Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mordante

Ik heb hier een aantal pagina's gelezen over deze DAC gelezen. Ziet er goed uit. Maar ik denk dat het ontbreken van een asynchrone USB ingang toch wel een gemis is. Ik weet het niet zeker maar als je een barebone computer gebruikt als muziek server (iets waar ik in de toekomst aan zit te denken) lijkt een USB DAC mij wel ideaal. Volgens mij heeft een barebone geen SP/dif uitgang.

EJR

Citaat van: Mordante op januari 13, 2012, 13:49:52
Ik heb hier een aantal pagina's gelezen over deze DAC gelezen. Ziet er goed uit. Maar ik denk dat het ontbreken van een asynchrone USB ingang toch wel een gemis is. Ik weet het niet zeker maar als je een barebone computer gebruikt als muziek server (iets waar ik in de toekomst aan zit te denken) lijkt een USB DAC mij wel ideaal. Volgens mij heeft een barebone geen SP/dif uitgang.
sommige computers hebben zelf s/pdiff  (zoals de mac mini)  anders kan je er een audiokaart inzetten of een van de vele usb naar s/pdifconverters voor gebruiken

bv hiface ,vlink ,jkennymk3, audiophileo en nog vele andere

Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

Mordante

Citaat van: EJR op januari 13, 2012, 14:23:48
sommige computers hebben zelf s/pdiff  (zoals de mac mini)  anders kan je er een audiokaart inzetten of een van de vele usb naar s/pdifconverters voor gebruiken

bv hiface ,vlink ,jkennymk3, audiophileo en nog vele andere


Klopt maar voor het bedrag wat een Octave moet kosten kan je ook een W4S DAC-1 kopen. Wat ook geen slecht DAC schijnt te zijn. Begrijp mij niet verkeerd ik wil zeker de Metrum niet aanvallen. Het viel mij alleen op dat er geen USB mogelijkheid is.

MovieMax

Async USB zal ongetwijfeld in de volgende generatie Metrums komen. Ik vind de afwezigheid van Async USB niet zo'n gemis, omdat coax een goede sound geeft. Async USB heeft ook issues omdat je goede device drivers nodig hebt voor de PC en steeds meer voor Apples. Dan ben je met handen en voeten gebonden aan de fabrikant. Firmware en driver updates is meestal een stiefkindje heb ik moeten ervaren. Voor de fabrikant is software support duur en zodra het apparaat bij de consument staat alleen maar een kostenpost.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

zoldar

V-link. 2 de hands voor 50 tientjes. klaar.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

EJR

het is zo makkelijk toe tevoegen voor degene die het willen gebruiken en degene die het niet gebruiken hoeven er niet voor te betalen win-win situatie lijkt me
Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

MovieMax

De combinatie Stello U3 usb -> coax converter schijnt wel goed te zijn. Alleen is de Stello wat prijzig. Rechtstreeks uit Korea via Ebay kost de Stello U3 350 euro + belasting. Nu is die verdomde euro nogal aan het wegzakken tov de $.  :hmmm:

http://www.6moons.com/audioreviews/aprilmusic8/4.html


Mijn 3 jaar oude HTPC kan nog goed mee na een midlife upgrade met een ATI 6850 GPU. Zelfs met gamen. Leg bij die 350 euro 200 euro erbij en je hebt een nieuwe PC. Ik heb een goede Asus soundkaart, als bron om de Octave te voeren doet de Asus het ook goed.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

CZ79

Is er iemand hier die de Metrum NOS DAC Quad vergeleken heeft met de Marantz SA15S1 of de Marantz SA11S1, binnenkort komt er iemand met de Metrum naar mij toe en dan ga ik deze DAC eens aan een vergelijk onderwerpen met de SA15S1 met Van Medevoort mod., maar wellicht zijn er mensen die dit vergelijk al gedaan hebben en hun ervaringen willen delen?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Isflicka

Citaat van: cz79 op januari 15, 2012, 07:18:35
Is er iemand hier die de Metrum NOS DAC Quad vergeleken heeft met de Marantz SA15S1 of de Marantz SA11S1, binnenkort komt er iemand met de Metrum naar mij toe en dan ga ik deze DAC eens aan een vergelijk onderwerpen met de SA15S1 met Van Medevoort mod., maar wellicht zijn er mensen die dit vergelijk al gedaan hebben en hun ervaringen willen delen?

Toevallig hebben we gisteren een luistersessie gehad met een Marantz SA11S2 (neem aan dat er geen wereld van verschil zit tussen de S1 en S2) als vergelijkingsmateriaal naast de Metrum's. Het grootste verschil zit toch in de detailweergave en dan vooral in de lagere frequenties. De Metrum Octave doet het daarbij gevoelsmatig met nog veel meer gemak. Dus lekker luisteren en dan vooral letten op de details in het laag.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Citaat van: MovieMax op januari 15, 2012, 00:25:20
De combinatie Stello U3 usb -> coax converter schijnt wel goed te zijn. Alleen is de Stello wat prijzig. Rechtstreeks uit Korea via Ebay kost de Stello U3 350 euro + belasting. Nu is die verdomde euro nogal aan het wegzakken tov de $.  :hmmm:

http://www.6moons.com/audioreviews/aprilmusic8/4.html


Mijn 3 jaar oude HTPC kan nog goed mee na een midlife upgrade met een ATI 6850 GPU. Zelfs met gamen. Leg bij die 350 euro 200 euro erbij en je hebt een nieuwe PC. Ik heb een goede Asus soundkaart, als bron om de Octave te voeren doet de Asus het ook goed.

Achteraf heb ik spijt dat ik niet wat meer Stello's heb besteld. Ze zijn het geld meer dan waard en ik had graag meer audiofielen gelukkig willen maken.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

CZ79

Citaat van: Isflicka op januari 15, 2012, 12:10:56
Toevallig hebben we gisteren een luistersessie gehad met een Marantz SA11S2 (neem aan dat er geen wereld van verschil zit tussen de S1 en S2) als vergelijkingsmateriaal naast de Metrum's. Het grootste verschil zit toch in de detailweergave en dan vooral in de lagere frequenties. De Metrum Octave doet het daarbij gevoelsmatig met nog veel meer gemak. Dus lekker luisteren en dan vooral letten op de details in het laag.

Volgens zeggen is er een aanzienlijk evrschil tussen de SA11S! en de S2 maar goed ik heb nu de SA15S1, dus dan zou ik met de Metrum altijd een stap omhoog gaan (in ieder geval volgens jullie vergelijk) aangezien de SA11S1/S2 wel op een hoger niveau speelt als de SA15
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

zoldar

Waar ga je dat vergelijk doen? En ga je ook level matchen? Ik heb interesse in dit vergelijk.



Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

buizesmurf

Denk dat de metrum met glans beter zal klinken,al was het maar door de modernere technologie.U Marantz met de Vm upgrades is wel een goed loopwerk......

Maro

Ik heb de SA11s1 en de Metrum Quad Dac thuis staan en kan dus op een Marantz PM11s1 versterker en Usher Mini Dancer 2 Be speakers een 1 op 1 vergelijk doen. Wie interesse heeft is welkom.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

CZ79

Ah weer een hoop bekenden van een ander forum, hahahah.
Een forumlid komt in feb naar me toe om een en ander uit te proberen samen met mij op mijn set.

@Maro, ik ben verliefd op jouw speler, maar wil gewoon even kijken wat me het beste geluid zal gaan geven (voor jouw speler moet ik ca 300 bijlgeggen en een Metrum kost ca 375 euro).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Mordante

Citaat van: zoldar op januari 13, 2012, 19:06:59
V-link. 2 de hands voor 50 tientjes. klaar.

Geen slecht idee. Nu er nog 1 vinden.

Deleted Member 2

Moet ik het dan toch maar doen?

Ik vraag jullie ervaring en advies bij het volgende:
Tot nu maak ik voor het streamen gebruik van de Touch met de BOTWS-voeding met de XDac-V3 van Musical Fidelity en is via de buizentrap X10-V3 aangesloten op de versterker. Het klinkt heerlijk en muzikaal. De plaatsing is goed en de details zoals van het bezempje op een bekken is uitstekend. Het enige wat ik mis is de 3D weergave. Dus de plaatsing in de diepte.
Denken jullie of weten jullie bij ervaring dat de Octave dat beter zal doen dan de XDac? Of moet ik toch naar een vervanger voor de Touch gaan zoeken?

Ben benieuwd naar jullie reacties

CZ79

Citaat van: zoldar op januari 15, 2012, 15:45:26
Waar ga je dat vergelijk doen? En ga je ook level matchen? Ik heb interesse in dit vergelijk.

Lijkt me leuk als je komt! Datum volgt nog
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

zoldar

Citaat van: Onder013 op januari 17, 2012, 11:58:53
Moet ik het dan toch maar doen?

Ik vraag jullie ervaring en advies bij het volgende:
Tot nu maak ik voor het streamen gebruik van de Touch met de BOTWS-voeding met de XDac-V3 van Musical Fidelity en is via de buizentrap X10-V3 aangesloten op de versterker. Het klinkt heerlijk en muzikaal. De plaatsing is goed en de details zoals van het bezempje op een bekken is uitstekend. Het enige wat ik mis is de 3D weergave. Dus de plaatsing in de diepte.
Denken jullie of weten jullie bij ervaring dat de Octave dat beter zal doen dan de XDac? Of moet ik toch naar een vervanger voor de Touch gaan zoeken?

Ben benieuwd naar jullie reacties

Doe de modificaties op de sb met de toolbox 3.0 en je krijgt mooiere plaatsing. Komt losser van de speakers
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Deleted Member 2

#519
Citaat van: zoldar op januari 17, 2012, 12:58:51
Doe de modificaties op de sb met de toolbox 3.0 en je krijgt mooiere plaatsing. Komt losser van de speakers


Kan je toolbox ook gebruiken als je squeezebox server op de Qnap nas draait en dus niet op de PC? Of werkt het zo dat je bepaalde instellingen met behulp van toolbox naar de ST Touch stuurt?

PS
Misschien hoort de vraag over toolbox meer thuis in het draadje met vragen over de squeezebox.

de vraag over de toegevoegde waarde van de Octave ten opzichte van de XDac blijft hier wel op zijn plek.

J.S.

De meeste wijzigingen vinden plaats in de software van de Touch zelf. Daarnaast kan je wat tweaken in squeezebox server, maakt niet uit waar dat op draait. Mij bevalt de 3.0 toolbox prima (ik draai overigens ook van een NAS).

Kingpin

Citaat van: J.S. op januari 17, 2012, 14:04:58
De meeste wijzigingen vinden plaats in de software van de Touch zelf. Daarnaast kan je wat tweaken in squeezebox server, maakt niet uit waar dat op draait. Mij bevalt de 3.0 toolbox prima (ik draai overigens ook van een NAS).
Hoe zet je toolbox op je NAS dan? Of zijn het alleen de instellingen die je aanpast?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.S.

Op je NAS (squeezebox server) doe je alleen wat 'tweaks'  met instellingen (of die allemaal helpen is de vraag); daarnaast geeft Klaus (Soundcheck) ook tips over de rest van de hardware (router etc). De toolbox zelf (=software) gaat alleen op je Touch.

Deleted Member 2

Het is nog niet helder voor mij  ???

Draait de toolbox software op je pc en zorgt de toolbox software er dan voor dat in de touch zaken aangepast worden in de instellingen van de touch?

evilniek

Citaat van: Onder013 op januari 17, 2012, 15:01:54
Het is nog niet helder voor mij  ???

Draait de toolbox software op je pc en zorgt de toolbox software er dan voor dat in de touch zaken aangepast worden in de instellingen van de touch?

De Touch Toolbox 3.0 installeer je op de SBT, met een progje als Putty of WinSCP.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo