M&G Humble Statement

Gestart door borkaenjo@work, december 20, 2010, 15:01:34

Vorige topic - Volgende topic

FFF

Citaat van: scrutinizer op januari  3, 2011, 16:43:36
Maar of dit basic 2e order parallel filter met netwerkjes van Tony de energie transfer zo beperkt dat deze zoals jij aangeeft " minder dynamiek, minder laag, minder detail, kortom, minder het live gevoel bied! :-\

Anton.

Heb jij toevallig de Soup en een recente versie van de Milestones beluisterd? Ik ervaar hier een zelfde speaker met alleen een iets andere mid maar een totaal ander karakter (echt totaal anders!) Heb niet de kennis om een vinger op de techniek te leggen, ik hoor alleen dat de Humble Statement van Mario exact het karakter heeft van mijn Soups in vergelijking tot de Milestones.

Ik verwacht binnen een paar maanden met het Milestone filter te spelen en dan kan de TS als hij dat leuk vind eens komen luisteren of het verschil in zijn oren ook zo groot is als in die van mij.

borkaenjo@work

Natuurlijk kom ik graag eens luisteren.

Voor wat betreft het nieuwe HS filter heb ik al iets van gehoord.
Als ik me niet vergis, wordt dat een 3,5 weg systeem, waarbij
de bovenste laagunit op mid / laag gefilterd wordt, en de onderste unit
op laag / laag.
Ik vraag me dan alleen af of de units niet buiten hun filterfrequenties
mee gaan fibreren (geluid geven).

scrutinizer

Even voor alle duidelijkheid!!! Op basis van deze meting van Tony is het geen 'voicing' die mij zou bekoren, maar dat staat los van mijn postings.
Wat ik hier alleen aangaf, en nogmaals geef is het feit dat je willens wat meer laag te ervaren binnen 'dit' gesloten systeem, je het frequentie gebied tussen 200 en 4000hz flink moet temperen en modelleren waar gewenst. ;)
En waar wat meer diepgang in het laag verlangd wordt van de HS, dit mede door of een BR en/of niet lineair actieve versterking dient te gebeuren.

Het 'rendement' (niet verwarren met een verkregen 'totaal' kwaliteit) van de Milestones ligt ook lager, dat is nodig geweest omdat Marc zijn wens in het frequentie verloop ook afdwingt.

Marten Coltrane:

Frequentie respons Marten Coltrane

Maar dit stukje gewenste energie kost veel energie en:

"However, I note that even after Mikey had optimized the Coltranes' setup, he still found the speaker "a bit bright and spotlit on top, slightly lean on bottom."

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

FFF

Citaat van: borkaenjo@work op januari  3, 2011, 19:19:16
Ik vraag me dan alleen af of de units niet buiten hun filterfrequenties
mee gaan fibreren (geluid geven).

Je mag aannemen dat de ontwerper daar rekening mee houdt? De vraag is of het optimaal afgesteld is. Daarvoor zal er geluisterd moeten worden.
Ben er achter gekomen dat niemand eigenlijk een speaker voor je kan maken, omdat geluid heel persoonlijk is en de afstemming op de ruimte juist het grote voordeel is van zelfbouw ten opzichte van een commercieel ontwerp.

Zo als het er nu naar uit ziet wordt het begin maart voordat ik aan de slag kan met mijn speakers  :dry:

scrutinizer

Citaat van: FFF op januari  3, 2011, 19:27:42

Ben er achter gekomen dat niemand eigenlijk een speaker voor je kan maken, omdat geluid heel persoonlijk is en de afstemming op de ruimte juist het grote voordeel is van zelfbouw ten opzichte van een commercieel ontwerp.

:notify:

Het is natuurlijk wel mogelijk een speaker te laten 'tailleren' naar smaak en akoestische omgeving.
Mits iemand daartoe bereid is de 'EXTRA' inspanning en tijd in te steken.  

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

dre73

zelfbouw is makkelijk! :D

heb je tony al aangeschreven?

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

Citaat van: scrutinizer op januari  3, 2011, 19:35:58

Het is natuurlijk wel mogelijk een speaker te laten 'tailleren' naar smaak en akoestische omgeving.

Anton.

Alles is mogelijk. Maar als je ziet hoeveel tijd het kristaliseren van sommige projecten in beslag neemt kan dat nooit commercieel aangeboden worden. Vaak zie je dat iemand een standaard filter maakt en daar kan je wel wat in tunen maar het ontwerp blijft altijd zo. Dat bedoelde ik ook een paar pagina's terug. Simpelweg het laag een paar dB extra geven is hier niet de oplossing waar ik op zou zitten wachten.

borkaenjo@work

Ik heb Tony nog niet aangeschreven, wel de eigenaar van de originele Statements.
Dit schreef hij:

CiteerHet laag van de Statement komt uit een gesloten box in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Martin Design Coltrane waar een basrefelx wordt gebruikt. Het resultaat is een heel erg strak laag, met een langzame afval. Het systeem gaat alleen niet zo diep als dat met een basreflex afstemming in een zelfde behuizing kan worden bereikt. Ik denk dat je vooral moet wennen aan de wijze waarop het laag wordt gepresenteerd. Laag uit een gesloten box is veel droger en gecontroleerder dan uit een basreflex systeem. Wanneer je echt te weinig laag ervaart kun je denken aan het toevoegen van een basreflex poort aan de onderzijde, conform het origineel. Daar is in het kastontwerp rekening mee gehouden. Ik adviseer je in dat geval wel even contact op te nemen met Tony Gee in verband met een eventuele noodzakelijke aanpassing aan het filter. In mijn woonkamer van 5m x 10m heb ik echter nooit een gebrek aan laag ervaren.

Voor mijn gevoel is bij de afval niet langzaam, maar juist heel snel.
Ik weet niet hoe ik het moet verwoorden maar... zoiets.
Ik denk dat een langzame afval BOEMMMmmmm laat horen.
Bij mij is het BOEMm.
Net alsof het onder een bepaalde frequentie wordt afgesneden.

Terwijl ik dit typ zit ik trouwens naar Chris Jones (2003) Roadhouses & Automobiles te luisteren.
Dit klinkt wel heel erg lekker.

EJ

Ik vond het laag niet diep (genoeg) gaan. Inderdaad net alsof er een hoogdoorlaatfilter actief is. Ik heb zelf ook gesloten kasten, maar die kunnen erg, erg diep.

Die cd had je toch van de week al beluisterd, waarom nu weer? :P

dre73

zit ie strotvol met demping?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

borkaenjo@work

Het enige verschil wat ik weet mbt het filter van Tony en mijn filter zijn 2 spoelen.

Die 2 grote spoelen zitten er bij mij niet in. Waarschijnlijk vond Benny die niet nodig
en heeft andere spoelen aangeboden / geadviseerd.

Ik weet niet of dat nog een (groot) verschil uit zou maken.

borkaenjo@work

Citaat van: EJ op januari  3, 2011, 20:17:18
Ik vond het laag niet diep (genoeg) gaan. Inderdaad net alsof er een hoogdoorlaatfilter actief is. Ik heb zelf ook gesloten kasten, maar die kunnen erg, erg diep.

Die cd had je toch van de week al beluisterd, waarom nu weer? :P

Ik heb de speakers dichter bij elkaar staan en een kleedje op de tegels
tussen de bank en speakers.
Het laag kan inderdaad dieper, maar neemt niet weg dat het lekker klinkt.

borkaenjo@work

Citaat van: dre73 op januari  3, 2011, 20:22:40
zit ie strotvol met demping?

Ongeveer 90 gram Twaron (dat is een plastic tasje vol) per luidspreker.
Zou dat teveel zijn?

EJ

Citaat van: borkaenjo@work op januari  3, 2011, 20:25:09
Ik heb de speakers dichter bij elkaar staan en een kleedje op de tegels
tussen de bank en speakers.
Het laag kan inderdaad dieper, maar neemt niet weg dat het lekker klinkt.
O, dat is zeker hoor, het klinkt prima, het kan alleen dieper. ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: scrutinizer op januari  3, 2011, 19:35:58

Anton.

Ik kan het hier natuurlijk alleen maar volmondig mee eens zijn...zoals iedereen inmiddels weet deed ikzelf deel 1....Mr X deel 2 en Anton deel 3..... het maatkostuum begint me steeds lekkerder te zitten :yin-yang: :inlove:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Krijg je niet een tikkie te veel advies zo langzamerhand.....ik zie werkelijk de meest uiteenlopende (elk goedgemeend) oplossingen aangeboden worden. :-X

Waarom niet eens een half jaartje/heel jaartje lekker luisteren.....(probeer niet meteen de perfecte speaker te realiseren) .

Ik wed dat je dan haarfijn en veel gerichter bv. aan Tony Gee een wens/verlangen kenbaar kunt maken en kunt kijken of je/jullie het kunnen oplossen.......een niet uitgesloten mogelijkheid is dat je dan na een jaar of 2 naar een grotere zelfbouwluidspreker op een rustige manier toegroeit waardoor je nu de physieke beperkingen niet hoeft aan te vallen.... ;)

Moraal van het verhaal...neem de tijd  :yin-yang:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dre73

goed advies erik! ;)

leer de voordelen van gesloten laag horen.

borkaenjo@work

Misschien heb je wel gelijk.
Ik ben alleen altijd heel oplossingsgericht. Ook in mijn werk.
Hierdoor bijt ik me soms wel eens in dingen vast.  ;)
Ik zou het zonde vinden om bv na een jaar te hebben geluisterd,
mijn wensen / verlangen aan Tony kenbaar te maken, en dat hij
dan zegt; Oh, dan vervangen we dat weerstandje toch.  O0
En probleem opgelost.  ;D

Ik heb van Tony een nieuw filter gehad, MKII.
Morgen even kijken of ik dit zelf kan aanpassen.

FFF

Citaat van: borkaenjo@work op januari  3, 2011, 21:04:27
Ik heb van Tony een nieuw filter gehad, MKII.
Morgen even kijken of ik dit zelf kan aanpassen.

Wat is er anders geworden? Schematje?

borkaenjo@work

Citaat van: FFF op januari  4, 2011, 19:21:00
Wat is er anders geworden? Schematje?

Zal ik straks ff hier neerzetten.

Origineel filter:

Wat doet de C7 = 1,0uF standard quality MKP ?

In zijn nieuwe filter is o.a. deze vervallen.
Ik kon natuurlijk niet wachten en heb deze er bij mij ook al uitgehaald.
Ik heb nu meer laag. Kan dat of is dat bedrog en denk ik dat alleen maar?

Ik heb ook nog gezien dat mijn L3 = 3,9mH T130 transformer type inductor Rdc = 0,07 ohms
een luchtspoel (zo heet dat geloof ik) met Rdc = 0,10 ohms is.
Volgens Tony wil dat zeggen dat er minder energie bij de woofers komt omdat de Rdc van mijn
spoel hoger is.
Heeft er iemand L3 = 3,9mH T130 transformer type inductor Rdc = 0,07 ohms spoelen liggen
om dat te testen?

Martijn_H

Het verschil tussen 0.07ohm en 0.1 ohm is te verwaarlozen in jouw geval. Je zou eerder kunnen spelen met een weerstandsnetwerkje op je mid en tweeter en eventueel nog met de impedantiecorrectie op de woofer. (Tony vragen, want hij heeft de simulaties gedaan!!)

Het netwerk par. op de woofer is bedoelt om de impedantie te corrigeren en hij heeft met de kleine cap een soort notch gemaakt om de resonantiepiek te dempen op >1,4kHZ ofzo.

scrutinizer

Citaat van: scrutinizer op december 31, 2010, 09:45:23
De C220's zijn niet bij uitstek units die de sub-regionen ondersteunen.
Wat is dan naar jou mening het probleem in deze lowpass sectie welke hier verantwoording voor draagt en aangepast dient te worden?

Ik bedoel buiten de C173's plus de C30N's passief wat terug te brengen qua output of de C220's actief aansnijden, heb je het m.i. wel gehad.
Voor het laag wat ondersteuning onder de 35 hz mee te geven zal toch actief, niet lineaire versterking nodig zijn. ;)

@ Mario,
Je kunt overwegen om het LCR netwerk eens te ontkoppelen. Dit zal je, buiten een wat 'grilliger' verloop, wel wat meer 'indruk' van lage frequenties bieden.

:smile:

Citaat van: Martijn_H op januari  4, 2011, 20:51:14
Het verschil tussen 0.07ohm en 0.1 ohm is te verwaarlozen in jouw geval. Je zou eerder kunnen spelen met een weerstandsnetwerkje op je mid en tweeter en eventueel nog met de impedantiecorrectie op de woofer. (Tony vragen, want hij heeft de simulaties gedaan!!)

Het netwerk par. op de woofer is bedoelt om de impedantie te corrigeren en hij heeft met de kleine cap een soort notch gemaakt om de resonantiepiek te dempen op >1,4kHZ ofzo.

Citaat van: scrutinizer op januari  3, 2011, 19:25:48

Wat ik hier alleen aangaf, en nogmaals geef is het feit dat je willens wat meer laag te ervaren binnen 'dit' gesloten systeem, je het frequentie gebied tussen 200 en 4000hz flink moet temperen en modelleren waar gewenst. ;)
En waar wat meer diepgang in het laag verlangd wordt van de HS, dit mede door of een BR en/of niet lineair actieve versterking dient te gebeuren.

Het 'rendement' (niet verwarren met een verkregen 'totaal' kwaliteit) van de Milestones ligt ook lager, dat is nodig geweest omdat Marc zijn wens in het frequentie verloop ook afdwingt.

:)

Anton.

borkaenjo@work

Antoon,

ik ben een leek.
Ik snap je smiley's en quote's niet.  :blush: :blush:

borkaenjo@work

scrutinizer

Citaat van: borkaenjo@work op januari  4, 2011, 21:11:23
Antoon,

ik ben een leek.
Ik snap je smiley's en quote's niet.  :blush: :blush:

Mario, dit waren postings van een half boek geleden in dit draadje, en werden om verschillende redenen naar een plekje waar het licht amper schijnt verwezen.

Na de post van Tony en van Martijn had ik een soort van Deja Vu. :)

Anton.