Advies voor high end laptop gevraagd

Gestart door sandervg, mei 16, 2010, 08:32:54

Vorige topic - Volgende topic

sandervg

Ik overweeg om m'n desktop te gaan vervangen door een laptop. Wat wordt er mee gedaan:
- Standaard office / internet (dagelijks)
- Foto bewerking met lightroom (met apart scherm) (vrij intensief)
- Bluray / DVD icm full HD projector (1 - 3 keer per week)
- Games (eg. Dirt 2) (2 - 4 peer per maand)
- In de nabije toekomst: Cubase

Budget tot 2000 euro

Ik zat te denken aan de volgende specs. Graag jullie input in hoeverre dit 'slim is':
- 17 of 18 inch scherm
- 7200 rpm harde schijf (heel veel high end laptops met grote harde schijven zijn maar 5400 rpm  --> hoe belangrijk is dit?)
- 1 TB harde schijf (ik wil graag een groot deel van m'n fotocollectie lokaal bij me hebben)
- Een video kaart die TrueHD / DTS-HD via HDMI weergeeft EN uitmuntend kan scalen / deinterlacen (ik ken alleen de ATI 5000 serie die TrueHD kan weergeven--> nog andere opties? En hoe kan deze scalen / deinterlacen?)
- Intel i7 720QM processor (standaard in duurdere laptops --> nog alternatieven?)
- Een bluray speler
- Een normaal zakelijk uiterlijk en degelijk merk

Graag je input op dit wensenpakket en welke wensen ik zou kunnen laten vallen (met dit wensenpakket wordt de shortlist wel heel short  ;))

Ik zat aan de volgende laptops te denken
- XXODD XNi870cu 17,3"
- Asus G73JH
- X•BOOK 17M32+ Core i3/i5/i7 van BTO
- ...

Graag je input of er nog andere opties zijn?

Alle drie de laptops hebben 17 inch met full HD resolutie: ik had liever een wat lagere resolutie gehad, zodat de letters niet te klein worden (of anders op z'n minst een 18 inch scherm). Daarnaast staan deze merken volgens mij niet bekend om de degelijkheid.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

blue-eyes

De XXODD is een nederlands merk, wordt door veel tweakers gebruikt als gamelaptop. Je ziet overwegens positieve reacties.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

aMUSEd

sandervg

Citaat van: aMUSEd op mei 16, 2010, 09:07:01
waarom een laptop?
Diverse redenen. Alternatief is losse PC, losse laptop, losse bluray speler en een losse PS3 (oke deze zou de bluray kunnen vervangen). Handig om alles in één te hebben. Bovendien heb ik dan alle info altijd bij de hand en kan ik alles op verschillende locaties doen (ergens anders een game spelen, op locatie wat foto's bewerken en tonen etc.)

sandervg

Citaat van: sandervg op mei 16, 2010, 08:32:54
- Een video kaart die TrueHD / DTS-HD via HDMI weergeeft (ik ken alleen de ATI 5000 serie --> nog andere opties?)

Klopt het dat er wel veel videokaarten zijn in notebooks die het trueHD geluid en DTS-HD geluid van een bluray via een 5.1 LPCM stroom kunnen uitsturen over de HDMI? Dan zou dat ook oke zijn, want mijn voorversterker kan LPCM stromen prima weergeven. Dat zou de keuze aanmerkelijk vergroten.

aMUSEd

Citaat van: sandervg op mei 16, 2010, 09:40:50
Diverse redenen...
Het lijkt kosteneffectief en praktisch mits je van plan bent om veel op verschillende plaatsen te werken (waarbij je de hi-end specs nodig hebt) met de laptop. Maar de hi-end laptops zijn nu niet bepaald lekker mobiel te noemen en zijn relatief duur.
Voor 2000 euro koop je een prachtige desktop (i7, noem maar op) + goede laptop + PS3.
Just a thought..

Jeroen V

Citaat van: sandervg op mei 16, 2010, 08:32:54
Alle drie de laptops hebben 17 inch met full HD resolutie: ik had liever een wat lagere resolutie gehad, zodat de letters niet te klein worden (of anders op z'n minst een 18 inch scherm). Daarnaast staan deze merken volgens mij niet bekend om de degelijkheid.

Ik heb zelf een 18.4" Full HD scherm in mijn laptop, en de resolutie is wat mij betreft prima. Nadeel is wel dat het niet echt portable te noemen is. Ik ben het wat dat betreft wel met aMUSEd eens....

sandervg

Het is ook niet dat ik 'm dagelijks in de trein ga meenemen of zo. Portable in de zin van: zolder - werkkamer - woonkamer. En in de auto meenmen op ergens op locatie fotowerk te kunnen laten zien / foto's te bewerken etc.

Kjelt

Wat betreft Harddisk 1TB 7200 tpm:

nadeel: lawaai, slurpt batterij levensduur, warmte en kwetsbaar als je daar je fotocollectie op hebt staan.

Alternatief voorstel:

interne SSD (solid state harddisk) van 128GB evt 256GB voordeel: veel sneller, zuiniger batterij, lange levensduur, minder kwetsbaar
nadeel: duurder.
PLUS daarnaast daarbij een externe 2,5" mobiele USB HDD van bv 500GB (zodat je geen 230V aansluiting nodig hebt) waar je long term storage zoals je fotocollectie op hebt staan.
Foto's hoeven toch niet extreem snel te laden en die externe 2,5" drives halen al snelheden tot 30MB/s (Seagate) dus prima mee te leven. Past bovendien in je jaszak en kun je je fotocollectie ook nog snel op andere PC's of mediaspelers (vrienden familie) bekijken.

Wat betreft je laptop merken, Asus is altijd een van de best geteste laptops en zou mijn voorkeur zijn, daarna Toshiba of HP. Nooit meer Acer van mijn leven  ;)

Audia

Ik draai zelf al 3 jaar met een high-end Alienware M9750 (2.0 Ghz proc. / 64 Gb SSD / extra 200 Gb 7200 schijf / 4 GB / 512 Mb nVidia ).
Heb nog steeds geen behoefte aan een nieuwe  :happy: Zegt in mijn geval genoeg.
Woonkamer: SF Magico S1 | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | REL T9X Special Edition RED

tiptop

Dit wat voor je?

Toshiba Qosmio X500-11U Intel Core i7-720QM 8GB RAM, 564GB HDD, 18.4-inch HD TFT, Windows 7 Home Premium. Even googlen voor meer info. ;)

Lijkt me erg mooi. :)

Heb al jaren een Toshiba laptop en bevalt erg goed 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

sandervg

Citaat van: Kjelt op mei 16, 2010, 10:38:40
Alternatief voorstel: interne SSD (solid state harddisk) van 128GB evt 256GB voordeel: veel sneller, zuiniger batterij, lange levensduur, minder kwetsbaar
nadeel: duurder.
PLUS daarnaast daarbij een externe 2,5" mobiele USB HDD van bv 500GB (zodat je geen 230V aansluiting nodig hebt) waar je long term storage zoals je fotocollectie op hebt staan.
Vind ik geen slecht idee

Citaat van: Kjelt op mei 16, 2010, 10:38:40
Wat betreft je laptop merken, Asus is altijd een van de best geteste laptops en zou mijn voorkeur zijn, daarna Toshiba of HP. Nooit meer Acer van mijn leven  ;)
Dat pleit dus voor de Asus. Is ook een stukje goedkoper dan de andere twee. Deze is echter niet met zo'n solid state HD te krijgen. Da's dan weer jammer.

Citaat van: tiptop op mei 16, 2010, 12:55:29
Toshiba Qosmio X500-11U Intel Core i7-720QM 8GB RAM, 564GB HDD, 18.4-inch HD TFT, Windows 7 Home Premium. Even googlen voor meer info. ;)
Heeft een Nvidia kaart. Kan deze TrueHD / DTS-HD via HDMI uitsturen?

tiptop

Citaat van: sandervg op mei 16, 2010, 14:14:03

Heeft een Nvidia kaart. Kan deze TrueHD / DTS-HD via HDMI uitsturen?

Geen idee. Met bluray geïntegreerd zal het toch wel?!

edit: Volgens mij wordt het gewoon met hdmi doorgegeven. Even op de site gekeken, maar wordt niet expliciet iets over gezegd.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

sandervg

Citaat van: tiptop op mei 16, 2010, 21:08:39
Geen idee. Met bluray geïntegreerd zal het toch wel?!

edit: Volgens mij wordt het gewoon met hdmi doorgegeven. Even op de site gekeken, maar wordt niet expliciet iets over gezegd.
Dat is maar de vraag... ik lees veel over mensen die maar 2.0 TrueHD uit hun computer krijgen. TrueHD was iig een jaar geleden nog knap lastig en werd er vaak een spdiff met de videokaart gelinkt (dus geen TrueHD, want dat gaat niet over spdiff). Ik weet niet hoe het nu inmiddels is. De meeste teksten op internet zijn erg vaag over wat ze precies bedoelen met 'HD audio support'.

Er zullen toch wel al forumgenoten zijn met een laptop met blurayspeler die hier meer over weten?

WilcoL

Citaat van: sandervg op mei 16, 2010, 22:41:36

Er zullen toch wel al forumgenoten zijn met een laptop met blurayspeler die hier meer over weten?

Nou, ik heb speciaal voor jou de Vaio-laptop die hier staat met BR-drive even op de 2808 aangesloten, maar -oh schrik!- géén playback-mogelijkheden van een een BD naar de Pana! Solo op het scherm van de Vaio is geen enkel probleem, maar de HDMI-poort is schijnbaar HDCP-beveiligd en geeft dus helemaal niets door (wellicht een software-issue: WinDVD BD For Vaio geprobeerd)! Dus dat kan ook een issue zijn waar je bedacht op zou moeten zijn. Dit probleem is hier nooit aan het licht gekomen want we hebben hier maar liefst 3 BR-bronnen en gebruiken de Vaio dus nooit voor het afspelen van een schijfje...

Als ik jou was zou ik gewoon een losse standalone BR-drive kopen, die kosten toch niet zoveel meer & dan een mooie laptop uitzoeken die alles doet wat je wilt.

Maar, dat is uiteraard de weg die ik zou bewandelen & de uiteindelijke keuze blijft aan jou!

Succes & groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Quadral Platinum M4, M2 & M1 - Tannoy Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

tiptop

Citaat van: WilcoL op mei 17, 2010, 21:26:16
Nou, ik heb speciaal voor jou de Vaio-laptop die hier staat met BR-drive even op de 2808 aangesloten, maar -oh schrik!- géén playback-mogelijkheden van een een BD naar de Pana! Solo op het scherm van de Vaio is geen enkel probleem, maar de HDMI-poort is schijnbaar HDCP-beveiligd en geeft dus helemaal niets door (wellicht een software-issue: WinDVD BD For Vaio geprobeerd)! Dus dat kan ook een issue zijn waar je bedacht op zou moeten zijn. Dit probleem is hier nooit aan het licht gekomen want we hebben hier maar liefst 3 BR-bronnen en gebruiken de Vaio dus nooit voor het afspelen van een schijfje...

Als ik jou was zou ik gewoon een losse standalone BR-drive kopen, die kosten toch niet zoveel meer & dan een mooie laptop uitzoeken die alles doet wat je wilt.

Maar, dat is uiteraard de weg die ik zou bewandelen & de uiteindelijke keuze blijft aan jou!

Succes & groeten, Wilco

Nu je het zegt...Een tijd terug bij iemand ook contact proberen te maken tussen zijn pc (sony) met bd en sony tv en daar was iedere keer 1 seconde beeld en dan niks meer. Ook HDCP die roet in het eten gooide. Toen hebben we deze maar met vga aangesloten en dat werkte wel. (heb je alleen maar 480p) :-\

sandervg

Citaat van: WilcoL op mei 17, 2010, 21:26:16
Nou, ik heb speciaal voor jou de Vaio-laptop die hier staat met BR-drive even op de 2808 aangesloten, maar -oh schrik!- géén playback-mogelijkheden van een een BD naar de Pana! Solo op het scherm van de Vaio is geen enkel probleem, maar de HDMI-poort is schijnbaar HDCP-beveiligd en geeft dus helemaal niets door
Bedankt!!!
Citaat van: tiptop op mei 17, 2010, 21:34:36
... Ook HDCP die roet in het eten gooide...

Allemachtig, wat een ellende!! Maar er zijn toch heel veel mensen met een HT pc? Die zouden dan toch allemaal dit probleem moeten hebben? Lijkt me namelijk de vraag te zijn of de videokaart HDCP ondersteunt of niet. Blijkbaar die Sony niet? Wel echt idioot, om een pc te bouwen met een bluray speler EN met een HDMI poort die dus geen beeld over de HDMI poort kan gooien!

Ik heb even naar de ATI 5800 serie gekeken. ER staat dit±
`ATI Radeon™ HD graphics chips have numerous features integrated into the processor itself (e.g., HDCP, HDMI, etc.). Third parties manufacturing products based on, or incorporating ATI Radeon HD graphics chips, may choose to enable some or all of these features. If a particular feature is important to you, please inquire of the manufacturer if a particular product supports this feature. In addition, some features or technologies may require you to purchase additional components in order to make full use of them (e.g. a Blu-Ray or HD-DVD drive, HDCP-ready monitor, etc.). ´

en bij de specs staat ´Integrated dual-link DVI output with HDCP´

Het lijkt dus dat in ieder geval deze video kaart dit zou moeten doen. Maar een gewaarschuwd man telt voor twee en ALS ik dit pad blijf bewandelen, dus bij een zaak kopen met verstand van zaken die er voor in kan staan dat het werkt. Thanks voor de tip!!

sandervg

@Wilcol: wat voor videokaart zit er eigenlijk in je sony (of wat voor type is de laptop)? Ik heb even gekeken bij de Nvidia kaarten die veel in de Sonys gebruikt worden, zoals de Geforce 330m, maar die schijnen OOK hdcp compliant te zijn! Dan snap ik er dus helemaal niets meer van. Er staat dit bij de Geforce 330m op de website: ' Playback of HDCP-protected content requires other HDCP-compatible components.' (brond: http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gt_230m_us.html)

Als HDCP namelijk niet de reden is, is er een andere mystrieuze reden en zou het op de ATI videokaart ook zomaar niet kunnen werken!

WilcoL

Sander; het betreft een Sony Vaio VGN-FW51JF met een ATI Radeon HD 4570 GPU & ik vind het ook maar vreemd eigenlijk...

Waren uiteraard officiële BR's met een legale WinDVD-versie; zou in mijn optiek gewoon moeten kunnen! Het kán natuurlijk zijn dat mijn plasma niet HDCP-compliant is, maar dat lijkt me dan ook de enige mogelijkheid te zijn. Hieronder een fragment uit een brochure van de Vaio:

"A compatible HD Ready display is required for high definition playback on an external display. If your external display is not compliant with the HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) standard, it is not capable of displaying images stored
on copyright protected Blu-ray discs. Playback of High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) encoded media requires an HDCP compliant output and HDCP compliant display".

Succes & bij een goede zaak moeten ze je kunnen voorlichten of -beter nog- een uitgebreide demo kunnen geven om je twijfels weg te nemen...

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Quadral Platinum M4, M2 & M1 - Tannoy Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

Robbert54

dell nog wat voor je? kun je helemaal zelf samenstellen of zoals eerder al is aangegeven: Alienware
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

sandervg

Citaat van: The Vampire op mei 19, 2010, 00:59:41
dell nog wat voor je? kun je helemaal zelf samenstellen of zoals eerder al is aangegeven: Alienware
Alienware is toch dell? Heb wat met de dell site gespeeld, maar kwam op forse euro bedragen uit gezien de specs. Heb me er toen niet zoveel verder in verdiept. Maar het leek me erg duur te zijn.

Citaat van: WilcoL op mei 18, 2010, 23:32:30
Het kán natuurlijk zijn dat mijn plasma niet HDCP-compliant is, maar dat lijkt me dan ook de enige mogelijkheid te zijn.
Lijkt me sterk. Dan zou je toch ook met je andere bronnen geen beeld moet krijgen? Ik neem aan dat je bluray speler HDCP compliant is (volgens mij waren ze dat allemaal vanaf het begin van de introductie) dus zou geen beeld moeten geven bij geen HDCP compliant beedscherm. Het is overigens wel typisch dit soort ellende waardoor ik wat twijfelachtig wordt...

Ik neig overigens naar de Asus: is eigenlijk met het meeste specs voor je geld. Maar de paar goede audiozaken die ook verstand hebben van HT hebben Asus laptops volgens mij niet standaard in het assortiment. Demo wordt dan dus lastig. Kent iemand nog een sponsor van het forum die Asus laptops verkoopt? 

Robbert54

Citaat van: sandervg op mei 19, 2010, 07:50:55
Alienware is toch dell? Heb wat met de dell site gespeeld, maar kwam op forse euro bedragen uit gezien de specs. Heb me er toen niet zoveel verder in verdiept. Maar het leek me erg duur te zijn.
Lijkt me sterk. Dan zou je toch ook met je andere bronnen geen beeld moet krijgen? Ik neem aan dat je bluray speler HDCP compliant is (volgens mij waren ze dat allemaal vanaf het begin van de introductie) dus zou geen beeld moeten geven bij geen HDCP compliant beedscherm. Het is overigens wel typisch dit soort ellende waardoor ik wat twijfelachtig wordt...

Ik neig overigens naar de Asus: is eigenlijk met het meeste specs voor je geld. Maar de paar goede audiozaken die ook verstand hebben van HT hebben Asus laptops volgens mij niet standaard in het assortiment. Demo wordt dan dus lastig. Kent iemand nog een sponsor van het forum die Asus laptops verkoopt? 
jup, maar je kunt met de Dell studio serie ook een heel eind komen hoor ;) weet alleen niet of het genoeg is voor wat je wilt. zoveel verstand heb ik er niet van :D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo