Hoe ontstaat onscherp beeld bij beweging??

Gestart door millon, juni 13, 2010, 08:44:39

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MaxxMark

Citaat van: celerontje op juni 14, 2010, 13:15:44
Ik denk van niet.
Je kan met bv. een Red One een heel filmisch plaatje (qua kleur en contrast) in bv. 48 fps schieten, maar je zal het toch heel anders beleven.

Ik betwijfel het nog altijd, maar goed, misschien had ik beter mijn mening niet kunnen geven (om de discussie te voorkomen :P)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

millon

En als je nou blu-ray in 1080p-60 kijkt inplaats van 1080p-24?
Dan krijg je er toch bijna 3x zoveel beeldjes bij !!!
Dus minder bewegingsonscherpte!!!

Of zal dan door de upscaling het beeld ook onscherp worden?

BarcoCRT

Citaat van: bert888 op juni 14, 2010, 18:37:12
En als je nou blu-ray in 1080p-60 kijkt inplaats van 1080p-24?
Dan krijg je er toch bijna 3x zoveel beeldjes bij !!!
Dus minder bewegingsonscherpte!!!

Je moet naar het bronmateriaal kijken, en dat is hier 1080p24. Door de BD speler op 1080p60 in te stellen introduceer je judder omdat het P24 bronmateriaal dan in een 2-3-2-3 cadans wordt weergegeven. Het resultaat is dan bijv. dat eenparige bewegingen (aftiteling, of een auto die voorbij rijdt als de camera niet beweegt.) niet meer eenparig zijn en licht schokken. Je krijgt een herhaling van beeldjes, maar geen extra beeldjes. De beelden worden herhaald in het 2-3-2-3 patroon.

Citaat van: bert888 op juni 14, 2010, 18:37:12Of zal dan door de upscaling het beeld ook onscherp worden?
1080p24 op 1080p60 weergeven noemen we geen upscalen. Upscalen is het omhoog bregneg van de resolutie, en dat is hier niet aan de orde bij een 1080p weergever.

Wat wel bestaat is FI (Frame-Interpolatie, gebruik de zoekfunctie maar, zijn voldoende topics over geschreven), maar dan moet je juist 1080p24 insturen, omdat bij 1080p60 er geen FI meer toegepast kan worden.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Gaeje

Citaat van: MaxxMark op juni 14, 2010, 12:30:37
Die discussie is ook wel eens gevoerd in een frame interpolatie topic. Even de hele discussie over FI daargelaten. Persoonlijk denk ik dat een hogere FPS geen invloed hoeft te hebben op een film (ook niet als de regiseur een bepaald gevoel wil overbrengen, dat kan ook prima bij een hogere FPS).

De grootste reden is vooral het kosten aspect:
- hogere fps = meer ruimte nodig (danwel 35mm film, danwel hdd ruimte)
- hogere fps = meer processorkracht nodig voor (post) productie
- hogere fps = meer filmrol bij bioscopen (en andere projectoren)

Een ander punt wat wel es gemaakt werd is dat als je een hogere FPS hebt, je een kortere sluitertijd hebt. En bij een kortere sluitertijd heb je meer licht nodig. Ofwel er moet meer licht zijn om te filmen.

Kortom, de grootste reden is waarschijnlijk het kosten plaatje.

helemaal juist

Gaeje

Citaat van: celerontje op juni 14, 2010, 13:15:44
Ik denk van niet.
Je kan met bv. een Red One een heel filmisch plaatje (qua kleur en contrast) in bv. 48 fps schieten, maar je zal het toch heel anders beleven.

niet akkoord. je kan met de red filmen, ja , in 4K ja, maar filmisch is het niet. het ziet er weinig filmisch uit en heel digitaal. Blown out highlights, klein dynamisch bereik, en ik heb nog geen enkele film gezien met natuurlijke kleuren van de RED. iedereen probeert het in postproductie heel zwaar te graden, maar het ziet er zelden filmisch uit.

als je ermee in 48fps draait krijg je gewoon slowmo

celerontje

Ben benieuwd wat je van de nieuwe Mysterium X sensor vindt, die ca. hetzelfde aantal F-stops bereikt als een gemiddelde 35mm stock.
De film ''Sint'' (komt in November uit) van Dick Maas is geschoten met die nieuwe sensor in de RED.

Over het dynamisch bereik van de oude sensor moet ik het met je eens zijn, in ''Knowing'' clipten de ramen bij binnenscenes meteen dicht.

Wel grappig dat de meningen over de RED zo verschillen. (ik begrijp je wel hoor, jij bent dol op film)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Citaat van: celerontje op juni 14, 2010, 20:00:50
Ben benieuwd wat je van de nieuwe Mysterium X sensor vindt, die ca. hetzelfde aantal F-stops bereikt als een gemiddelde 35mm stock.
De film ''Sint'' (komt in November uit) van Dick Maas is geschoten met die nieuwe sensor in de RED.

Over het dynamisch bereik van de oude sensor moet ik het met je eens zijn, in ''Knowing'' clipten de ramen bij binnenscenes meteen dicht.

Wel grappig dat de meningen over de RED zo verschillen. (ik begrijp je wel hoor, jij bent dol op film)

13 stops... op papier. Als je een indrukwekkende digitale camera wil zien moet je bij de F35 zijn van sony, en waarschijnlijk binnenkort de Alexa van ARRI.
Maar dan nog blijft het digitaal natuurlijk.

meningen verschillen over de red in die zin dat iedereen er fan van is want het is goedkoop en gemakkelijk (je ziet op de monitor wat je hebt)
maar ik ben er nu weer dagelijks mee aan het werken en sorry maar het is echt CRAP

celerontje

Volgens jou ook met de nieuwe sensor?

Pirates of the Caribbean 4 wordt trouwens ook met de RED met de nieuwe sensor geschoten, in een 3D rig. (terwijl zo'n grote productie zich elk type digitale camera kan veroorloven.)

Ik weet niet zo goed wat ik over de RED moet denken, want ik zie zowel materiaal dat er fantastisch uitziet als materiaal dat er een stuk minder uitziet.

Maar om de RED crap te noemen? ???
Daarmee impliceer je dus indirect dat Peter Jackson en Steven Soderbergh omgekocht zijn door RED? :D :D :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Marsh

Citaat van: celerontje op juni 14, 2010, 23:23:37
Volgens jou ook met de nieuwe sensor?

Pirates of the Caribbean 4 wordt trouwens ook met de RED met de nieuwe sensor geschoten, in een 3D rig. (terwijl zo'n grote productie zich elk type digitale camera kan veroorloven.)

Ik weet niet zo goed wat ik over de RED moet denken, want ik zie zowel materiaal dat er fantastisch uitziet als materiaal dat er een stuk minder uitziet.

Maar om de RED crap te noemen? ???
Daarmee impliceer je dus indirect dat Peter Jackson en Steven Soderbergh omgekocht zijn door RED? :D :D :D


Heb je iets zichtbaars voor vergelijking? Totaal onbekend met "RED" namelijk..
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


celerontje

De Red One is een digitale camera die 4K in RAW kan filmen.

Materiaal?
Heb je Knowing gezien? The Book of Eli? The Informant? Antichrist?
Die films zijn (grotendeels) met de RED geschoten.

Hier is een filmpje met de nieuwe sensor op Vimeo: (voor 't idee)
http://vimeo.com/10457806
http://vimeo.com/11237308
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Marsh

Citaat van: celerontje op juni 14, 2010, 23:46:20
De Red One is een digitale camera die 4K in RAW kan filmen.

Materiaal?
Heb je Knowing gezien? The Book of Eli? The Informant? Antichrist?
Die films zijn (grotendeels) met de RED geschoten.

Hier is een filmpje met de nieuwe sensor op Vimeo: (voor 't idee)
http://vimeo.com/10457806
http://vimeo.com/11237308

Nope, nog niet. The Book of Eli binnenkort echt op blu-ray kijken.
Materiaal gezien.. vond het niet heel spectaculair moet ik zeggen..?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


celerontje

Dit is ruw materiaal, dus zonder grading. ;)

@Geatan:
De Sony F35 ongetwijfeld beter, maar wel 10 keer zo duur en behoorlijk groot. (vooral als 't HDCAM SR deck erop zit)
Ben benieuwd wat je van de nieuwe sensor vindt, want als zelfs een 200 miljoen dollar Disney film de RED gaat gebruiken, zegt dat wel iets, lijkt me.

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Beetje off topic. Zal je mijn bedenkingen over de red dit weekend eens pm-en

SV..S

Citaat van: BarcoCRT op juni 13, 2010, 17:11:34
behalve (3 chip) DLP. (En uiteraard CRT  :D)


zou je dit eens toe willen lichten?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

BarcoCRT

Citaat van: SV..S op juni 15, 2010, 23:27:02
zou je dit eens toe willen lichten?
Deze projectietechnieken hebben het minste last van bewegingsonscherpte. Zie o.a. hier:
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=15767
"PJs:
Marquee 9500LC 9" PJ: 1000(Static) 1000(motion) CRT
C3x1080: 1080(Static) 550(motion) 3 Chip DLP
11s2: 1080(static) 500(motion) 1 Chip DLP
RS2: 1080(static) 450(motion) LCOS"

Zelf heb ik dit ook waargenomen, zo moeilijk is het niet om te zien. De pest is een beetje met CRT kijkers, dat ze (al jaaaaaren lang) naar een weergever hebben gekeken die mbt beeldkwaliteit weinig tot geen tekortkomingen kent. Zelf zie ik het dus al vrij snel.

Niet als digital-bashing bedoelt, maar het is gewoon een feit. Ik zie wel dat de digitale projectoren steeds beter worden, dus dat zal hier ook wel voor gelden.

Ander punt is hoe belangrijk je het vindt, dat is natuurlijk persoonlijk. Een film zal er niet meer of minder spannend door worden naar mijn idee.

2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Marsh

Citaat van: SV..S op juni 14, 2010, 13:02:05
hoi Bert, ik zie dat je er maar een topic over gemaakt hebt ;D
ga dit zeker  volgen.
vraag me wel af wat de ervaring is van ht'ers in de bioscoop, maw, ervaren jullie dat ook in de bioscoop?

Opzich al weer een tijdje niet naar de bioscoop geweest. (kijk eigenlijk alle nieuwe films in eigen ht) maar volgens mij had ik daar nooit last van inderdaad.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


SV..S

Citaat van: Marsh op juni 16, 2010, 11:49:47
Opzich al weer een tijdje niet naar de bioscoop geweest. (kijk eigenlijk alle nieuwe films in eigen ht) maar volgens mij had ik daar nooit last van inderdaad.
als je het Ht-virus opgelopen hebt ben je een stuk kritischer.
lees je bericht maar na, je gaat  gewoon niet meer naar een bioscoop :D

@barcoCRT, het wordt tijd dat ik ook eens een Crt ga bekijken ;D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

MaxxMark

Enige bioscoop die ik nu nog bezoek is Metropolis in Antwerpen.

De belangrijkste dingen die mij dan opvallen is de helderheid in de biscoop (en daarmee dus ook de in vergelijking slechte blacklevels, wat logisch is) en het feit dat sommige zalen nog best wel wat leklicht hebben door:
- de zaal naast afgeplakten ramen zit
- een idioot de deur heeft open laten staan (fixable)
- een idioot de deur in de projectorbooth heeft open laten stana (non fixable)

Daarnaast vind ik de trailers vooraf k*t. Ik wil altijd spoiler vrij films zien, dus trailers zijn dan wat naar, ik probeer dan altijd te zorgen dat ik laat de zaal in kom zodat ik trailers mis :)


Maar thuis kijken is gewoon super :)

Goed beeld
Goed geluid
Pauze toets bij de hand
geen dure drankjes
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

Tja, leklicht is niet te voorkomen, ten eerste heb je die vervelende UITGANG bordjes, plus dat wanneer een projectiekamer meerdere projectoren bevat (zie je steeds vaker, 1 lange gang met (bijna) alle projectoren) moet je daarin gewoon continu goed licht hebben om alles up and running te houden.



If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Pieter-Jan

Ooit ergens gelezen dat de "sweetspot" voor framerate op 60 fps ligt. Dan zou beeld het meest realistisch overkomen. Eronder geeft dan een "er is iets maar ik weet niet wat gevoel", erboven eigenlijk geen idee.
Het is idd vreemd dat film en TV altijd zijn blijven vasthouden aan de 24, 25 en 30 fps terwijl dat met de huidige stand van techniek gerust zou kunnen opgedreven worden.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

roland p

Citaat van: Pieter-Jan op juni 18, 2010, 08:37:01
Het is idd vreemd dat film en TV altijd zijn blijven vasthouden aan de 24, 25 en 30 fps terwijl dat met de huidige stand van techniek gerust zou kunnen opgedreven worden.
TV-programma's worden vaak in 50i (video-mode) opgenomen. Er wordt ook veel in 25p (film-mode) opgenomen, maar dat is een bewuste keuze.

Ben wel benieuwd hoe het er uit zou zien als ze bv. Toy-story 3 in 60p 3d zouden renderen :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

BarcoCRT

Opnamen op hogere frame-rates zien er echt geweldig uit. Op de EBU stand tijdens de IBC demo's gezien van opnamen op 120hz van twee voetballers die een balletje trappen. Je kan tijdens het rollen van de bal gewoon de tekst (merknaam etc) op de bal lezen. Je ziet echt zo veel meer! Er lag een voorstel om op 300hz te gaan opnemen en weergeven. Downwards compatibel voor zowel 50hz als 60hz regio's.  O0

Wat mij betreft mogen ze per direct films op hogere frame-rates uitbrengen. Ik vind het een schande dat er nog op een schamele 24hz gefilmd wordt. 1080p is leuk, maar eigenlijk is het compleet waardeloos op 24p, je kan zo veel meer waarnemen op een hogere frame-rate. Helaas is de film-industrie wat behoudend.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Gaeje

dit is een eeuwig herhalende discussie die hier op het forum al 100 000 keer langs gekomen is...

het is gewoon praktisch niet haalbaar om op zo hoge framerates te draaien EN te projecteren. Of niet rendabel liever.

celerontje

Citaat van: roland p op juni 18, 2010, 08:50:28
Ben wel benieuwd hoe het er uit zou zien als ze bv. Toy-story 3 in 60p 3d zouden renderen :)
Pfffffff, ik zie de renderfarms al roken en smeulen.... ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

roland p

Hoeveel fps zou een digitale bioscoop projector kunnen projecteren?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®