Projectiedoek

Started by Atmoz, July 7, 2018, 08:49:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Atmoz


Beste allemaal,

Voor in mijn HT ben ik opzoek naar een nieuw projectiedoek.

Het huidige doek, in combinatie met m'n SONY VW360 resulteert in niet goede zwartwaardes.
Ik kan gewoon duidelijk zichtbare schaduwfiguren met m'n vingers maken in de balken boven en onder het beeld.
Dat is mijns inziens toch écht niet de bedoeling, right?

Ik snap dat een masking systeem voor bovenstaand probleem ook een oplossing is, maar dan nog kunnen gezien dit feit de zwartwaardes in het beeld ook beter.
(wat vinden jullie van deze stelling?)

Het is een zeer licht (knal) wit doek, dus daar heeft het natuurlijk ook mee te maken...
Volgens mij ben ik in mijn batcave beter uit met een grijzer scherm.

Weet iemand waar ik eventueel (gratis) samples van diverse doeken kan krijgen?
Ik wil met eigen ogen (én in mijn eigen HT) zien welk doek voor mij het beste is.

Uiteindelijk met het doek zo'n 3 meter breed te bestellen zijn. (16:9)

Wie 'O wie? :worship:

Grtz,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

HJ

Volgens mij zou je in een batcave(compleet verduisterd) juist een  wit doek kunnen gebruiken.
Kun je niet 100% verduisteren dan juist een grijs scherm.
Ik gebruik in de huiskamer een grijs scherm en dat scheelt aanzienlijk kwa zwart waardes.
Verder kan ik je niet echt helpen geloof ik...

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


nielvm

Als je met je vinger het licht van de projector gaat blokkeren, ga je altijd nog dieper zwart in je zwarte balk creëren. Dit is volledig normaal.

Eigenlijk ga je verschillende soorten zwart altijd vergelijken. Je zwarte geprojecteerde balken zijn minder zwart dan de zwarte masking van je scherm. Met je vinger ervoor te houden maak je dieper zwart, enz ... Feit is, tijdens de film heb je hier eigenlijk niet echt last van. Neem bijvoorbeeld iemand zijn zonnebril of een zwarte auto in het midden van een scherm. Er zit geen donkerder zwart naast voor de vergelijking, dus zie je dit als "absoluut" zwart.

Ik kan je heel erg een 21:9 scherm aanraden. 95% van de films zijn in dit formaat (nuja eigenlijk 2.39:1) waardoor je je scherm volledig kan vullen. De zwarte randen die je projector projecteert, vallen ernaast en zo ga je geen zwart meer zitten "vergelijken". Bovendien is zo'n volledig gevuld beeld best wel mooi :)

Wat betreft doek kan je m.i. 2 zaken kiezen. Als je kiest voor een lagere gain, zal je diepste zwart donkerder worden. De huidige projectoren geven wel voldoende licht om (zelfs op 3 meter breed) het scherm te vullen. Voor SDR lijkt mij dit de mooiste oplossing.

Als je HDR verkiest, heb je met een negatieve gain dan weer nadeel. De huidige projectoren geven eigenlijk nog te weinig licht om met een negatieve gain (en zeker op 3 meter breed) onvoldoende licht om HDR mooi weer te geven. Met HDR ben je met de huidige projectoren beter af met een hogere gain. Wat de volgende generaties zullen doen, is mij voorlopig onbekend.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Atmoz

Quote from: hans. on July  7, 2018, 10:02:11
Volgens mij zou je in een batcave(compleet verduisterd) juist een wit doek kunnen gebruiken.
Kun je niet 100% verduisteren dan juist een grijs scherm.

Klopt, zo zie ik dat (eigenlijk) ook. Maarja, ik wilde dus helemaal af van die niet-zwarte randen...

Quote
Ik gebruik in de huiskamer een grijs scherm en dat scheelt aanzienlijk kwa zwart waardes.
Verder kan ik je niet echt helpen geloof ik...

Ik heb precies dit ook altijd in het achterhoofd gehad. Dat is namelijk ook de reden dat ik toen-der-tijd gewoon voor een knal wit scherm heb gekozen. (omdat het toch in een batcave hangt).
Volgens mij probeer ik iets op de verkeerde manier op te lossen want:


Quote from: nielvm on July  7, 2018, 14:57:05
Als je met je vinger het licht van de projector gaat blokkeren, ga je altijd nog dieper zwart in je zwarte balk creëren. Dit is volledig normaal.

Eigenlijk ga je verschillende soorten zwart altijd vergelijken. Je zwarte geprojecteerde balken zijn minder zwart dan de zwarte masking van je scherm. Met je vinger ervoor te houden maak je dieper zwart, enz ... Feit is, tijdens de film heb je hier eigenlijk niet echt last van. Neem bijvoorbeeld iemand zijn zonnebril of een zwarte auto in het midden van een scherm. Er zit geen donkerder zwart naast voor de vergelijking, dus zie je dit als "absoluut" zwart.

Ik kan je heel erg een 21:9 scherm aanraden. 95% van de films zijn in dit formaat (nuja eigenlijk 2.39:1) waardoor je je scherm volledig kan vullen. De zwarte randen die je projector projecteert, vallen ernaast en zo ga je geen zwart meer zitten "vergelijken". Bovendien is zo'n volledig gevuld beeld best wel mooi :)

Wat betreft doek kan je m.i. 2 zaken kiezen. Als je kiest voor een lagere gain, zal je diepste zwart donkerder worden. De huidige projectoren geven wel voldoende licht om (zelfs op 3 meter breed) het scherm te vullen. Voor SDR lijkt mij dit de mooiste oplossing.

Als je HDR verkiest, heb je met een negatieve gain dan weer nadeel. De huidige projectoren geven eigenlijk nog te weinig licht om met een negatieve gain (en zeker op 3 meter breed) onvoldoende licht om HDR mooi weer te geven. Met HDR ben je met de huidige projectoren beter af met een hogere gain. Wat de volgende generaties zullen doen, is mij voorlopig onbekend.

Thanks voor 't meedenken en de PM vanmorgen! (ik heb nog geen tijd gehad om even terug te reageren, dat doe ik zometeen even :))
Ik snap het helemaal wat hierboven staat, en heb hier zelfs al vaker over zitten nadenken.
Wat ik niet wist is dat er zoveel films al in 21:9 zijn... dat maakt 't een stuk makkelijker om over te stappen.
In geval van een 16:9 film krijg je dus "witte" banden links en rechts toch? En daarnaast natuurlijk een (veel) kleiner projectieoppervlak. Is dat niet iets wat toch vervelend/storend is?
En hoe zit 't met gamen? Ik heb zowel een PS4 als een Xbox One X.... daar had ik nog niet over nagedacht, maar dat gaat dan ook wel tegenvallen denk ik...


Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

nielvm

Jep, bij 16:9 heb je het nadeel dat je links en rechts een deel van je doek over hebt en dat je kleiner projecteert.

Om dat te vermijden, kan je voor 16:9 met masking gaan, maar dat vond ik behoorlijk omslachtig en duur...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

N1v3K

Dit lijkt me een mooi scherm.

https://youtu.be/gwtxKIF96kc

Diep zwart, contrast en toch gain 1.0

Francisco

Ik heb er een andere kijk op denk ik.... wanneer in een batcave je 21:9 op een 16:9 doek projecteert en je houdt je hand tussen de projector en doek in de boven of onder "niet geprojecteerde gedeelte" van het beeld en de schaduw van je hand is donkerder dan ernaast.... Dan heb je strooilicht van de projector. Het liefst heb je een projector die dus wat minder licht strooit en wat dieper zwart heeft. Nu kun je idd dit oplossen door masking boven en onder of in geval van 21:9 scherm links en rechts. Een donkerder scherm zal je in een batcave niet echt gaan helpen tenzij je b.v. een zwart scherm neemt. Maar op 300cm breed zou ik zo'n licht absorberend scherm met lage gain echt afraden. Daar komt bij dat de Sony's ook al niet heel erg lichtsterk zijn. Meer licht vind ik juist van de moderne technieken juist een sterk pluspunt, het geeft het beeld veel dynamiek en punch. Iets wat je met je oude 1292 niet had maar daar had je wel hele goede zwartwaardes dus die maakten het aan die kant weer goed.
Persoonlijk zou ik in jouw geval dus kiezen voor een doek (wit) met juist een hogere gain zeker op 300cm breed en dan met b.v. horizontale & verticale masking. Mocht je dan in de toekomst upgraden naar betere projector komt het doek alleen maar van pas. Teveel licht bestaat eigenlijk niet zeker niet met HDR in gedachten. Just my 2 cents. PM is welkom 

nielvm

De zwarte balken worden evengoed geprojecteerd, je kan dus niet spreken over het "niet-geprojecteerde" gedeelte.

Voor HDR kan je inderdaad elke lumen gebruiken. Als de nadruk op SDR ligt, kan een lagere gain de gewenste betere zwartwaarden realiseren.
Hoe dan ook, HDR op de huidige generatie projectoren is toch alles behalve ideaal, zeker op 3 meter breed, ook al heb je een positieve gain.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

raindog

Lastig hoor, bijna alles wat je kunt doen met een scherm om je zwart te verbeteren heeft ook weer zo zijn nadelen.
Persoonlijk denk ik dat een goede masking de enige keuze is voor een betere kijkerervaring die geen nadelen kent (behalve de prijs).

Wat ik me wel afvraag, gezien de prachtige HT die je hebt, is waarom je niet voor een akoestisch transparant scherm gaat. Je hebt er immers de ruimte voor en het voegt echt een boel toe aan de beleving. Zou het zeker eens overwegen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

reza

#9
Wat dacht je ervan om je Sony met je JVC te wisselen qua plek. Ik denk dat je dan beter af bent.   ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Frank, mediasluis, die hebben volgens mij verschillende doeken liggen. Dan kan je eens kijken hoe of te wat.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

N1v3K

Quote from: reza on July  8, 2018, 09:50:50
Wat dacht je ervan om je Sony met je JVC te wisselen qua plek. Ik denk dat je dan beter af bent.   ^^

Ik denk het niet...
De JVC mag dan dieper zwart hebben, maar dat komt omdat het volledig dichtslipt. De Sony heeft meer detail in het zwart. En zoveel liggen ze überhaupt niet meer uit elkaar. Je vooroordeel over het betere zwart voor de JVC is verouderd...
VW360 > X5900

raindog

Dit lijkt me niet de juiste plek voor (wéér) een Sony vs JVC discussie. Atmoz heeft ze allebei en uit zijn topic verneem ik dat hij ook van allebei enorm kan genieten.

De 360 heb ik bij Vik uitvoerig mogen zien en daar viel mij het zwart, op een 2.8 meter breed scherm (gain 1.1), met masking, absoluut niet tegen. En ik ben best wel een zwart fetishist. Daarom vroeg ik me af, is de Sony (nog) correct gekalibreerd? Daar is mogelijk nog winst te behalen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

nielvm

Quote from: raindog on July  7, 2018, 22:59:46

Wat ik me wel afvraag, gezien de prachtige HT die je hebt, is waarom je niet voor een akoestisch transparant scherm gaat. Je hebt er immers de ruimte voor en het voegt echt een boel toe aan de beleving. Zou het zeker eens overwegen.

+1

Met zo'n groot scherm is akoestisch transparant toch wel een must vind ik...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

vik

Heeft jouw Sony een ISF calibratie gehad op lokatie? Dit kan namelijk heel veel schelen en mogelijk een oorzaak zijn. Ervaar je dit bij SDR en HDR?



Quote from: Atmoz on July  7, 2018, 08:49:23
Beste allemaal,

Voor in mijn HT ben ik opzoek naar een nieuw projectiedoek.

Het huidige doek, in combinatie met m'n SONY VW360 resulteert in niet goede zwartwaardes.
Ik kan gewoon duidelijk zichtbare schaduwfiguren met m'n vingers maken in de balken boven en onder het beeld.
Dat is mijns inziens toch écht niet de bedoeling, right?

Ik snap dat een masking systeem voor bovenstaand probleem ook een oplossing is, maar dan nog kunnen gezien dit feit de zwartwaardes in het beeld ook beter.
(wat vinden jullie van deze stelling?)

Het is een zeer licht (knal) wit doek, dus daar heeft het natuurlijk ook mee te maken...
Volgens mij ben ik in mijn batcave beter uit met een grijzer scherm.

Weet iemand waar ik eventueel (gratis) samples van diverse doeken kan krijgen?
Ik wil met eigen ogen (én in mijn eigen HT) zien welk doek voor mij het beste is.

Uiteindelijk met het doek zo'n 3 meter breed te bestellen zijn. (16:9)

Wie 'O wie? :worship:

Grtz,

Atmoz
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

We adviseren zelf eigenlijk zelden negatieve gain. Helemaal niet met hdr en 3d.

We hebben hier sample boeken liggen waarmee je heel snel de verschillende doeken kan vergelijken. Dat verhelderd de boel vaak heel snel (pun intended)

Je kan altijd een keer een afspraak maken
Een scherm is de meest belangrijke aanschaf en overleeft vaak meerdere projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: nielvm on July  8, 2018, 11:02:38
+1

Met zo'n groot scherm is akoestisch transparant toch wel een must vind ik...

Daar denken ze bij Steinway Lyngdorf, Harman en alle andere The Wall implementatoren heel anders over.

https://www.youtube.com/watch?v=LM3sr8Quutw

Peter Cineramax's Holiday Inn Express Immersive Audio Lab. Bob Ozer is een ex Sony Rep. en al jaren Kaleidescape rep.

Brad heeft een supervette high-channel count Alcons ATMOS, DTS-X, Auromatic, Trinnov set-up.

https://www.youtube.com/watch?v=b3k0m5sM6lQ

reza

Donaldk, wat voor scherm heb jij? En wat raad jij aan?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on July  9, 2018, 16:40:14
Donaldk, wat voor scherm heb jij? En wat raad jij aan?
Dat zou ik ook wel willen weten!

reza

Quote from: N1v3K on July  8, 2018, 10:17:37
Ik denk het niet...
De JVC mag dan dieper zwart hebben, maar dat komt omdat het volledig dichtslipt. De Sony heeft meer detail in het zwart. En zoveel liggen ze überhaupt niet meer uit elkaar. Je vooroordeel over het betere zwart voor de JVC is verouderd...
VW360 > X5900

Nou Nick dat ben ik het dus niet meer je eens. Behalve het blacklevel (wat beter is op de jvc) heeft deze ook meer licht, zeker met HDR wel handig, zeker als je een groot 16.9 scherm moet vullen.
Maar we hoeven indd geen welles/nietus spelletje te spelen. Atmos heeft de luxe om heel simpel te switchen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

donaldk

#20
Quote from: reza on July  9, 2018, 16:40:14
Donaldk, wat voor scherm heb jij? En wat raad jij aan?

Ik heb een gain 13 (spec :-X) schermpje, forum plaatjes kan ik niet terugvinden niet via google, noch de forumsearch.

Ik heb nog twee kleine witte gain 3 acryl schermpjes. Wat fresnel rear-projection schermpjes. Nog een rolletje van Gé.

Als je wilt knutselen is er die alternatieve verf voor die licht niet laten ontsnappende zwarte verf die maar een kunstenaar mag gebruiken. Anders het beroemde plakvilt dat ze vroeger op het forum gebruikten. Met diverse relatief eenvoudige ophangmogelijkheden, voor een super DIY-er als Atmoz.

Tuurlijk een high-end four-way masking system is tha bomb. Naast de klassieker Stewart zijn DT-Screens momenteel druk in de high-end liefhebber markt. En qua AT schermdoek (er is nu ook motomask volgens de website, maar daar heb ik nog niets over gehoord zover ik mij kan herinneren), is Dreamscreen/ScreenAcoustics Ultraweave V6 Pro (XXL) populair. Het doek is namelijk ook los verkrijgbaar en met XXL nu ook in grote maten.

Wolfgang hangt momenteel een V6 Pro XXL scherm voor zijn bestaande scherm, met wat vertraging onder andere door problemen met 12V trigger voor de speakers en nu de ophangrail, zoals jullie kunnen volgen in zijn topic op dci-forum.com.

Oh ja filmje van DT 4-way masking:

https://www.youtube.com/watch?v=ICWkLEgnPZ8

N1v3K

Quote from: reza on July  9, 2018, 21:25:30
Nou Nick dat ben ik het dus niet meer je eens. Behalve het blacklevel (wat beter is op de jvc) heeft deze ook meer licht, zeker met HDR wel handig, zeker als je een groot 16.9 scherm moet vullen.

Wat HDR betreft geen twijfel mogelijk (absoluut de JVC). Maar je had het over zwart  :P

P.S. het is Kevin, niet Nick  :)

reza

Quote from: donaldk on July  9, 2018, 22:10:24
Ik heb een gain 13 (spec :-X) schermpje, forum plaatjes kan ik niet terugvinden niet via google, noch de forumsearch.

Ik heb nog twee kleine witte gain 3 acryl schermpjes. Wat fresnel rear-projection schermpjes. Nog een rolletje van Gé.

Als je wilt knutselen is er die alternatieve verf voor die licht niet laten ontsnappende zwarte verf die maar een kunstenaar mag gebruiken. Anders het beroemde plakvilt dat ze vroeger op het forum gebruikten. Met diverse relatief eenvoudige ophangmogelijkheden, voor een super DIY-er als Atmoz.


Bedankt voor je toegevoegde informatie. Hier kan Atmos misschien wel iets mee.

Gr Reza
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

Bij vrijwel alle akoestisch transparante schermen heb je te maken met licht verlies, demping geluid en ook je zwart waardes zijn wat minder tov een goed wit scherm. En bijna alle fabrikanten sjoemelen met de gain waarden. (uitzonderingen die ik persoonlijk ken; Stewart en Screen Excellence) Ze halen amper de beloofde waardes. 0.6-0.7 gain wordt amper gemeten in real life.

Intussen ben ik nog steeds benieuwd of de projector van Stephan een calibratie heeft gehad op lokatie. Dit kan namelijk heel veel betekenen voor het eind resultaat.






Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike