Ultieme (ht)pc welke geluidskaart (+eventuele tips/veranderingen)

Gestart door surfin, november 25, 2010, 20:05:40

Vorige topic - Volgende topic

surfin

Hallo allemaal,

Ik heb een (ht)pc samengesteld en ik weet nu niet wat hierin de beste geluidskaart zou zijn..
(eventuele veranderingen zijn mogelijk)

http://tweakers.net/gallery/251594?wish_id=113137#tab:wenslijst

Product                                    Subtotaal   

6x Samsung EcoGreen F4EG, 2TB           € 421,26   opslag

Silverstone SST-CW03B-MT (Zwart)       € 620,16   case

Scythe Shuriken Rev. B                        € 21,94   porcessor koeler

Aerocool FP-01                                   € 37,39   fan controller

4x Sharkoon System Fan Low-Noise
S802520L-3, 80mm                              € 9,64          (stille) ventilatoren

Intel Core i7 870                                 € 230,50   processor

LG BH10LS30 Zwart                             € 90,90   blu-ray brander

Seasonic X-650 80+ Gold                     € 134,90   voeding

OCZ RevoDrive X2 X2 PCI-Express
SSD 100GB                                         € 366,-   boot schijf

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G   € 47,73   geheugen

MSI P55-GD85                                     € 184,37   moederbord

Gigabyte GV-R577SL-1GD                       € 138,60   grafische kaart

Totaal   € 2.303,39   

alvast bedankt voor de tips,

Mvg Surfin
Nec aspera terrent

Xstream

In welk budget ?
Tis trouwens een flinke setup voor een htpc, neem aan dat je 'm ook als PC gebruikt? Voor Games en/of andere high-end toepassingen (photoshoppen bijv e.d.)?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

SandozHD

Heeft die ATI grafische kaart niet een audio doorvoer via HDMI? Ik heb vroeger ook een Radeon gehad en kon m'n mobo audio gewoon intern doorlussen en kreeg er dus audio via HDMI uit. Ik neem aan dat je geen 7.1 kaartje wilt met brakke D/A converters en alles analoog gaat aansluiten?

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

surfin

TNX! voor de snelle reacties!

CiteerIn welk budget ?
Tis trouwens een flinke setup voor een htpc, neem aan dat je 'm ook als PC gebruikt? Voor Games en/of andere high-end toepassingen (photoshoppen bijv e.d.)?
De geluidskaart (en extras) mogen het budget tot ongeveer €2500,- omhoog gooien... ik zal hem/haar idd ook als massa backup/opslag en game machine gebruiken..

CiteerHeeft die ATI grafische kaart niet een audio doorvoer via HDMI? Ik heb vroeger ook een Radeon gehad en kon m'n mobo audio gewoon intern doorlussen en kreeg er dus audio via HDMI uit. Ik neem aan dat je geen 7.1 kaartje wilt met brakke D/A converters en alles analoog gaat aansluiten?
Dat heeft de ATI idd, echter vind ik het zonde om de onboard geluidskaart te gebruiken als het ook beter kan..

Citaat van: Ghosty J op november 25, 2010, 20:50:03
ik zal de ssd vervangen voor een intel. ism Winodws 7
Omdat? Dit is de snelste oplossing (voor zo ver ik weet...) om van te booten, ik heb ook sata 6gb overwogen maar dit is sneller..
besturingssysteem heb ik al.. maar idd win 7 (ultimate)
Nec aspera terrent

SandozHD

Citaat van: surfin op november 25, 2010, 20:56:13
TNX! voor de snelle reacties!
De geluidskaart (en extras) mogen het budget tot ongeveer €2500,- omhoog gooien... ik zal hem/haar idd ook als massa backup/opslag en game machine gebruiken..
Dat heeft de ATI idd, echter vind ik het zonde om de onboard geluidskaart te gebruiken als het ook beter kan..
Omdat? Dit is de snelste oplossing om van te booten, ik heb ook sata 6gb overwogen maar dit is sneller..

Ik zou ook voor de Intel SSD gaan, is erg betrouwbaar, TRIM onder Windows 7 en zeer hoge IOPS, waardoor vaak sneller dan anders SSD's met alleen maar hpge transferrate.

Wat het geluid betreft: als audio digitaal van het medium (file/DVD/Blu-ray) wordt gelezen, wordt het niet omgezet naar analoog, dus maakt het geen bal uit of je onboard audio gebruikt of niet. Heb zelf om die manier ook op een oud nVidia nForce2 boardje met coax digitale output perfect 5.1 geluid gehad. Een duurdere audiokaart heeft alleen zin als je de analoge uitgangen gebruikt en waarom zou je? Hij wordt toch op een AV-receiver aangesloten, via coax, SPDIF of HDMI, neem ik aan?

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

surfin

CiteerIk zou ook voor de Intel SSD gaan, is erg betrouwbaar, TRIM onder Windows 7 en zeer hoge IOPS, waardoor vaak sneller dan anders SSD's met alleen maar hpge transferrate.
Welke intel ssd bedoel je precies?
Citeer
Wat het geluid betreft: als audio digitaal van het medium (file/DVD/Blu-ray) wordt gelezen, wordt het niet omgezet naar analoog, dus maakt het geen bal uit of je onboard audio gebruikt of niet. Heb zelf om die manier ook op een oud nVidia nForce2 boardje met coax digitale output perfect 5.1 geluid gehad. Een duurdere audiokaart heeft alleen zin als je de analoge uitgangen gebruikt en waarom zou je? Hij wordt toch op een AV-receiver aangesloten, via coax, SPDIF of HDMI, neem ik aan?
spdif of hdmi is de bedoeling..

Citaat van: tiptop op november 25, 2010, 21:20:17
De Nvidia GTX580 lijkt me een mooie. ;)
Heeft die de mogelijkheid om (net als de ATI) hd-audio te bit-streamen? (volgens mij nl niet..)

Nec aspera terrent

Ghosty J

Rotel, B&W & Velodyne!

SandozHD

Citaat van: surfin op november 25, 2010, 21:23:26
Welke intel ssd bedoel je precies?spdif of hdmi is de bedoeling..
Heeft die de mogelijkheid om (net als de ATI) hd-audio te bit-streamen? (volgens mij nl niet..)

Ik heb zelf de Intel X-25M G2 Postville 160 GB, omdat die sneller is dan de 80 GB, maar je kunt ze ook kleiner krijgen.

Kijk eens op de site van nVidia: http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gt-430-us.html en dan op Features: wel bitstream audio over HDMI, dus een duurder model zal dat ook zeker hebben, is alleen niet zinvol in een HTPC. Beter een simpel kaartje met de juiste HD features er in en indien mogelijk passief gekoeld.

surfin

OCZ RevoDrive X2 100Gb

Read: Up to 740 MB/s
Write: Up to 690 MB/s
Sustained Write: Up to 550 MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 100,000 IOPS

haalt die intel dit soort snelheden op sata-300?
Nec aspera terrent

Ghosty J

dat niet maar je moet wel steeds een progje draaien om je hd leeg te maken. bij intel gebeurd dit automatisch ism windows7 met trim.

die hd die jij graag wil is meer voor gamers :)
Rotel, B&W & Velodyne!

surfin

Citaat van: Ghosty J op november 25, 2010, 22:00:04
dat niet maar je moet wel steeds een progje draaien om je hd leeg te maken. bij intel gebeurd dit automatisch ism windows7 met trim.

die hd die jij graag wil is meer voor gamers :)

Mooi zo :D (is ook een deel van het doel van de pc..) , ik schrijf wel een scriptje om dat progje te draaien..:P

( zie overigens net dat ik er helemaal geen extra schijf bij zou kunnen doen zonder modden..:P )
Nec aspera terrent

tiptop

Citaat van: surfin op november 25, 2010, 21:23:26
Welke intel ssd bedoel je precies?spdif of hdmi is de bedoeling..

Ja.
Het is op dit moment de mooiste Nvidia kaart en deze maand de snelste op de aardbol! Volgende maand komt de 6-serie van AMD en zal de duurste daarvan weer iets betere specs hebben. Enz enz... ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

SandozHD

Citaat van: surfin op november 25, 2010, 21:57:31
    OCZ RevoDrive X2 100Gb

Read: Up to 740 MB/s
Write: Up to 690 MB/s
Sustained Write: Up to 550 MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 100,000 IOPS

haalt die intel dit soort snelheden op sata-300?

Ok, het is een PCI-Express card, had ik even niet gezien. Ja, dit inderdaad bloedsnel, maar voor datzelfde geld kun je SSD's met meer opslagcapaciteit krijgen. Maar goed, misschien boot je wel een paar seconden sneller met deze schijf...

SandozHD

surfin

Citaat van: SandozHD op november 26, 2010, 11:37:08
Ok, het is een PCI-Express card, had ik even niet gezien. Ja, dit inderdaad bloedsnel, maar voor datzelfde geld kun je SSD's met meer opslagcapaciteit krijgen. Maar goed, misschien boot je wel een paar seconden sneller met deze schijf...

De schijf is idd alleen voor besturingssysteem ed, maar ik vind 12 tb voldoende opslag..

Citaat van: SandozHD op november 26, 2010, 11:40:50
Wat betreft je vraag over bitstream via een ATI kaart, zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106024.0 de comment van 22-11 16:55.

Tnx, dat rechtvaardigt mijn keuze voor de 5770.. :D
Nec aspera terrent

EJ

Ejorne

Ik zou voor dts en zo, het (onboard) geluid via hdmi naar de receiver laten gaan.
Voor stereo audio zou je wellicht een M2tech-HiFace kunnen overwegen. Deze heeft zeer lage jitter waarden en schijnt met een mooie externe DAC best wel goede prestaties te halen. Ik weet niet of ac3/dts passthrough werkt op de HiFace maar HD audioformaten zal niet gaan lukken denk ik.

Komt de computer trouwens in de buurt te staan? 6x een HDD ga je denk ik behoorlijk horen, ook al hangen ze in trillingsdempers. Ik heb een enkele Samsung hdd van 1GB die volgens silentpcreview vrij stil zou zijn maar ik heb hem toch maar in een hdd-silencer gedaan. 6x een silencer zal niet gaan lukken omdat de hdd dan in een 5,25" bay moet...

surfin

onboard it is.. en heb besloten om mijn eigen nas te gaan bouwen voor de opslag, (Tnx Ejorne) t word anders idd erg lawaaierig..
Nec aspera terrent

DD2

Ik heb zelf de beste ervaringen met een soundblaster X-FI platinum. Draai nu met de Asus Xonar 1.3 HDMI, deze is minder (ook op de SPdif uitgang).

Ik gebruik eignelijk enkel de Coax aansluiting.. dus geen analoog uit.

De onboard SPdif is meestal ook slecht is mijn ervaring, er komt vaak digitale ruis mee.  simpel te testen door het geluid te activeren en het volume ver open te draaien. Harde schijven etc kan je kan soms horen als ze actief zijn etc. Heb nu een duur Asus moederbord met zogenaamd HD audio, en deze heeft hier ook last van.

Nog een andere tip trouwens, mocht je stereo gaan luisteren via je HTpc ook.

Ik heb zelf net ondervonden dat het voor het luisteren van stereo erg belangrijk is dat de instellingen van je geluidskaart overeenkomen met het bronmatteriaal. Zo kan je onder sound in Windows vaak instellen wat je geluidskaart aankan. 96k, 24 bit etc..    Ik zette deze altijd op het hoogst haalbare. voor mij 96k 24bit studio quality.  Ben aan het testen geweest met Foobar2000. Als ik hier FLAC's draai op 16bit 44100 Hz dan is het geluid veel slechter geplaatst met name, dan wanneer ik mijn geluidskaart daadwerkelijk ook op 16bit 44100Hz zet! iets om even te testen dus..  Binnen Foobar kan je overigens ook de samplerate aangeven onder preferences. Je moet dus wel elke x je instellingen wijzigen bij switchen van 16 bit 44,1Khz naar 96Khz24bit.  Heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden. Ik kwam er eigenlijk achter toen mijn versterker niet automatisch omsprong bij het draaien van 96k24. upscalen naar 96k gaf bij mij ook geen beter resultaat.

Blijft altijd even rommelen en testen met een HTPC, maar dan weet je uiteindelijk wel dat je de beste optie hebt (is mijn mening). Vraag me af hoe de simpele players zoals een Dune hiermee omgaan, wellicht dat die hier geen problemen mee hebben. geen idee.

DD2

qua harde schijf ben ik zelf fan van de OCZ, redelijk goedkoop en verreweg het snelst.

Heb er voor de boot/Os een van 50Gb, voor mij voldoende..   start echt in seconden op.   Wordt het te klein/ te traag dan zou ik nog eerder voor een Raid o kiezen..  2 schijven, dubbele snelheid.  redelijk betaalbaar en bloedsnel.

Films, muziek, spellen etc gewoon op een normale schijf knallen.  De snelheidswinst van je PC zit in de Boot/OS disk.

DD2

Let ook goed op de software waarmee je afspeeld trouwens!

Was net XBMC aan het testen..  geluid via XBMC is echt een ramp,..  Zelf heb ik de beste ervaring met Foobar. (wel instellen hoeveel Hz je draait en ook je geluidkaart daar op aanpassen, handmatig steeds helaas..  gelukkig is het meeste 44100Hz..).

Ejorne

Citaat van: DD2 op december 24, 2010, 15:16:19
Let ook goed op de software waarmee je afspeeld trouwens!

Was net XBMC aan het testen..  geluid via XBMC is echt een ramp,..  Zelf heb ik de beste ervaring met Foobar. (wel instellen hoeveel Hz je draait en ook je geluidkaart daar op aanpassen, handmatig steeds helaas..  gelukkig is het meeste 44100Hz..).

Wat bedoel je met zelf instellen hoeveel Hz je draait?
Mijn onboard geluidskaart (via wasapi), alsmede mijn emu0404usb (via asio) schakelen netjes mee om wanneer ik muziek met een samplefrequentie van 44.1kHz afwissel met bijvoorbeeld 96kHz...

DD2

Dat ligt aan je player!   Ik heb zelf de beste ervaringen mte Foobar, deze schakeld echter niet automatisch om (bij mij ieg niet). Andere software zoals XBMC doet dat weer wel maar ik heb het idee dat deze op de een of andere manier slechter klinkt (weet niet waarom want zou beide digitaal moeten zijn).

In foobar moet je binnen de software ook aangeven hoeveel Hz je muziekstuk is. Beetje omslachtig maar de software geeft bij mij echt een veel beter geluidsbeeld.