Apparaat in Buitenland gekocht: stuk. Wat nu?

Gestart door UPP, juli 3, 2010, 10:30:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UPP

Dit onderwerp zal vast aan de orde zijn geweest, maar kan er niks specifieks over vinden.

Ik heb Monitor Audio speakers uit Engeland laten overkomen omdat het verschil in prijs belachelijk hoog was (1300 incl verzenden tegenover 1800 hier). Nu is de tweater van 1 van de front speakers stuk. Ik heb een hoop geld bespaard dus een eventuele reparatie voor eigen kosten zou ik voor lief nemen. Maar als er garantie op zit, waarom zou je 't dan zelf betalen. Wat ik me dus afvraag is kan ik hiermee aankloppen bij de Nederlande MA importeur? Is er zoiets als Europeesche garantie? Of zou ik dan de speaker naar Engeland moeten sturen? Ik zou graag willen weten wat m'n recht is, zodat ik me niet makkelijk laat wegsturen als ik er mee naar de Nederlandse MA importeur ga.

EJ

Garantie is europees. Ze mogen daar niet moeilijk over doen. Autofabrikanten hebben het geprobeerd en verloren.

clockwork

Mijn ervaring is dat er goed te praten is met de Nederlandse importeur.
Gewoon even een mailtje naar Blaricum sturen.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Erik

Citaat van: EJ op juli  3, 2010, 11:07:26
Garantie is europees. Ze mogen daar niet moeilijk over doen. Autofabrikanten hebben het geprobeerd en verloren.
Voor een auto kun je wel een rechtszaak aanspannen hier wegen de kosten nog wel op tegen de kosten maar voor een paar 100 euro. Maar wat de vorige spreker al zegt, niet geschoten is altijd mis, niet alle importeurs zijn dingen die aan een boom hangen  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

S@m

Citaat van: Erik op juli  3, 2010, 12:34:40
Voor een auto kun je wel een rechtszaak aanspannen hier wegen de kosten nog wel op tegen de kosten maar voor een paar 100 euro. Maar wat de vorige spreker al zegt, niet geschoten is altijd mis, niet alle importeurs zijn dingen die aan een boom hangen  :D

Dus een Nederlandse importeur mag er niets aan verdienen, maar mag wel opdraaien voor de service...???

Dirk

mijn ervaring is dat de hoofdimporteur je meestal wel zal helpen.
aan een dealer zou ik het niet vragen, daarvan zou je idd wel eens de reactie kunnen krijgen "oh, nou weet je me wel te vinden...als er wat mis is"
an sich niet zo'n vreemde (mogelijke) reactie natuurlijk, al zijn er ook dealers die verder kijken dan hun portemonnee..;en je zullen verder helpen als was het een toestel uit hun eigen zaak.

edit : typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

OMD

Citaat van: S@m op juli  3, 2010, 12:57:00
Dus een Nederlandse importeur mag er niets aan verdienen, maar mag wel opdraaien voor de service...???

Volgens velen van dit forum:

Inderdaad.


Ikzelf vind het een beetje belachelijk maar ja.


Citaat
Waar kunt u terecht voor klachten?

Als u iets heeft gekocht in een ander EU-land en u heeft daar klachten over, moet u eerst proberen met de buitenlandse verkoper tot overeenstemming te komen. Lukt dat niet en denkt u dat u in uw recht staat? Dan kunt u bij het ECC een klacht indienen. Het ECC neemt contact op met het ECC in het EU-land waar het verkopende bedrijf is gevestigd. Is daar een geschillencommissie, dan legt ons zuster-ECC uw klacht daar neer. Anders wordt direct contact opgenomen met het bedrijf.



Dus, zelf regelen met de winkel in de UK anders via de officiele weg een klacht indienen. Succes.

Teejoo

Ik zou direct contact opnemen met de fabrikant, en uitleggen dat je niet woonachtig bent waar het apparaat is gekocht. En dan kijken of de fabrikant contact kan leggen met de NL importeur met het verzoek dit op te pakken en de rekening naar de fabrikant te sturen. Zij zullen als het garantie is de reparatiekosten moeten vergoeden. Het enige deel dat dan nog overblijft is de tijd die de importeur er dan nog aan kwijt is. De vraag is wie deze kosten dan vergoed. Maar dat komt dan voornamelijk op goodwill aan.

Zo zou ik het doen.

blue-eyes

Simpel, de garantie heb je verkregen bij de winkel waar je het hebt gekocht. Dat is zo ingeregeld. Dus wellicht de speaker opsturen naar de winkel in UK.

Je hebt bewust omwille van het geldelijk voordeel gekozen voor een buitenlandse dealer, dus....

Je kan uiteraard wel bovenstaande zaken proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Imo MOET je gewoon naar de UK dealer.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Wat ik zelf wel een doe:

het apparaat domweg laten repareren bij een Nl. dealer en de volle 100% betalen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik

Ik herinner me van vroger bij bv sony dat het hun niet uitmaakte waar je hem terugbracht in europa maar dat denon en marantz daar weer heel moeilijk over doen. Of het wel of niet terecht is laat ik even in het midden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

riwi

Citaat van: Blue-Eyes op juli  3, 2010, 21:24:19
Wat ik zelf wel een doe:

het apparaat domweg laten repareren bij een Nl. dealer en de volle 100% betalen.

Zeker met een tweetertje, ben je dan waarschijnlijk binnen enkele dagen klaar en nog geen 100 euro lichter.
Ik zou de speakers niet zo snel opsturen naar Engeland.

Teejoo

Citaat van: riwi op juli  4, 2010, 00:28:01
Zeker met een tweetertje, ben je dan waarschijnlijk binnen enkele dagen klaar en nog geen 100 euro lichter.
Ik zou de speakers niet zo snel opsturen naar Engeland.

In dit geval kan ik me daar helemaal bij aansluiten.

lexhunt

MAar bij welke winkel  heb je hem gekocht dan ? website ?
Marantz SR-7007
Monitor Audio RS8 X 2
Monitor Audio RS5 X 2
Samsung BD-P1600
Samsung 32 inch lcd
Infinity Classica CC-225

UPP

Dank voor alle antwoorden :worship: Het blijkt echter de Marantz receiver (SR6004) te zijn die de ruis veroorzaakt :-X Want als ik de speakers omwissel blijft de ruis uit de rechter speaker (tweater) komen. Vreemd genoeg ook als ik ze aansluit op de B zone? Ik ging daar als leek niet vanuit. Dus excuses voor alle onnodige ophef die ik bij sommige mensen heb veroorzaakt :P Enfin, de receiver heb ik in ieder geval gekocht in Nederland en in de buurt, dus die zal ik effe terug brengen.