makkelijke manier om een laptop weer snel te krijgen?

Gestart door HJ, januari 4, 2011, 20:39:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJ

ik heb een laptop met Win7 erop, draaide altijd prima maar nu word het steeds langzamer.
websites openen, foto's openen en mailtjes tikken gaan tergend langzaam.
is er een simpele manier om Win7 weer vlot te laten werken?
bv registers opschonen oid?

_ MarcelloW _

Download ccleaner, en doe alle clean tools.

Dan ben je al een heel eind.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Denon Focal



Data op een andere schijf bv een NAS.
SSD kopen en Windows opnieuw installeren.
Anders HD formateren en Windows opnieuw installeren
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

HJ

Citaat van: _ MarcelloW _ op januari  4, 2011, 20:40:19
Download ccleaner, en doe alle clean tools.

Dan ben je al een heel eind.

dat zal ik eens proberen :)

HJ

Citaat van: Denon Focal op januari  4, 2011, 22:48:46

Data op een andere schijf bv een NAS.
SSD kopen en Windows opnieuw installeren.
Anders HD formateren en Windows opnieuw installeren

dat is niet echt eenvoudig :-\, als ik formateer en opnieuw installeer is het wel naar wens en snel genoeg.
maar ik vind het zo'n gedoe, alles weer opnieuw installeren...

Erik

Dat is best wel apart, vraag me af of er niet iets anders aan de hand is.
Heb zelf ook win7 erop staan en ongelooflijk veel erop en af gegooid maar hij is nog even snel als toen ik win7 er net op had gezet. Dit in tegenstelling tot de oudere win versies als bv XP.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Ghosty J

Met een ssd instal je win 7 in 15 min. Ik wil voorlopig niet meer zonder, je haalt er zoveel snelheid winst uit dat zelfs windows opstarten koud duurt maar 35 sec.
Citaat van: hans. op januari  4, 2011, 23:35:46
dat is niet echt eenvoudig :-\, als ik formateer en opnieuw installeer is het wel naar wens en snel genoeg.
maar ik vind het zo'n gedoe, alles weer opnieuw installeren...
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

koosnaampje-audiofiel

Citaat van: hans. op januari  4, 2011, 23:35:46
dat is niet echt eenvoudig :-\, als ik formateer en opnieuw installeer is het wel naar wens en snel genoeg.
maar ik vind het zo'n gedoe, alles weer opnieuw installeren...
Niet eenvoudig, maar ik doe dat elke 6 maanden en het werkt perfect.
Klipsch, Denon.

frankp

Maak na het "vers" installeren van windows en alle drivers/programma's een image van je schijf. Dan hoef je in het vervolg alleen nog maar
dat image terug te zetten i.p.v. alles opnieuw te installeren.

Kjelt

Leuk echter vaak zit de windows versie qua licentie maar vooral ook de install progs bij je laptop vast aan je laptop hdd hardware, hoop gedoe om als je zelf een nieuwe SSD installeert dat weer draaiende te krijgen volgens mij. Zowiezo vind ik dat als je een laptop koopt je eigenlijk de originele Windows met dvd en licentie er bij moet krijgen.

svmnb

Een image maken direct na installatie en die terugzetten, is niet heel veel werk. Voordeel is dat je binnen 10 minuten een vers systeem hebt. Nadeel is dat je alle updates wee binnen moet halen.
Zelf heb ik een image van een verse install en eentje met apps geinstalleerd die ik altijd gebruik. Dat scheelt weer het nodige aan configureren.

Als je persé vers wilt installeren, kun je ook nog overwegen om een bootable usb stick te gebruiken met daarop Win7 install bestanden. Scheelt ook flink wat tijd, vergeleken met een CD/DVD.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

HJ

probleem is dan eigenlijk dat ik een acer heb met een legale vista, daarbij heb ik later een legale win7 upgrade gekregen die je dan over vista heen moet installeren.
veels te omslachtig en ook niet de beste oplossing lijkt me.
is een ssd zoveel sneller dan een gewone hdd? (ik heb nu een normale 320GB hdd)


Ejorne

Citaat van: hans. op januari  5, 2011, 12:24:43
probleem is dan eigenlijk dat ik een acer heb met een legale vista, daarbij heb ik later een legale win7 upgrade gekregen die je dan over vista heen moet installeren.
veels te omslachtig en ook niet de beste oplossing lijkt me.
is een ssd zoveel sneller dan een gewone hdd? (ik heb nu een normale 320GB hdd)

Ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je je update product-key ook gebruiken voor een (oem)versie.

Een SSD is zeker heel veel sneller. Ik denk zo'n beetje de beste upgrade betreft snelheid die je kunt maken. Een snellere cpu of meer geheugen doet ook vaak wel iets aan de performance. Maar als je een SSD in actie hebt gezien dan weet je niet wat je meemaakt. Al een geruime tijd is de HDD een bottleneck en kun je in raid configs al aardig wat snelheid winnen. Maar ook SSD is raid te gebruiken.

Pos

Citaat van: hans. op januari  5, 2011, 12:24:43
probleem is dan eigenlijk dat ik een acer heb met een legale vista, daarbij heb ik later een legale win7 upgrade gekregen die je dan over vista heen moet installeren.
veels te omslachtig en ook niet de beste oplossing lijkt me.
is een ssd zoveel sneller dan een gewone hdd? (ik heb nu een normale 320GB hdd)



Dit had ik ook, heb bij een latere nieuwe installatie alleen de win7 upgrade dvd's gebruikt. Laptop is nu sneller dan hiervoor met upgrade vanaf vista. Was ook 1 van de redenen om een nieuwe installatie te doen. Ik merkte toen nog weinig van de snelheid van win7. Kon ook nog kiezen uit 32/64 bit.

ik denk dat ik ook minimaal 1x per jaar windows er opnieuw opzet. Data zet ik standaard al weg op de D-schijf of op het netwerk. Hoef dan alleen maar windows en wat programma's opnieuw te installeren (en updates!)

Registers opschonen kan problemen oplossen maar kan ze ook erger maken.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

svmnb

Citaat van: hans. op januari  5, 2011, 12:24:43

is een ssd zoveel sneller dan een gewone hdd? (ik heb nu een normale 320GB hdd)

JA!!!! ;D
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

HJ

zo, dat is een behoorlijk verschil!
maar een 320gb versie kost natuurlijk wel een stuk meer. zijn ze wel geoon in een acer laptop in te bouwen?

HJ

Citaat van: Pos op januari  5, 2011, 14:22:01
Dit had ik ook, heb bij een latere nieuwe installatie alleen de win7 upgrade dvd's gebruikt. Laptop is nu sneller dan hiervoor met upgrade vanaf vista. Was ook 1 van de redenen om een nieuwe installatie te doen. Ik merkte toen nog weinig van de snelheid van win7. Kon ook nog kiezen uit 32/64 bit.

ik denk dat ik ook minimaal 1x per jaar windows er opnieuw opzet. Data zet ik standaard al weg op de D-schijf of op het netwerk. Hoef dan alleen maar windows en wat programma's opnieuw te installeren (en updates!)

Registers opschonen kan problemen oplossen maar kan ze ook erger maken.

als dat zo is dan ga ik dat ook proberen denk ik, kost wat tijd maar is beter dan eerst vista en dan de upgrade :-\

Pos

Citaat van: hans. op januari  6, 2011, 22:18:04
als dat zo is dan ga ik dat ook proberen denk ik, kost wat tijd maar is beter dan eerst vista en dan de upgrade :-\

Let wel: je moet een format c: uitvoeren volgens mij. Je bent dan alles kwijt wat op je c:schijf staat. Maak van te voren dus een backup van foto's, email, documenten, favorieten, etc...
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

soapy

Hallo Hans,

Ik heb ook W7 op mijn laptop staan.

Ik doe geregeld Ccleaner, Glary utilities en daarna Regclean.
Ze vinden allemaal genoeg en na deze tools is mijn laptop weer in prima conditie!

Gr Soapy

Ghosty J

Ik heb mijn laptop 2 hd's zitten één SSD voor het snelle werk en de ander voor opslag.
Als je er op let dat je een 2.5" schijf koopt dan past deze in je laptop (alle ssd zijn 2.5"). Het mooist voor een leek is een Intel SSD ivm de TRIM.
Meer info daar => http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1381411/0

Prijzen daar => http://tweakers.net/pricewatch/cat/674/solid-state-drives.html?keyword=&priceMin=0&priceMax=&scoreMin=0&scoreMax=5&b=11&i1322=&a1322=&i109=&a109=&i154=&a154=&d1062=&d1566=&i1627=&a1627=&i1063=&a1063=&i1064=&a1064=&d849=

Citaat van: hans. op januari  6, 2011, 22:16:13
zo, dat is een behoorlijk verschil!
maar een 320gb versie kost natuurlijk wel een stuk meer. zijn ze wel geoon in een acer laptop in te bouwen?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

AllStar

Citaat van: Ghosty J op januari  7, 2011, 18:22:36
Ik heb mijn laptop 2 hd's zitten één SSD voor het snelle werk en de ander voor opslag.
Als je er op let dat je een 2.5" schijf koopt dan past deze in je laptop (alle ssd zijn 2.5"). Het mooist voor een leek is een Intel SSD ivm de TRIM.
Meer info daar => http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1381411/0

Prijzen daar => http://tweakers.net/pricewatch/cat/674/solid-state-drives.html?keyword=&priceMin=0&priceMax=&scoreMin=0&scoreMax=5&b=11&i1322=&a1322=&i109=&a109=&i154=&a154=&d1062=&d1566=&i1627=&a1627=&i1063=&a1063=&i1064=&a1064=&d849=


Note: niet álle SSD's zijn 2,5". . er zijn ook 3,5" modellen! Al zie ik daar het nut niet van, dan koop je beter een 2,5" en gebruik je een bracket als je m in een 3,5" slot wil hangen :)

HJ

Citaat van: Ghosty J op januari  7, 2011, 18:22:36
Ik heb mijn laptop 2 hd's zitten één SSD voor het snelle werk en de ander voor opslag.
Als je er op let dat je een 2.5" schijf koopt dan past deze in je laptop (alle ssd zijn 2.5"). Het mooist voor een leek is een Intel SSD ivm de TRIM.
Meer info daar => http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1381411/0

Prijzen daar => http://tweakers.net/pricewatch/cat/674/solid-state-drives.html?keyword=&priceMin=0&priceMax=&scoreMin=0&scoreMax=5&b=11&i1322=&a1322=&i109=&a109=&i154=&a154=&d1062=&d1566=&i1627=&a1627=&i1063=&a1063=&i1064=&a1064=&d849=


mooi zou zijn als ik er een hdd bij zou kunnen zetten en daar dan win7 op, net als jij hier aangeeft.
maar hoe zie ik of er nog zo'n hdd bij kan in mijn laptop?

Ghosty J

hoe? openschroeven? of even kijken of jou laptop ook te koop was met 2 hd's :)
Ik had bij mijn laptop uitgezocht dat ze de zelfde case gebruikte als voor een laptop met 2 hd's er in.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

HJ

ik heb pech denk ik. net de laptop opengeschroefd en er is een extra ruimte voor een hdd alleen is de connector niet op het MB gesoldeerd en ook zijn er geen opties in de bios voor een extra hdd.

inmiddels wel ccleaner erop losgelaten en dat scheelt wel iets maar ik denk dat het toch een verse installatie worden.