AV receiver - stereo

Gestart door jatich, augustus 12, 2010, 19:27:39

Vorige topic - Volgende topic

jatich

Ik hoor graag jullie mening over volgende tweedelige vraag:
- Welke AV receiver is zeer geschikt voor stereo...en vanaf welk budget kun je met een stereo versterker van 1500 à 2000€ gaan vergelijken?

Thesqualer

Citaat van: jatich op augustus 12, 2010, 19:27:39
- Welke AV receiver is zeer geschikt voor stereo...en vanaf welk budget kun je met een stereo versterker van 1500 à 2000€ gaan vergelijken?

marantz schijnt goed te zijn in stereo
Huiskamer:
Mcintosh MA5200 | Marantz SR7015 | Quadral Platinum M5, M1Base | B&W ASW750 | Qed Silver Anniversary XT | Akai AP-001C | LG OLED77G45LW | Apple TV 4k | Audioquest Pearl 48 HDMI

Vin_cent

Ik denk dat er geen eens surround receivers zijn die in de buurt komen van stereo versterkers in de prijsklasse 1500-2000
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Dirk

veel hangt er van af of je ook op surroundvlak wil voorzien worden van de huidige/allernieuwste codecs & aansluitingen.
als dat niet persé hoeft kan je 2dehands naar een mooie topreceiver uitkijken die naar de nieuwste normen voor velen "uit de gratie valt"...precies wegens bijvoorbeeld het ontbreken van zaken als HDMI, maar die toestellen bieden je soms wel een érg hoge kwaliteit in stereoweergave.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jatich

voor alle duidelijkheid: ik bedoel een AV receiver, ongeacht het budget, die gelijkwaardig is aan een stereo versterker van 1500 à 2000euro.

Vin_cent

Citaat van: jatich op augustus 13, 2010, 00:47:08
voor alle duidelijkheid: ik bedoel een AV receiver, ongeacht het budget, die gelijkwaardig is aan een stereo versterker van 1500 à 2000euro.

De kwaliteit van een stereo versterker van die prijsklasse is zo hoog dat geen enkele receiver in de buurt komt.

Voorheen had je bijvoorbeeld een Marantz SR9600 van € 3500,= die menig stereo versterker naar huis speelde, alleen receivers met de kwaliteit van een Maranrz SR9600 bestaan niet meer. Bij Marantz, Denon, Onkyo etc houdt het wel op bij € 2500,=. Als je duurder en beter wil zal je moeten overstappen naar een voorversterker en eindversterker.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

jatich

Voor en eindversteker? Dat moet ik eens uitzoeken.
Wat mijn vraag betreft, het gaat mij meer om de discussie dan wat anders , jullie meningen interesseren me.
Dit forum heeft me al veel bijgebracht, ik had nooit de set die ik nu heb zonder jullie hulp kunnen samenstellen en ik ben tevreden, heel tevreden... maar het is wel nogal verslavend allemaal. En zo komt het dat ik dacht; als ik mijn LFD stereoversterker met de Rega CD speler en Operaluidspekers nu eens in mijn studiekamer zou zetten (een ruime plaats waar ik veel tijd in doorbreng) en in de woonkamer een goede AV versterker (Arcam?) met Monitor Audio RX8 luidsprekers. Ik verlies in de woonkamer dan iets op stereo maar win op surround. Nu ja, ik heb tijd, heel veel tijd om het allemaal te bekijken. En ondertussen geniet ik na te veel jaren terug van muziek.

Roger Black

Ik denk dat je met een goede Emotiva combinatie ook al ver komt. UMC-1 vv met een diversiteit aan eindversterkers waarbij je bijvoorbeeld de fronts beide op een mono-eindbak kunt zetten.

Jurgen79

Citaat van: Vin_cent op augustus 13, 2010, 06:45:32
De kwaliteit van een stereo versterker van die prijsklasse is zo hoog dat geen enkele receiver in de buurt komt.

Voorheen had je bijvoorbeeld een Marantz SR9600 van € 3500,= die menig stereo versterker naar huis speelde, alleen receivers met de kwaliteit van een Maranrz SR9600 bestaan niet meer. Bij Marantz, Denon, Onkyo etc houdt het wel op bij € 2500,=. Als je duurder en beter wil zal je moeten overstappen naar een voorversterker en eindversterker.

De SR9600 doet het inderdaad best heel goed op stereo. Maar de oudere SR14 deed dit alweer een stuk verfijnder (klinkt wel veel warmer). En stereo versterker zoals mijn huidige Musical Fidelity A5.5 doet het echter weer echt veel beter. Een receiver blijft altijd een compromis.

Ik denk dat de best klinkende av receiver van dit moment wel de Arcam AVR600 is.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

clicquot

Citaat van: Vin_cent op augustus 12, 2010, 21:45:30
Ik denk dat er geen eens surround receivers zijn die in de buurt komen van stereo versterkers in de prijsklasse 1500-2000

klopt als een bus denk ik... koop gewoon een AV receiver/controller voor cinema en een voorversterker voor stereo, hang dat aan eindversterking eventueel en je hebt  2 vliegen in een klap?

kuiperik

Heb destijds mijn Marantz PM17mkII vervangen door een SR14. Ik vind de SR14 toch wel net weer iets beter dan de PM17. Weet echter niet hoe hij zich verhoudt tov de huidige generatie van versterkers rond de 1500,-.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Danakin

De Primare Spa21 is in Stereo erg goed. Google maar even. ;D
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

jslaman

De Mcintosh mht-200 schijnt ook een leuke receiver te zijn  ;)

wiemelen

Misschien dat je er ondertussen al uit bent, maar ik heb bij mijn lokale dealer de Marantz SR7005 gehoord met de Marantz SA8003 als CD speler.
Luidsprekers waren B&W CM7. In feit de hele set die ik zelf in gedachten had om te kopen.
Wat HIFI betreft zit je hier toch wel goed hoor.
Deze combinatie met AV receiver klonk veel beter dan de ROTEL combinatie (normale versterker) die ze normaal gebruiken in hun toonzaal.
Klank was warmer (wel te verwachten van Marantz), maar er kwamen ook heel wat meer details naar voren die op de ROTEL niet te horen waren!

Cormijn

Citaat van: jslender op augustus 24, 2010, 21:30:43
De SR9600 doet het inderdaad best heel goed op stereo. Maar de oudere SR14 deed dit alweer een stuk verfijnder (klinkt wel veel warmer). En stereo versterker zoals mijn huidige Musical Fidelity A5.5 doet het echter weer echt veel beter. Een receiver blijft altijd een compromis.

Ik denk dat de best klinkende av receiver van dit moment wel de Arcam AVR600 is.

De Musical Fidelity A5.5 is een heel goede versterker, in mijn ogen een topper!
Musical Fidelity A5.5 Amp.