MTHT 5.2 - #tevredenman - Nieuwe foto's op pagina 36

Gestart door mtissink, oktober 11, 2010, 17:11:42

Vorige topic - Volgende topic

mtissink

Het blijft erg lastig aangezien we een brede muziekkeuze hebben. Niet dat dit uitmaakt. Het is gewoon een andere manier van weergave.
In de winkel was niet zodanig een luisterruimte, maar het was gewoon in de winkel. Eigenlijk zoals een gewone winkel eruit ziet. Metaal/hout voor de stellingen en verder kort tapijt op de vloer.

Bij de B&W speakers stonden ze op een laag plateau en was tot een meter voor de speaker tapijt en dit liep over in laminaat. Hierop stond een 2 1/2 zits bankje.
Veel ruimte voor, weinig ruimte achter de speaker. (de 800 serie heeft gelukkig geen basreflexpoorten)
De Dynaudio's haast midden in de winkel. Met andere woorden; genoeg ruimte er omheen!

En dan komt nu het enige probleem eigenlijk mbt 'uitproberen';
We weten nu al dat als we wat gaan kopen dat het 2ehands gaat worden. Hier valt prijstechnisch zoveel voordeel mee te behalen!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

HTip

Als ik het zo lees dan kan je eigenlijk geen echt oordeel vormen over de klank van de speakers. Daarvoor zijn de omstandigheden niet gelijk genoeg geweest. Een speaker die dicht bij een wand staat klinkt altijd anders dan een speaker die in de vrije ruimte staat. En dat staat los van basreflex.

Heeft de winkel geen 2e hands/ex-demo speakers?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mtissink

Citaat van: HTip op juni 28, 2011, 08:35:19
Als ik het zo lees dan kan je eigenlijk geen echt oordeel vormen over de klank van de speakers.
Nee, dat was inderdaad ietwat lastig. Daarom gaan we ook nog een keertje terug als de winkel weer staat zoals het normaal staat.

Citaat van: HTip op juni 28, 2011, 08:35:19
Heeft de winkel geen 2e hands/ex-demo speakers?
Zover zijn we nog niet. :) Alhoewel het soms erg lastig is niet impulsief zo'n aankoop te doen.

Graphtuner

dat van die speakerkabels heb ik ook al ergens gezien, en vond het ook heel opmerkelijk... misschien dat een techneut hier wel meer over weet
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

mtissink

Ander materiaal geeft een andere doorvoer van het signaal en een ander signaal resulteert in een ander geluid. Het is tenslotte de laatste schakel voor de speaker tot aan het daadwerkelijke geluid.

mtissink

Aangezien we voorlopig toch geen (grote?) aankopen gaan doen hebben we zojuist in een wilde (doch doordachte) bui de woonkamer even 'verbouwd'. (foto's volgen!)
Zo op het eerste geluid afgaande met muziek die we redelijk door en door kennen moeten we zeggen dat het toch stukken beter klinkt! Opener, strakker en gecontroleerder.

Komende 3 weken laten we het in elk geval zo staan en daarna gaan we kijken of we het terugbouwen.

mtissink

Hierbij de beloofde foto's!
(het was zo)
Gistermiddag de hele middag zitten genieten van de muziek. Echt een flinke verbetering qua geluid. En dat door alles een kwartslag te draaien.
Ik denk dat dit deels komt doordat de speakers nu een hogere mate van identieke plaatsing in de ruimte hebben en daarnaast dat we nu niet meer tegen de achtermuur aanzitten. Uiteraard speelt het feit ook mee dat we nu niet meer de rest van de woonkamer/eettafel en keuken zien.
Kortom:  :inlove: :pompom:

De foto's:

Tijdens de klus (ideaal zo'n Ikea bank)

Overzicht 1

Overzicht 2

mtissink

Nu alleen nog even kijken wat we in de hoeken gaan doen.
Die zijn nu nog best wel leeg!
(ruimtes zijn ongeveer 55 bij 55 cm)

HTip

Ik vind deze opstelling veel beter dan de vorige keer. Je hebt ook symmetrie in het geluid, dus dat verklaart denk ik ook de verbetering in het geluid.

Citaat van: mtissink op juli  4, 2011, 16:18:20
2 subwoofers :P De DD15 past daar prima :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

treky22

Ziet er goed uit zo die opstelling.

Mijn woonkamer dit jaar ook weer omgegooid, scheelt echt heel veel qua geluid.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

drees62

Citaat van: mtissink op juli  4, 2011, 16:18:20

Mooi geworden zo, altijd goed voor het (lage) geluid als je veel ruimte achter de luisterpositie hebt.
Die muren schreeuwen om akoestische panelen. Eventueel zelf op maat te maken en te decoreren met mooi zichtstofje met Akotherm.

mtissink

Citaat van: drees62 op juli  4, 2011, 17:03:44
Die muren schreeuwen om akoestische panelen.

Dat klopt (denk ik)! Eigenlijk wil ik wel eerst meten en weten (en nog een keer meten en dan zeker weten) voordat ik dat ga neerhangen en dergelijks.
Daarnaast is het ook een huurhuis dus de toepasbaarheid in ons volgende huis over 1 1/2 jaar moet er ook zijn.

Hoe weet ik wat ik exact moet neerhangen zonder de jackpot te moeten winnen?

mtissink

Citaat van: HTip op juli  4, 2011, 16:58:27
Ik vind deze opstelling veel beter dan de vorige keer. Je hebt ook symmetrie in het geluid, dus dat verklaart denk ik ook de verbetering in het geluid.
2 subwoofers :P De DD15 past daar prima :D
Hoe hang ik die aan mijn stereo versterker..., da ken nie!

HTip

Citaat van: mtissink op juli  4, 2011, 17:38:17
Hoe hang ik die aan mijn stereo versterker..., da ken nie!
Waar een wil is... :D

Ik zou die hoeken niet opvullen, want dan krijgen je speakers minder ruimte. Als je er iets wil plaatsen, dan niet hoger dan de woofer...
Showcase - Topic

erik s.

een flinke plant is een mooie oplossing. als het witte kastje rechts nog weg kan zou helemaal mooi zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

mtissink

Citaat van: erik s. op juli  4, 2011, 20:53:50
een flinke plant is een mooie oplossing. als het witte kastje rechts nog weg kan zou helemaal mooi zijn.
Een flinke plant hebben we wel, maar de pot die daarom heen zit is wel aan de grote (hoge) kant, dus dat is denk ik alsnog niet zo'n succes.
(zie eerste foto; tijdens de klus)

Die witte kast hebben we daar neergezet om die muur een beetje te breken en waarschijnlijk breekt dat inderdaad ook deels het geluid.
Gelukkig kunnen we die kast nergens anders kwijt :)

Verder heb ik ook gehoord dat er in het huurhuis geen akoestische aanpassingen gedaan gaan worden, dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken  :closedeyes:

mtissink

Citaat van: HTip op juli  4, 2011, 20:30:24
Als je er iets wil plaatsen, dan niet hoger dan de woofer...
En die woofer (bass-reflexpoort?) zit erg laag bij een CM7  (+/- 20 cm vanaf de grond)

drees62

Citaat van: mtissink op juli  5, 2011, 13:49:06

Verder heb ik ook gehoord dat er in het huurhuis geen akoestische aanpassingen gedaan gaan worden, dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken  :closedeyes:

Akoestische panelen vergen alleen 2 schroeven in de muur  ;)

HTip

Citaat van: mtissink op juli  5, 2011, 13:52:18
En die woofer (bass-reflexpoort?) zit erg laag bij een CM7  (+/- 20 cm vanaf de grond)
De reflexpoort is ook geen probleem. Het gaat om de ruimte rond de midrange en tweeter. Die kan je beter vrij houden.
Showcase - Topic

mtissink

Citaat van: drees62 op juli  5, 2011, 15:03:00
Akoestische panelen vergen alleen 2 schroeven in de muur  ;)
Ja.., ik weet dat. WAF ook. Normaal is ze heel meegaand, maar het idee om dit soort dingen in een huurhuis te doen gaat d'r te ver en, om eerlijk te zijn, mij ook een beetje.
Wel heeft ze gezegd dat in het volgende (koop)huis wel serieus gekeken kan worden naar (beperkte, red.) akoestische aanpassingen :)

mtissink

Alhoewel...., de gesuggereerde panelen, mits voorzien van een juiste print/kleur en daarnaast de herbruikbaarheid in een volgend huis, de eenvoud van bevestigen én een verbetering in het geluid bieden TOCH mogelijkheden! :)
Helaas was ik (momenteel) zelf alweer even van het idee afgestapt. Ik wil eerst kunnen meten!

Wel heb ik weer nieuwe gedachten:
Deels het het oog op de toekomst en het geluid dat de set nu levert; Hoeveel winst kan ik halen door een andere streamer, of misschien DAC, aan te schaffen?
Momenteel heb ik een Squeezebox Classic icm een M-Audio 24/96 DAC met een digitale interlink ertussen.

Overwegingen:

• Eigenlijk wil ik wel graag bij Squeezebox blijven aangezien ik hier vertrouwd mee ben mijn hele squeeze-server goed heb ingeregeld. Dus daar zie ik als enige upgrade die naar de Touch. Dit zou mij als enige voordeel bieden dat ik hogere kwaliteit FLAC's kan afspelen. De Squeezebox Transporter wordt me qua prijs (in elk geval voor een Logitech apparaat) toch iets te gortig!
  • Heeft het zin om bijvoorbeeld de DAC om te wisselen naar een van een betere kwaliteit. Ik zie bijvoorbeeld veel positieve reacties op de Metrum DAC waar onlangs de nieuwe Octave van is uitgebracht. Ook de (2e hands aangeboden) CI Audio DAC ziet er erg goed uit qua looks en specs
  • ..of moet ik me toch gaan verdiepen in 'betere' oplossingen als bijvoorbeeld de Linn-streamers

Toch continu maar beter willen hè, hoe denken jullie hierover?

mtissink

Hmm.., nog 1 1/2 week en dan vakantie!
Daarna maar eens kritisch naar mijn eigen bovenstaande woorden kijken.

Ook is het nog steeds erg verleidelijk als er een leuke set 2e hands speakers langs komt om ze (semi-)impulsief aan te schaffen!

HTip

Altijd leuk om nieuwe dingen te proberen. Daar horen speakers ook bij, maar is natuurlijk niet altijd per definitie een verbetering. Het kan een complete mismatch zijn. Daarentegen kan het natuurlijk ook een perfecte match zijn ;)
Showcase - Topic

mtissink

Speakers zijn wat mij betreft ook een tweede optie. Zoals ook in mijn eigen post stond ben ik meer aan het denken hoe ik de muziek zelf kan verbeteren.

Dit staat als FLAC opgeslagen op m'n NAS. Dit gaat via bekabelde netwerk naar mn Squeezebox Classic, dat gaat door de DAC en analoog naar de versterker, naar de speakers.

Wat kan er in deze ketting eenvoudig verbeterd worden? :) (net als deze post hierboven)

HTip

Ik heb geen ervaring met streaming, dus daar kan ik je geen (zinnig) antwoord op geven.
Showcase - Topic