M&G Humble Statement

Gestart door borkaenjo@work, december 20, 2010, 15:01:34

Vorige topic - Volgende topic

FFF

Citaat van: dre73 op januari  2, 2011, 12:52:10
die is wel op het web te vinden.
op audiofreaks zit iemand die ze heeft ;)

Gevonden! Hij doet alleen het laag actief en mid/hoog passief.
Erg mooie speakers...

dre73

ik speel ook met actief laag en passief mid/hoog,klinkt voor geen meter :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Martijn M

Als je een echt highend systeem van de bodem af wilt bouwen en ontwerpen, dan maak je het jezelf een stuk makkelijker met digitale filtertechniek. Digitaal kun je sneller veranderingen doorvoeren waardoor het veel minder tijd kost om tot optimale resultaten te komen. Het grote bijkomende voordeel is dat je dan ook het laag in je ruimte kunt afregelen. Fabrikanten van passieve luidsprekers stemmen hun laag zo af dat het in de meeste ruimtes redelijk klinkt, maar een optimaal resultaat haal je met een passieve speaker zonder correctie eigenlijk nooit.

Toch moet je het ontwerpen van een speaker met DSP niet onderschatten. Net als bij het ontwerpen van een passieve speaker heb je verstand van zaken nodig. Als je geen ervaring hebt met het ontwerpen van een luidspreker, zou ik de sprong in het diepe niet nemen. De kans is groot dat het nooit echt goed wordt.
Dutch & Dutch

EJ

Wijze woorden voortkomend uit veel ervaring.

dre73

er is niets ergeer als dat je er enorm veel tijd in steekt en je komt nergens.......
filteren is zeer lastig en voor een leek bijna niet t e doen(uitzonderingen daar gelaten uiteraard)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: dre73 op januari  2, 2011, 20:10:11
filteren is zeer lastig en voor een leek bijna niet t e doen(uitzonderingen daar gelaten uiteraard)

Er zijn geen uizonderingen onder de leken... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

borkaenjo@work

Stel dat ik over ga naar actieve filtering,
zou de Hypex PSC2.400d een optie zijn?
Het hoog zou dan passief gefilterd blijven.
Indien mogelijk is dat nog een betaalbare
actieve oplossing voor mij.

EJ

Ik denk dat dat een prima optie zou zijn, dan los je meteen het 'probleem' van de pioneer op. Let wel op de gebalanceerde ingangen...

borkaenjo@work

Citaat van: EJ op januari  3, 2011, 11:34:41
Ik denk dat dat een prima optie zou zijn, dan los je meteen het 'probleem' van de pioneer op. Let wel op de gebalanceerde ingangen...

Hmmm... op de pioneer zitten geen gebalanceerde XLR aansluitingen.
Kan dat met een verloop?

Martijn_H

Ik experimenteer momenteel met de high end uitvoering van de Hypex dsp en daar zal je waarschijnlijk? (heb niet met de 2.400 gewerkt)meer aan hebben. Deze moet nog uitkomen in een definitief product. Op zba heb je er misschien al wat over gelezen. Echter wa al eerder gezegd is blijft gelden. Je moet je speaker als basis goed kennen. Wat doen de drivers, de kast met de frequentierespons onder welke hoek etc. Je ontkomt niet aan meten en als je het maximale uit de speaker wil halen heb je wellicht hulp nodig van een ervaren zelfbouwer.

EJ

Ja dat kan (maar is geen optimale oplossing). Er stond voorheen op de website van hypex hoe je dat kon doen, maar dat is nu even weggevallen.

Heb je http://www.hypex.nl/products/DLCP.html en http://www.hypex.nl/products/DSP2W.html al gezien? Noot: dat zijn de modules waar Martijn_H het over heeft.

Martijn_H

Het is me alleen ontgaan wat er niet goed is aan het huidige filter. Zonder metingen zou ik niet zomaar van filterprinciepe wisselen. Als je nu een br hebt kan je niet veel lager komen door naar een dsp te gaan.

borkaenjo@work

Het probleem is het laag. Dat mis ik heel erg, terwijl ik wel denk dat dat
een stuk beter zou kunnen. Het is een gesloten systeem.
Ik heb vandaag de speakers nog eens verplaatst en zag dat de kabeldoorvoeren
niet volledig dicht zijn. Ik weet niet of dat nog een oorzaak kan zijn?
Ik mis echter de kunde en kennis in filtering om dat op te lossen.
Niet dat actieve filtering veel eenvoudiger is, maar wel makkelijker
aan te passen.

Ik heb Martijn zijn topics gelezen maar dat gaat vanuit mijn budget gezien niet.
De dsp boardjes gaan richting de € 600,- / stuk incl. btw.
Wil ik volledig actief 3-weg dan moet ik 2 boardjes hebben.
Dan moet ik nog 6 ucd's incl voedingen en zo hebben.
Vandaar dat ik keek naar de PSC2.400d.
Ergens nog gelezen dat je tussen mid en hoog passief zou kunnen filteren
en dan laag actief en mid/hoog actief.
Het prolbleem ligt hem een beetje dat je moet gaan uitproberen en daar
de onderdelen voor moet aanschaffen. Zo heb je binnen korte tijd een doos vol
met spullen die overblijven.
Misschien moet Martijn maar een paar dagen met zijn systeem op vakantie
naar het zonnige zuiden. Kunnen we horen wat er actief uit de HS te persen is.  ;D

scrutinizer

Citaat van: Martijn_H op januari  3, 2011, 12:05:13
Het is me alleen ontgaan wat er niet goed is aan het huidige filter. Zonder metingen zou ik niet zomaar van filterprinciepe wisselen. Als je nu een br hebt kan je niet veel lager komen door naar een dsp te gaan.

Misschien heb je jezelf wat meer op het uiterlijk dan door zijn specs laten verleiden, Mario.
Ik heb een geruime tijd met het Marten Coltrane's systeem gespeeld, en buiten alle andere belangrijke zaken welke 'zeer' goed aanwezig waren, was het laag en lagere middengebied niet zijn meest 'sterke' punt. En had deze naar my fi ook wat meer vlees op de botten mogen hebben.
En zo te zien valt de appel niet ver van de boom. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dre73

gewoon aanvullen met een setje fraaie subs!

scrutinizer

Citaat van: dre73 op januari  3, 2011, 12:47:56
gewoon aanvullen met een setje fraaie subs!

Easier said than done.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

borkaenjo@work

Ik wist wel dat ze niet heel erg laag zouden gaan,
maar een mooier en lager laag dan nu moet haalbaar zijn.
Zo is ook de mening van FFF, EJ en Interficior.

dre73

als een versterker die flink stroom kan leveren er aan gehad?

Martijn_H

aha ik ging van een br uit. Nee dat moet kunnen. Zelf zou ik eerder 2 mini subs toevoegen om het laag aan te vullen. Dat geeft over de hele ruimte een beter resultaat en dan push je de accuton woofers niet teveel. Kan je je fronts ook zo laten als ze zijn. Tenminste als je naast het laag helemaal tevreden bent! Zelf maak ik ook gebruik van extra subwoofers en dit heeft tot nu toe het mooiste laag gegeven in mijn ruimte, geen gedreun meer. Vroeger had ik de W22 in een gesloten 3 weg met accuton en deze vulde ik ook aan met subwoofers.

scrutinizer

Citaat van: borkaenjo@work op januari  3, 2011, 13:49:37

Wat is volgens jouw of de andere forumleden dan een reden voor de wat mindere kwaliteit aan laagweergave op het moment? Het ontwerp, filter, versterking, akoestiek, ......??
Ik neem aan dat er, gezien de hardware aanwezig, wel een diagnose te stellen was?

Citaat van: Martijn_H op januari  3, 2011, 14:05:58
aha ik ging van een br uit. Nee dat moet kunnen. Zelf zou ik eerder 2 mini subs toevoegen om het laag aan te vullen. Dat geeft over de hele ruimte een beter resultaat en dan push je de accuton woofers niet teveel. Kan je je fronts ook zo laten als ze zijn. Tenminste als je naast het laag helemaal tevreden bent! Zelf maak ik ook gebruik van extra subwoofers en dit heeft tot nu toe het mooiste laag gegeven in mijn ruimte, geen gedreun meer. Vroeger had ik de W22 in een gesloten 3 weg met accuton en deze vulde ik ook aan met subwoofers.

Isse simpel!!

Filter componenten eruit, woofers erin, Mario. ::)

Met alle respect ....

Anton. 

dre73

had je `m eerst wel beluisterd eigenlijk?

FFF

Citaat van: borkaenjo@work op januari  3, 2011, 13:49:37

Inderdaad, het is puur het karakter van het filter. Heb gehoord dat er binnenkort misschien een nieuw filter gepubliceerd word voor de Humble statement (niet door Tony) je zou daar eens op kunnen wachten.

Citaat van: dre73 op januari  3, 2011, 14:01:42

Een pioneer receiver, mijn Lyngdorf TDAI 2200 en de vM mono blokjes van EJ. Verschillen zijn ontzettend klein.

Mario, zoals ik al aangaf, wij bewandelen een beetje dezelfde route. De filters van Tony zijn absoluut goed, alleen naar mijn smaak een stuk te sober. We willen meer dynamiek, meer laag, meer detail, kortom, meer het live gevoel! Zie ook mijn topic op zelfbouwaudio (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=12549)
Uiteindelijke heb ik de oplossing puur in het filter gevonden.

EJ

Citaat van: dre73 op januari  3, 2011, 14:01:42
Absoluut. Ik denk dat noch de Lyngdorf noch de vM daar moeite mee heeft. Van de vM weet ik in ieder geval zeker dat die flink stroom kunnen leveren (is geschikt voor elektrostaat).

scrutinizer

Citaat van: FFF op januari  3, 2011, 15:50:21
Inderdaad, het is puur het karakter van het filter. Heb gehoord dat er binnenkort misschien een nieuw filter gepubliceerd word voor de Humble statement (niet door Tony) je zou daar eens op kunnen wachten.

Een pioneer receiver, mijn Lyngdorf TDAI 2200 en de vM mono blokjes van EJ. Verschillen zijn ontzettend klein.

Mario, zoals ik al aangaf, wij bewandelen een beetje dezelfde route. De filters van Tony zijn absoluut goed, alleen naar mijn smaak een stuk te sober. We willen meer dynamiek, meer laag, meer detail, kortom, meer het live gevoel! Zie ook mijn topic op zelfbouwaudio (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=12549)
Uiteindelijke heb ik de oplossing puur in het filter gevonden.

Ronald,

Het lijkt mij geen optie de inhoud te vergroten. Je kunt overwegen een BR afstemming te creeren in de voet van het systeem.
Daarnaast zal je het mid en hoog toch terug moeten brengen in rendement om enigszins respons in het laag te ervaren en het 'verdere' verloop van het systeem, binnen de lijntjes te krijgen. ;)

Maar of dit basic 2e order parallel filter met netwerkjes van Tony de energie transfer zo beperkt dat deze zoals jij aangeeft " minder dynamiek, minder laag, minder detail, kortom, minder het live gevoel bied! :-\

Anton.

dre73

ik voorzie ook een geheel nieuw filter....... :-\
op br basis wil je er meer laag uit vissen.

ik heb al een aantal van tony`s creaties mogen horen,en de meeste grotere systemen zijn mij te tam......
wel heb ik een aantal monitors van `m gehoord en die waren echt geweldig.
vooral de paper hat.