Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted Member 2

Citaat van: Isflicka op maart  9, 2012, 11:24:24
Ja, dat heb je met deze DACjes....ze houden het hoofd koel. Komend weekend ga ik er nog een keer voor zitten. Heb je nog verzoeknummers (verschil in filters en/of met en zonder foutcorrectie)? Op dit moment luister ik Optimal Spectrum en D3E Decorrelator op Leave unmodified.

Alles recht toe recht aan. Zo puur mogelijk. Net als koffie.

terik

Citaat van: Isflicka op maart  3, 2012, 18:34:50
Klaar voor de shootout! De Metrum Octave en de Audiolab M-DAC (en natuurlijk de April Music Stello U3).


Heb je al de gelegenheid gehad om ze te beluisteren en er een oordeel over te vellen?
Ben er best wel benieuwd naar.
Heb zelf de octave en ben hier zeer tevreden over maar heb weinig vergelijkings materiaal. (ik kwam van de denon da 500)
Is trouwens een gemodificeerde octave. ( met de grote 15VA ringkerntrafo ,3x WBT Nextgen Ag  en de toegepaste Hifi-tuning Suprime 3 zekeringen interne bekabeling van Audio Consulting).

likki

Het is erg stil geworden rond de Metrum dac's. Zijn er mensen die geluisterd en vooral vergeleken hebben met andere dac's?

Isflicka

Citaat van: likki op maart 21, 2012, 21:54:42
Het is erg stil geworden rond de Metrum dac's. Zijn er mensen die geluisterd en vooral vergeleken hebben met andere dac's?

Doe niet anders dan vergelijken...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

jobozo

Citaat van: likki op maart 21, 2012, 21:54:42
Het is erg stil geworden rond de Metrum dac's. Zijn er mensen die geluisterd en vooral vergeleken hebben met andere dac's?

Ik luister nu vooral naar muziek, weer eens wat anders...

twani

Citaat van: jobozo op maart 22, 2012, 16:18:56
Ik luister nu vooral naar muziek, weer eens wat anders...
De spijker op de welbekende "harsus" :clapping: Een Metrum klinkt, zoals bijna iedereen het hier met elkaar eens is erg fijn, dan zou ik inderdaad maar gewoon muziek gaan luisteren, daar was ie toch voor dacht ik :D

Isflicka

Citaat van: twani op maart 22, 2012, 16:51:14
De spijker op de welbekende "harsus" :clapping: Een Metrum klinkt, zoals bijna iedereen het hier met elkaar eens is erg fijn, dan zou ik inderdaad maar gewoon muziek gaan luisteren, daar was ie toch voor dacht ik :D

In deze prijsklasse inderdaad niet te kloppen! Ben intussen wel heel nieuwsgierig naar de volgende stap van Metrum Acoustics. Voorlopig hebben ze het veel te druk met Octave'jes bouwen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Bergsman

Er schijnt een symmetrisch oftewel gebalanceerd systeem te komen met meer aansluitmogelijkheden .  :tongue2: :tongue2: :tongue2:

Stentor

Aansluit hoofdbreker voor knappe koppen. De afstand van computer (iMac 27" via USB 2) tot DAC (Metrum NOS DAC Octave via coaxiaal) bedraagt +/- 5 meter.

Welke knappe kop weet welke oplossing het beste is? Zelf kom ik hier niet uit:

1) zo kort mogelijke verbinding van computer --> USB/SPDIF Converter
en een langere verbinding van +/- 5 meter coaxiaal USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

2) langere verbinding +/- 5 meter USB 2 van computer --> USB/SPDIF Converter
en zo kort mogelijk coaxiaal van USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

3) +/- 2,5 meter USB 2 van computer --> USB/SPDIF Converter
en +/- 2,5 meter coaxiaal van USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

Welke van de drie mogelijkheden is de beste oplossing?
Configuratie fysiek: iMac 27" --> April Music Stello U3 Async USB Converter --> Metrum NOS DAC Octave --> Arcam AVR600

Heel graag advies.

Met vriendelijke groet,

Stentor

Nosferatu

Is een Airport Express geen optie ? Draadloos van je MAC daarnaartoe, heel kort minitoslink-toslink kabeltje van dat ding naar de Metrum.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Isflicka

Citaat van: Stentor op maart 23, 2012, 03:10:10
Aansluit hoofdbreker voor knappe koppen. De afstand van computer (iMac 27" via USB 2) tot DAC (Metrum NOS DAC Octave via coaxiaal) bedraagt +/- 5 meter.

Welke knappe kop weet welke oplossing het beste is? Zelf kom ik hier niet uit:

1) zo kort mogelijke verbinding van computer --> USB/SPDIF Converter
en een langere verbinding van +/- 5 meter coaxiaal USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

2) langere verbinding +/- 5 meter USB 2 van computer --> USB/SPDIF Converter
en zo kort mogelijk coaxiaal van USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

3) +/- 2,5 meter USB 2 van computer --> USB/SPDIF Converter
en +/- 2,5 meter coaxiaal van USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

Welke van de drie mogelijkheden is de beste oplossing?
Configuratie fysiek: iMac 27" --> April Music Stello U3 Async USB Converter --> Metrum NOS DAC Octave --> Arcam AVR600

Heel graag advies.

Met vriendelijke groet,

Stentor

Een paar maanden geleden heb ik mijzelf ervan proberen te overtuigen dat er hoorbaar verschil zit tussen verschillende USB kabeltjes. Uiteraard heeft het weinig zin om een proefopstelling te maken waarbij de kabeltjes korter zijn dan pakweg 50cm en op een plek liggen waar weinig instraling kan plaatsvinden. Ik had nog een paar lange +4 meter low-budget en medium budget USB kabeltjes liggen en een verleng USB kabel van 4 meter.  Daarnaast had ik een fijn pretpakket meegekregen met de bekende kabelmerken incl een aantal audio USB kabels. Het resultaat laat zich wel een beetje raden. In eerste instantie denk je dat het allemaal wel meevalt want het werkt allemaal gewoon maar na een poosje luisteren en een keer wisselen haal je de betere kabels er wel tussenuit. Vooral met async usb (van bijvoorbeeld de April) gaat het nog best lang goed maar je merkt op een gegeven moment wel dat er dingen mis gaan. Vooral de verlengkabel van 4 meter liet aan het korte overslaan duidelijk horen dat de buffer regelmatig echt wel leeg was. Voor de merkkabels bleek 5 meter geen enkel probleem en uiteindelijk heb ik gekozen voor de furutech formula 2 USB maar dan wel één van 1.8 meter in plaats van de testversie van 5 meter.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

aMUSEd

Ik weet niet of firewire vergelijkbaar is maar ik hoorde nauwelijks verschil tussen 1m pcgrade fw-kabel met fw400-800 verloopje en een deftige audiograde fw-kabel. Mogelijk bespaar je geld door een langere usb-kabel te nemen.

Stentor

Beste Nosferatu,
Dat is wel een optie maar voor zover ik weet niet de beste. Coaxiaal schijnt beter te zijn dan optisch heb ik me laten vertellen. Ook ga ik liever niet draadloos.

Isflicka,
Fijn van je te horen dat 5 meter USB geen probleem hoeft te zijn. Heb gekeken op de website van Furutech. Ziet er goed uit en is ook nog eens betaalbaar. Ik heb het idee dat het kort houden van de coaxkabel het beste resultaat zou kunnen geven. Dat stukje transport komt namelijk na het klokken van de Stello U3.

aMUSEd,
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Als het kan met die langere USB kabel hoeft er niet een hele dure coaxiale te komen.

Dank voor jullie reacties!

Stentor

EJR

Citaat van: Stentor op maart 23, 2012, 03:10:10
Aansluit hoofdbreker voor knappe koppen. De afstand van computer (iMac 27" via USB 2) tot DAC (Metrum NOS DAC Octave via coaxiaal) bedraagt +/- 5 meter.

Welke knappe kop weet welke oplossing het beste is? Zelf kom ik hier niet uit:

1) zo kort mogelijke verbinding van computer --> USB/SPDIF Converter
en een langere verbinding van +/- 5 meter coaxiaal USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

2) langere verbinding +/- 5 meter USB 2 van computer --> USB/SPDIF Converter
en zo kort mogelijk coaxiaal van USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

3) +/- 2,5 meter USB 2 van computer --> USB/SPDIF Converter
en +/- 2,5 meter coaxiaal van USB/SPDIF Converter --> Metrum NOS DAC Octave

Welke van de drie mogelijkheden is de beste oplossing?
Configuratie fysiek: iMac 27" --> April Music Stello U3 Async USB Converter --> Metrum NOS DAC Octave --> Arcam AVR600

Heel graag advies.

Met vriendelijke groet,

Stentor

over het algemeen zegt men dat het beter is een langere usb Kabel te hebben en een korte coax. zodat het signaal van de clocks naar de dac het kortst is
Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

Hans47

Ikke sinds afgelopen zaterdag een Metrum Octave met 15VA voeding erg tevreden over......

tjesis

#740
Ik heb de Metrum Quad DAC sinds afgelopen zaterdag. Aangegeven levertijd was tussen 5 a 6 weken maar na 2 weken had ik hem al binnen  :clapping:

Sinds zaterdag (nu dus 5 dagen) staat de Quad continu aan. Hij is aangesloten via een optische link kabel met de Apple TV.  De Quad is analoog aangesloten op mijn Marantz PM7004 en Focal 714V speakers.
Ik hoorde na aansluiten direct een groot verschil met de interne dac van de Apple TV. Het stereobeeld is met de Quad veel beter, links en rechts is beter te onderscheiden, de bas is strakker. Daarnaast hoor ik veel meer details, met name bij het afspelen van SACD bestanden.
Ik begrijp dat na 2 a 3 weken inspelen de Quad pas echt loskomt. Dus ik ben heel benieuwd hoe hij over twee weken klinkt.

Ik heb ook mijn BluRay speler aangesloten op de Quad via een digitale coax kabel voor al mijn muziek dvd's en bluray's. Heb daarmee alleen het probleem dat audio en video uit sync is. Moet dit nog even verder uitvogelen.
Focal Chorus 714V,Marantz PM7004, Metrum Acoustics NOS Quad DAC, AppleTV (1st generation), Yamaha BD-S671 BluRay,
Yamaha YHT-S401 surround receiver + soundbar, Boston Acoustics Soundware XS rear speakers, AC Ryan Playon!HD Mini 2

AudioQuest Optilink-3 toslink, Monstercable digital coaxial cable ViaBlue SC2 speakercable, ViaBlue NF-S1 Quattro analogue interconnect

vanzomereng

#741
Citaat van: Isflicka op maart 22, 2012, 16:57:48
In deze prijsklasse inderdaad niet te kloppen! Ben intussen wel heel nieuwsgierig naar de volgende stap van Metrum Acoustics. Voorlopig hebben ze het veel te druk met Octave'jes bouwen.

nou, dat weet ik zo net niet  :notify:

je zou dan alle Dac,s in deze prijsklasse, naast elkaar moeten horen en dan maar afwachten of je verschillen hoort...
en als je verschillen hoort, dan nog blijft het een kwestie van smaak en hoe het matched met de rest....

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121937.0


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

jobozo

#742
.

Hans47

#743
Na 1 week de Metrum Octave met 15VA voeding inspelen moet ik zeggen dat ie erg mooi is, ieder spoortje van scherpt bij nieuw is nu totaal verdwenen.
Ondertussen nieuwe speakers staan, de Adam Audio Artist 6 net weer even mooier dan de 5 en die vond ik ook al mooi......

De combi Marantz AV7005, Logitech Squeeze Touch (met de Squeeze upgrade voeding) en de Metrum Octave met 15VA voeding is voor mij op dit moment earcandy..... in combi met de Adam Audio Artist 6 (vergeet de Subw BK XXLS400 FF niet :-))
Ikke ff gelukkig met deze set.....

aMUSEd

Citaat van: aMUSEd op maart 23, 2012, 17:13:43
Ik weet niet of firewire vergelijkbaar is maar ik hoorde nauwelijks verschil tussen 1m pcgrade fw-kabel met fw400-800 verloopje en een deftige audiograde fw-kabel.
Moet hier toch op terugkomen.. ik hoor wel verschil.
Misschien moet een firewire ook inspelen  :devil:

BMW850

Hier nog discussie over de Metrum NOS DAC op DiyAudio.
Metrum Octave Dac - What are the Chips used: 
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/208325-metrum-octave-dac-what-chips-used.html

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

vanzomereng

Citaat van: jobozo op maart 29, 2012, 22:49:13

Als je met "je "jezelf bedoelt, ga je gang, hoor ze naast elkaar ,en trek je conclusies, en dan weet jij het..

als je met :je:Isflcika, op wiens opmerking je reageert,bedoelt,  lees:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121228.msg2152794#new.

ze is bezitster van 30 dacs, dus dat vergelijken heeft ze al gedaan...

Maar vermoedelijk wil je aangeven dat je net aangeschafte MusicHall het net zo gaat doen als de Octave?

Wie weet, dus zet ze naast elkaar en laat het ons weten.

Maar op grond van mijn eigen ervaringen , en die van anderen hier, geloof ik wel dat de bewering klopt, wat is nou toch weten...

Ik bedoel helemaal niks, behalve dat hiero gauw nogal een hype ontstaat m.b.t. een bepaalde merk/type
en er een soort sneeuwbaleffect ontstaat en verder roept men nogal snel (veelal niet kwaad bedoeld maar meer uit enthousiasme en euferisme)
"beste in zijn prijsklasse"  of  "speelt alles eruit"

Ik hecht daarom niet al te veel waarde aan deze uitspraken...

Verder denk ik dat door de stand v/d techniek "verschillen" binnen gelijkwaardige prijsklassen klein zijn....
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

jobozo

#747
[q.

frank2

Citaat van: VANZOMERENG op maart 31, 2012, 18:27:17

Verder denk ik dat door de stand v/d techniek "verschillen" binnen gelijkwaardige prijsklassen klein zijn....

ik denk van niet, de octave die ik heb beluisterd was een zeer goed apparaat die niet klinisch klonk maar analoog en toch veel detail had met een strakke bas en mooi gedefinieerd hoog.

Ik heb ook andere dacs beluisterd, deze is tot nu toe het beste.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

zoldar

ah ooohh. dus een forummer verklaart iets als het beste. laten we er dan allemaal maar blind achteraan hollen dan. en onze eigen smaak bij de voordeur laten liggen.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech