1e reflectie surround speakers & afmeting diffuser

Gestart door jurriaan, september 4, 2010, 13:47:58

Vorige topic - Volgende topic

jurriaan

De 1e reflectie punten van de fronts en de center speakers die heb ik gevonden. (Deze reflectie punten ga ik voorzien van bitumen golfplaten, enkel die lucht :hehe:)
Hoe de overige 3 te vinden, dus die van de surrounds speakers?
De linker en rechter surround staan tegenover elkaar en haaks op de luisteraar. Achter beide speakers reflectie aanbrengen? En op het plafond door vanaf d eluisterpositie naar boven te kijken?
De rear surround werkt neem ik zelfde als de center speaker enkel in spiegelbeeld?

(of in eerste instantie richten op de fronts en center?)

Martijn M

Geluid reflecteert als licht in een spiegel. Je kunt daarom rechte lijnen tussen de speaker en de muur en de luisterplek trekken. De hoek van inval is gelijk aan de hoek van terugkaatsing. Als dit moeilijk in te schatten is met het blote oog, kun je een plattegrondje maken en de lijnen daarin uittekenen.
Overigens dient een diffusor betrekkelijk groot te zijn. Door zijn afmetingen komt het niet op een paar cm aan bij de plaatsing.
Dutch & Dutch

garmtz

Zie antwoord hierboven... Verder zou ik de speakers niet op de fronts richten. Heb nooit begrepen waarom mensen dat doen. Je luistert dan zo ver van de as, dat de weergave verre van optimaal is. Gewoon min of meer direct op je oren richten en al LUISTEREND de precieze plek en toe-in optimaliseren. Uiteraard alles afstellen met een geluidsdrukmeter en test DVD.

jurriaan

Qua afmeting voor een diffuser heb ik begrepen een diameter van 600mm aan te houden.

Met de spiegel methode kom ik een heel eind, enkel het plafond is niet alleen te doen. Even een helpende hand vragen de speaker op een trap tegen het plafond aan te houden.

Surround speakers op de fronts te richten kom je idd veel tegen, het nut daarvan ontgaat ook mij.
De precieze plaatsing ben ik nog niet uit, in ieder geval wel op de luisterpositie gericht.

Diffusers te gebruiken voor surroundspeakers?

Roger Black

AbZ

.

Niet actief

Citaat van: AbZ op september 10, 2010, 18:09:58Voorzover ik weet is de belangrijkste reden voor kant-en-klare diffusers van 60x60 gewoon een standaardmaat voor systeemplafonds.

Inderdaad is dat zo, in elk geval bij de tempex Skyline-diffusers van RPG.
Houten diffusers van 60x60cm zou ik zelf niet zomaar in de profielen van een systeemplafond gaan hangen trouwens...  ;)

jurriaan

Ik meen me te herinneren dat Thingman hier ergens op het forum een maat opgaf voor een 1e reflectie diffuser van 600mm doorsnede. (enkel waar hier op het forum was dat..)

AbZ

.

jurriaan

Thanks, o.a. daar komt de maat van 60*60 vandaan.

De vraagt die nu ook speelt, hoe de maat van een diffuser te bepalen?

AbZ

.

Niet actief

Citaat van: jurriaan op september 10, 2010, 22:09:10Ik meen me te herinneren dat Thingman hier ergens op het forum een maat opgaf voor een 1e reflectie diffuser van 600mm doorsnede. (enkel waar hier op het forum was dat..)
Het ligt genuanceerder, want er is niet zoiets als 1 eerste reflectiediffuser. Het moeten er tenminste 4 zijn.
Periodiciteit is een vereiste voor homogene diffusie. Met 1 paneel breed is dat niet te realiseren.

Misschien bedoel je met 'doorsnede' de paneelbreedte? In dat geval is 60cm te breed. Een paneel van 30 breed komt beter in de richting, want 4 periodes zijn dan samen 120 breed en da's een mooie breedtemaat om een 1e reflectiezone mee te bedekken.

Niet actief

Citaat van: jurriaan op september 11, 2010, 09:23:41
Thanks, o.a. daar komt de maat van 60*60 vandaan.

De vraagt die nu ook speelt, hoe de maat van een diffuser te bepalen?

Op de site van RPG is bijna alles over de achtergrond van diffuserontwerp te vinden. De rest moet je uit een van de weinige goede boeken over het onderwerp distilleren. Er zit meer achter dan je zo zou denken.
De uiteindelijke paneelmaat (d.w.z. paneelbreedte en paneeldiepte) is meestal het gevolg van het beoogde werkgebied van de diffuser. Meestal is het beoogde werkgebied het primaire ontwerpcriterium, maar de locatie waar het paneel wordt ingezet kan dat evengoed ook zijn. Diepere diffusers (>12cm) vragen om een grotere afstand tot de luisteraar dan ondiepe diffusers.
De paneelhoogte is altijd vrijelijk te kiezen.

jurriaan

De eerste 2 diffusers zijn 60*70 geworden, met een diepte van ca. 20cm.
E.e.a. is dus te groot begrijp ik, is dat niet in tegen spraak met dit voorbeeld van 60*60 * 4 stuks?

En hoe klinkt het? Ik heb ze eerst horizontaal opgehangen en beluisterd. Dat bracht niet een echt wow effect, wel was het hoorbaar.
Vervolgens de diffusers verticaal opgehangen en dat bracht uitkomst. Wat een extra 'ruimte' in het speaker bereik. Het geluid komt veel verder naar achteren, goed hoorbaar bij de live dvd van de Red Hot Chilli Peppers. Je staat meer in het publiek.

Wel denk ik dat de diffusers te diep de ruimte in steken. Dat ga ik aan passen en weer beluisteren. (leuk zo experimenteren, nog geen zin gemaakt om de theorie te lezen :hehe:)

Plaatjes:

Latjes en een golfplaten vormen samen..

een ruit en daarna

een diffuser (het schilderstape geeft aan waar het middelpunt zit van de diffuser voor de hoger geplaatste center speaker)

Peerless Monster

Citaat van: jurriaan op september 12, 2010, 18:01:37
De eerste 2 diffusers zijn 60*70 geworden, met een diepte van ca. 20cm.
E.e.a. is dus te groot begrijp ik, is dat niet in tegen spraak met dit voorbeeld van 60*60 * 4 stuks?

En hoe klinkt het? Ik heb ze eerst horizontaal opgehangen en beluisterd. Dat bracht niet een echt wow effect, wel was het hoorbaar.
Vervolgens de diffusers verticaal opgehangen en dat bracht uitkomst. Wat een extra 'ruimte' in het speaker bereik. Het geluid komt veel verder naar achteren, goed hoorbaar bij de live dvd van de Red Hot Chilli Peppers. Je staat meer in het publiek.

Wel denk ik dat de diffusers te diep de ruimte in steken. Dat ga ik aan passen en weer beluisteren. (leuk zo experimenteren, nog geen zin gemaakt om de theorie te lezen :hehe:)

Plaatjes:

Latjes en een golfplaten vormen samen..

een ruit en daarna

een diffuser (het schilderstape geeft aan waar het middelpunt zit van de diffuser voor de hoger geplaatste center speaker)

Heb ooit bedacht om hier een lamp van te maken, maar uiteindelijk niet gedaan, omdat het zo ontzettend vies stinkt...
Heb je daar geen last van??
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

AbZ

.

jurriaan

Na aanschaf hebben ze eerst een nachtje buiten gelegen. Wie weet zou het helpen tegen de stank.
Vervolgens de volgende dag de golfplaat verzaagd tot diffuser en opgehangen in onze DHT. Weinig stank geroken.
Mijn echtgenote heeft gisteravond film gekeken en die heb ik niet over 'stank' gehoord. Gelukkig maar want de pot verf staat al klaar maar als het niet schilderen niet hoeft..

Binnenkort weer naar de bouwmarkt voor nog 4 golfplaten. 1 per zijwand, 1 voor het plafond en 2 voor de achterwand.

Ik twijfel nog over de maat per periode, 30*30 of 60*60. Totaal houdt ik 1,20m * 1,20m per reflectiepunt aan.

Niet actief

Citaat van: jurriaan op september 12, 2010, 18:01:37De eerste 2 diffusers zijn 60*70 geworden, met een diepte van ca. 20cm.

Nee, deze golfplaten zijn geen diffusers, want ze kennen geen 'periodes'. Het zijn gewoon golfplaten en als je dan toch een periode wilt benoemen, dan is 1 golf van de golfplaat een periode. Daar komt bij dat ik die pagina schreef, lang voordat ik zelf doorgedrongen was tot hogere diffuserkunde en dus ook niets wist over periodiciteit en het verleggen van dieptesequenties.
Dat deze golfplaten het geluid in een deel van het middengebied enigszins verstrooien is waar, maar dat maakt ze nog niet meteen tot echte diffusers. Ze zijn echter veel gunstiger voor de eerste reflectiegebieden dan vlakke muur, dus het kan er alleen maar beter van worden, zoals je al beschreef.

Citaat van: jurriaan op september 12, 2010, 18:01:37En hoe klinkt het? Ik heb ze eerst horizontaal opgehangen en beluisterd. Dat bracht niet een echt wow effect, wel was het hoorbaar.

Dat is mooi! Nu krijg je een voorproefje over wat goede diffusie inderdaad kan doen met de drie dimensies in het ruimtelijk beeld.

AbZ

.

jurriaan

Dank voor je reactie Thingman, ondanks dat ie voor mij iet wat teleurstellend is. Ik dacht ik bouw voor weinig geld een diffuser. Aan de andere kant en die is voor mij belangrijker, er vindt wel degelijk diffusie plaats die voor mij iets oplevert.
Ik knutsel dus toch met veel plezier ook de komende 'diffusers' in elkaar.

Niet actief

Citaat van: AbZ op september 14, 2010, 14:52:39Weet je dat wel zeker?  De golfplaten zijn gebogen gemonteerd.  De kleine golfjes zijn dus gemoduleerd op een grotere golf/parabool/whatever en die heeft toch ook een periode?  Gezien het eenvoudige design is mij niet duidelijk hoeveel dat akoestisch uitmaakt, maar puur geometrisch klopt je statement niet.

Als het werkgebied van een diffuser op grond van het gekozen ontwerp heel klein wordt (zoals bij de gebogen gehangen golfplaten), kan die smalbandigheid een kleuring teweegbrengen die meer als een effect dan als goede diffusie moet worden uitgelegd. Het werkgebied is hier ergens in het middengebied, waar we best gevoelig zijn voor 'effectjes'.

Een diffuser is inderdaad geen nauwkeurig gedefinieerd begrip (behalve voor degenen die ze ontwerpen), en als zodanig klopt mijn statement inderdaad niet. De golfplaat, gebogen geplaatst, is een diffuser, maar het werkgebied is dermate klein (0,7 oktaaf) in vergelijking met zelfs een simpele, goed ontworpen QRD-7 (> 3,5 oktaaf), dat je praktisch gezien niet echt van een diffuser moet spreken, vind ik persoonlijk. Metingen aan de homogeniteit van diffusie -- het diffusie coëfficiënt -- laten het verschil tussen 'echte' diffusie en 'simpele' diffusie zien. Waar je de grens legt wanneer iets nog diffusie kan heten weet ik niet. De industrie zou er een standaard voor kunnen instellen en RPG weet wel hoe die eruit moet zien.

Dit alles om te voorkomen dat binnenkort elk onregelmatig gevormd oppervlak "diffuser" gaat heten in de audiofiele volksmond op dezelfde manier als driehoekige schuimkolommen al basstraps zijn gaan heten...

Niet actief

Citaat van: jurriaan op september 14, 2010, 19:35:29Dank voor je reactie Thingman, ondanks dat ie voor mij iet wat teleurstellend is. Ik dacht ik bouw voor weinig geld een diffuser. Aan de andere kant en die is voor mij belangrijker, er vindt wel degelijk diffusie plaats die voor mij iets oplevert.
Ik knutsel dus toch met veel plezier ook de komende 'diffusers' in elkaar.

Precies! Ik wist natuurlijk hoe effectief ze kunnen zijn, anders zou ik er geen zelfbouwpaginaatje van gemaakt hebben.
Er is niettemin een duidelijk bruikbaar verschil met 'echte' diffusie; hierboven een beetje uit proberen te leggen dat dit verschil vooral het werkgebied is.

AbZ

.

Niet actief

Citaat van: AbZ op september 15, 2010, 14:50:57ps  gezien deze aanvullingen zal de DIY-pagina van je website wel een update kunnen gebruiken?

Nou... de golfplaatdiffuser mag van mij ongewijzigd voortbestaan.
Met 'echte' diffusers lukt het je niet om met 1 dagje werk heel je ruimte strategisch vol te hangen en met golfplaten is dat snel gepiept, dus bestaansrecht zullen ze wel hebben.

etienne v

Misschien de golfplaat vervangen door een gebogen multiplex plaat .In het handboek voor akoestiek van Everest staat de bouw beschreven .
CiteerThe polycylindrical diffuser (poly) is an effective diffusing element, and
one relatively easy to construct; it presents a convex section of a
cylinder. Three things can happen to sound falling on such a cylindrical
surface made of plywood or hardboarmd: The sound can be reflected
and thereby dispersed as in Fig. 9-6B; the sound can be absorbed; or the
sound can be reradiated. Such cylindrical elements serve as absorbers in
the low frequency range where absorption and diffusion are often needed
in small rooms. The reradiated portion, because of the diaphragm action, is
radiated almost equally throughout an angle of roughly 120°,as shown
in Fig. 9-7A. A similar flat element reradiates sound in a much narrower
angle, about 20°, as shown in Fig. 9-76. Therefore, reflection, absorption,
and reradiation characteristics favor the use of the cylindrical surface.
Some very practical polys and their absorption characteristics are
presented in Chap. 12. The dimensions of such diffusers are not critical,
although to be effective their size must be comparable to the wavelength
of the sound being considered. The wavelength of sound at 1,000 Hz is a
bit over 1 ft, at 100 Hz about 11 ft. A poly element 3 or 4 ft across would
be effective at 1,000 Hz, much less so at 100 Hz. In general, a poly base
or chord length of 2 to 6 ft with depths of 6 to 18 in meet most needs.
Axes of symmetry of the polys on different room surfaces should be
mutually perpendicular.

It is important that diffusing elements be characterized by randomness. A
wall lined with polys, all of 2-ft chord and of the same depth, might be
beautiful to behold, but is not very effective for diffusion. The regularity of
the structure would cause it to act as a diffraction grating, affecting one
particular frequency in a much different way than other frequencies, which
is counter to the ideal of wide-frequency diffusion.

Ziet er dan zo uit :