Render PC

Gestart door papaleo, juni 14, 2010, 18:06:26

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Citaat van: SillentWolf op juni 27, 2010, 12:20:18
Zelf overclock ik niet, en ik weet ook niet of ik dat met mijn aankomende systeem ga doen, waar ik nu voor aan het sparen ben.
En geloof me; ik koop altijd goed spul en ik weet donders goed wat ik in mijn pc wil hebben.
Dus die hele zin van jou, slaat natuurlijk nergens op. Toevallig heb ik het nu in mijn geval over mijzelf ...
maar in het geval van een ander gaat het ook nergens over.  ;)

Er zijn zat mensen die niet meer dan 1000 - 1500 euro aan een systeem uit willen geven.
Een gros van deze mensen clocked later hun processor over om nog wat meer snelheid te hebben.
In plaats van voorbeeld een dure i7 950 / 960, kopen ze een 920 of 930 en clocken ze naar 3.6 ghz of hoger.

Met name mensen op tweakers zxijn diegenen die overclocken, maar van hun ook nog niet eens de helft.
Bedenk dat 99,99999 van de mensen die een PC kopen deze NIET overclocken.

Daarnaast denk ik dat het gros van de mensen beduidend MINDER uitgeven dan 1000 euro voor een PC.

Kijk naar dit forum. Het gros van de mensen hier hebben ook geen dure set, dat is ook hier echt een minderheidl. 99,999% van de nederlanders koopt een standaardsetje. De overige 0,0001% zit op dit forum en koopt wat duurder tot een enkele die fors duurder koopt.

Ik ben vroeger een verwoed overclocker geweest (stikstof, etc.) maar deed dat voor de lol, om het te laten zien en omdat het kon.
Tegenwoordig is de finaciele winst beduidend minder tov de jaren 90.
Ik geloof tegenwoordig meer in slim kopen. Dwz vandaag een 75% prestatie processor en over 2 jaar weer deze 75% variant. Geef je net zoveel geld uit, maar over 2 jaar wel een beter systeem dan nu top of the bill te kopen.

Ter vermaak: ik heb momenteel (afgezien van een goede laptop) 4 oude Compaq PC's (P IV 2,8 met 4 Gb ram, 250  Gb HDD) in gebruik. Ik speel daar geen games mee, doe niet aan video/fotobewerking, etc. En ik red me meer dan goed met deze 6 jaar oude beestjes (gekocht voor 400 euro voor alle vier).
Ik draai een W2K server, Exchange server, 2 maal XP als typemachine / mail / internet en de laatste als Linux Gateway / router / webserver / mailserver / FTP server, etc.
Niet relevant tov wat de TS wil, maar om aan te geven dat niemand zich gek moet maken om de specs, om het snelste, etc.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Raphie

Dat zijn toch gamers sites?

Citaat van: SillentWolf op juni 27, 2010, 12:20:18
@ EJ

Je hebt het idd. mooi uitgelegd.  ;)

@ Raphie

Game sites ?

Nee hoor ... ik lees veel, maar niet zo zeer op game sites.
Ik lees veel op Hardware Info, Johnny Guru, Tweakers en nog vele andere engels talige sites.
Als ik al op game sites kijk, dan is dat voor een van mijn consoles  ;)

Dat is natuurlijk volledige onzin.

Zelf overclock ik niet, en ik weet ook niet of ik dat met mijn aankomende systeem ga doen, waar ik nu voor aan het sparen ben.
En geloof me; ik koop altijd goed spul en ik weet donders goed wat ik in mijn pc wil hebben.
Dus die hele zin van jou, slaat natuurlijk nergens op. Toevallig heb ik het nu in mijn geval over mijzelf ...
maar in het geval van een ander gaat het ook nergens over.  ;)

Er zijn zat mensen die niet meer dan 1000 - 1500 euro aan een systeem uit willen geven.
Een gros van deze mensen clocked later hun processor over om nog wat meer snelheid te hebben.
In plaats van voorbeeld een dure i7 950 / 960, kopen ze een 920 of 930 en clocken ze naar 3.6 ghz of hoger.
Dat wil niet zeggen, dat dit onzekere pubers zijn.

Ik vind het nogal beledigend overkomen, misschien kan dat zijn omdat ik net wakker ben geworden  ;)

JBL PRX Power!

Ronin79

Ik zal het je sterker vertellen; ik zit nu achter een pc van ruim 8 jaar oud (AMD 3400 Socket A, Single Core, met AGP kaart en moederbord)  :blink:
Ik begin echt te merken dat hij bijna op is, bepaalde zaken doen het ook niet meer goed etc.

Een keer in de zoveel jaar koop ik een hele goede pc, waar ik weer een tijd mee door kan.
Mijn huidige heeft ruim € 3500 gekost. Dat had ik bewust gedaan, zodat ik er een tijdje mee door kon gaan.
Mijn aankomende systeem zal weer rond die prijs gaan zitten (incl. nieuw IPS scherm). Aangezien ik niet
zoveel kan sparen, duurt het dus wat langer. Hopelijk rond aug. sept. kan ik een nieuwe kopen .. maar dat hangt
van een paar zaken af.

Het zal in ieder geval een pc worden, waar ik naast 3D en film bewerking, ook eens een gamepje kan spelen.
Maar dat is persoonlijk.  ;)

@ Papaleo

Ik had het al een keer eerder genoemd, maar het is toch handig om te weten;

Half augustus worden een paar processors binnen de i7 9xx serie in prijs verlaagd.
De i7 950 gaat zo wie zo in prijs naar beneden. Hoe het met de 960 en 970 zit, weet ik helaas niet.
De 950 zal rond de € 300 euro gaan zitten.

Voor mij persoonlijk zou het lekker zijn, als de 960 (1366) in prijs gaat zakken.
Dan zal ik de 875K (1156) die ik voor ogen heb, laten schieten.

Ik wacht in ieder geval met mijn systeem, totdat de prijs verlaging erdoor heen is.
Trouwens ... eerder heb ik het geld toch niet bij elkaar  ;)

@ Raphie

Weet wat jij bedoelt, maar ik vind het niet echt sites voor gamers.

Ik lees dan meestal de stukjes over de processors, geheugen, voedingen, systeemkasten,
moederborden, geluidskaarten, grafische kaarten en andere aanverwante zaken.
Maar deze hardware komt niet alleen in pc's voor gamers voor.

Al zouden, gamers wel sneller bepaalde hardware kopen ... dan niet gamers.
Zoals een bloed snelle grafische kaart, of een SLI en CF opstelling.

papaleo

Veel van het lees/leer-voer gaat zeker technisch 'ver boven mijn pet' .....,maar ok, achteraf wordt het dan wel weer in Jip & Janneke taal terug uitgelegd,bedankt daarvoor  ;D

Maar nu ik ook lees dat er prijsverlagingen aan zitten te komen en ik niet stel op sprong het systeem nodig heb,denk ik dat ik het wel tot Aug. kan uitzingen alvorens er mee te gaan beginnen.

In ieder geval zal er van af nu, in de keuze van mijn definitieve configuratie, niet veel mis meer kunnen gaan, want er is nu al veel voorgesteld en wanneer ik (omstreeks Aug.) echt mijn systeem gaat samen stellen zal ik dit topic, met jullie als experts, toch wel weer even willen raadplegen want wie weet is er dan wel in de tussen tijd wel wat/veel veranderd in de hard/software......en dat de huidige configuraties(die nu zijn voorgestel) toch weer wat moet worden bijgesteld.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Ronin79

@ Papaleo

Ik denk dat het een goede overweging is.
Zelf wacht ik ook even tot ergens half - eind augustus, totdat de prijs verlagingen erdoor heen zijn.
Dan kun je altijd nog kiezen tussen een 1156 of een 1366 systeem.

Daarnaast worden er onder andere de nieuwe GTX485, en heel misschien de Ati 6xxx serie verwacht.
Ook de voedingen gaan veranderen. Vele merken komen met de zogenaamde Gold voedingen op de markt.
Het is wat technisch en lastig om uit te leggen wat dat allemaal inhoud, maar die voedingen zijn kort gezegd; efficienter.
Dat is precies wat een pc ... naar mijn mening nodig heeft; een efficiente goede voeding.
Al is de door mij genoemde Corsair HX850, ook een zeer goede voeding.

Update:

De Intel i7 950, gaat vanaf 29 augustus ongeveer een 285 dollar kosten, dat is de helft goedkoper.
Advies prijs op dit moment is € 585. Dus dat zou interesant kunnen zijn.

http://www.hardware.info/nl-NL/news/ymicmpqZwpyabpY/Nieuwe_Intel_processors_en_prijsverlagingen/

donaldk

Citaat van: Blue-Eyes op juni 27, 2010, 09:57:30
Dit lijkt mij ook interessant. Ik ben verantwoordelijk (tactisch nivo) voor miljoenen euro's aan serverhardware. Ik begrijp dat ik fors kan besparen. Help me :D

Inderdaad gooi eerst eens al dat ECC geheugen eruit, bespaar je zo 50% :hehe:.

NLE PCs zijn traditioneel workstations, met ECC geheugen en tegenwoordig XEON processoren, kijk maar eens naar die leuke video van Mejuffrouw Ozer die uitlegt hoe een HP Z serie machine in elkaar zit;-).

Tegenwoordig kun je ook met een desktopcomponenten machine goed (semi-)professioneel editten.

donaldk

Citaat van: Blue-Eyes op juni 27, 2010, 10:02:46
Nu wat serieuzer.

EJ, ik ben het volledig met je verhaal eens. Echter, ook al zal de TS prof. toepassingen willen uitvoeren, blijft het hobbymatig. Overclocken is uiteraard in de reeele wereld een NO GO, maar prive KAN je er leuke dingen mee doen, helaas niet meer die performancewinsten zoals in de jaren 90. Die tijd is voorbij, zeker gezien de prijs/prestatie verhoudingen van de hedendaagse hardware.

Mensen moeten eens overdenken of het niet goedkoper is een systeem op 75% van de specs te kopen tegen 50% van de prijs en over 2 jaar dat weer te doen. Dan heb je evenveel uitgegeven, maar over 2 jaar wel een systeem die dan beter is dan nu top of the bill te kopen.
Een PC kopen en daar 5 jaar mee doen is prima, maar met bovenstaande argumentatie meegenomen. Tussentijds upgraden is een betere optie.
Maar goed, we dwalen af, op een ding na, top of the bill betaal je voor.

Ik wil behind the curve kopen en dan toch wel een decennium met een pc doen :-X.

donaldk

Citaat van: EJ op juni 27, 2010, 11:37:53
Te weinig ruimte als je echt aan de gang gaat met video.

Wat is een goeie ramdisk software? Krijg zo nu en dan mailtjes van jongens uit Tes, met nieuwe ramdisks en nu ook ssds, echt geile 'hardware', maar ja die automatische offerte via email had het over $28K voor zo'n ramdisk, wel gigantische I/O natuurlijk.

Motorola laat al een aantal jaren al zijn VOD servers van RAM uitsturen, de inkomende streams worden alleen voor back-up naar HDD gestuurt.

Ramdisks worden weer interessant, ook al is ram momenteel relatief duur, zeker ook door de wisselkoers met US$, omdat je relatief veel geheugen op een moederbord kwijt kunt.

Momenteel is het totale geheugen in een camcordertje 32 of soms 64 gigabyte, maar je gebruikt niet allen clipjes, of je kort clipjes al in in een rough cut en dus kun je met een paar gig toch een aardig project kwijt.

donaldk

Zelfs Hardware.info waarvan de chef bij Kassa mag komen opdraven als het over HDTV en multimedia gaat heeft het altijd alleen maar over de gameprestaties vooral bij grafische kaarten ontbreekt de GPU versnellingsblik, zelfs in artikelen over HTPCs:-(.

Tweakers.net is VNU's gamers community.

EJ

Citaat van: donaldk op juni 27, 2010, 20:35:11
Wat is een goeie ramdisk software? Krijg zo nu en dan mailtjes van jongens uit Tes, met nieuwe ramdisks en nu ook ssds, echt geile 'hardware', maar ja die automatische offerte via email had het over $28K voor zo'n ramdisk, wel gigantische I/O natuurlijk.

Motorola laat al een aantal jaren al zijn VOD servers van RAM uitsturen, de inkomende streams worden alleen voor back-up naar HDD gestuurt.

Ramdisks worden weer interessant, ook al is ram momenteel relatief duur, zeker ook door de wisselkoers met US$, omdat je relatief veel geheugen op een moederbord kwijt kunt.

Momenteel is het totale geheugen in een camcordertje 32 of soms 64 gigabyte, maar je gebruikt niet allen clipjes, of je kort clipjes al in in een rough cut en dus kun je met een paar gig toch een aardig project kwijt.
Geen idee. De projecten waar ik mee bezig ben hebben gewoon veel geheugen. ;) (CPU bound systemen, je wilt niet dat die swappen...).
Je kunt op een moederbord al veel kwijt, en het Operating System weet echt het best hoe daarmee om te gaan. ;)

donaldk

Ja voor grote systemen (enterprise class servers) heb je dan die losse ramdisks, dus printplaat, controller en veel reepjes ram in een behuizing, die het os gewoon als een snelle harddrive ziet, maar dan met veel I/O.

Een aantal mensen hier met fiberpower gebruikten software ramdisks voor usenet downloaden op volle snelheid. Zelfde principe als in jaren 80 gebruikt werd door Nederlandse gebruikers van software bulletinboards in de VS, alles snel in ram laden, opdat de telefoonverbinding zo snel mogelijk weer verbroken kon worden.