Verschil zichtbaar tussen 59,94Hz & 60Hz; 23,976 vs 24p ?

Gestart door coned (banned), november 16, 2010, 10:23:55

Vorige topic - Volgende topic

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

roland p

Citaat van: celerontje op november 17, 2010, 17:18:48
Maar het eerste kan ook voorkomen, hoor!
Precies, hard- en software bouwers zijn ook maar mensen :D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

marconist

Citaat van: celerontje op november 17, 2010, 17:18:48
Maar het eerste kan ook voorkomen, hoor!

Alleen bij hele domme designers die het verschil tussen video en film niet kennen ......   ;D ;D

marconist

Naast de technische realiteit dat 24 Hz, 50Hz en 60 Hz als frame repetition rate niet exact haalbaar zijn (wel veel beter sinds de digitalisering van de electronica!) zijn er ook andere redenen (interferentie) dan men bepaalde afwijkingen nodig acht.
Die afwijkingen worden zo gekozen dat e.e.a. niet de staande praktijk en het gebruiksgenot in de weg staat.

Een voorbeeldje hier:
http://groups.google.com/group/sci.engr.advanced-tv/msg/108815e3089c4d53/

Job

Citaat van: marconist op november 17, 2010, 16:17:32
Zoals bekend zijn USA film DVD's doorgaans geregistreerd in 480i bij 24 frames
23.976 frames/s
Citeeren zal een goede speler dit uitgeven als 24p in de gewenste resolutie.
Als 23.976p, hoewel volgens mij elke MPEG decoder er gewoon 59.98i van maakt, behalve die PS spelers, die de vlag negeren en een 24p signaal bouwen.

CiteerBij PAL film DVD's gaat hetzelfde op
Bepaald niet, want die PAL DVD's bevatten de film sowieso al versneld.

CiteerIndien je TV geen 24p aankan, moet de speler dus omzetten naar 50i of 60i.
Een speler kan van 23.976p of 24.000p content 59.98i maken. Van 25.000p content kan hij 50.00i maken. Crossconversie van 23.976p naar 50i zal toch echt niet zomaar gaan.

CiteerBij 50i is dit een lineair proces dat uiteindelijk een  versnelling van de film van 4% oplevert.
Je lijkt te suggereren dat de speler de speedup doet, quod non. Dat gebeurt al in het productieproces.

CiteerDat stoort sommige mensen helaas, mede door een zeer lichte verschuiving in de toonhoogte van het geluid.
Dat dat een lichte verschuiving is, staat voor veel mensen ter discussie. 4% is niet niks.

Job

Citaat van: marconist op november 17, 2010, 17:16:01
Het geluid is gesynchroniseerd aan het beeld. Dat is dus bepalend. (Zoek in wiki op SMPTE).
Je tweede opmerking is dus juist.  :)

Nee hoor. Als je 23.976p moet uitsmeren over 60i, doe je een traditionele 3:2 pulldown. Als je dan een progressief scherm/projector hebt, zal die inverse pulldown toepassen op dat 60i signaal en 23.976p weergeven. Omdat de pulldown cadence consistent is, is de inverse pulldown heel eenvoudig te doen. Zodra het systeem voor inverse pulldown de eerste cadans heeft waargenomen, kan-ie die eeuwig door herhalen.

Als je 24.00p moet uitsmeren over 60i, blijft het geluid gewoon op 100.00% lopen, aan een 48K klok. Het beeld loopt op diezelfde snelheid mee. Er wordt ook een pulldown toegepast, maar daarin moet soms worden ge-cheat, omdat 24.00p niet met dezelfde constante 3:2 pulldown naar 60i kan worden gezet. Er komt dus een keurig 60i-signaal uit, maar met een inconsistente cadence. Als je projector/scherm dan inverse pulldown toepast, zal daarin af en toe een foutje zitten, omdat de pulldown fase af en toe gecorrigeerd moet worden.

jantje112

Ik ben totaal niet gevoelig voor de HZ verschillen. Kijk zelfs gewoon 50hz materiaal op 1080p60 omdat ik geen zin heb om een nieuwe setup aan te maken in de CRT..

Evenals 24hz judder kan ik het wel "zien" maar na een paar seconden bemerk ik het simpelweg niet meer.

roland p

Citaat van: jantje112 op november 20, 2010, 22:23:31
Ik ben totaal niet gevoelig voor de HZ verschillen. Kijk zelfs gewoon 50hz materiaal op 1080p60 omdat ik geen zin heb om een nieuwe setup aan te maken in de CRT..

Evenals 24hz judder kan ik het wel "zien" maar na een paar seconden bemerk ik het simpelweg niet meer.

Ik heb zelf ook niet zo'n last van 24p op 60Hz. De pans lopen enkel iets stroever. 24p is overrated :P

M'n projector moet ik handmatig tussen 50 & 60Hz schakelen, misschien dat ik 'm op fixed 60Hz zet en dan alles converteren naar 60Hz, lekker makkelijk. Ik weet alleen niet in hoeverre beeld materiaal wat al van 60Hz naar 50Hz is geconverteerd, in kwaliteit achteruit gaat.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

marconist

Zelfs op mijn toenmalige Philips DVP720SA (in progressive mode) verbonden aan een Philips plasma draaiden US film-DVD's absoluut zonder schokjes. De TV stond daarbij op autodetect en koos 60Hz voor het region 1 spul.
Als ik nu diezelfde discs in m'n Oppo mik, draait e.e.a. keurig en troublefree op 23,976 Hz. Typische PAL film-discs (region2) blijven braaf 50 Hz draaien. waarschijnlijk door de flagging op de disc. Ik heb (nog) niet geprobeerd zo'n disc naar 24p te forceren.

Het feit dat sommigen problemen hebben lijkt mij toch te liggen aan het afspelen op een apparaat dat geen fatsoenlijke videoprocessor aan boord heeft.

Job

Citaat van: marconist op november 21, 2010, 12:54:03
Ik heb (nog) niet geprobeerd zo'n disc naar 24p te forceren.

Dat gaat je ook niet lukken. De file op de schijf is 625/50.

J.A.F._Doorhof

Probleem is dat je vaak niet 100% zeker weet of je toestel 24P afspeelt of het correct 23.976
Vooral in de CRT tijd heb ik hier ENORM veel mee gespeeld en JA het verschil is te zien, en JA het kan hinderlijk zijn als je het weet.

Het probleem is dat sommige toestellen 24P aangeven maar feitelijk 23.976 afspelen, terwijl andere 24P aangeven en ook echt 24P afspelen.
Meestal zijn er inderdaad judders te zien in pans.
Goed voorbeeld zijn nagenoeg alle langere pans, neem bv Batman the blacknight in het begin bij de flatgebouwen, op 24P zie je daar judder op 23.976 niet.

Zelfde geldt voor de 59.94 en 60hz.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

evilniek

Ik kan wel zeggen dat ik echt allergisch ben voor judder, ik zie zelf altijd behoorlijk goed of er 24Hz of 23,976 wordt uitgestuurd
Destijds ook om die reden overgestapt naar een PJ die 24Hz ondersteund. Nog niet eens zozeer om de resolutie eigenlijk. Persoonlijk vindt ik 24Hz één van de grotere verbeteringen kwa beeldkwaliteit.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

coned (banned)

Ik merk bij de meeste 23,976 films af en toe een schokje in het beeld van m'n VXP scaler die in de NAD M15HD zit, indien uitgestuurd op 24 Hz vanuit de PC, en de M15HD configured op 24 Hz.

Nu is er in de recente catalyst drivers ook een optie voor 23 Hz, met name 23,976. Het lijkt voorlopig vloeiender, en ik vermoed dat 24 Hz in de NAD config eigenlijk 23,976 is.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm