riwi's woonkamer hometheater

Gestart door riwi, januari 16, 2011, 23:03:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Hou er wel rekening mee dat gelijktijdig aansluiten van RCA en XLR de geluidskwaliteit kan beïnvloeden. De RCA uitgang heeft geen eigen buffer, maar zit aan de + van de XLR uitgang vast. Dat betekent per definitie dat XLR niet meer symmetrisch wordt belast. Ik kan je aanraden om (al dan niet met hulp) de versterkers naast elkaar te zetten en toch alle kabels over te steken.

Voor wat betreft de level-verschillen: kun je niet een apart profiel aanmaken voor de Chord en de Classé en zo de volumes gelijktrekken? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

riwi

#476
Ja ik kan meerdere speaker configs aanmaken met verschillende level instellingen. Dat kan.
Ik gebruik nu dezelfde config, maar schuif even het LFE level 3 dB. En pas de volume knop op gevoel aan.

Het is voornamelijk de plaatsing (stemmen hoger in de ruimte) verder los, instrumenten wat vrijer met de Chord.
En om het wat minder precies te omschrijven : met de Chord ben ik meer geboeid en is er meer kippenvel.

Draai nu met de main speakers op de Classe en de rest via de Chord :) Maar met stereo maakt dat niet uit.

Kwa uitgangen van de SSP800. Die heb ik wel beide aangesloten. Heb net de XLR's los gehad maar merk geen invloed als ik luister via de cinch/chord.
Ik wil het ook wat meer tijd geven.

Ik zou ook als test beide N803 paartjes voor kunnen zetten. Dan heb ik 2 stereo sets. Kan je sneller wisselen.

Audiofiel

Citaat van: riwi op januari  6, 2015, 23:48:48
Kwa uitgangen van de SSP800. Die heb ik wel beide aangesloten. Heb net de XLR's los gehad maar merk geen invloed als ik luister via de cinch/chord.

Het gaat er juist om dat XLR er het meeste last van zal hebben. De + en de – worden niet gelijk belast en dat verslechterd de geluidskwaliteit.

Nóg beter zou zijn om beide versterkers te vergelijken met dezelfde kabels, cinch of xlr.

CitaatIk wil het ook wat meer tijd geven.

Ik zou ook als test beide N803 paartjes voor kunnen zetten. Dan heb ik 2 stereo sets. Kan je sneller wisselen.

Dat klinkt ook handig. Maar kun je beide paartjes dan wel goed opstellen?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

riwi

#478
Citaat van: Audiofiel op januari  7, 2015, 00:00:25
Het gaat er juist om dat XLR er het meeste last van zal hebben. De + en de – worden niet gelijk belast en dat verslechterd de geluidskwaliteit.

Nóg beter zou zijn om beide versterkers te vergelijken met dezelfde kabels, cinch of xlr.

Dat klinkt ook handig. Maar kun je beide paartjes dan wel goed opstellen?

Opstellen van 2 paartjes is lastiger. En ook kwa luidspreker kabels moet ik dan wat overhoop halen.
Ik zal morgen nog eens andersom proberen. Dus de Chord via XLR en de Classe op de Cinch.
Dan zijn de levels ook meer gelijk.
Chord+Cinch is 3dB zachter dan Chord+XLR, maar Classe+XLR is weer 3dB harder.
Theoretisch zou Classe+Cinch even luid moeten zijn als Chord+XLR.

Als ik het rack verder naar voren schuif kan ik makkelijker bij de kabels en ook interlinks afkoppelen.

WickedGame

Allereerst gefeliciteerd met de mooie classé ev. En leuk om te lezen dat je zoveel aan het testen ermee bent, ik lees rustig even mee  :coffee:


Kjelt

Je wilt eigenlijk een stereo XLR audiobuffer hebben 1 in , 2 out en dan een luidsprekerschakelaar dan is het makkelijk vergelijken.
Luidsprekerschakelaar heb ik maar die audiobuffer moet ik nog steeds een keer bouwen (voor de basshakers)  :tounge2:

riwi

#481
Citaat van: Kjelt op januari  7, 2015, 08:45:26
Je wilt eigenlijk een stereo XLR audiobuffer hebben 1 in , 2 out en dan een luidsprekerschakelaar dan is het makkelijk vergelijken.
Luidsprekerschakelaar heb ik maar die audiobuffer moet ik nog steeds een keer bouwen (voor de basshakers)  :tounge2:

Het is weer zoals gewoonlijk een RTFM momentje :) Ik lees in de handleiding van de SSP800 dat je de AUX outputs (2 stuks) in allerlei modes kan configureren bv voor extra subwoofers, voor een stereo downmix, of voor bi-amp mode. In bi-amp mode kopieert ie de FL en FR output naar de Aux1 en Aux2. Dus dan kan ik makkelijk een 2 tal XLR kabels naar beide eindversterkers leggen. En dan hoeven de cinch en XLR van de FR en FL niet tegelijk aangesloten te zijn. Wat nadelig zou zijn zoals audiofiel zegt.

Citaat
Touch the Bi-Amp button to configure the auxiliary channels for a biamplification mode, where a single speaker is driven by a stereo, or two mono, amplifiers. In this mode, the two auxiliary channels exactly follow the Front Left and Right channels. To use the bi-amplification option, the Bi-Amp button on the Aux Bi-Amp page must be highlighted. This page also provides the level off set controls. Use the increase and decrease buttons to adjust the off set level.

Ik moet dan nog wel handmatig de luidsprekers omschakelen.

Audiofiel

Goed plan Richard. En je kunt dan ook de levels op Aux1 en Aux2 nog aanpassen dat ze goed matchen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

brtram

Vorig jaar was mijn Chord set voor een kleine beurt retour naar Chord en had ik een paar weken de Classé CAP 151 aangesloten.

Toen ik de Chord's weer terug kreeg en aansloot, viel mij direct weer het grote verschil in karakter op tussen Chord en Classé.
Welk karakter meer aanspreekt is natuurlijk persoonlijk, maar ik was blij dat de Chord's er weer waren.
Ik betwijfel of je dit karakterverschil met kabeltjes, instellingen en andere hulpmiddelen kan (of wil) weg werken.


Jammer dat Chord geen processor meer heeft, anders had je de SSP800 kunnen vervangen  ;D

Kjelt

Citaat van: riwi op januari  7, 2015, 10:29:45
Ik moet dan nog wel handmatig de luidsprekers omschakelen.
Ik heb nog ergens een zeer goede mechanische luidspreker schakelaar en kabels heb ik ook nog genoeg. Maar waar die schakelaar nou ligt  :-X

riwi

#485
@brtram : Dat gevoel had ik gisteren ook toen ik de Chord weer aansloot. Wel apart.
Overigens probeer ik niet met kabels of instellingen iets te wijzigen nu, maar meer om een comfortabele aansluit methode te kiezen om verder te kunnen vergelijken.

Mijn Chord sloeg laatst een paar keer in de beveiliging bij het inschakelen. Dat was mede ook de reden dat ik de CA5100 heb gekocht van Kjelt. Maargoed nu draait de Chord al weer een poos zonder probleem dus misschien was de oorzaak extern. Of anders moet de mijne ook een service beurt in Engeland krijgen.


@Kjelt : Ik houd hem in gedachten. Ik kan eerst zo met omsteken van de LS kabels wel wat testen.

Citaat van: Kjelt op januari  7, 2015, 12:20:11
Maar waar die schakelaar nou ligt  :-X
Misschien ligt ie naast de handleiding van de CA-5100 ? :pompom:  :coffee:  :P

riwi

Citaat van: Audiofiel op januari  7, 2015, 00:00:25
Het gaat er juist om dat XLR er het meeste last van zal hebben. De + en de – worden niet gelijk belast en dat verslechterd de geluidskwaliteit.

Ik heb gemerkt dat de output op de XLR 3dB lager is als je ook de cinch aansluiting aansluit. Had gisteren 5x XLR naar de CA5100 en 2x XLR (Aux) en 3x cinch (C, RL, RR) naar de Chord. Luidsprekers aan de CA5100. Maar met levels nameten merkte ik dat center en rears 3dB zachter klonken, ook als de Chord uit staat. Na verwijderen van de cinch kabels waren de levels weer in sync. Heb de cinch kabels maar weer opgeborgen want dat is dus duidelijk geen goede test methode.

Ik vraag me af of het zelfs schadelijk zou kunnen zijn omdat je eigenlijk de ingang van de CA5100 en de ingang van de Chord aan elkaar hangt op deze manier.

Ik laat de CA5100 even het werk doen weer. Mijn auditieve geheugen is erg slecht/langzaam. Als ik AB test dan doe ik een week met A en dan een week met B :)

hifiman

Ingangen aan elkaar knopen kan geen kwaad  :hehe:

riwi

#488
Citaat van: Audioloog op januari 12, 2015, 14:24:25
Ingangen aan elkaar knopen kan geen kwaad  :hehe:
Uit een ingang komt niks uit :) Dacht ik al. Maar doordat de uitgang van de SSP dan dubbel belast wordt halveert het uitgangs niveau kennelijk.

Bij de Chord staat in de handleiding dat je de XLR en de cinch ingangen nooit gelijktijdig mag gebruiken. Want dan hang je electrisch gezien de outputs van 2 voorversterkers aan elkaar. Daar kan ik me dan wel wat bij voorstellen dat dat niet OK is.

Bij de CA5100 moet je via toets/mode drukken, kiezen of hij naar de cinch of naar de XLR luistert.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op januari 12, 2015, 14:24:25
Ingangen aan elkaar knopen kan geen kwaad  :hehe:

Lijkt mij wel. Niet alleen de uitgang van de voorversterker wordt anders belast, ook de ingangsbuffers van de eindversterkers staan dan parallel. Je verandert op zijn minst de impedantie aanpassing tussen in- en uitgang.

Stel de Chord heeft op cinch een ingangsimpedantie van 22 KOhm en de Classé op XLR ook 22 KOhm, dan ziet de voorversterker dus een belasting van 11 KOhm op de + lijn van de XLR en de cinch. Op de – lijn van de cinch zit niets aangesloten, maar op XLR wel en daar draai je dus met 22 KOhm. Dat is dus niet de bedoeling van gebalanceerd en zo kun je geen optimale common mode rejection meer doen (optellen + en – signaal om storingsinvloeden te neutraliseren). Bovendien beïnvloed je door het verschil in ingangsimpedantie zelfs de frequeniekarakteristiek. Bij de SSP-800 is er geen aparte uitgangsbuffer voor de asymetrische (cinch) uitgangen. De + staat parallel aan de + van de XLR.

Los daarvan is het nooit raadzaam om dezelfde uitgang aan te sluiten om meerdere ingangen, tenzij je precies weet wat er in die apparaten gebeurd. Je maakt wel een electrische verbinding en er is wederzijdse beïnvloeding.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

riwi

Citaat van: Audiofiel op januari 12, 2015, 14:46:44
Los daarvan is het nooit raadzaam om dezelfde uitgang aan te sluiten om meerdere ingangen, tenzij je precies weet wat er in die apparaten gebeurd. Je maakt wel een electrische verbinding en er is wederzijdse beïnvloeding.

Aan de andere kant zijn dit apparaten voor consumenten, waarbij je kan verwachten dat die kabels steken in alle gaten die er op de achterzijde te vinden zijn. Dus een zekere mate van beveiliging hierop zou ik wel verwachten. Bij de Chord stond het expliciet in de manual. Bij de SSP800 was er niet zo'n waarschuwing dus dacht ik het ongestraft te mogen doen :)

Maargoed, fijn om te zien dat theorie en praktijk overeen stemmen :)

Audiofiel

Het kon ook ongestraft, want er is niets stuk gegaan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#492
Ik beweer ook niet dat het de bedoeling is om ingangen aan elkaar te knopen, ik zeg alleen dat het geen kwaad kan: er gaat niks kapot. Uitgangen aan elkaar knopen kan daarentegen potentieel wel kwaad, niet doen dus.  :police:




kermit

#493
Na lange tijd( 4maanden)weer eens een bezoekje gebracht aan Riwi mijn mattie. :D. We kennen elkaar uit de tijd van de Sharp Z1 en de Piano.(2002). Bij elke lichte of donkere scene moesten we aan de knoppen draaien van de projectoren om meer details te zien. ;D. De oud gedienden van het forum kennen de Piano nog wel.

Riwi heeft een paar maanden last gehad van zijn rug dus moesten we van de doktoren hem verplicht rust geven . ;D. De uitjes en de meetings liet hij voorbij gaan. Maar gelukkig hadden we Kjelt die profiteerde van de gelegenheid dat Riwi er niet was en nam porties die bestemd waren voor Riwi voor zijn rekening.  :popcorn: :coffee: :clapping:

In december is Riwi vaak naar Den haag gereden om mijn Nas te installeren. Tja, ik kreeg dat rot ding niet verbonden met mijn popcorn. Toen maar even de specialist erbij gehaald want ik werd er gek van. Dus was de klus snel geklaard en kon ik genieten van mijn Nas.

We hebben gisteren weer genoten van de VW95. Wat blijft het toch een mooie projector om te zien. Het was weer smullen geblazen. Scherpte contrast dik in orde . Riwi speelt met een HD Dune 3D. Sinds kort ben ik overgestapt op de Popcorn A400.Ik merk toch echt dat de popcorn scherper is dan de Dune. Maar dat komt steeds terug in de testen van de Popcorn dat het idd een fantastisch plaatje neerzet.Ook blijft Popcorn werken aan updates en van alles en nog wat. Dune is blijven steken en je hoort weinig over. Volgens mij zit dezelfde VXP chip in zoals bij de Oppo. Het blijft me verbazen  hoe mooi het beeld van de projector is.Ik zou de Sony VW 300 graag naast de VW 95 willen zien.Zelf heb ik VW300 gezien in Begie en vond het ook erg mooi. Maar of de verschillen tussen de 2 projectoren groot is betwijfel ik.Ik zelf wacht met overstappen naar 4K.Het plaatje wat de 1080 projectoren neerzetten is om te smullen. Eerst maar wachten wat er volgend jaar gaat komen wat 4K betreft.Voorlopig hoor je weinig erover.

Mooie scenes die voorbij kwamen. Transformers, Pacific Rim,Expandables,Need for Speed.  Riwi heeft zijn plafond met een zwart doek afgekaderd en je merk echt hoeveel winst hierin zit. Zelf heb ik een dedicated HT maar om een mooi beeld neer te zetten is het geen vereiste. Wel zorgen dat je plafond afdekt. Dat scheelt echt. De zijwanden is wat minder belangrijk.
Op de VW95 zitten er 990 uur en nog steeds een baklicht. Riwi houd het bij met een lichtmeter. De oude lamp was volgens Riwi niet zo best als deze. De vorige was bij 1000 uur al aan vervanging toe.
Ook nog  geluisterd naar de Classe. Mooi ding en klinkt ook goed. Maar de Chord klinkt net iets beter wat ik me kan herinneren. Meer output. De buurman kan nu rustig slapen en zal niet meer overlast hebben. :D
De sound van Riwi is toch al indrukwekkend. De B&w center is net zo groot als mijn klipsch speakers. Was weer een gezellige avond en bedankt voor de lekkere  :coffee:

riwi

#494
Altijd gezellig kermit. bedankt voor je post.
Goed om te horen dat de NAS nu goed draait en dat de router de goede ip adressen blijft uitdelen.
Het draaien aan de knoppen tijdens het kijken is niet meer nodig nee :)

Kwa lamp is het wel vreemd. Deze 2de lamp geeft vanaf het begin duidelijk meer licht dan de vorige lamp. Ik zal hem vanavond (bij de 1000 uur) nog eens op meten :) Zie onder het meet lijstje (dat ik bij houd in post 3 van dit topic).
Ik denk dat de langere sessies dit jaar (1000 uur in 10 maanden ipv 1400 uur in 2.5jaar) zorgen dat de lamp langzamer slijt.

Ik houd de Classe CA5100 nog even aangesloten. Wordt een beetje moe van het ombouwen van alle kabels heen en weer  :hehe:


Citaat

Sony vw95 met de 1ste lamp
Na  12 uur (02-01-2012) : High lamp : 288 Lux , Low Lamp : 185 Lux
Na 100 uur (04-03-2012): High lamp : 286 Lux , Low Lamp : 173 Lux
Na 200 uur (07-05-2012): High lamp : 258 Lux , Low Lamp : 174 Lux
Na 300 uur (11-08-2012): High lamp : 278 Lux,  Low Lamp : 168 Lux
Na 400 uur (21-10-2012): High lamp : 222 Lux,  Low Lamp : 168 Lux
na 505 uur (27-12-2012): High lamp : 235 Lux,  Low Lamp : 168 Lux
na 604 uur (06-03-2013): High lamp : 229 Lux,  Low Lamp : 173 Lux
na 704 uur (04-05-2013): High lamp : 245 Lux,  Low Lamp : 174 Lux
na 897 uur (30-09-2013): High lamp : 293 Lux,  Low Lamp : 189 Lux
na 1001 uur (8-12-2013): High lamp : 252 Lux,  Low Lamp : 162 Lux
na 1202 uur (6-03-2014): High lamp : 240 Lux,  Low Lamp : 154 Lux
na 1404 uur (9-04-2014): lamp vervangen, geen meting gedaan

Nieuwe lamp via Grobi  (€280)
na    2 uur (09-04-2014) : High lamp : 385 Lux,  Low Lamp : 240 Lux
na 204 uur (07-06-2014) : High Lamp : 358 Lux, Low Lamp : 243 Lux
na 500 uur (06-09-2014) : High Lamp : 340 Lux, Low Lamp : 233 Lux
na 604 uur (27-09-2014) : High Lamp : 336 Lux, Low Lamp : 228 Lux
na 702 uur (19-10-2014) : High Lamp : 335 Lux, Low Lamp : 223 Lux
na 903 uur (22-12-2014) : High Lamp : 330 Lux, Low Lamp : 224 Lux
na 1000 uur (17-01-2015) : High Lamp : 337 Lux, Low Lamp : 226 Lux

master30

Raar van die lamp,

Lijkt net of je een nieuwe printer koopt met half volle cartridges, dat kan toch niet de bedoeling zijn
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

kermit

Citaat van: master30 op januari 17, 2015, 14:13:59
Raar van die lamp,

Lijkt net of je een nieuwe printer koopt met half volle cartridges, dat kan toch niet de bedoeling zijn

Ik denk dat die eerste lamp een rotte appel was.

master30

Hoe kan je dat eigenlijk meten thuis?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

riwi

#498
Een simpele Lux meter bij Conrad heb ik gekocht.
Is niet goed genoeg voor contrast meting, maar wel hiervoor.

http://www.conrad.nl/nl/voltcraft-lux-meter-belichtingsmeter-helderheidsmeter-0-a-400-000-lx-121885.html

Er zijn nog wel goedkopere ook.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108747.msg1924777;topicseen#msg1924777

master30

#499
Bedankt voor de info  8)
Ga ik is op zoek naar zoiets

btw, moet een luxmeter nog aan bepaalde eisen voldoen, ofwel maar moet ik opletten?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.