen.
Ik denk dit weekend de lamp vervangen. De huidige zit met 1750 uur nu wel aan z'n max. Je ziet ook in de laatste lichtmetingen dat het tijd wordt nu.

Jij had met de RS49 nu duidelijk meer licht hoor ;) Mooi.

kermit

Quote from: riwi on September 10, 2015, 00:25:39
Ik heb hulp nodig. Extra persoon dus anders krijg ik de projector wel naar beneden maar niet weer opgehangen.
Ik denk dit weekend de lamp vervangen. De huidige zit met 1750 uur nu wel aan z'n max. Je ziet ook in de laatste lichtmetingen dat het tijd wordt nu.

Jij had met de RS49 nu duidelijk meer licht hoor ;) Mooi.
Laat weten wanneer je hulp nodig hebt. Dan rij ik even langs. ;)

riwi

#508
Bedankt kermit voor de hulp met vasthouden van de projector terwijl ik de schroeven er in draaide  8)

Eerste lamp Na  12 uur (02-01-2012) : High lamp : 288 Lux , Low Lamp : 185 Lux
Tweede lamp via Grobi  (€280) : na 2 uur (09-04-2014) : High lamp : 385 Lux,  Low Lamp : 240 Lux
Derde lamp via Grobi  (€270) : na 1 uur (11-09-2015) : High lamp : 337 Lux,  Low Lamp : 203 Lux

Je ziet wel dat er verschil is tussen de lampen. Die 2de was echt een goeie :), de eerste wat matig en deze derde meer gemiddeld kwa lichtopbrengst bij nieuwstaat.



Kjelt

Iris gelijk?
Verbaasd me dit soort verschillen, meer dan 15% zou eigenlijk niet voor mogen komen.

riwi

Quote from: Kjelt on September 12, 2015, 18:48:48
Iris gelijk?
Verbaasd me dit soort verschillen, meer dan 15% zou eigenlijk niet voor mogen komen.

Ja het iris staat gewoon op auto. En met zo'n groot wit 100IRE vlak in beeld gaat ie 100% open het iris.

Er is halverwege/einde lamp2 wel een calibratie poging geweest. Maar die settings heb ik bijna allemaal weer ongedaan gemaakt omdat na de calibratie toen 25% van het licht weg was.

hifiman

Dat wordt weer lekker de herfst/winter door dus  :pompom: :popcorn:

Wat raar, 25% licht minder na calibratie  :nopompom:

kermit

#512
Quote from: riwi on September 12, 2015, 17:51:50
Bedankt kermit voor de hulp met vasthouden van de projector terwijl ik de schroeven er in draaide  8)

Eerste lamp Na  12 uur (02-01-2012) : High lamp : 288 Lux , Low Lamp : 185 Lux
Tweede lamp via Grobi  (€280) : na 2 uur (09-04-2014) : High lamp : 385 Lux,  Low Lamp : 240 Lux
Derde lamp via Grobi  (€270) : na 1 uur (11-09-2015) : High lamp : 337 Lux,  Low Lamp : 203 Lux

Je ziet wel dat er verschil is tussen de lampen. Die 2de was echt een goeie :), de eerste wat matig en deze derde meer gemiddeld kwa lichtopbrengst bij nieuwstaat.

Graag gedaan. De projector geeft weer mooi licht en een prima plaatje. je kunt weer een jaar mee vooruit tot 4Kcontent er is en een mooie 4K projector kopen.Was weer gezellig en genoten van de vw95 en je mooie setup. Geluid was weer dik in orde.Oja de koffie was weer top . Nu hopen dat Reza gauw langskomt met zijn koffieautomaat om een koffietest te houden. :coffee: :D

PRJK

Quote from: riwi on September 12, 2015, 19:29:45
Ja het iris staat gewoon op auto. En met zo'n groot wit 100IRE vlak in beeld gaat ie 100% open het iris.

Er is halverwege/einde lamp2 wel een calibratie poging geweest. Maar die settings heb ik bijna allemaal weer ongedaan gemaakt omdat na de calibratie toen 25% van het licht weg was.

Een kalibratie beoordelen met een lux meter, dat is nieuw. Als je je kalibratie ongedaan hebt om die reden kan je beter je projector maar nooit calibreren. Naast het feit dat het licht niet weg is, de lamp staat gewoon zachter. Als je naar eigen gelieven die lamp zo hoog mogelijk wil zetten moet je dat doen, maar dan is het nutteloos je projector te kalibreren.

riwi

#514
Quote from: PRJK on September 14, 2015, 08:34:49
Een kalibratie beoordelen met een lux meter, dat is nieuw. Als je je kalibratie ongedaan hebt om die reden kan je beter je projector maar nooit calibreren. Naast het feit dat het licht niet weg is, de lamp staat gewoon zachter. Als je naar eigen gelieven die lamp zo hoog mogelijk wil zetten moet je dat doen, maar dan is het nutteloos je projector te kalibreren.

Dan heb je me verkeerd begrepen. De calibratie resulteerde in betere kleuren, maar helaas tenkoste van zo veel licht dat de verbetering van de betere kleuren niet opwoog tegen de hoeveelheid licht die ingeboet werd. m.a.w. Na de calibratie was de licht hoeveelheid dermate laag dat ik er niet meer met plezier naar keek. Vandaar dat ik (deels) de settings ongedaan heb gemaakt. Ik heb dus niet de calibratie beoordeeld met een lux meter. Maar ik heb vastgesteld met mijn ogen dat de lichtopbrengst te laag was na calibratie en dat gekwantificeerd met een lux meter.

Je opvattingen over de lamp kloppen niet. De lamp 'staat niet gewoon zachter' de lamp brand altijd even hard afgezien van de low en high lamp setting. dwz een calibratie veranderd niets aan de lamp zelf.

Bij een projector calibratie gaat het om consessies die je doet om een bepaald doel te behalen.
De correcte kleurbalans is 1 van de doelen, het blacklevel maximaliseren of de licht opbrengst optimaliseren zijn net zo goed doelen. De calibrateur zal keuzes moeten maken om bv 1 van die parameters te laten prevaleren over anderen. Daarom zal een calibrateur moeten vragen aan de gebruiker naar zijn wensen hierover. Gewoon platweg een rechte kleurbalans calibreren is niet een goede methode.

PRJK

Voor projectie zijn er ook streeflijnen voor lichtopbrengst. Contrast goedzetten is inderdaad belangrijk. Er is overigens niet platweg alleen een rechte kleurbalans gekalibreert :)

reza

#516
Binnenkort Kermit , binnenkort  :coffee:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

#517
Zo. De vw95 is verkocht. Komende vrijdag een demodag bij Grobi voor een nieuwe projector.

Ik denk dat het de JVC X5000 gaat worden, maar ik sta nog open voor andere mogelijkheden als de vw300, hw65 of de x7000.


Vanmiddag een Popcornhour V-ten gekocht. Ben er net wat mee aan het spelen en het ziet er goed uit. Sommig hi bitrate 4k materiaal hapert, maar veel materiaal speelt ook prima. Zeker het H.264 materiaal doet het probleemloos. Met HEVC in combinatie met hoge bitrate wil het wel haperen. We zullen er eens mee spelen. Al het 'normale' materiaal zoals blurays, mkv files, iso, DVD etc. speelt prima en ziet er goed scherp uit.
Leuke compacte solide speler.


Maikel_audionerd

#518
Quote from: riwi on September 14, 2015, 09:54:15
Dan heb je me verkeerd begrepen. De calibratie resulteerde in betere kleuren, maar helaas tenkoste van zo veel licht dat de verbetering van de betere kleuren niet opwoog tegen de hoeveelheid licht die ingeboet werd. m.a.w. Na de calibratie was de licht hoeveelheid dermate laag dat ik er niet meer met plezier naar keek. Vandaar dat ik (deels) de settings ongedaan heb gemaakt. Ik heb dus niet de calibratie beoordeeld met een lux meter. Maar ik heb vastgesteld met mijn ogen dat de lichtopbrengst te laag was na calibratie en dat gekwantificeerd met een lux meter.

Je opvattingen over de lamp kloppen niet. De lamp 'staat niet gewoon zachter' de lamp brand altijd even hard afgezien van de low en high lamp setting. dwz een calibratie veranderd niets aan de lamp zelf.

Bij een projector calibratie gaat het om consessies die je doet om een bepaald doel te behalen.
De correcte kleurbalans is 1 van de doelen, het blacklevel maximaliseren of de licht opbrengst optimaliseren zijn net zo goed doelen. De calibrateur zal keuzes moeten maken om bv 1 van die parameters te laten prevaleren over anderen. Daarom zal een calibrateur moeten vragen aan de gebruiker naar zijn wensen hierover. Gewoon platweg een rechte kleurbalans calibreren is niet een goede methode.
Heey dat is een interessant stukje materie informatie. Dank je wel, dat verklaard misschien ook waarom mijn beamer na mijn calibratie zo weinig licht gaf en ik pas weer happy met het beeld werd onlangs toen ik zwarte panelen aan het plafond maakte.

Fijn dat je je beamer verkocht hebt en je je nu op een nieuw exemplaar kan oriënteren. Heel mooie beamers in het lijstje. Ben benieuwd wat het gaat worden. Succes met je keus
PS: die VTEN heb ik veel goede verhalen over gelezen, gebruik je deze als tijdelijke 4K oplossing totdat je een full-4K speler hebt?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

cine(d)rama

#519
Mooi lijstje van kandidaten idd .

Ik vraag me alleen af of de HW65 een upgrade zou zijn voor je VW95ES ?

Je VW95ES was idd snel verekocht hier in de markt sectie  ;D .


Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Kjelt

Inderdaad, het enigste dat de HW65 voor heeft op de VW95 is meer licht en twee generaties betere frame interpolation.

hifiman

Quote from: riwi on December  1, 2015, 21:57:31
Zo. De vw95 is verkocht. Komende vrijdag een demodag bij Grobi voor een nieuwe projector.

Ik denk dat het de JVC X5000 gaat worden, maar ik sta nog open voor andere mogelijkheden als de vw300, hw65 of de x7000.
Cool, ik ben benieuwd wat het gaat worden  :pompom:

riwi

Quote from: Kjelt on December  2, 2015, 09:33:53
Inderdaad, het enigste dat de HW65 voor heeft op de VW95 is meer licht en twee generaties betere frame interpolation.

En nieuwe panelen en lichtpad. We weten wel dat met de veroudering van de projectoren dat de zwartwaardes naar verloop van tijd niet meer zo zijn als bij een nieuwe projector. Maar ik verwacht inderdaad niet dat het de hw65 gaat worden omdat die upgrade stap tov de vw95 niet bijzonder zal zijn. En deels (kwa lens kwaliteit) zelfs een achteruitgang.

riwi

Quote from: Maikel_audionerd on December  2, 2015, 02:09:12
PS: die VTEN heb ik veel goede verhalen over gelezen, gebruik je deze als tijdelijke 4K oplossing totdat je een full-4K speler hebt?

Welke "echte" 4k spelers ken je? Volgens mij is deze al redelijk echt. Die android rommel op ARM basis is volgens mij allemaal te triest om ook maar uit te proberen. Chinese hobby projecten. De v-ten heeft tenminste een dedicated Sigma chip erin voor de video processing.

In ieder geval 2160p24 doet ie prima. Geen HDMI2.0 18Gbps inderdaad, maar ik denk dat 2160p24 voorlopig wel voldoende is. Zeker als ik geen 4k projector koop.
En mijn pre-pro doet (nog) geen passthrough van 4k. Dus er zal dan een tweede HDMI kabel naar de projector moeten komen en een s/pdif linkje van de vten naar de pre-pro.

En tijdelijk. tja, ik ben zelf ook maar tijdelijk op deze planeet  ;D

riwi

Quote from: cine(d)rama on December  2, 2015, 09:07:04
Je VW95ES was idd snel verekocht hier in de markt sectie  ;D .


Gr André

Ja dat was fijn ja :) Ik had de prijs ook vrij scherp gezet, dus dan wordt het voor gegadigden interessant om snel toe te happen :)