makkelijke manier om een laptop weer snel te krijgen?

Gestart door HJ, januari 4, 2011, 20:39:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

Citaat van: hans. op januari  8, 2011, 20:32:16
ik heb pech denk ik. net de laptop opengeschroefd en er is een extra ruimte voor een hdd alleen is de connector niet op het MB gesoldeerd en ook zijn er geen opties in de bios voor een extra hdd.

inmiddels wel ccleaner erop losgelaten en dat scheelt wel iets maar ik denk dat het toch een verse installatie worden.


Hoi Hans,

Windows 7 is een erg snel, stabiel systeem. Het nadeel van upgraden vanaf windows Vista, zeker bij een budgetmerk als Acer, is dat je ook alle troep meeneemt die zo'n fabrikant mee installeert (denk aan trial software, Acer empowering technology enz.)
Er is een vrij eenvoudige truc om je Windows upgrade als een schone installatie te installeren. Ik weet niet heel zeker welke DVD Acer als upgrade heeft meegeleverd, dus je zou voor de zekerheid ergens een Windows 7 OEM of DSP dvd vandaan kunnen halen (lenen, downloaden). Bij Microsoft is iedere dvd namelijk hetzelfde, het is de licentiecode die bepaald welke versie je installeert.

Controleer of je de licentiecode voor de Windows 7 Upgrade DVD nog hebt!

1 - Backup je belangrijke data, schrijf eventueel op welke programma's je veel gebruikt (geheugensteun).
2 - Doe de Windows DVD in de lade
3 - Start de PC, blijf op F12 drukken tot je in het volgende menu komt *
4 - Selecteer het DVD station, enter
5 - Druk indien gevraagd op een willekeurige toets om de setup te starten
6 - Wacht een paar minuten tot je de eerste keuze menu's krijgt.
7 - Zodra je de keus krijgt, kies voor Aangepaste installatie i.p.v. upgrade
8 - Zodra je moet kiezen waar je Windows op moet installeren, selecteer je de C schijf (als het goed is de grootste)
9 - Kies nu 'stationsopties' en 'formatteren' en bevestig je keuze.
10- Na een kleine 10-15 seconden ben je klaar en kies je volgende
11- Maak de installatie af zonder serienummer op te geven. Zo wordt het een trial-versie maar dat komt later.

Nu is de truc:

- Als de installatie eenmaal klaar is, herhaal je stap 3 t/m 6, bij 7 kies je nu voor upgrade.

Vervolg nu de installatie en geef, wanneer Windows hier om vraagt, nu wél de licentie-code op die op de sticker van de Windows 7 Upgrade DVD zat (dus niet je Vista code!). De installatie moet nu gewoon probleemloos verlopen. Nadat je voor het eerst in windows bent, zoek je in het zoekvenster van het startmenu naar 'Windows Update' en installeer je alle updates, inclusief de optionele. Installeer nu alle software die je reeds had, zet je data terug en klaar is kees.

Mocht je overigens AVG, Avira of andere gratis zooi gebruiken: niet doen. Download Microsoft Security Essentials (gratis virusscanner van MS) en je bent weer veilig(er) ;)

Succes!


* Als dit niet lukt (een enkel model van Acer heeft f12 standaard uitgeschakeld), lees dan dit even door

HJ

ik ga die cd roms met serial even zoeken en als ik tijd heb ga ik dat proberen. :)

Pos

Citaat van: hans. op januari 11, 2011, 20:40:22
ik ga die cd roms met serial even zoeken en als ik tijd heb ga ik dat proberen. :)


Niet vergeten backups te maken!!!  ;)
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

HJ

net alles opnieuw erop en gelukt :) windows key word over 3 dagen geactiveerd.
ik heb meteen de 10GB die acer had gereserveerd gewist en bij de c schijf gevoegd :)

gekke is wel dat alles de 1e keer precies gaat zoals je beschrijft maar als ik dan voor de 2e maal F12 druk en kies voor upgrade krijg ik de mededeling "compatibliteits mededeling, windows is gestart vanaf de installatie schijf. etc"
de installatie word dan afgebroken en ik kan alleen kiezen voor een hele nieuwe installatie.

ik heb windows toen normaal gestart en daar vanuit de cdrom setup gestart, toen kon ik wel voor upgrade kiezen. duurde wel behoorlijk langer want hij gaat alles copieeren.

is het niet mogelijk om bij de verse instal meteen het serial in te vullen?

Pos

Volgens mij heb ik dat wel gedaan, het bovenstaande stappenplan komt mij niet bekend voor.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

HJ

nou ja het werkt iig prima, super tip ;)
vwb de virusscanner, is norton wel ok? die gebruikte ik altijd.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Ghosty J

NOD32 is zeer fijn. maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Denon Focal

NOD32 vind ik ook fijn. AVG staat op de laptop van mijn vrouw en werkt ook prima en vertraagt vrijwel niet. Norton vind ik zelf minder.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks