Softstart schakeling (en meer)

Gestart door Kjelt, december 12, 2010, 20:23:49

Vorige topic - Volgende topic

Church of Noise

Got it.

Ik ga denk ik de speakers gewoon terug rechtstreeks op m'n Cinema 30 aansluiten (voor gewoon gebruik /het gezin) en ze telkens op de Alecto's aansluiten als ik muziek ga luisteren...
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  |  Rythmik E15HP (x2)  |  Electrocompaniet AW180 (x2)  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michel Iso  |  customer platenspeler  |  Bluesound Vault 2

Kjelt

Ik had destijds een luidspreker schakelaar waarmee ik met 1 draaischakelaar de luidsprekers kon schakelen tussen twee versterkers of uit. Misschien dat dit makkelijker is.

Church of Noise

Citaat van: Kjelt op september 29, 2025, 15:59:35Ik had destijds een luidspreker schakelaar waarmee ik met 1 draaischakelaar de luidsprekers kon schakelen tussen twee versterkers of uit. Misschien dat dit makkelijker is.
Jazeker, ik ga eens op onderzoek... 
Dankjewel voor je input!  :worship:
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  |  Rythmik E15HP (x2)  |  Electrocompaniet AW180 (x2)  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michel Iso  |  customer platenspeler  |  Bluesound Vault 2

eduard

Ik weet niet of het zelfde is als een softstart. Ik heb paar maanden geleden deze aangeschaft.
https://www.amazon.nl/dp/B09Y9DFS96?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Een inschakelstroombegrenzer soms wilde mij zekering in de meterkast er uit schieten als er een paar versterkers te gelijk aan gaan. Met deze er tussen lijkt het goed te gaan.

RCD

Als de eindversterker een plof over je speaker geeft is er iets anders aan de hand en zou ik dat na laten kijken.
Dat is niet normaal.

Rob

Church of Noise

Citaat van: Rob_Dingen op september 30, 2025, 16:30:30Als de eindversterker een plof over je speaker geeft is er iets anders aan de hand en zou ik dat na laten kijken.
Dat is niet normaal.

Rob
Gezien de voeding wordt afgesloten, is het erg waarschijnlijk dat het door een gebrek aan aarding is op dat moment (latente energie die vrijkomt). 
Bij gewoon uitschakelen komt het niet of nauwelijks voor. 

Ga de speaker switch gebruiken en de Alecto's manueel inschakelen als ik se wil gebruiken (andere huisgenoten gaan dat automatisch willen, en dat is net de oorzaak imho).
Kom ik nog een andere oplossing tegen, dan bekijk ik die uiteraard graag.
In ieder geval wil ik amps en speakers beschermen tegen schade. 

Fox

Dit kun je ook oplossen door een andere zekering met een andere schakel karaterstiek (bv C ipv B) te nemen in de MK....

Citaat van: eduard op september 29, 2025, 16:54:50Ik weet niet of het zelfde is als een softstart. Ik heb paar maanden geleden deze aangeschaft.
https://www.amazon.nl/dp/B09Y9DFS96?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Een inschakelstroombegrenzer soms wilde mij zekering in de meterkast er uit schieten als er een paar versterkers te gelijk aan gaan. Met deze er tussen lijkt het goed te gaan.

eduard

Een andere zekering is mijn volgende stap. Maar voor nu lijkt het te werken.