Configuratie PC

Gestart door Robert, februari 2, 2002, 09:24:31

Vorige topic - Volgende topic

Robert

Bij ons in huis komt een nieuwe computer die weg gaat komen bij ITC Computer Systems ;D. Waar hij weg gaat komen is dus al zeker, maar de onderdelen waaruit de PC uit gaat bestaan daar ben ik nog niet uit (mijn vader gaf mij de vrije hand zelf de onderdelen uit te zoeken aangezien ik een ICT opleiding doe), dus ik wil jullie vragen wat jullie bevindingen zijn over deze configuratie:

Processor: AMD Athlon XP 2000+ 266
Processor cooler: Spire SA high S. 5E34B3-H
Moederbord: MSI SA K7T 266 Pro2
Behuizing: B4-5 atx bigtower 300 Watt
Geheugen: 2x 256 Mb PC 266 DDR
Harddisk: Maxtor 60 GB 7200 rpm
Harddisk cooler: Iceberg HDD IB100 cooler
CD-ROM Drive: 52 speed
CD-Brander: Plextor cd-writer 24x10x40 kit
DVD-speler: A-Open DVD 16x48 Retail
Geluidskaart: Soundblaster Audigy OEM
Floppydrive: 3,5"
Besturingssysteem: Windows XP Pro OEM
Kabelmodem: ATI 10/100 Mb netwerkkaart
Grafische kaart: Hercules Geforce 3 Titan 500 + DVI
Monitor: Sony Trinitron A420 19"

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Op zich een goed systeem, MAAR.

Persoonlijk ben ik geen AMD fan, ik zou liever voor een Intel gaan met bv een MSI845 mainboard. Dat is een zeer snelle en goede combinatie.

Verder heb je goede onderdelen uitgezocht.
Maar de TI500 kun je eventueel beter vervangen voor een TI200, daarmee bespaar je veel geld (genoeg voor de Intel) en geloof me, een TI200 is zo snel dat je alle spelen met gemak kan spelen. Tegen de tijd dat je de snelheid van de TI500 echt nodig hebt kun je die kaarten ongeveer kopen voor het bedrag dat je nu meer moet betalen voor de TI500.

Vergeet niet de Geforce IV komt al heel snel uit (beginend met de MX versie).

Windows XP Pro, heb je alleen wat aan als je echt serieus met netwerken bezig gaat anders voldoet HOME ook voor de meeste toepassingen, en je raadt het al dat scheelt ook weer flink wat geld.

Als monitor kies je een mooie, maar ik zou ook een keer naar Iiyama kijken, dit merk levert echt fantastische monitoren voor een wat betere prijs/prestatie verhouding.

Verder heb ik niets aan te merken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Robert

Frank,

Ik vind de keuze van de processor zeer zwaar vallen. Kies ik voor de prijs/prestatie van de AMD Athlon XP of voor de kwaliteit (naam) en stabiliteit van Intel (P4). Nu heb ik een vraag: Bij AMD is de keuze van geheugen zeer makkelijk: PC 266 DDR. Maar bij de Intel is dat wat anders: SDRAM (niet mijn keuze, haalt de prestaties van de CPU naar beneden), DDR is een goed alternatief met goede prestaties en RIMM (de beste prestaties). Wat adviseer je bij de Intel Pentium 4 2.0 Ghz als geheugen?
De Hercules Prophet 3 Titan 200 is inderdaad goed genoeg, om nou zoveel extra neer te tellen als straks de Geforce 4 eraan komt. De monitor blijft een Sony want we zijn een beetje Sony-minded :).

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Dat Sony minded dacht ik al  ;D.

Bij Intel weet je inderdaad niet wat ze gaan doen.
Persoonlijk ben ik helemaal weg van de nieuwe MSI mainboards. Als voorkeur zou ik de 845 ULTRA nemen, met DDR geheugen. Wil je nog meer power zou ik de nieuwe 850Pro5 nemen met RDRAM.

Met de huidige geheugen en Mainboard prijzen is SDRAM inderdaad GEEN optie meer.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

Frank,

Dat Sony-minded heb je zelf kunnen zien (TV, DVD speler en 2 receiver van Sony). Jammer dat je niet beneden in de kamer bent geweest want daar staat nog meer Sony spul (TV en video). Trouwens, wat toevallig, ik heb mijn configuratie nog eens aangepast en wat kwam er uit: MSI PIV S478 850 Pro 5 moederbord en RDRAM geheugen ;D.Wat smaak betreft zitten we op een lijn ;D.
De harde schijf wordt trouwens een Maxtor 81 GB i.p.v. 60 GB.

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Ligt niet aan smaak ben ik bang. ;D

Als je een beetje meedenkt en in de markt zit dan blijft er gewoon niet veel over. Het is wel toevallig dat je EXACT hetzelfde board kiest. Maar de keuze van MSI bv is een logisch gevolg van de markt ontwikkeling.

Abit helpt zich zelf omzeep door slechte customer support (doodzonde, want de borden zijn zeer goed) en ze lopen wat achter.

Supermicro is te duur.
Epox is te slecht leverbaar.
En ASUS is op zich goed, maar heeft ook de customer support problemen.

MSI is denk ik nu DE juiste keuze voor een betrouwbaar product. En ze hebben wat HELE leuke dingen voor de tweakers onder ons.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Ik heb een vraagje (ik blijf ook maar vragen stellen, he ;D): We nemen tegelijk met de nieuwe pc ook kabelinternet en dat wordt bij ons verzorgt door Netvisit. Ik heb als kabelmodem gekozen voor de ATI 10/100 Mb UTP netwerkkaart. Nu moet de modem die wij nemen aan bepaalde eisen voldoen (je kun ook een van hun huren, maar dat is te duur). Hij wordt aangesloten via UTP kabel en het MAC-adres (Adapteradres) moet met 00 of met 52 beginnen. Is dat niet zo of begint het adres met 44 dan kan die kaart niet gebruikt worden voor de kabel. Nu wil ik dus vragen, kun je nagaan met welk adapteradres de ATI begint.

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Dat ga ik Dinsdag voor je uitzoeken.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Ik hoor het wel van je.

MvrGr.
Robert

ITC__TD

Als je bij die ATI ethernet kaart wilt zien wat je hardware adres is dan kun je dat doen onder windows 98, met winipcfg, klik op je netwerk adapter, en kijk bij adapter adres... daar zie je je hardware adres.

Onder windows XP kun je op netwerk eigenschappen klikken en dan klikken op details. daar staan dan ook alle gegevens in die je nodig hebt.

We zullen dat hier met een kaart testen om te zien wat de exacte gegevens zijn voor aflevering.

searcher

Ook ik heb enkele vragen.

Mijn systeem is een Pentium II met o.a :

Asus moeder board 440BX 100mHz
Viper 350 en een Voodoo 3D kaart.
32* CD ROM
3 com etherlink 10/100 Mps
Sony Triniton Multiscan 100ES monitor.

Dit systeem zal over enkele maanden worden vervangen.
Op zich ben ik gecharmeerd van het systeem zoals robert beschrijft.
Ik zal geen video bewerking gaan doen.
De grafische prestaties (spelletjes) vind ik wel zeer belangrijk alsmede geheugencapaciteit,opslag,processor.

Frank waar zit het nadeel in m.b.t AMD/INTEL?
Wat is een "perfecte" grafische kaart?
Is mijn huidige kabelmodem goed genoeg?
Ik heb ook een get...NET PCI Bus 10/100Mps 32 bit adapter nog in een doosje.

De monitor moet rustig zijn voor mijn ogen,ik vind dat bij Sony terug.
Zijn er alternatieven is Iiyama zoals je aangeeft ook een alternatief?(rustig voor mijn ogen).

Levert ITC ook thuis af en hebben jullie ook een on-site garantie.
Het meeste m.b.t pc's is acabadabra voor mij dus vergeef mijn mogelijke onkunde a.u.b.

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk zou ik altijd voor intel kiezen, dit is gewoon het meest compatible, hoewel AMD de laatste tijd ook goed gaat. De meeste software en hardware is echter gebaseerd op Intel.

DE videokaart ?
Voor HT-PC's de Radeon, voor games etc. de Geforce.

ITC kan versturen door geheel Nederland, we hebben inderdaad een optie tot on-site service, maar vergeet niet dat dit alleen maar voor HARDWARE fouten is, en niet voor software of gebruikersfouten.

Je 3!Com netwerkkaart kun je gewoon overplaatsen voor je kabel aansluiting.

Op monitoren gebied ben ik ZEER gecharmeerd van Iiyama, deze levert gewoon zeer goede monitoren voor een vriendelijke prijs. Sony monitoren zijn ook een goed alternatief, maar vaak iets moeilijker leverbaar.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Bedankt Frank voor je duidelijke uitleg.

m.v.g searcher

Robert

Frank,

De configuratie is enigzins gewijzigd  :). Ik heb nu definitief gekozen voor de Intel Pentium IV processor (de naam en stabiliteit doet het hem ;D).
Hier volgt de configuratie hoe dat hij er nu uitziet (er kunnen nog een paar kleine wijzigingen optreden zoals Geforce4 i.p.v Geforce 3). Het systeem wordt binnen 4 maanden aangeschaft.
Nu is me vraag weer wat vinden jullie van dit systeem:

Processor            Intel Pentium IV 2200 S478                        
Processor cooler      Spire SA High Speed                        
Moederbord            MSI PIV S478 850 Pro 5                        
Behuizing            B4-5 ATX Bigtower 300 Watt                        
Geheugen            2x 256 MB RIMM                        
Harddisk            Maxtor 81 GB udma 133 7200 rpm                        
Harddisk cooler            Iceberg HDD IB 100                        
CD-Rewriter            Plextor 40x12x40 (Kit)                        
DVD-speler            A-Open DVD 16x48                        
Geluidskaart            Soundblaster Audigy OEM                        
Floppydrive            3,5"

Besturingssysteem      Windows XP Pro OEM                        
Kabelmodem            ATI 10/100 Mb UTP Netwerkkaart                        
Grafische kaart            Hercules Prophet 3 64 MB TV/DVI                        
Monitor                    Sony A420 19" Flat Trinitron CRT                        
Muis                    Logitech Mouseman Optical (USB)                        
Toetsenbord            Logitech Internet Navigator Keyboard

MvrGr.
Robert                        

J.A.F._Doorhof

Ziet er goed uit, ik zou alleen geen Audigy nemen. Helemaal na de berichten op AVS dat de Audigy helemaal geen nieuwe chipset gebruikt, maar alleen software.

Terratec is de betere kaart, maar dat is persoonlijk.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Nog even een paar vragen. Ten eerste omdat de Audigy geen nieuwe chipset gebruikt maar alleen software ga ik voor jouw persoonlijke keuze: Terratec en dan wel de Sixfire 5.1. En hoe zit het met de Geforce 4. Is hij al leverbaar? Mij gaat het dan vooral om de Geforce4 Ti 4400 en 4600 chipsets van Hercules (of Creative). En wat worden de prijzen (>450 euro)?

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

De MX versies van de Geforce 4 zijn al goed leverbaar en zijn redelijk goedkoop, zo rond de € 159,00. De Ti versies zijn nog slecht leverbaar, en zijn schreeuwend duur.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Wat kun je het beste nemen als je ongeveer rond eind april de pc gaat bestellen? Toch nog de zeer goede Geforce3 nemen of voor de toekomst gaan en dan de Geforce4 kiezen? Als het een Geforce4 wordt dan toch eentje uit de Ti 4400 serie, denk ik. De Ti 4400 is toch te vergelijken met de Titanium 200 uit de Geforce3 reeks (het model onder het topmodel)?

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Ik zou het niet weten voor Eind April.  ;)

Ik denk dat je tegen die tijd gewoon moet kijken wat er op DAT moment goed en betaalbaar is. De markt wisselt zo verschrikkelijk snel.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Wat kost het bovengenoemde systeem incl BTW en verzendkosten?
Maar zonder monitor.

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Mail aub voor dat soort vragen naar [email protected] de prijzen wisselen per week en om dat op het forum te posten heeft weinig zin.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Het grootste deel van de pc staat al vast. Maar nu kwam ik er eens op: Hoe ziet de behuizing er eigenlijk uit (B4-5 atx bigtower 300 Watt). Heb je hier een afbeelding van of een link naar de fabrikant waar ik een foto kan bekijken?
Ik heb gekozen om voor een Geforce 4 Titanium 4400 te gaan.
Ik heb op de site van Creative deze kaart al gezien, maar in jou prijslijst kwam ik Creative niet tegen bij de grafische kaarten.
Maar die kun je toch ook leveren ? (aangezien er wel Creative geluidskaarten leverbaar zijn), want er zijn nog niet veel fabrikanten die de Geforce 4 Ti 4400 al kunnen leveren.
Er komen nog meer vragen maar ik kan er niet meer op komen :(.

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

De kasten kun je zien op onze website (kies voor ITC Computer Systems).

Maar je kunt eventueel ook zelf je kast uitzoeken, we hebben een kleine selectie in de winkel staan, en een veel grotere op foto's.

Zodra de TI kaarten goed leverbaar zijn komen ze op de prijslijsten, ik heb er niets aan om een slecht leverbare kaart op te nemen, dit wekt alleen maar aggressie van de klanten op als we niet binnen een paar dagen kunnen leveren.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

IK heb op de website gekeken naar de kasten maar ik kon er geen een vinden. Waaronder staat het?
En is het mogelijk om de pc volgend jaar te betalen?

MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

http://www.itccomp.nl/onze_pc.htm

Maar dit zijn eigenlijk al weer de oudere kasten, en de pagina zelf is ook aan een update toe ;), dat zal binnenkort gaan gebeuren.

Het beste is gewoon je kast uit te kiezen, we hebben zoveel verschillende modellen.

Volgend jaar betalen is geen probleem, lease is ook geen probleem.

MvrGr.
Frank
Custom installer