video upscaling: verbetert het ook SD zenders op HDMI?

Gestart door Freeco, juni 16, 2010, 20:09:16

Vorige topic - Volgende topic

Freeco

Vandaag mijn Philips 40PFL7605H binnengekregen en al snel een probleempje gemerkt met de combinatie met mijn ouwe analoge Sony AV versterker (nog Dolby Prologic II): geen surround geluid van mijn WD TV HD Live, enkel stereo via de tv speakers :(

Mijn ouwe amp heeft dus geen HDMI of andere digitale aansluitingen, enkel analoge cinch enz. De mediaplayer moet dus via HDMI naar de TV, en dan zou ik het geluid analoog naar de amp moeten krijgen, maar het enige beschikbaar is de headphone out. Ook niet ideaal lijkt me.
Daarom beslist: aanschaf nieuwe surround versterker. Ik twijfel nog tussen de Onkyo TX-SR508 en de TX-SR578. De 508 heeft alles wat ik nodig heb, maar de 578 heeft ook nog 's video upscaling.

Wat kan ik van die video upscaling verwachten? Is er enig verschil te merken op de beeldkwaliteit van SD TV zenders? Of maakt dat geen verschil uit in vergelijking met upscaling in decoder en/of tv, en is dat dus weggesmeten geld?

Efjes nog voor de volledigheid al mijn apparatuur opsommen:
Philips 40PFL7605H
Sony STR-DE345 5.1
Jamo 5.1 speakerset van een paar jaartjes oud
BelgacomTV HD decoder (HDMI)
Ouwe Philips DVD-ROM (SCART)
WD TV HD Live (HDMI)

Randvraagje, maar dan eerder over de TV: het geluid via de huidige amp loopt ook niet synchroon. Die bemerking heb ik al elders op het net tegengekomen. Da's aan te passen in de Philips AV processing settings als ik het goed begrepen heb... Weet iemand daar iets meer over?
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000