Zin en onzin van Hifi /de macht van commercie en opnamestudio’s.

Gestart door audiotechneut, augustus 4, 2011, 14:26:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AbZ

Citaat van: Han S op februari 19, 2012, 15:30:16
Het blijft een interessant topic. Ik heb in post 117 al uitgelegd 'hoe ik er in sta' en Raphie zit in een heel andere tak van de sport die we muziek hebben genoemd. Henley heeft ook zeker een sterk punt en het is jammer dat er zo langs elkaar heen wordt geluld.
Als Henley een sterk punt heeft, dan heeft ie dat bijzonder zwak uitgelegd.
Meneer gooit zomaar ff tienduizenden producties (allemaal beluisterd?) op één afvalhoop, met als belangrijkste klacht dat ie niet kan vinden wat ie zoekt.  Daarvoor legt ie dan de collectieve schuld bij een hele beroepsgroep en/of een commerciële samenzwering.  En nee, deze samenvatting is niet meer gechargeerd of gesimplificeerd dan zijn uitleg.  Hij maakt niet eens onderscheid tussen verschillende genres.

Citaat van: Han S op februari 19, 2012, 15:30:16'It was a very good year' van de heer Sinatra werd opgenomen in 1965 en op de pijp vind je een filmpje van die opnamesessie. Frank gewoon voor het orkest, wat vrienden op een stoeltje er bij en het hele orkest inclusief the voice in één keer op tape geschroeid. En dat is voor mij nog altijd een van de beste opnamen ooit van een orkest met zanger.
Zo gaat dat al lang niet meer en Henley refereert naar dit soort juwelen.
Hmm, één van de beste opnamen; reken je dan ook opera-opnamen mee?  (Is ook vaak orkest+zanger.)  Zijn die in al die decennia dan allemaal niet gelukt?  Waarom niet?  En heb je die allemaal net zo aandachtig en genietend beluisterd als die van Sinatra?  Als het niet van Sinatra was dan was de opname namelijk allang vergeten.  Doet niets af aan de opname, maar de status komt ergens anders van.

Zomaar wat andere vragen:
Waarom neem je zelf eigenlijk op 24 sporen op, als het op 2 zoveel beter kan?
Wat vind je van Jon Faddis, Remembrances, Chesky Records DVDA?  (2 mics)
Wat vind je van opnamen in de RCO Live serie?  (vaste stereo mic opstelling)
edit ivm typefoutjes

Raphie

daarnaast is de Waves L2 zo'n beetje de slechtste limiter die je kan pakken, maar goed.....
JBL PRX Power!

Han S

Dat is jouw persoonlijke mening. Ik heb nergens gezegd dat de L2 een geweldige plug is, maar hij is wel heel erg simpel te bedienen en dat is voor de beginner een voordeel.


Han S

CiteerHmm, één van de beste opnamen; reken je dan ook opera-opnamen mee?  (Is ook vaak orkest+zanger.)  Zijn die in al die decennia dan allemaal niet gelukt?  Waarom niet?  En heb je die allemaal net zo aandachtig en genietend beluisterd als die van Sinatra?  Als het niet van Sinatra was dan was de opname namelijk allang vergeten.  Doet niets af aan de opname, maar de status komt ergens anders van.

Zomaar wat andere vragen:
Waarom neem je zelf eigenlijk op 24 sporen op, als het op 2 zoveel beter kan?
Wat vind je van John Faddis, Rembrances, Chesky Records DVDA?  (2 mics)
Wat vind je van opnamen in de RCO Live serie?  (vaste stereo mic opstelling)

Ik heb het over populaire muziek, orkest met zanger. Opera en klassieke muziek is een heel ander verhaal. Waarom die opname van Frank Sinatra zo goed is en waarom ik er steeds weer kippenvel van krijg heeft niet eens te maken met de opnamekwaliteit, maar met de uitvoering van het stuk. Er zitten ook foutjes in, big deal. De violen klinken als ijspegels, maar dat neem ik op de koop toe.

Waarom ik met 24 sporen opneem? Het is in feite 48 sporen want ik heb twee machines en ik kan dus 48 sporen tegelijk opnemen. En idd is de minimalistische aanpak beter, zoals vroeger Sheffield labs bezig was met Direct Cut, zou je vandaag ook direct naar stereo kunnen in een computer. Maar het is geen jaren 70 meer en niemand die nog twee dagen gaat zoeken naar the sweet spot in een of ander kapelletje om een bigband op te nemen. Ik neem wel eens direct naar twee sporen op met koren in een kerk bijvoorbeeld en dat kan heel erg goed klinken, vooral als je durft te klimmen want in de hoogte klinkt het vaak het best.

Money makes the world go round en er is geen budget meer, behalve voor onzinnige TV programma's. :D

John Faddis en RCO ken ik niet, maar dat kan nog komen.

Interficior

Citaat van: Raphie op februari 19, 2012, 16:22:19
daarnaast is de Waves L2 zo'n beetje de slechtste limiter die je kan pakken, maar goed.....
Citaat van: Han S op februari 19, 2012, 16:52:17
Dat is jouw persoonlijke mening. Ik heb nergens gezegd dat de L2 een geweldige plug is, maar hij is wel heel erg simpel te bedienen en dat is voor de beginner een voordeel.
Wat doet een limiter precies en wat maakt iets eigenlijk tot een goede of slechte limiter? Gaat dat om het stukje waar de lijnen Uout = Uin en Uout = 0 dBFS samen komen, en of je daar een cirkelboog tussen zet, clothoïde of watdanook of sla ik dan volledig de plank mis?
Take it or lease it

AbZ

Citaat van: Han S op februari 19, 2012, 17:03:01Ik heb het over populaire muziek, orkest met zanger. Opera en klassieke muziek is een heel ander verhaal.
We kunnen nog wel een paar genres afgaan... (van Barok tot electronische 'dance' muziek gaat, enzovoort) en bij voldoende nuance en onderscheid wordt een groot deel van verhaal dan heel gewoon, dat genres en modes en smaken nogal kunnen verschillen.  Affiniteit met specifieke populaire muziek wordt trouwens vaak hormonaal bepaald:  daarom heeft een puber met een baggerset vaak meer lol van zijn herrie dan menige audiofiel met peperdure spullen.

Citaat van: Han S op februari 19, 2012, 17:03:01Waarom die opname van Frank Sinatra zo goed is en waarom ik er steeds weer kippenvel van krijg heeft niet eens te maken met de opnamekwaliteit, maar met de uitvoering van het stuk.
Dat bedoelde ik dus.  Voorbeeld ging helemaal niet over de opname.

Citaat van: Han S op februari 19, 2012, 17:03:01Waarom ik met 24 sporen opneem? Het is in feite 48 sporen want ik heb twee machines en ik kan dus 48 sporen tegelijk opnemen. En idd is de minimalistische aanpak beter, zoals vroeger Sheffield labs bezig was met Direct Cut, zou je vandaag ook direct naar stereo kunnen in een computer. Maar het is geen jaren 70 meer en niemand die nog twee dagen gaat zoeken naar the sweet spot in een of ander kapelletje om een bigband op te nemen. Ik neem wel eens direct naar twee sporen op met koren in een kerk bijvoorbeeld en dat kan heel erg goed klinken, vooral als je durft te klimmen want in de hoogte klinkt het vaak het best.

Money makes the world go round en er is geen budget meer, behalve voor onzinnige TV programma's. :D
Dus iedereen koopt een Okapi taperecorder en 48 mics  :nowink:
Nee, ik snap de overweging wel, maar zo logisch is het niet.

Citaat van: Han S op februari 19, 2012, 17:03:01John Faddis en RCO ken ik niet, maar dat kan nog komen.
RCO = Roninklijk Concertgebouw Orkest.  Kedelijk bekend.

ps  Zal toch nog maar ff uitleggen dat RCO de Engelstalige afkorting is.  (R = Royal)

Han S


AbZ


frank2

@henley:  Ik ben het geheel met je eens, de hedendaagse popmuziek is dermate slecht geproduceerd dat je er hast niet naar kan luisteren tenzij je via een heel simpel setje luistert. Ilse de Lange is trouwens ook een voorbeeld.

Ga je naar andere muziek op zoek als patricia barber, loreena mc kennit is de kwaliteit wel weer goed. (Jazz achtig, iers)

In een ander topic lieten ze zien hoe originele opnames van Supertramp op een scoop eruit zagen en hoe de remasters eruit zagen, teveel compressie.

Het is jammer er is best wel leuke popmuziek maar het klinkt totaal niet, vlak.... en er zullen best uitzonderingen zijn maar vind ze maar eens...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

AbZ

Citaat van: frank2 op februari 19, 2012, 17:40:57
@henley:  Ik ben het geheel met je eens, de hedendaagse popmuziek is dermate slecht geproduceerd dat je er hast niet naar kan luisteren tenzij je via een heel simpel setje luistert. Ilse de Lange is trouwens ook een voorbeeld.

Ga je naar andere muziek op zoek als patricia barber, loreena mc kennit is de kwaliteit wel weer goed. (Jazz achtig, iers)

In een ander topic lieten ze zien hoe originele opnames van Supertramp op een scoop eruit zagen en hoe de remasters eruit zagen, teveel compressie.

Het is jammer er is best wel leuke popmuziek maar het klinkt totaal niet, vlak.... en er zullen best uitzonderingen zijn maar vind ze maar eens...
Ligt helemaal aan de match met je netstekker.

Han S

Citaat van: Interficior op februari 19, 2012, 17:05:48
Wat doet een limiter precies en wat maakt iets eigenlijk tot een goede of slechte limiter? Gaat dat om het stukje waar de lijnen Uout = Uin en Uout = 0 dBFS samen komen, en of je daar een cirkelboog tussen zet, clothoïde of watdanook of sla ik dan volledig de plank mis?

Digitaal kan ongeveer alles. Vroeger hadden we compressor limiters die analoog werkten en elke CL had zijn eigen klank. Buizencompressors die in de jaren 70 als doorstop werden gebruikt brengen nu op ebay 30.000 dollar op.

Een compressor limiter werkt als volgt: zachte geluiden worden opgepompt en dus harder en harde geluiden worden begrensd en dus zachter. Ik feite maak je de dynamiek dus kleiner. Maar de analoge CL laat er toch wel een piekje doorheen schieten en als je nou met analoge tape opneemt is dat geen probleem. Het kan in het ergste geval vervorming geven. Maar neem je digitaal op dat is een flinke piek niet meer terug te vertalen en resulteeert in een kraak.

Maar de digitale CL werkt veel exacter en als je de limiter instelt op -0.01 dB (brick wall limiter) dan kom je daar gewoon niet bovenuit.

De wiskundige termen die je gebruikt zijn aan mij niet besteed en wat een CL tot een goede maakt bepaalt degene die er naar luistert. Persoonlijk vind ik de Waves L2 nog helemaal niet zo slecht, je moet niet te ver gaan met dat barrel. Voor jazz vind ik de Vintage Warmer best wel lekker, maar die vervormt eerder en er zijn heel veel van die plugs.

Raphie

JBL PRX Power!