Hoe groot zijn Stock foto's maximaal te vergroten?

Gestart door Joris1971, juni 29, 2010, 09:45:00

Vorige topic - Volgende topic

Joris1971

Voor een klant heb ik een leuk idee voor op een wand van 4x4 m.
Ik zou dan op speciaal behang een afbeelding willen printen.

Nu kan ik (tegen betaling) een stockfoto downloaden van 300dpi met de afmeting 40 x 30 cm.
Maar hoe ziet zo een foto er nog uit als ik die uitvergroot naar 4x4m? En dan bedoel ik dat je er op max 4 meter vanaf staat.

gr. Joris

Madhouse

Ik heb ooit eens een foto van 300dpi naar 360dpi veranderd in PS en dan bij 'Nieuwe beeldpixels berekenen' kies je voor 'Bicubisch scherper'. Dit gaf een verbluffend resultaat met een posterafdruk. Hoe het er uit ziet met 4x4m geen idee maar het resultaat zal altijd beter zijn.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

J.A.F._Doorhof

voor veel grote afdrukken gebruik je geen 300dpi maar bv 150 of zelfs 72dpi.
Ligt een beetje aan de afstand waarop je kijkt.

Voor de meeste foto's is vergroten tot 50% niet zo een probleem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joris1971

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 29, 2010, 10:23:42
voor veel grote afdrukken gebruik je geen 300dpi maar bv 150 of zelfs 72dpi.

Je bedoelt de resolutie terugbrengen in photoshop en dan de afmeting mee laten gaan (dus groter laten worden)?

J.A.F._Doorhof

hoeft niet eens.
Maar kan werken om te zien hoe groot je kan afdrukken.
Feitelijk veranderd er niets aan de file, alleen de dpi's en dat is puur een "nummer ding".
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans

inderdaad 2 opties
- zoals Frank aangeeft: je print het huidig bestand gewoon op een groot formaat, je verandert niets aan het bestand (maar de DPI zakt dan uiteraard)
- zoals Madhouse aangeeft: je laat pixels bijverzinnen en dan print je op een groot formaat (de DPI blijft, het bestand wordt een stuk groter, en je print informatie die je hebt bijverzonnen)

Erik

Bicubic gebruikte ik zelf ook altijd om zwaar op te blazen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill