Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isflicka

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

lynch1979

Citaat van: Isflicka op december 17, 2014, 12:30:29
Ben wel nieuwsgierig....

Ik ook, heb al een mail gestuurd maar we moeten nog even geduld hebben.....weet geen datum.

frank2

#1627
Een update mbt de octave mk1 en de quad dac.
Dit zijn dacs van Metrum met een aparte voeding welke dmv een dun stroomkabeltje verbonden wordt met de dac zelf.
Proefondervindelijk kan ik melden dat het standaard kabeltje wat bijgeleverd wordt een digitaal randje in het hoog heeft. Dit is te voorkomen door een ander kabeltje te maken van bijvoorbeeld microfoonsnoer (zoals Onder13 heeft gedaan) of het te laten maken door een audiodealer zoals ik heb gedaan. IK heb zowel het microfoonsnoertje als de witte kabel van Ronald van C&D welke ik zelf heb getest. De beide kabels ontlopen elkaar mbt detaillering niets, alleen is het microfoonkabeltje iets frisser, helderder met wat minder bas en volheid. waar de witte kabel van Ronald juist weer sterk in is.
Maar beide klinken zeer zuiver, geen scherpte wat je wel hebt met het standaard kabeltje. (door de digitale scherpe rand in het hoog)
Ik en Onder13 hebben beide deze conclusie getrokken onafhankelijk van elkaar.

Kosten zijn nauwelijks de moeite: 5,90 voor 2 xlr mini plug en een 10 euro voor een stuk snoer van 1 meter.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

zoldar

Ik heb de metrum niet kunnen betrappen op een digitaal randje. Integendeel.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Deleted Member 2

Citaat van: zoldar op december 17, 2014, 19:11:53
Ik heb de metrum niet kunnen betrappen op een digitaal randje. Integendeel.

Heb je de octave mk1 of mk2?

Robiwan

Citaat van: frank2 op december 17, 2014, 18:31:01
Een update mbt de octave mk1 en de quad dac.
Dit zijn dacs van Metrum met een aparte voeding welke dmv een dun stroomkabeltje verbonden wordt met de dac zelf.
Proefondervindelijk kan ik melden dat het standaard kabeltje wat bijgeleverd wordt een digitaal randje in het hoog heeft. Dit is te voorkomen door een ander kabeltje te maken van bijvoorbeeld microfoonsnoer (zoals Onder13 heeft gedaan) of het te laten maken door een audiodealer zoals ik heb gedaan. IK heb zowel het microfoonsnoertje als de witte kabel van Ronald van C&D welke ik zelf heb getest. De beide kabels ontlopen elkaar mbt detaillering niets, alleen is het microfoonkabeltje iets frisser, helderder met wat minder bas en volheid. waar de witte kabel van Ronald juist weer sterk in is.
Maar beide klinken zeer zuiver, geen scherpte wat je wel hebt met het standaard kabeltje. (door de digitale scherpe rand in het hoog)
Ik en Onder13 hebben beide deze conclusie getrokken onafhankelijk van elkaar.

Kosten zijn nauwelijks de moeite: 5,90 voor 2 xlr mini plug en een 10 euro voor een stuk snoer van 1 meter.

standaard kabel wel eerst 400 uur inspelen toch ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

zoldar

Citaat van: Onder013 op december 17, 2014, 19:26:37
Heb je de octave mk1 of mk2?

Een jaartje of 3 gedraaid met een octave mk1 die ook 192khz deed. Mooi ding, voor veel verkocht aan een rus.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

lynch1979

Een nieuwe DAC is geboren......Pavane.

martin778

Metrum, niet weer!!!!! Ik heb nog niet eens genoeg gespaard voor de HEX!! :D :D :D

YamahaRXV

Citaat van: lynch1979 op december 20, 2014, 16:24:56
Een nieuwe DAC is geboren......Pavane.

Ziet er goed uit, maar daar zal de prijs ook wel naar zijn  ;)


Nu maar hopen dat het ding wel een beetje ''matcht'' met een groot aantal versterkers  :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

lynch1979

Citaat van: martin778 op december 20, 2014, 16:50:01
Metrum, niet weer!!!!! Ik heb nog niet eens genoeg gespaard voor de HEX!! :D :D :D

;D ;D ;D

Misschien wordt de HEX wat goedkoper  ;)

lynch1979

Citaat van: YamahaRXV op december 20, 2014, 17:03:29
Ziet er goed uit, maar daar zal de prijs ook wel naar zijn  ;)


Nu maar hopen dat het ding wel een beetje ''matcht'' met een groot aantal versterkers  :angel:

Ziet er heel goed uit  :inlove:
Maar ik denk dat hij boven de HEX zal uitkomen qua prijs.

Ik hoop het niet voor je Jan, dan wordt het wisselen  :D

YamahaRXV

#1637
Citaat van: lynch1979 op december 20, 2014, 17:10:18
Ziet er heel goed uit  :inlove:
Maar ik denk dat hij boven de HEX zal uitkomen qua prijs.

Ik hoop het niet voor je Jan, dan wordt het wisselen  :D

Het huwelijk Metrum - Jan is gedoemd om te mislukken, ik begin er dan ook absoluut niet meer aan, sorry heb teveel keren mislukking ervaringen opgedaan met dat merk  :-X

Daarbij bevalt de Wyred4Sound DAC 2 mij zeer goed, is een dijk van een (hier in NL zwaar onderschatte) DAC  :worship:   (en dat ondanks het ontbreken van piepschuim intern... tja dat heb je met die ''confectie dacjes'')  O0
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Isflicka

Citaat van: lynch1979 op december 20, 2014, 16:24:56
Een nieuwe DAC is geboren......Pavane.
Leuke DAC..... en leuk hergebruik van een bekende naam.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

martin778

De eerste "Pavanes" waren de magnetostat hybride speakers, toch?

Isflicka

Citaat van: martin778 op december 20, 2014, 22:31:53
De eerste "Pavanes" waren de magnetostat hybride speakers, toch?
Precies, begrijp eigenlijk niet waarom Cees voor deze naam heeft gekozen. Niet echt een fijne periode...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Deleted Member 2

Citaat van: Isflicka op december 20, 2014, 22:41:04
Precies, begrijp eigenlijk niet waarom Cees voor deze naam heeft gekozen. Niet echt een fijne periode...

vieze smaak wegverdienen? ;D

Isflicka

#1642
Citaat van: Onder013 op december 20, 2014, 22:48:18
vieze smaak wegverdienen? ;D
Daar lijkt het wel een beetje op. Het past ook wel een beetje bij Cees.. lekker eigengereid.

Overigens lijkt de Pavane wel een beetje op de Rockna Wavedream waar ik nu al een paar dagen naar zit te luisteren.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Kjelt

Snap niet dat ze de 230VAC sectie wat beter afschermen van de DAC sectie of beter eigen kast voor de voeding maar je zult het wel niet kunnen horen  ;D

Bergsman

#1644
Citaat van: Kjelt op december 21, 2014, 00:05:44
Snap niet dat ze de 230VAC sectie wat beter afschermen van de DAC sectie of beter eigen kast voor de voeding maar je zult het wel niet kunnen horen  ;D

Ringkernen zoals gebruikt hebben een laag magnetisch strooiveld en zou Cees  Cees niet zijn als hij het effect heeft onderzocht. Ben welliswaar geen dac ontwerper maar kun je op een spectrum analyzer de bijdrage zien van de trafo's op de ruis. Praat je over instraling van buiten dan moet het netfilter en de kast zelf de rommel tegenhouden.

Trouwens nog even op de naam terug te komen, dat is iets waar buitenlandse lezers geen last van hebben, die hebben de Pavane luidspreker nooit gekend en is iets van 25 jaar geleden. Wiki zegt over die naam dat het om een statige dans gaat en de plaatjes ziende vind ik dat de kast zeker iets statigs heeft. Zal overigens best een effect op de prijs hebben naast het toepassen van in huis gemaakte dacs. Als rechtgeaard elektronicus heb ik daar diep respect voor en gaat dat niet zonder slag of stoot. :clapping: :clapping: :clapping:

buizesmurf

Is de Pavane echt nieuw model of een veredelde Hex?
Wat is de prijs......

Bergsman

#1646
Citaat van: buizesmurf op december 21, 2014, 13:46:05
Is de Pavane echt nieuw model of een veredelde Hex?
Wat is de prijs......

De binnenkant is toch heel anders dan de Hex. Je ziet dat ze technieken toepassen zoals te zien is bij de OEM producten, o.a. een FPGA op het digitale board dat is iets wat de Hex al niet had. Je ziet alleen de familietrekjes qua vormgeving . Qua prijs weten wij net zo weinig als jij vermoed ik. Op facebook staat dat meer info gaat volgen.

Bergsman

Voor wie het weten wil staan er prijzen op de site van Metrum

http://www.metrum-acoustics.nl/PriceNL.html


Lager dan aanvankelijk gedacht.

lynch1979

Citaat van: Bergsman op december 22, 2014, 20:49:35
Voor wie het weten wil staan er prijzen op de site van Metrum

http://www.metrum-acoustics.nl/PriceNL.html


Lager dan aanvankelijk gedacht.

Ik had dus goed gegokt......weet alleen niet of ik er nu een heb gewonnen  :D

Rudy1968

Citaat van: Bergsman op december 21, 2014, 14:39:10
De binnenkant is toch heel anders dan de Hex. Je ziet dat ze technieken toepassen zoals te zien is bij de OEM producten, o.a. een FPGA op het digitale board dat is iets wat de Hex al niet had. Je ziet alleen de familietrekjes qua vormgeving . Qua prijs weten wij net zo weinig als jij vermoed ik. Op facebook staat dat meer info gaat volgen.

Hier staat ook nog (een beetje) info
http://www.digitalaudioreview.net/2014/12/metrum-acoustics-announce-pavane-dac/

Het is dus een compleet andere DAC, ben wel benieuwd in hoeverre de signature vergelijkbaar is met alles t/m Hex.