HTPC als alles-in-1-wonder?

Gestart door WilcoL, september 10, 2010, 11:11:02

Vorige topic - Volgende topic

WilcoL

Goedemorgen mede-forummers,

Ik ben al enkele maanden op meerdere gedachten aan het hinkelen: in principe ben ik op zoek naar een NAS\Windows Server-achtige oplossing om al mijn digitale mediabestanden op één centraal-toegankelijke locatie te ontsluiten. Er is thuis inmiddels zoveel data in omloop en de veelheid aan externe drives wordt me een beetje te gortig. Ik zit te denk richting iets van 4TB aan totale opslag: backup of de veiligheid van data is voor mij van minder belang. De meeste zaken zijn niet essentieel, als het een keertje fout gaat, gaat het fout. Geen probleem!

Ik speel FLAC & gecomprimeerde audio via mijn AC Ryan af en dit gebeurt meestal vanaf een USB-medium of een gedeelde netwerkshare. Voor digitale videobestanden wordt de AC Ryan uiteraard ook gebruikt en hier is de bron altijd een USB- of de interne schijf. Ik heb het met name wel gehad met het gekopieer van data: de Playon is té luidruchtig om altijd aan te hebben staan als centrale opslag en bovendien véél te traag.

Ik heb wat zitten experimenteren met het afspelen van een BR-ISO vanaf een netwerk-share van een PC over een bedraad Giga-bit-netwerk (de Playon heeft helaas 'slechts' een 100MBit poortje) en dit levert een strak plaatje, maar een stotterende DTS-stream op. Dit wil ik dus absoluut niet! En dit is ook meteen de reden dat ik niet al voor een NAS of Windows Server-oplossing heb gekozen: ik ben bang dat de doorvoersnelheden toch te traag zouden zijn óók met het kopiëren over het draadloze & bedrade netwerk en dat zou ik zonde van mijn geld vinden...

Nu ben ik de laatste dagen steeds meer aan het denken richting een HTPC-oplossing: een stille, snelle configuratie met genoeg HDD-slots in een mooie kast (OrigenAE of iets dergelijks) zodat het ook niet misstaat in het meubel. Ik denk dat ik dan ook mijn eerste, kleine echte Linux-stapjes ga zetten en er XBMC opgooi voor een strakke interface.

Eisen zijn (in aflopende mate van belang):
-   Geschikt als centraal opslagpunt,
-   Fluisterstil (écht stil!!),
-   Snel genoeg om 1080P af te kunnen spelen,
-   Goede geluidskaart voor audio-only,
-   HD audio over HDMI-uit.

Vragen:
-   Wat is de ideale configuratie? Energieverbruik is niet echt een issue: er zou een PC, AC Ryan Playon en een laptop verdwijnen en dit alles-in-1-ding voor in de plaats komen.
-   Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om hem als HD-tuner voor Ziggo TV te gebruiken?
-   Win 7 als OS en de geïntegreerde Media Center software gebruiken, is dat een volwaardig alternatief voor bijvoorbeeld XBMC?

Ben nog een tikkie groen op dit terrein, maar ik weet wel enigszins waar ik het over heb. Heb zitten kijken naar het ION-platform, maar is dit echt wel snel genoeg als de CPU een keer een taak te verrichten heeft met bijv. een niet-juiste gecodeerde 1080P film?

Alle input is van harte welkom! Bedankt alvast!

Groeten, Wilco

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Tannoy Revolution Signature DC6T, DC6LCR, DC4 & Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

coned (banned)

TIP1: bulk storage niet samen met de HTPC, anders krijg je hem nooit stil

Een perfect stille PC kan, kijk naar bvb volledige passieve HTPC's van Niveus.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

WilcoL

Citaat van: coned op september 10, 2010, 11:25:55
TIP1: bulk storage niet samen met de HTPC, anders krijg je hem nooit stil

Een perfect stille PC kan, kijk naar bvb volledige passieve HTPC's van Niveus.

Tsja; eigenlijk wel logisch  :blush: :blush:. Als ik thuis ben zal ik eens naar Niveus kijken... Dank!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Tannoy Revolution Signature DC6T, DC6LCR, DC4 & Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS

jowi

Ik heb ook jarenlang fanatiek met een HTPC gewerkt, echter, je blijft er mee bezig. Vergt veel onderhoud, gedoe, bediening is nooit exact hoe je het wilt, je zit toch vaak met een muis en toetsenbord op schoot film te kijken of muziek te luisteren. Verder vind ik het gebruik van de tv voor het luisteren naar muziek (!) erg irritant, iets wat je met een HTPC toch vaak moet doen.

Heb nu zelf de HTPC weggedaan voor een Dune Prime (speelt ALLES en goed ook, inclusief bluray in ISO of folder vorm), en alhoewel die ook muziek kan streamen, doe ik dat liever met iets als een Squeezebox, simpelweg omdat dan de TV niet aan hoeft, Logitech doet dat superslim met een display op de remote zoals je wellicht weet.

Wellicht een alternatief voor je... qua kosten denk ik net zo duur. En stiller krijg je het niet, er is geen fan te bekennen ;) en het werkt out of the box...

WilcoL

Citaat van: jowi op september 10, 2010, 11:38:53
Ik heb ook jarenlang fanatiek met een HTPC gewerkt, echter, je blijft er mee bezig. Vergt veel onderhoud, gedoe, bediening is nooit exact hoe je het wilt, je zit toch vaak met een muis en toetsenbord op schoot film te kijken of muziek te luisteren. Verder vind ik het gebruik van de tv voor het luisteren naar muziek (!) erg irritant, iets wat je met een HTPC toch vaak moet doen.

Heb nu zelf de HTPC weggedaan voor een Dune Prime (speelt ALLES en goed ook, inclusief bluray in ISO of folder vorm), en alhoewel die ook muziek kan streamen, doe ik dat liever met iets als een Squeezebox, simpelweg omdat dan de TV niet aan hoeft, Logitech doet dat superslim met een display op de remote zoals je wellicht weet.

Wellicht een alternatief voor je... qua kosten denk ik net zo duur. En stiller krijg je het niet, er is geen fan te bekennen ;) en het werkt out of the box...

Hehe: ja tóch jouw oplossing dan he!? Die variant is ook al vaak voorbij gekomen: Dune 3.0 al dan niet met BR-drive, Squeezeboxje & NAS-je in de meterkast en klaar is Wilco  ;D ;D

Wellicht is een HTPC dan toch niet het alles-in-1-wonder. Blijft een moeilijke kwestie, ik denk dat het ook velen met mij bezig heeft gehouden of nog houdt... Wel frappant dat jij als -voormalig- fervent "HTPC-er" de overstap hebt gemaakt en blijkbaar geen spijt hebt... "Food for thought"! Bedankt voor je suggestie!

coned (banned)

de dune maakt wel kwa loopwerk herrie, maar via een NAS is het ding stil

jowi

Citaat van: coned op september 10, 2010, 11:48:55
de dune maakt wel kwa loopwerk herrie
De huidige generatie heeft als het goed is een veel stiller en beter loopwerk.

coned (banned)

Citaat van: jowi op september 10, 2010, 11:53:07
De huidige generatie heeft als het goed is een veel stiller en beter loopwerk.

dan is er iets fout met mijn dune hdi 3.0 prime

roland p

Ik ben ook met een htpc bezig geweest en het is een hoop gedoe. Toen ik alles perfect voor elkaar had installeerde ik een driver voor een fotolijstje, was m'n windows weer om zeep geholpen en kon ik geen wmv's meer stottervrij afspelen... Dus tot de conclusie gekomen dat een pc nog steeds een veredelde typemachine is.

Een dedicated spelertje heeft een hoop voordelen:
- makkelijk iso's afspelen.
- makkelijk tussen resoluties/frequenties switchen.
- alles stottervrij afspelen out-of-the-box.
- waf proof interface.

pc is goed voor fileserven/downloaden. Zie een dedicated speler als een goede videokaart met lan interface :)

Voor muziek heb ik een sonos.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

jowi

Citaat van: coned op september 10, 2010, 11:53:50
dan is er iets fout met mijn dune hdi 3.0 prime
Geen idee... is die erg recent dan? Kan ook zijn dat de verkoper nog oude voorraad heeft ;)
Anyway, check even op MPC hoe dat precies zit, weet het niet 100% zeker namelijk.

coned (banned)

Citaat van: jowi op september 10, 2010, 12:02:18
Geen idee... is die erg recent dan? Kan ook zijn dat de verkoper nog oude voorraad heeft ;)
Anyway, check even op MPC hoe dat precies zit, weet het niet 100% zeker namelijk.

effe skypen met de vertegenwoordiger :)

jowi

jantje112

Tja,

Ik heb ook alles wel geprobeerd, en gisteren keek ik nog even naar mijn Dign x15e met touchscreentje e.d. (staat naast de server in de kast stof te happen..)

Zelf ben ik veel gelukkiger met een eenvoudige nas en 2 mediaspelertjes. Lekker simpel met een afstandsbediening spelen en geen gezeur met codecs e.d.

coned (banned)

Citaat van: jantje112 op september 10, 2010, 12:20:25
Tja,

Ik heb ook alles wel geprobeerd, en gisteren keek ik nog even naar mijn Dign x15e met touchscreentje e.d. (staat naast de server in de kast stof te happen..)

Zelf ben ik veel gelukkiger met een eenvoudige nas en 2 mediaspelertjes. Lekker simpel met een afstandsbediening spelen en geen gezeur met codecs e.d.

Mijn PC en Dune zijn kwa HDMI beeld aan mekaar gewaagd, als je geen zin hebt in het onderhouden van een extra PC koop je beter een Dune.

WilcoL

Citaat van: roland p op september 10, 2010, 12:00:21
...Dus tot de conclusie gekomen dat een pc nog steeds een veredelde typemachine is...

Hahaha!

@all: bedankt voor jullie input! De balans is nu blijvend een bepaalde kant opgeslagen bij mij: ik had een bepaald beeld bij een HTPC en dat beeld wordt unaniem door jullie bevestigd.

Wordt dan toch een NAS\squeezebox-achtige variant, effe kijken hoe ik dat ga doen. De Playon zal in eerste instantie nog wel effe blijven: ik wacht effe rustig af tot de nieuwe Dune's echt uit zijn en er gebruikerservaringen zijn...

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound