Emotiva UMC-1 Ervaringen

Gestart door Flavio, augustus 18, 2010, 20:20:20

Vorige topic - Volgende topic

clockwork

Soms moet je prioriteiten stellen.  ;D
Wellicht komen er met de komst van de XMC-1/UMC-2 t.z.t. wel leuke (tweedehands) aanbiedingen langs.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Rob Eric Blank

Citaat van: clockwork op juli 28, 2011, 09:02:27
Soms moet je prioriteiten stellen.  ;D
Wellicht komen er met de komst van de XMC-1/UMC-2 t.z.t. wel leuke (tweedehands) aanbiedingen langs.
Misschien over een maand of 2. Zo tegen de donkere wintermaanden, kijk ik ook nog eens meer films ;).

clockwork

Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

cardas49

Sinds gisteren ook de eigenaar van deze processor. De eerste stap naar losse componeten is gezet! :). Bij gebrek aan een losse eindtrap heb ik de umc-1 op mijn AVR350 aangesloten via de Multi Channel inputs. Verder een Canare Digiflex Gold II tussen mijn bron en UMC-1 gezet, en tja... het geluid is wel aan de kille kant  :nopompom:. De Arcam klinkt veel muziekaler en warmer. Alle speakers staan op full ingesteld in beide apparaten, dus dat kan het probleem niet zijn. Sowiezo kan de Arcam volgens mij geen bass management doen op de 7.1 analoge ingang, dus is dat punt  daar niet van toepassing. Ik ga binnenkort kijken of de resultaten met een andere coax kabel en HDMI anders zijn.
Nvidia Shield | Arcam AVR11
Revel M106, C205, S206 | Klipsch R-115SW
Epson TW9200W | Kingpin TAB270
Schiit Gungnir MB | Jotunheim 2 | Hifiman Edition XS

Rob Eric Blank

Citaat van: mark235 op augustus 17, 2011, 10:26:13
Sinds gisteren ook de eigenaar van deze processor. De eerste stap naar losse componeten is gezet! :). Bij gebrek aan een losse eindtrap heb ik de umc-1 op mijn AVR350 aangesloten via de Multi Channel inputs. Verder een Canare Digiflex Gold II tussen mijn bron en UMC-1 gezet, en tja... het geluid is wel aan de kille kant  :nopompom:. De Arcam klinkt veel muziekaler en warmer. Alle speakers staan op full ingesteld in beide apparaten, dus dat kan het probleem niet zijn. Sowiezo kan de Arcam volgens mij geen bass management doen op de 7.1 analoge ingang, dus is dat punt  daar niet van toepassing. Ik ga binnenkort kijken of de resultaten met een andere coax kabel en HDMI anders zijn.
Het presteerd het apparaat op stereo en dan vooral met analoge inputs? Is het een teruggang tov de Arcam?

cardas49

Heb ik nog niet getest. Coax is momenteel de enige aansluiting die ik gebruik. Mijn (enige) bron is een HTPC met C-media geluidskaart en de open source bitperfect drivers. De digitale uitgang presteert door die drviers uitstekend. De analoge uitgangen van deze kaart zijn zo abominabel slecht dat ik ze nooit gebruik. Ik denk niet dat die uitgang geschikt is om de UMC-1 mee te testen. Wanneer mijn HDMI kabels arriveren kan ik HDMI audio gaan testen mbv de Radeon 5770 in mijn PC.

Meer mensen hebben ervaringen met dit kille geluid op de coaxiale input van de UMC-1, dus het is wellicht een eigenschap van de UMC-1. Ik ga nog wel een andere coax kabel erbij pakken, maar ik geloof eigenlijk niet dat dat veel verschil zal maken.

Wat me ook nog opviel is dat er met de canare kabel soms wat licht gekraak te horen is. Als ik de kabel optil en wat verder weg leg van de andere kabels, verdwijnt dit probleem. Op de Arcam komt dit niet voor. Op de kabel zit aan beide uiteinden een ferrietmantel. Ik zal die er eens af halen en zien wat dat doet.

Nooff

De Emotiva is wat gevoeliger voor het soort kabel dat je gebruikt. Die dropveters zijn vaak de schuldige, totaal niet afgeschermd en dus gevoelig voor het overbrengen van kraakjes, ruisjes en bromtonen. Ik weet niet of de Canare ook afgeschermd is, zo niet dan zou ik deze bij de signaalkabels en stroomkabel vandaan houden. De ferrietmantel helpt in veel gevallen gewoon niet.

daxie

Citaat van: Nooff op augustus 17, 2011, 12:21:20
De Emotiva is wat gevoeliger voor het soort kabel dat je gebruikt. Die dropveters zijn vaak de schuldige, totaal niet afgeschermd en dus gevoelig voor het overbrengen van kraakjes, ruisjes en bromtonen. Ik weet niet of de Canare ook afgeschermd is, zo niet dan zou ik deze bij de signaalkabels en stroomkabel vandaan houden. De ferrietmantel helpt in veel gevallen gewoon niet.

Canare is een afgeschermde coax.

Nooff

Citaat van: daxie op augustus 17, 2011, 12:26:29
Canare is een afgeschermde coax.
De vraag is dan, hoe kan deze kabel storen op andere kabels? Hij geeft aan dat als de kabel weggehouden wordt bij andere signaalkabels, het probleem weg is. Het lijkt dus op een slechte afscherming in dit geval.

cardas49

Zonder dropveters heb ik geen signaal meer naar de Arcam, dus ik moet eerst andere interlinks aanschaffen om te kijken of dat de oorzaak is.
Iemand nog suggesties voor budget interlinks?
Vanavond verder testen met een andere coax kabel.

daxie

Citaat van: mark235 op augustus 17, 2011, 12:53:50
Zonder dropveters heb ik geen signaal meer naar de Arcam, dus ik moet eerst andere interlinks aanschaffen om te kijken of dat de oorzaak is.
Iemand nog suggesties voor budget interlinks?
Vanavond verder testen met een andere coax kabel.

bluejeans LC-1

cardas49

Het kraken met de Canare coax kabel lag niet aan de UMC-1. De interlink maakte gewoon geen goed contact met de bron  :blush:. Even goed aangedrukt en weg gekraak.

Met een andere coax kabel hoor ik nul verschil tov de Canare. De weergave is nog altijd zeer helder en wat kil.
Edit: toevallig een leuk setje VDH the source interlinks gevonden op zolder. met deze in gebruik voor de front kanalen denk ik dat de weergave nu nog net iets helderder is geworden maar voor het zelfde geld is dit placebo. Als er een verschil is, is het in ieder geval erg subtiel.

LOTS

Volgens mij kan je op de Arcam er nog wel 6 db laag bijgooien, want volgens mij mis je dat op de analoge uitgangen.
Het kon op analoog op een AVR 300. Op een 350 weet ik het niet zeker, maar wellicht het proberen waard.
LOTS: Lord Of The Strings

Miesepies

Emotiva apparatuur staat inderdaad niet bekend als warm klinkende apparatuur. Eerder neutral, met misschien een tikje meer in het hoog. Misschien dat je het  geluid iets kan tweaken met interlinks (ik lees vaak over warmer/wolliger geluid van VdH interlinks), maar of het er dan beter op wordt...?

cardas49

Citaat van: LOTS op augustus 17, 2011, 22:32:45
Volgens mij kan je op de Arcam er nog wel 6 db laag bijgooien, want volgens mij mis je dat op de analoge uitgangen.
Het kon op analoog op een AVR 300. Op een 350 weet ik het niet zeker, maar wellicht het proberen waard.

De analoge ingangen op de 350 ondersteunen helaas geen bass management, maar ik kan het laag wel aandikken via de UMC-1. Ik zit me wel af te vragen of deze hele manier van testen eerlijk is. De Arcam heeft een signaal stap minder, en daardoor een voordeel. Even voor mijn beeldvorming: Als de analoge ingangen gebruikt worden, gooit de Arcam dan nog een ander sausje over het geluid heen? Er wordt versterkt, dus dat zal een licht sausje geven, maar verder gebeurt er niets toch ga signaalverwerking?

CiteerEmotiva apparatuur staat inderdaad niet bekend als warm klinkende apparatuur. Eerder neutral, met misschien een tikje meer in het hoog. Misschien dat je het  geluid iets kan tweaken met interlinks (ik lees vaak over warmer/wolliger geluid van VdH interlinks), maar of het er dan beter op wordt...?

De 350 staat ook bekend als neutraal. Als ik die receiver op zichzelf zou moeten omschrijven, dan zou ik niet snel "warm" zeggen. Maar wanneer ik 'em met de UMC-1 vergelijk, dan zeker wel. Het is ook niet alleen de afwezigheid van warmte in het geluid. Ondankt dat de UMC-1 erg helder klinkt en zeer veel detail laat horen mis ik een stuk muzikaliteit. Ik wordt er niet door geraakt. Wat betreft interlinks, tja, ook weer na vanavond zet ik zo mijn vraagtekens bij het verschil dat een (budget) interlink kan maken in het algehele geluid. De Van den Hul was geen goedkope jongen en duidelijk een paar klasse hoger dan een dropveter, maar veel verschil merk ik niet. Volgens mij is het verschil met met andere interlinks zeer beperkt vergeleken met de invloed die de processor en eindversterker hebben.

cardas49

Met audio over HDMI in stereo hoor ik weinig tot geen verschil vergeleken met audio over coax. Nog steeds een helder, upfront geluid met veel detail maar ietwat kil. Je hoort bij films duidelijk dat de UMC-1 veel nadruk legt op (bepaalde) geluidseffecten en stemmen, en de film soundtrack wat meer naar de achtergrond verdwijnt vergeleken met de Arcam. Bij de Arcam zijn effecten, stemmen en muziek wat meer in balans en klinkt het geheel minder gecomprimeerd. Daarbij is het wel zo dat de Arcam bij actiefilms wat tam en braaf kan klinken, en de UMC-1 het daar beter doet. Ook klinkt LFE op de UMC-1 strakker en duidelijker dan op de Arcam, wat bij films een plus is.

Al met al vind ik de UMC-1 een uitstekende pre voor films, maar dit apparaat kan met niet bekoren voor muziek. Even kijken of ik op korte termijn verder kan testen met een eindversterker op de UMC-1, anders gaat hij weer de verkoop in.

Nooff

Misschien is het ook beter om voor stereo gewoon een stereo Pré te kiezen, of wellicht een DAC als voorversterker. Het blijft hoe dan ook een compromis, stereo zal via een Pré Processor of AVR gewoon nooit zo goed klinken als via een echte stereo Pré. Je hebt ook AVR's en Processoren die in stereo weer beter zijn, maar deze laten weer steekjes vallen op HT gebied.

cardas49

Ja, dat zou wel het beste zijn, maar dan gaat het budget ook weer verder omhoog. Ik snap overigens ook niet hoe het aansluitschema er in dit situatie dan uit gaat zien. Geintegreerde stereo versterkers met HT passthrough kun je rechtstreeks doorlossen naar een eindversterker, maar op veel eindversterkers zit maar een set inputs. Hoe sluit je dan een stereo pre en surround pre tegelijkertijd aan op je eindversterker?

daxie

Citaat van: mark235 op augustus 19, 2011, 12:48:32
Ja, dat zou wel het beste zijn, maar dan gaat het budget ook weer verder omhoog. Ik snap overigens ook niet hoe het aansluitschema er in dit situatie dan uit gaat zien. Geintegreerde stereo versterkers met HT passthrough kun je rechtstreeks doorlossen naar een eindversterker, maar op veel eindversterkers zit maar een set inputs. Hoe sluit je dan een stereo pre en surround pre tegelijkertijd aan op je eindversterker?

surr. pre --> HT Pass through stereo pre --> eindversterker voor de stereokanalen
surr. pre --> eindversterker voor de andere kanalen

cardas49

Duidelijk. Laatste offtopic vraag: zijn er ook stereo's pre's met HT passthrough en coaxiale ingangen? Kan er 0 vinden online.

Rob Eric Blank

De emotiva komt er. Ik weet nog niet of ik de SR14 alleen als eindbak ga gebruiken. Mogelijk ga ik dan in stereo teveel achteruit. Mogelijk ga ik de emotiva wel aansluiten op de 5.1 ingangen, zodat ik voor films van Blu Ray en de HDX wel gebruik maak van de emotiva en de mogelijkheden van de HDMI switch, maar toch goede stereo eigenschappen overhou voor mijn cd speler.

clockwork

Voor de huidige prijs lijkt het me een no brainer.  :clapping:
En voor wat betreft het aansluiten: gewoon proberen zou ik zo zeggen.

Heb je hem al besteld?

Rob Eric Blank

Citaat van: clockwork op augustus 31, 2011, 10:09:34
Voor de huidige prijs lijkt het me een no brainer.  :clapping:
En voor wat betreft het aansluiten: gewoon proberen zou ik zo zeggen.

Heb je hem al besteld?

Onze forumgenoot verkoopt deze voor een nog aantrekkelijkere prijs.....nog meer nobrainer.

In denk dat mijn aansluitwijze zorgt dat ik op stereo niet achteruit ga. Win-win. Alleen aanzetten is wat lastiger.

norman

Bij mij werkt op het moment thé All Channel Stereo niet, iemand anders die dit probleem ook kent ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

clockwork

Dat werkt toch nooit? Dat schijnt niet te kunnen.