Kwaliteit Blu-ray HTPC vs standalone speler

Gestart door SvenB, augustus 23, 2010, 20:59:51

Vorige topic - Volgende topic

SvenB

Ik ben van plan om een HTPC samen te stellen waarmee ik o.a. Blu-ray films wil gaan kijken via een interne Blu-ray drive. Kwa moederbord zat ik te denken aan eentje met een Intel H55 chipset met een Intel I5 processor met HD Graphics. Ik wil deze via de onboard HDMI op een AV receiver aansluiten en de TV ook via HDMI op de AV receiver aansluiten.

Nu is mijn vraag, hoe staat het met de beeld en geluids kwaliteit van zo'n HTPC ten opzichte van een standalone Blu-ray speler in de prijsrange van 200,- tot 300,- euro (Pansonic DMP-BD85 / Pioneer BDP-320). In beide gevallen, HTPC en standalone player, zal ik de HDMI aansluiting gebruiken voor zowel beeld als geluid naar de receiver toe.

Bij de specificaties van een standalone speler zie ik bijvoorbeeld staan: Deep Color 48-bit, x.v.Color & 4:4:4 techniek. Zijn dit dingen die ook bij een HTPC van toepassing zijn of ligt dit geheel aan welke software je als player/codec gebruikt ?

Sven.

GH

Ik heb hier beide staan. Zowel de HTPC als de Oppo83 zien er prima uit.
Voor een HTPC is trouwens een Core i3 meer dan genoeg...

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

SvenB

Als een Core i3 meer dan voldoende is dan zal ik het daar zeker bij laten. Ga 'm alleen voor HTPC gebruiken, verder niets dus de pc hoeft niet zwaarder (lees duurder) te worden dan nodig. Doet een HTPC niet onder voor een Oppo83 ? Is het de software of de hardware die het verschil maakt in kwaliteit bij een HTPC ?

Sven.

RalphH

Check even of de I5 PAP ondersteund en de audiosignalen kan bitstreamen naar je receiver, mits deze ze kan decoden.
Kan de receiver dit niet, dan moet je het de software laten doen.
Heeft de I5 geen PAP, dan moet je naar een losse videokaart, de HD5xxx van ATI, de ASUS HDAV en een Auzentech kaart kunnen dit zeker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

downshift

De i3 en i5 kunnen beide bitstreamen. Ook zit er in de nieuwe drivers van intel een 23hz en 24hz keuze, deze gebruik ikzelf ook (23hz) en kan geen stutter waarnemen.

Grt Dennis

SvenB

Maakt het voor de beeldkwaliteit ook uit of ik het beeld via de receiver naar de TV laat lopen of dat ik het beeld rechtstreeks van de HTPC naar de TV laat lopen? Met andere woorden, als het HDMI beeld via de receiver gaat, heeft dit nog kwaliteitsverlies tot gevolg.

activ

Ik kan niet voor een ander spreken maar ik zie geen verschil met versterker er tussen of niet.

Vik

Citaat van: SvenB op augustus 23, 2010, 20:59:51
Ik ben van plan om een HTPC samen te stellen waarmee ik o.a. Blu-ray films wil gaan kijken via een interne Blu-ray drive. Kwa moederbord zat ik te denken aan eentje met een Intel H55 chipset met een Intel I5 processor met HD Graphics. Ik wil deze via de onboard HDMI op een AV receiver aansluiten en de TV ook via HDMI op de AV receiver aansluiten.

Nu is mijn vraag, hoe staat het met de beeld en geluids kwaliteit van zo'n HTPC ten opzichte van een standalone Blu-ray speler in de prijsrange van 200,- tot 300,- euro (Pansonic DMP-BD85 / Pioneer BDP-320). In beide gevallen, HTPC en standalone player, zal ik de HDMI aansluiting gebruiken voor zowel beeld als geluid naar de receiver toe.

Bij de specificaties van een standalone speler zie ik bijvoorbeeld staan: Deep Color 48-bit, x.v.Color & 4:4:4 techniek. Zijn dit dingen die ook bij een HTPC van toepassing zijn of ligt dit geheel aan welke software je als player/codec gebruikt ?

Sven.

Het beeld ziet er gewoon top uit.

Alleen wat ik heb ervaren bij verschillende mensen met een htpc, is dat het beeld bij blu ray toch niet helemaal vloeiend loopt t.o.v. een stand alone blu ray speler. Hoewel de pc's krachtig genoeg waren en werken met top of the bill videokaarten, en alle instellingen hebben geprobeerd die er zijn, van zowel software en televisie kregen we het toch niet voor elkaar. Het loopt gewoon niet vloeiend  op de 1 of andere manier.

Ik heb het ook met mijn eigen laptop geprobeerd, die heeft een core i5 processor met een Geforce G105M videokaart en daarbij kan ik het stotteren wel een beetje begrijpen. Die kaart trekt het gewoon net niet.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik hier alleen maar praat over het gebruik met een Pioneer KRP 500 plasma scherm.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Arcenon

Hier geen enkel probleem met het spelen van blu-ray's door middel van Arcsoft Media Theatre door middel van een Asus Xonar Slim HDAV 1.3.
Verdere specs van de pc: [email protected], 8800gts 320mb. Aangesloten op mijn panasonic plasma. Geen last van ''beeld dat niet helemaal vloeiend loopt'' zoals hier boven beschreven. Tevens mooi HD-Audio formaten op mijn receiver.

/Edit Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vrijwel elk programma afsluit zodra ik een Blu-Ray ga kijken. Als je dat niet doet heb je wel kans op een hick-up (eens in de zoveel tijd) en ik denk dat dat aan de hardeschijf ligt.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

MovieMax

Het "stotteren" van beeld wordt waarschijnlijk veroorzaakt door frame drops. Dit heb ik wel eens gehad als het afspeelprogramma niet de hardwareversnelling gebruikt van de videokaart. Meestal is dit een kwestie van een foute instelling, verkeerde codec of als je een "losse" m2ts file afspeeld zonder het bluray jasje.

Met multiAVCHD kun je van een losse m2ts file een bluray maken.

De meeste up-to-date low end video kaarten hebben volledige hardware versnelling voor de meeste hd formaten. Je hebt echt geen hi end game monster GPU nodig.

Hiero met Arcsoft Totalmedia Theatre en een Q6600 /nvidea 9700 GT/Xonar HDAV deluxe HTPC geen framedrops.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Vik

Citaat van: MovieMax op augustus 30, 2010, 21:39:36
Het "stotteren" van beeld wordt waarschijnlijk veroorzaakt door frame drops. Dit heb ik wel eens gehad als het afspeelprogramma niet de hardwareversnelling gebruikt van de videokaart. Meestal is dit een kwestie van een foute instelling, verkeerde codec of als je een "losse" m2ts file afspeeld zonder het bluray jasje.

Met multiAVCHD kun je van een losse m2ts file een bluray maken.

De meeste up-to-date low end video kaarten hebben volledige hardware versnelling voor de meeste hd formaten. Je hebt echt geen hi end game monster GPU nodig.

Hiero met Arcsoft Totalmedia Theatre en een Q6600 /nvidea 9700 GT/Xonar HDAV deluxe HTPC geen framedrops.

Het is een beetje lastig uit te leggen. Het zijn geen frame drops, ik weet wel wat frame drops zijn. Het loopt gewoon niet gesmeerd. Ik probeer het wel een x te filmen.

Het mooie is dat die vriend van mij het zelf niet eens ziet, maar ik zie het wel.

Hij heeft een AMD Gigabyte GA-MA785GM-US2H  mini atx mobo, met een amd phenom x4 quad-core processor socket am2+, en een ati 4800 serie videokaart (bitstream dts master en true hd), met een externe sata blu ray rom drive van LG.

Hij werkt met Arcsoft via windows 7 media center.

Deze htpc stuurt alles door naar een Denon receiver, en die doet helemaal niks met het videosignaal.

Al die settings waar jij het over hebt hebben we allemaal geprobeerd. nothing works.

Het is vooral te zien bij het begin van de film Avatar op blu ray.  Ik heb dit stuk meerdere malen vergeleken met mijn Oppo.

Met dvd films is het niet te zien.

Ik heb alles afgezocht en kan het niet vinden.  Heb hem ook op verschilende hdmi ingangen aangesloten van de Pioneer, plus settings veranderd.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Vik

Voor de topic starter:

Je leest dus dat het gewoon mogelijk is en dat de kwaliteit gewoon goed is,  en dat er ook mensen zijn die totaal geen problemen hebben.  

Het probleem wat die vriend van mij heeft dat kan gewoon gebeuren en gezeur hoort ook wel een beetje thuis in de pc wereld.  ;)

SvenB

Heb inmiddels de hardware besteld. Gigabyte H55 moederbordje met Core i3 530, 4GB geheugen, LG Blu-ray speler en wat opslag. Nog even TMT aanschaffen en dan eerst maar eens even met Windows 7 MC aan de slag. Wil uiteindelijk ook digitale kabel gaan kijken met de HTPC middels de Anysee kastjes.

Het gezeur van de pc wereld daar kom ik wel uit aangezien ik zelf ICT'er ben.

activ

Alvast een tip dan: Geen codec pack installeren!

Als je windows 7 gebruikt en dan haali media splitter en TMT er op ben je klaar.
Dat moet probleemloos de boel afspelen, als je een leukere voorkant wil zou je ook nog naar mediabrowser kunnen kijken (plugin voor mediacenter).

OMD

alleen jammer dat Intel nog steeds niet met een oplossing is gekomen voor het 24p probleem. Voor mij geen I3 in ieder geval  :sarcasm:

J.A.F._Doorhof

Even over het judderen/stotteren.
Veel mensen zien dit niet omdat ze of geen vergelijk hebben of hun tv al wat last ervan heeft. Er is echter bij een standalone bijna altijd wat meer smoothness in het beeld in 99% van de gevallen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

coned (banned)

Citaat van: vik op augustus 30, 2010, 10:56:29
Het loopt gewoon niet vloeiend  op de 1 of andere manier.

dan heb je het niet goed voor mekaar

een beetje pc doet tegenwoordig alle video decoding in de grafische kaart met een minimale CPU load
het feit dat het niet vloeiend is wijst op andere problemen met je PC, of geen research gedaan naar de geschiktheid van de kaart

ik heb thuis twee 'ouderwetse' radeon HD2600 kaarten en deze doen het dus perfect, zelfs met een oudere CPU perfect BluRay beeld
alle refresh frequenties, alle RGB en YUV HDMI formaten

op avsforum heb je per type grafische kaart owner threads met honderden berichten, ga je daar eerst eens informeren alvorens iets samen te stellen

als het stottert wil dat vaak zeggen dat de frequentie van je film niet matched met die van de output refresh rate
een PC past dat NIET dynamisch aan, een BD speler wel !
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

roland p

Het is het voordeel van een blu-ray op je htpc ipv. standalone?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

J.A.F._Doorhof

@coned,
Die discussie hebben we al eens gehad en een paar maanden later poste je dat je het nu wel soepel had met reclock ;)

Feit is en blijft dat een standalone gemaakt is voor perfecte bd playback en een htpc het HEEL erg goed doet, we bouwen ze zelf ook en die van ons lopen ook soepel zonder dropped frames, maar het is toch anders als BV een oppo.
Zelfs op 23.976
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

coned (banned)

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september  7, 2010, 09:29:32
@coned,
Die discussie hebben we al eens gehad en een paar maanden later poste je dat je het nu wel soepel had met reclock ;)

Dat was toen PC's nog onder XP draaiden, en totaal niet optimised waren voor video, omdat de audio de baas was ten koste van dropped frames. Slechte audio drivers en prijs. Reclock was een virtuele soundcard zodat windows slave daarvan werd, en zo de latency problemen omzeild werden. Dirty hack.

Totaal overbodig sinds het vista/win7 tijperk, dus oude koeien terug in de sloot graag.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september  7, 2010, 09:29:32
Feit is en blijft dat een standalone gemaakt is voor perfecte bd playback en een htpc het HEEL erg goed doet, we bouwen ze zelf ook en die van ons lopen ook soepel zonder dropped frames, maar het is toch anders als BV een oppo.
Zelfs op 23.976

't ja dat kan je van de Dune ook zeggen, en ik zie geen verschil in vloeiendheid tss PC en Dune. En ik kan je garanderen dat ik mij dood kan ergeren aan foute judder/frame drops en ander beeldgespuis.

J.A.F._Doorhof

Zijn geen oude koeien, het geeft aan dat het altijd PERFECT is tot er iets nog perfecter is ;)
De volledige smoothness van een standalone en de kwaliteit zijn gewoon enorm moeilijk te evenaren.
Als je geen verschil ziet tussen de dune en een htpc probeer dan echt de oppo eens, is een heel stuk scherper en nog weer wat smoother dan de dune.
Custom installer

coned (banned)

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september  7, 2010, 12:06:44
Zijn geen oude koeien, het geeft aan dat het altijd PERFECT is tot er iets nog perfecter is ;)
De volledige smoothness van een standalone en de kwaliteit zijn gewoon enorm moeilijk te evenaren.

ja maar niet onmogelijk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september  7, 2010, 12:06:44
Als je geen verschil ziet tussen de dune en een htpc probeer dan echt de oppo eens, is een heel stuk scherper en nog weer wat smoother dan de dune.

't ja we kunnen blijkbaar met de oppo meer entropie uit de film krijgen dan wat er in gecodeerd zit ?

Raphie

- Ik heb nog nooit een HTPC gehad, die werkte zoals ik wil
- een HTPC juddert altijd
- aan een Dune valt niks te "tweaken" en werkt gewoon.
JBL PRX Power!

SvenB

Inmiddels de HTPC een aantal dagen in gebruik en moet zeggen, kwaliteit bevalt me tot nu toe erg goed. Windows 7 geinstalleerd met alleen de ffdshow codec en de Haali media splitter. Laat ffdshow de upscaling doen naar 1366x768 resolutie (komt binnenkort wel een Full HD plasma) en geen last van stotteren of wat dan ook. Beeld ziet er gewoon erg strak uit. Voor de Blu-ray maak ik gebruik van TMT. DVD's zien er op de HTPC merkbaar beter uit dan op mijn Oppo DV971H die ook de upscaling doet.

Hoogstwaarschijnlijk zal een veel duurdere standalone Blu-ray speler er nog wel wat meer uit weten te persen aangezien die dingen maar voor één doel zijn gemaakt, maar ik denk dat een HTPC de standalone Blu-ray spelers in de prijsklasse van zo'n 350,- euro zeker overtreft in kwaliteit (audio niet meegenomen, heb nog geen HDMI receiver).

Sven.