Fredbeamer projector vragen

Gestart door FredBeamer, oktober 8, 2003, 19:55:02

Vorige topic - Volgende topic

FredBeamer

Citaat van: bulldog op augustus 31, 2003, 16:23:42
Citaat van: flip op mei  3, 2003, 11:51:01
:) Hoi,
Hier de mening van een tevreden Belgische HT bezitter.
Na het bezoek van Frank zijn mijn vrouw en ik nog ongeduldiger om een film te kunnen kijken met onze ISF gecallibreerde Sony
VPH-1270QM. We zijn zeer tevreden over het resultaat, alle DVD's die in ons bezit zijn worden weer allemaal opnieuw uit de kast gehaald, het is net of we een nieuwe collectie hebben. We zijn vooral tevreden over de natuurlijke kleuren, de details die we voordien moesten missen kortom het is op alle gebied beter. Ik wil hierbij de Belgen die het massaal hebben laten afweten ongelijk geven, het is jammer dat Frank een tour organiseerd en er dan geen reacties op komen. :(  

200% gelijk...ben gisteren even vanuit Bornem(A'pen) naar Emmeloord gereden,Frank heeft m'n Sanyo PLV-Z1 gecalibreerd(ik heb terwijl de nieuwe HVT gelezen ,een glaasje water gedronken en een paar dvd's uitgezocht)...
ben daarna naar huis gereden(wat een flitsers zeg  :-[) en heb deze middag de PJ terug aan het plafond gehangen en de DVD speler terug aangesloten....
[size=10]wow !![/size]

resultaat is nog beter dan bij m'n PJTV een paar maanden geleden(ik had hem in emmeloord zelfs niet gezien-ik vertrouw F. er wel mee hoor  ;))

ik kan nu zelfs gewoon ,via de S-vhs, tennis kijken met een redelijk strak beeld(was daarvoor niet om aan te zien)
binnenkort eens rondneuzen voor een scaler...zal nog wel wat beter worden dan...

in ieder geval  AAAA++++,bedankt Frank...ziehier 2 tevreden Belgen(ja,mijn vrouw begint het ook wel mooi te vinden nu....)

PS: calibratie is een upgrade met een zéér hoge WAF :P

Heel vreemd ik heb hem ook laten calibreren, maar ik geloof niet dat ik via S-VHS een strak beeld kan produceren. Bij mijn Sanyo viel weinig verbetering te behalen. Eigenlijk wel jammer. Maar de persoon, een goede kennis van frank heeft meer onderzoek gedaan naar de PLV-Z1. Ik mag nog eens terug. Misschien dat dan het resultaat ook WOW bij mij is. Maar als jij de projector hebt laten kalibreren zou je de settings eens willen mailen. Ik denk dat het weinig helpt. Immers hebben we vast en zeker niet dezelfde DVD-speler. Had je die eigelijk ook bij je tijdens de kalibratie ?.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

J.A.F._Doorhof

Settings mailen heeft TOTAAL geen zin, voor elke display zijn de settings anders.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

RCD

Hoi Fred

Ik dacht dat we toch wel het een en ander verbeterd hadden zowel in kleur als zwart detail.
Maar ik heb het er samen met Frank nog over gehad en elkaars grafieken bekeken en het was bij allebei niets zijn projector uit de doos was totaal anders als die van jou maar beiden hetzelfde probleem met rood.
Op de manier waarop ze nu gecalibreerd zijn is het onmogelijk om een vlakke Grayscale te krijgen.

Rob

J.A.F._Doorhof

Per projector kan dit ook enorm verschillen.
De projector die ik heb gedaan was uit de doos een regelrechte ramp.
Die van jou zag er al een stuk beter uit.

Na Rob's grafiek gezien te hebben en wetende wat hij en ik doen, kun je me niet vertellen dat je helemaal geen vooruitgang ziet, zoals Rob al aangaf is in iedergeval de kleur samenstelling en blackdetail vooruit gegaan.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bulldog

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  9, 2003, 08:57:05
Settings mailen heeft TOTAAL geen zin, voor elke display zijn de settings anders.

MvrGr.
Frank

tja,dat dacht ik ook al...daarom heb ik nog niet geantwoord op je(@fredbeamer) mailtje.

CiteerHeel vreemd ik heb hem ook laten calibreren, maar ik geloof niet dat ik via S-VHS een strak beeld kan produceren.

lukt bij mij ook niet echt,maar ja,kan je dat dan verwachten van een PJ die hoop en al 1400€ kost??
ttz. zonder scaler ofzo,dat kan wel een verschil maken namelijk.
ga ik binnenkort waarschijnlijk eens proberen.

CiteerImmers hebben we vast en zeker niet dezelfde DVD-speler. Had je die eigelijk ook bij je tijdens de kalibratie ?.

tja,ik heb een Sony dvp-s 9000es,die ik natuurlijk bij me had voor de calibratie...
NAD C658 ~ ASR emitter II exclusive ~ Zidoo X20 ~ Monitor  Audio PL100 ~ Zappiti One SE 4K HDR ~ Velodyne SPL 800 ultra (2 keer) ~ Lindemann limetree bridge ~ Musician Audio pegasus ~ silent Angel Bonn n8 ~ Teac PD301 /  mhzs cd88 / Pro-ject audio RS CD + Pro-ject audio RS uni ~ oppo BD ~  Koeling: Aircom S8 ~ Sharkwire/Wireworld stroomkabels ~ Audioquest rocket 44 ~

FredBeamer

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  9, 2003, 09:24:09
Hoi Fred

Ik dacht dat we toch wel het een en ander verbeterd hadden zowel in kleur als zwart detail.
Maar ik heb het er samen met Frank nog over gehad en elkaars grafieken bekeken en het was bij allebei niets zijn projector uit de doos was totaal anders als die van jou maar beiden hetzelfde probleem met rood.
Op de manier waarop ze nu gecalibreerd zijn is het onmogelijk om een vlakke Grayscale te krijgen.

Rob

Dat is inderdaad zo, kleurdetail is beter en zwart detail is ook toegenomen. Alleen jammer van het rood. Misschien eis ik wel teveel van de projector. Ik ben wel tevreden met het behaalde resultaat. Alleen mijn verwachting waren hoger als ik sommige berichten van andere gebruikers lees in dit forum die ook dezelfde projector heeft als ik, en begint met de tekst WOW wow wat is mijn projector opgeknapt. Je voelt je dan een beetje teleurgesteld als je eerste projector die je gekocht hebt en laat kalibreren, en vervolgens blijkt dat het rood een regelrechte ramp bij deze projector is. Daar kun jij Rob niets aan doen. En dat je voor € 1400,- niet veel mag verwachten vindt ik geen terechte opmerking. De projector koste in het begin zelfs € 2200,- Hij is bedoeld voor home cinema. Moet je dan van alles wat voor thuis bedoeld is niet veel van verwachten.

En natuurlijk is dit een instapper maar dan mag je toch verwachten dat het rood niet zo'n ramp is. Dus Sanyo volgende keer wordt het waarschijnlijk een Sharp. Dat hebben ze alvast bereikt. De projector heeft na kalibratie absoluut een beter beeld. Bij The Matrix was weinig zwart detail zichtbaar. Na kalibratie bij Rob was er veel meer zichtbaar. Het is zeker de moeite waard. Zowel Frank als Rob die deze kalibratie´s uitvoeren verdienen er eigenlijk niet veel aan, zeker met zo´n projector als die van mij waar veel tijd in gaat zitten. Ik kan alleen maar concluderen dat dit liefde is voor het vak. Volgende keer als ik een projector koop dan bij een van jullie en niet elders meer. Dat heb ik ondertussen wel geleerd.

Ik stond er eerst niet achter het verhaal kalibratie, maar het heeft wel degelijk nut.

JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

bulldog

Citaat van: FredBeamer op oktober  9, 2003, 17:26:13
Alleen mijn verwachting waren hoger als ik sommige berichten van andere gebruikers lees in dit forum die ook dezelfde projector heeft als ik, en begint met de tekst WOW wow wat is mijn projector opgeknapt. Je voelt je dan een beetje teleurgesteld als je eerste projector die je gekocht hebt en laat kalibreren, en vervolgens blijkt dat het rood een regelrechte ramp bij deze projector is. Daar kun jij Rob niets aan doen.

En dat blijf ik dus zeggen...WOW....wat is MIJN PJ verbeterd...iets wat mijn vrouw direkt beaamde...
En dat het bij jouw PJ niet zó'n effect had...tja daar kan ik niet aan doen.
Bij mijn PJTV was het effect nog groter...dat kan Frank en Blackball(die was erbij!!) ook wel getuigen...maar toch de verbetering na calibratie gaf "een wereld van verschil".

Citaat van: FredBeamer op oktober  9, 2003, 17:26:13En dat je voor € 1400,- niet veel mag verwachten vindt ik geen terechte opmerking. De projector koste in het begin zelfs € 2200,- Hij is bedoeld voor home cinema. Moet je dan van alles wat voor thuis bedoeld is niet veel van verwachten.

En natuurlijk is dit een instapper maar dan mag je toch verwachten dat het rood niet zo'n ramp is. Dus Sanyo volgende keer wordt het waarschijnlijk een Sharp. Dat hebben ze alvast bereikt. Ik stond er eerst niet achter het verhaal kalibratie, maar het heeft wel degelijk nut.

Kijk het is heel simpel...een plv-z1 is een van de goedkoopste PJ op de markt(1299 heb ik ervoor betaald)
Ik vergelijk hem met een 1803 van Denon...daar verwacht je toch ook niet dat ie een nautilus 804 aandrijft (ok er komt geluid uit,maar dat zal dan ook alles zijn).
Zet je er een avc-a1 aan,dan zal dat al veel beter klinken...

Ga je nu de PJ vergelijken met een sharp 90/91 of zelfs met een 10000/12000...ja dan zullen die er natuurlijk véél beter uitzien..!
Alles heeft zijn prijs...

Je kan moeilijk verwachten van een instapprojector dat ie presteert als een topmodel :-X
En dat ie vorig jaar véél meer kostte,sorry,maar dan moet je hem ook vergelijken met PJ die 'in die tijd' ook zoveel kostten.
Het is een feit dat de sanyo 'in zijn prijsklasse' samen met de X1 de betere projectoren waren(en misschien nog zijn).
Dat wordt beaamd door meerdere PJ verkopers zoals grobi,projector24,mediastar....en nog vele andere.
NAD C658 ~ ASR emitter II exclusive ~ Zidoo X20 ~ Monitor  Audio PL100 ~ Zappiti One SE 4K HDR ~ Velodyne SPL 800 ultra (2 keer) ~ Lindemann limetree bridge ~ Musician Audio pegasus ~ silent Angel Bonn n8 ~ Teac PD301 /  mhzs cd88 / Pro-ject audio RS CD + Pro-ject audio RS uni ~ oppo BD ~  Koeling: Aircom S8 ~ Sharkwire/Wireworld stroomkabels ~ Audioquest rocket 44 ~

Attie

Ik vind de bejegening naar FredBeamer toe niet correct. Hij geeft een genuanceerd verhaal weer. En de argumentatie dat je dit voor 1400 (2200) Euro maar normaal moet vinden vind ik abnormaal. Als dat uitsluitend de norm is dan worden we volgens mij collectief in de maling genomen!

bulldog

Citaat van: Attie op oktober  9, 2003, 19:49:39
Ik vind de bejegening naar FredBeamer toe niet correct. Hij geeft een genuanceerd verhaal weer. En de argumentatie dat je dit voor 1400 (2200) Euro maar normaal moet vinden vind ik abnormaal. Als dat uitsluitend de norm is dan worden we volgens mij collectief in de maling genomen!

Kijk...de pj zijn ongelofelijk in prijs aan het dalen...wat 2 jaar geleden nog 4000 euro kostte ,heb je nu voor 1500 euro
misschien stel ik het een beetje scherp,ok,maar ik blijf erbij dat je via vhs gewoon geen strak beeld kan krijgen bij zulke PJ...
(oops,zag net dat er S-VHS stond-ik dacht dat Fredbeamer via een video bedoelde-my mistake) :-[

maar toch blijf ik erbij dat je je niet mag blindstaren op die prijs...een minimumprijs voor een av versterker zal zo rond de 250 euro zitten,een minimumprijs voor een PJ zit ineens al op een 1300 euro...het geeft echt een beetje een vertekend beeld hoor.
dat je voor die 250 euro niet zoveel mag verwachten vinden we allemaal wel normaal...maar juist omdat de basisprijs van PJ al vrij hoog ligt,zullen de meesten hier dan ook sneller,meer van verwachten...
ik weet dat de redenering soms een beetje aan de kromme kant lijkt,maar het is vrij simpel...de prijs bepaalt (meestal)veel...

nog een tip...gooi die S-VHS eruit en stuur de PJ component aan,zal een hele verbetering zijn

RCD

Hoi

We hebben de projector bij mij op component gecalibreerd en Fred zat er bij.
Hij kijkt thuis via de s-video ingang omdat hij nog geen component kabels heeft.
Het gaat er gewoon om dat ze niet wat meer moeite nemen om de grayscale netjes in orde te krijgen hij is namelijk voor HT bedoelt en dan horen ze daar meer aandacht aan te besteden.
Het probleem in het rood is ook erg groot zoals je kunt zien is dat van donker naar licht 60% verloop op de bijgevoegde foto en mischien als Fred de meting niet had gezien hij niet zo teleurgesteld was.

Rob

J.A.F._Doorhof

Even over de projector zelf.

Je kunt natuurlijk roepen dat we collectief in de maling worden genomen met de prijzen van projectoren maar laten we reel blijven. Voor onder de € 2000,00 een projector kopen is en blijft een basis van compromissen sluiten. (voorlopig).

Je moet naar het totaal beeld kijken en dat is best redelijk van Sanyo helemaal na de calibratie, mensen die echter het beeld van een TW100, VP-12S2 oid verwachten tja die zullen teleurgesteld worden, maar dan hadden ze € 2000,00 meer moeten betalen (minimaal).

Er zullen gewoon consessies gedaan moeten worden door de leverancier.
Het wrange is alleen dat dit in dit geval op de VERKEERDE plek is gedaan, namelijk een plek waar heel makkelijk winst te halen is namelijk de calibratie mogelijkheden.

Aan de andere kant Rob en Ik zijn beide perfectionisten en we blijven doorzoeken vandaar ook dat we een andere manier hebben gevonden voor de calibratie van de Sanyo en zover ik weet is dit Fred ook aangeboden.

Als dit gaat werken zal ook ik dit mijn klanten gaan aanbieden (gratis hercalibratie).

MvrGr.
Frank
Custom installer

bulldog

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 10, 2003, 09:28:33

Het probleem in het rood is ook erg groot zoals je kunt zien is dat van donker naar licht 60% verloop op de bijgevoegde foto en mischien als Fred de meting niet had gezien hij niet zo teleurgesteld was.

Rob

Tja,ik heb mijn waarden zelfs nooit gezien,ik heb zelfs het resultaat pas gezien toen ik thuis kwam en de PJ terug omhoog hing... ;)
Frank had die middag nogal veel werk en heeft het tussendoor gedaan...ik heb ondertussen de HVT uitgelezen ;D
Hij heeft me toen ook gemeld dat er een probleempje zat in het rood maar dat de PJ toch felle vooruitgang geboekt had 'overall'.
En dat vonden mijn vrouw en ik ook(vooral in donkere scenes heb je veel meer detail-maw. je ziet meer film).
Kijk hé,ik heb nu 2 calibraties achter de rug en de 1ste keer was het verschil echt zéér groot(de pjtv stond op meer dan 10000° ingesteld geloof ik) en de calibratie v/d Sanyo gaf ook een groot verschil.
Laten we het erop houden dat de PJTV vanuit de fabriek véél minder goed stond dan de PJ.

CiteerAls dit gaat werken zal ook ik dit mijn klanten gaan aanbieden (gratis hercalibratie).

Als het zou werken....laat dan ff iets weten hé Frank. ;)

J.A.F._Doorhof

Custom installer

RCD

Hoi

Over verschil voor de ene en de andere kunnen we toch niet discusseren maar wel over de projector.
Ik vond het verschil voor en na de calibratie het geld meer dan waard alleen als ze er wat meer afstel mogelijkheid hadden geboden dan had het nog beter gekund.
Een ander voorbeeld net zoals bij de Infocus X1 word er met de brightness gerommeld om een zo hoog mogelijke contrast verhouding op papier te krijgen en er word niet even bij verteld dat je in het donkere gedeelte van je beeld bijna 20IRE of meer kwijt bent.
En zoals je weet kopen de meeste op specificaties en niet op beeld en worden bij deze projectors mooi om de tuin geleid.
Ik ga Maandag avond kijken of ik met de Sanyo van Fred nog meer kan behalen en laat de uitkomst hier wel op het Forum zien.

Rob

FrankL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 10, 2003, 09:47:10Aan de andere kant Rob en Ik zijn beide perfectionisten en we blijven doorzoeken vandaar ook dat we een andere manier hebben gevonden voor de calibratie van de Sanyo
Vertel!  :)

Ik moet zeggen dat ik de afwijking in het rood ook erg groot vind. Ik zou ook zeer teleurgesteld zijn als ik Fred was.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dit bedoelen we nu juist, je kijkt naar een GRAFIEK !!!!
In het uiteindelijke beeld is dit niet zo extreem te zien als op de grafiek.

Ik heb de projector van Bulldog uiteindelijk gefinetuned op het oog en die projector ziet er op zich prima uit zonder hinderlijk rood, natuurlijk KAN het beter maar je zult iemand niet horen roepen, WAT ZIE IK ROOD TEVEEL AAN DE ONDERKANT  ;D, het is dat ze de grafiek hebben gezien.

De Sanyo heeft een extra service menu waar alleen maar getallen staan daar kwam ik achter bij Bulldog's projector aangezien er geen touw aan vast te knopen was heb ik de calibratie gefinetuned op het oog. Rob heeft dacht ik nu de goede getallen gevonden als dat werkt dat roepen we ook Bulldog terug als hij daar prijs op stelt.

Of die winst enorm te noemen is weet ik niet, ik neem aan dat als Rob en ik iets op het oog doen het er goed uitziet anders laten we de projector niet gaan, de winst zal er in de grafiek zeker goed uitzien maar de projector van Bulldog gaf al een REDELIJKE meting in vergelijk met die van Fred.

MvrGr.
Frank
Custom installer

bulldog

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 10, 2003, 14:08:13

De Sanyo heeft een extra service menu waar alleen maar getallen staan daar kwam ik achter bij Bulldog's projector aangezien er geen touw aan vast te knopen was heb ik de calibratie gefinetuned op het oog. Rob heeft dacht ik nu de goede getallen gevonden als dat werkt dat roepen we ook Bulldog terug als hij daar prijs op stelt.

Je ROEPT maar,hé! ;)
pfff...'t is toch maar een dikke 500 km...wat kan mij het schelen...
trouwens zit er daar geen vincent dealer in Lelystad.... ;D

FrankL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 10, 2003, 14:08:13
WAT ZIE IK ROOD TEVEEL AAN DE ONDERKANT  ;D, het is dat ze de grafiek hebben gezien.

Ik zou het uit beleefdheid inderdaad niet zomaar gaan roepen, maar ik weet uit eigen ervaring dat je 30% teveel rood onderin wel degelijk ziet. En ook 30% te weinig rood bovenin. Als je dat niet zou zien hoef je niet te calibreren. 30% afwijking is niet meer subtiel te noemen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Vreemd genoeg valt het dus bij de projector niet op als storend.
Je mist alleen aan de bovenkant wat rood, in huidtinten is dat iets terug te zien.

In vergelijk met hoe het WAS is het in ieder geval een wereld van verschil, alleen contrast en Brightness scheelt al enorm  ;D.

Er zijn wel meer projectoren die je niet helemaal recht krijgt, maar als een projector van nature niet wil betekend dat niet dat het beeld er niet uitziet, rond de 40-70 IRE is waar het ECHT opvalt als het niet goed is, laat hij daar nu REDELIJK zijn.

Dat is meer wat ik ermee bedoel, de grafiek zegt niet alles namelijk.

MvrGr.
Frank
Custom installer

RCD

Hoi FrankL

Het rood aan de onderkant valt inderdaad wel mee als je naar films kijkt.
Het probleem dat je maar op 1 punt kan calibreren is op zich niet zo erg maar wel als de afzonderlijke kleuren uit hun eigen niet vlak zijn.
In het geval van de Z1 was hoe dichter ik hem bij de 6500k kreeg hoe groter het verschil in rood werd tussen de 30 en 100IRE en het enige wat je kon doen is hem op 40 50 of 60IRE calibreren en kijken hoe hij dan totaal was.
Dat werkte dus niet omdat het verschil in rood steeds groter werd en in donkere stukken gezichten wat paars werden.
Zoals je op onderstaande meetrapport kunt zien is dat standaart de 6500k nog niet zo slecht was alleen er hing over heel het beeld een groene waas door een klein beetje groen weg te halen en rood wat te veranderen kreeg ik een leuk plaatje met nog maar 30% verschil in het rood van 30 tot 100IRE alleen werd de kleur temperatuur hoger wat minder irritant was als redelijk 6500k met paarse tint onderin.

Rob

FrankL

Ok, duidelijk.
Zou je nog iets met een gamma-instelling voor de rode kleur kunnen doen, om rood wat rechter te krijgen??
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Gamma ?  ;D
We praten echt over een BASIC apparaat qua mogelijkheden.

Het perfect afwegen van contrast en grayscale calibratie gaf op het oog een zeer goed resultaat. De unit die ik had hadt net als die van Rob een enorme groene zweem over het beeld + aan de onderkant was totaal geen detail te zien en aan de bovenkant miste rood enorm. De bovenkant was redelijk op te lossen door het contrast iets terug te draaien, de rest was echt op "god zegene de greep".

MvrGr.
Frank
Custom installer

RCD

Hoi

De Gamma regeling die er inzit werkt erg raar en op alle 3 de kleuren tegelijk.
Als je de gamma omhoog brengt duwt hij het gebied tussen de 40 en 80IRE omhoog.

Rob

J.A.F._Doorhof

Custom installer

FrankL

Misschien wordt het tijd om in de Hardware Reviews een kanttekening bij de Z1 te plaatsen?
Ik zou als koper dit wel graag van te voren weten.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken