Aten VE 800 hdmi via UTP en 3D

Gestart door baltar, juni 24, 2010, 15:40:51

Vorige topic - Volgende topic

baltar

Zie deze link voor de specs van de Aten VE 8000 HDMI via utp extender. In de specificaties staat "HDMI 1.3b". Nu wil ik deze set gaan gebruiken tussen een Panasonic VT20P50 3d plasma en de BDT300 3D blu-ray speler.

http://www.multimediapc.nl/product_info.php/products_id/3850

De specs zeggen 1.3b maar volgens mij wil dat niet zeggen dat het full 3D 1080p signaal niet zou kunnen. Uiteindelijk is het een gewone HDMI verbinding.

Anders gezegd: heb je per sé een HDMI 1.4 kabel nodig om van 3D te kunnen genieten of moet je alleen zo'n kabel hebben wanneer je gebruikt maakt van de andere features zoals ethernet via HDMI etc?

bmateijsen

Je hebt 1.4 nodig voor 3D en dus moet de switch ook 1.4 zijn.

celerontje

Ik vind het een twijfelgevalletje, aangezien de kabels gewoon hetzelfde zijn (zonder ethernet dan), is het de vraag hoe deze kastjes met het 1080p/24 3D signaal omgaan.

Ben benieuwd of iemand dit getest heeft, ik ga eens even Googlen!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

baltar

Citaat van: bmateijsen op juni 24, 2010, 15:47:47
Je hebt 1.4 nodig voor 3D en dus moet de switch ook 1.4 zijn.

Je moet het niet zien als een switch. Het functioneert gewoon als een HDMI (1.3b) kabel. Hiermee zeg je dus dat, om 3D te kijken, je ook een HDMI 1.4 geschikte kabel nodig hebt. Volgens mij is dat niet zo. Wel natuurlijk wanneer je gebruik wil maken van de overige features zoals ethernet via HDMI.

De vraag is dus of een HDMI kabel die je nu ook al gebruikt tussen je HDMI 1.3 apparaten ook gebruikt kan worden voor de doorgifte van een 3D signaal tussen 2 HDMI 1.4 apparaten. Qua bandbreedte is het ziezo geen probleem.

baltar

Citaat van: celerontje op juni 24, 2010, 16:31:21
Ik vind het een twijfelgevalletje, aangezien de kabels gewoon hetzelfde zijn (zonder ethernet dan), is het de vraag hoe deze kastjes met het 1080p/24 3D signaal omgaan.

Ben benieuwd of iemand dit getest heeft, ik ga eens even Googlen!

Ik heb zelf ook al het eea Gegoogled maar ik kan zo snel niets vinden. Ik heb ook een posting geplaatst op AVSforum en daar gaf iemand aan dat het geen probleem zou moeten zijn.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1254312&highlight=

Ik was benieuwd naar de second opinion van de deskundigen hier.

bmateijsen

Citaat van: baltar op juni 25, 2010, 09:22:21
Je moet het niet zien als een switch. Het functioneert gewoon als een HDMI (1.3b) kabel. Hiermee zeg je dus dat, om 3D te kijken, je ook een HDMI 1.4 geschikte kabel nodig hebt. Volgens mij is dat niet zo. Wel natuurlijk wanneer je gebruik wil maken van de overige features zoals ethernet via HDMI.

Ik heb het niet getest, maar is de pin bezetting van een 1.4 aansluiting niet anders? Immers als je 3D wil gebruiken bijv. met de Panasonic BD-3D speler, dan kan je ook niet zomaar de 1.4 uitgang naar je versterker brengen en dan van versterker naar 3D weergever.

CiteerDe vraag is dus of een HDMI kabel die je nu ook al gebruikt tussen je HDMI 1.3 apparaten ook gebruikt kan worden voor de doorgifte van een 3D signaal tussen 2 HDMI 1.4 apparaten. Qua bandbreedte is het ziezo geen probleem.

Ik denk niet dat het bandbreedte is, maar feature/ pin bezetting. Maar goed, ik zou zeggen test het, waardevolle kennis! 8).

Groet,

Bjorn

baltar

Ik zou het wel willen testen maar ik heb de betreffende Panasonic combo (VT20 en BDT300) nog niet in mijn bezit, evenals de HDMI extender. Dat ding kost rond de 50 euro en ik wilde eerst weten of ik daarmee 3D proof ben. Vind het zonde van de 50 euro als het niet blijkt te werken.

Ik heb inmiddels een mailtje gestuud naar Aten. Reactie meld ik hier terug natuurlijk alhoewel ik bang ben dat ze te snel zullen oordelen dat het niet kan. Ik zal eens wat gaan zoeken naar mensen die de panasonic 3D combo hebben en welke HDMI kabel zij gebruiken. Als dat probleemloos werkt met een HDMI 1.3(b) kabel dan durf ik er wel 50 euro aan te wagen.

bmateijsen

Maar even voor mijn beeldvorming, waarom wil je exact deze tussen stap erbij hebben?

Groet,

Bjorn

baltar

Citaat van: bmateijsen op juni 25, 2010, 10:26:32
Maar even voor mijn beeldvorming, waarom wil je exact deze tussen stap erbij hebben?

Groet,

Bjorn

Omdat mijn BR speler aan de andere kant van de kamer staat en ik alle kabels heb weggewerkt. 2 utp kabels kan ik wel door de leidingen trekken en weer van een connector voorzien.

baltar

Ik zag net dit topic waarin de discussie gevoerd wordt over het verschil tussen HDMI 1.3 en HDMI1.4 kabels:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=98631.0

Algemene conclusie is dat de huidige HDMI (1.3) kabels ook geschikt zijn voor doorgifte van het 3D signaal.

bmateijsen

Citaat van: baltar op juni 25, 2010, 11:12:59
Omdat mijn BR speler aan de andere kant van de kamer staat en ik alle kabels heb weggewerkt. 2 utp kabels kan ik wel door de leidingen trekken en weer van een connector voorzien.

Hoe gaat die 800 HDMI om met handshake? Gaat er wel opnieuw een handshake plaats vinden?
Indien ja, ik zou proberen zo min mogelijk additionele handshakes toe te voegen. Daarnaast zijn er natuurlijk HDMI kabels die je gewoon opnieuw kan afmonteren, of je kan evt. naar een glasvariant gaan.

baltar

Citaat van: bmateijsen op juni 25, 2010, 11:24:25
Hoe gaat die 800 HDMI om met handshake? Gaat er wel opnieuw een handshake plaats vinden?
Indien ja, ik zou proberen zo min mogelijk additionele handshakes toe te voegen. Daarnaast zijn er natuurlijk HDMI kabels die je gewoon opnieuw kan afmonteren, of je kan evt. naar een glasvariant gaan.

De ervaringen die ik lees van mensen die HDMI kabels zelf afmonteren (solderen) zijn niet bemoedigend. Daarentegen hoor ik wel veel postieve verhalen over mensen die zo'n HDMI extender gebruiker. Daarmee is het overbruggen van langere afstanden niet zo'n groot probleem.

Wat betreft die handshake: in de specs bij Aten staat dat hij gewoon HDCP compliant is.

http://www.aten-usa.com/?product&cat=825&Item=VE800

Je hebt echter wel een punt dat dat nog niet wil zeggen dat dat in de praktijk ook altijd zo werkt bij alle combinaties van apparaten. Daarvoor is er maar één mogelijkheid:testen.

Ik zie trouwens nu dat Aten het zelf ook, net zoals jij, een switch noemt.

bmateijsen

Citaat van: baltar op juni 25, 2010, 11:34:56
De ervaringen die ik lees van mensen die HDMI kabels zelf afmonteren (solderen) zijn niet bemoedigend. Daarentegen hoor ik wel veel postieve verhalen over mensen die zo'n HDMI extender gebruiker. Daarmee is het overbruggen van langere afstanden niet zo'n groot probleem.

Er zijn 2 varianten, namelijk volledig zelf opnieuw solderen of zoals bij supra, stekker omhulsel eraf halen en dan trekken. Dat laatste heeft altijd mijn voorkeur.

CiteerWat betreft die handshake: in de specs bij Aten staat dat hij gewoon HDCP compliant is.

http://www.aten-usa.com/?product&cat=825&Item=VE800

Dus wel een extra handshake... Tja, dan heb je een extra risico.

CiteerJe hebt echter wel een punt dat dat nog niet wil zeggen dat dat in de praktijk ook altijd zo werkt bij alle combinaties van apparaten. Daarvoor is er maar één mogelijkheid:testen.

Inderdaad en is de lengte en kwaliteit van de CAT bekabeling ook nog van belang.

CiteerIk zie trouwens nu dat Aten het zelf ook, net zoals jij, een switch noemt.

Dat is het in feite ook, hij switched namelijk van HDMI naar CAT en van CAT naar HDMI ;).

Groet,

Bjorn

baltar

Citaat van: bmateijsen op juni 25, 2010, 11:54:30
Er zijn 2 varianten, namelijk volledig zelf opnieuw solderen of zoals bij supra, stekker omhulsel eraf halen en dan trekken. Dat laatste heeft altijd mijn voorkeur. 

Kan je dat ook trekken door een 5/8 electriciteitsbuis (zoals ik heb)? Lijkt mij dat het 3/4 moet zijn.

Citaat van: bmateijsen op juni 25, 2010, 11:54:30
Inderdaad en is de lengte en kwaliteit van de CAT bekabeling ook nog van belang.

Ik had me al voorgenomen om zoiezo voor Cat 6 te gaan.

Gr.

Marco

bmateijsen

Citaat van: baltar op juni 25, 2010, 12:09:39
Kan je dat ook trekken door een 5/8 electriciteitsbuis (zoals ik heb)? Lijkt mij dat het 3/4 moet zijn.

5/8 is krap, zeker als er ook nog 90 graden bochten in zitten...

Ik had me al voorgenomen om zoiezo voor Cat 6 te gaan.

Gr.

Marco

[/quote]

baltar

Citaat van: bmateijsen op juni 25, 2010, 12:17:10
5/8 is krap, zeker als er ook nog 90 graden bochten in zitten...

Sjonge, wat ben ik weer blij met dit forum. Ik heb hier de beschrijving gevonden van de Supra kabel die je bedoelt met foto's. Zoals het er staat moet het ook door een 5/8 buis kunnen:

http://www.jenving.se/?p=hdmi_met

Heel mooi dat ze zo'n 'sok' erbij leveren waarmee je hem kan trekken en die meteen zorgt voor een glad contact met de buis. Nu nog even kijken waar ik deze kabel in een 5 of 6 meter variant kan bestellen.

Bedankt voor de tip :)

bmateijsen

Heb je er 90 graden bochten in zitten? Want het kan wel, maar zoals gezegd, het is wel krap.
Wij zijn dealer van Supra en kunnen de kabel leveren. Ze hebben overigens wel standaard maten ;).

Groet,

Bjorn

Citaat van: baltar op juni 25, 2010, 12:28:09
Sjonge, wat ben ik weer blij met dit forum. Ik heb hier de beschrijving gevonden van de Supra kabel die je bedoelt met foto's. Zoals het er staat moet het ook door een 5/8 buis kunnen:

http://www.jenving.se/?p=hdmi_met

Heel mooi dat ze zo'n 'sok' erbij leveren waarmee je hem kan trekken en die meteen zorgt voor een glad contact met de buis. Nu nog even kijken waar ik deze kabel in een 5 of 6 meter variant kan bestellen.

Bedankt voor de tip :)

baltar

Nog even voor de volledigheid voor het geval iemand dit topic leest. De kabels met demonteerbare HDMI connectors van Supra gaan alleen door 3/4 pvc en niet door 5/8ste.