Aangezien mijn Audio 2 defect is gegaan ben ik opzoek naar een nieuwe geluidskaart.
Ik wil er voornamelijk flac's en ape's files mee gaan afspelen. Dit in combinatie met Foobar, Secret rabbit plugin, Kernel streaming/ASIO. Misschien in de toekomst ook weer met DD en DTS passtrough.
Momenteel heb ik 2 geluidskaarten in gedachten namelijk
RME - DIGI96/8
M-audio - Audiophile 192
De audiophile 192 schijnt onboard SP/DIF te hebben. Hoe moet ik dit zien? Want mijn audigy 2 heeft ook een SP/DIF aansluiting en de meeste moederborden hebben dit ook onboard. Of zie ik iets verkeerd?
Mijn vragen zijn
- Welke kaart geeft de beste geluidsweergave?
- Wat zijn de ervaringen van jullie met deze kaarten?
- Digitaal naar mijn Marantz SR5200 of analoog? Of wordt dit een kwestie van uitproberen?
- Werkt de SRC + Kernelstreaming/ASIO ook op de analoge uitgangen of werkt dit alleen met SP/DIF?
- Zijn er betere kaarten in deze prijsklasse?
2de hands is een goede optie mits de kaart 100% in orde is natuurlijk.
Ik wacht met spanning op jullie reacties.
Citaat van: Sk op augustus 28, 2007, 13:50:10
- Werkt de SRC + Kernelstreaming/ASIO ook op de analoge uitgangen of werkt dit alleen met SP/DIF?
Das een goede vraag. Op mijn laptop met ALC880 chipset betekent KS met foobar dat Wave volume geen bal meer uitmaakt, maar het Master Volume wel.
Nu kwa SP/DIF heeft Master Volume geen invloed, enkel op m'n analoge uitgangen.
Anderzijds kan ik de hardware DSP effecten in m'n chipset nog steeds accesseren met kernel streaming, ik schakel dus daarmee blijkbaar enkel de windows volume regeling uit. Hardware upsampling, DSP effecten en Equi werken wel nog.
Maar ik maak me 't meest zorgen om de brakke windows volume regeling :)
Och ja wat ik wel weet is dat een RME DIGI 96 kaart geen eigen volume regeling heeft :) Das een pure IO interface zonder enige processing. Combineer dat met kernel streaming en je bent 100% zeker. Audiophile heeft een 36bits hardware mixer ongeacht de windows mixer dacht ik die kan je ook bypassen met de audiophile patchbay (software om alles te regelen).
Citaat van: 4G op augustus 28, 2007, 14:10:34
Das een goede vraag. Op mijn laptop met ALC880 chipset betekent KS met foobar dat Wave volume geen bal meer uitmaakt, maar het Master Volume wel.
Nu kwa SP/DIF heeft Master Volume geen invloed, enkel op m'n analoge uitgangen.
Op mijn Audigy2 Kon ik mijn Wave volume ook niet meer gebruiken maar de Master nog wel. Ik maakte gebruik van de digital out (3.5mm naar tulp) met een coax kabel naar receiver en ik kon de Master volume nog gewoon gebruiken. Verder maakte ik gebruik van de Kx drivers
Citeer
Och ja wat ik wel weet is dat een RME DIGI 96 kaart geen eigen volume regeling heeft :) Das een pure IO interface zonder enige processing. Combineer dat met kernel streaming en je bent 100% zeker. Audiophile heeft een 36bits hardware mixer ongeacht de windows mixer dacht ik die kan je ook bypassen met de audiophile patchbay (software om alles te regelen).
Wil dit dus zeggen dat ik mijn Master volume niet meer kan regelen en dat ik dus altijd mijn afstandbediending van mijn Marantz moet gaan gebruiker om het volume te regelen? Ik zag dat er verschillende soorten RME DIGI 96 kaarten zijn. Welke is dan het beste?
Kan ik hieruit concluderen dat je de RME DIGI 96 het beste vindt van deze 2 kaarten?
Op internet lees ik het volgende
The RME card has a modified MME driver that has been adapted to run on NT. It is not a native WDM-audio driver. The drawback is that kernel streaming does not work, however, the benefit is that this card does produce bit perfect payback with waveout or directsound on W2K and XP.
The M-audio DIO24/96, Audiophile 24/96, and the Revolution do not provide bit perfect playback under waveout or directsound on W2K and XP. For these cards you have to use kernel streaming or ASIO.
-----
Wil dus zeggen dat ik geen gebruik kan maken van KS. Weet iemand hier meer van? Verder info te vinden op
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t6814.html
Citaat van: Sk op augustus 28, 2007, 17:02:48
Op internet lees ik het volgende
The RME card has a modified MME driver that has been adapted to run on NT. It is not a native WDM-audio driver. The drawback is that kernel streaming does not work, however, the benefit is that this card does produce bit perfect payback with waveout or directsound on W2K and XP.
The M-audio DIO24/96, Audiophile 24/96, and the Revolution do not provide bit perfect playback under waveout or directsound on W2K and XP. For these cards you have to use kernel streaming or ASIO.
-----
Wil dus zeggen dat ik geen gebruik kan maken van KS. Weet iemand hier meer van? Verder info te vinden op
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t6814.html
Volgens mij zitten er hier minstens twee RME users op dit forum, gebruik de search O0
Even snel kernel streaming testen met foobar is volgens mij niet veel werk :)
Citaat van: 4G op augustus 28, 2007, 17:26:09
Volgens mij zitten er hier minstens twee RME users op dit forum, gebruik de search O0
Even snel kernel streaming testen met foobar is volgens mij niet veel werk :)
Ik heb 1 gebruiker gevonden die een RME heeft/had? en die is al meer als een week niet meer op het forum geweest. Het kan dus erg lang duren voordat ik antwoord heb op deze vraag. En aangezien ik het liefst nu nog een andere geluidskaart wil wordt het erg lastig ;)
Volgens het bericht op internet heb je die KS ook niet nodig en kan je gewoon directsound of waveout gebruiken omdat de kaart het bitperfect doorstuurd. Anders kan ik gewoon met de ASIO drivers proberen toch?
Je zegt dat de RME DIGI 96 kaart geen eigen volume regeling heeft. Wil dit dus zeggen dat ik in windows dus niks aan het geluid kan veranderen behalve op mijn receiver?
Verder kom ik 3 soorten RME DIGI 96/8 tegen
RME DIGI 96/8
RME DIGI 96/8 PST
RME DIGI 96/8 PAD
Begrijp ik het nou goed dat bij de standaard alleen SP/DIF zit en bij de PST ook nog een analoge uitgang en bij PAD analoog en XLR?
Als ik dus mijn hoofdtelefoon wil gaan gebruiken direct op de geluidskaart moet ik dus de PST versie kopen?
Waar je ook naar kan kijken zijn Auzentech kaarten zoals de Auzentech Meridian.
Citaat van: Hakker op augustus 31, 2007, 20:47:35
Waar je ook naar kan kijken zijn Auzentech kaarten zoals de Auzentech Meridian.
Lijkt inderdaad ook een goede kaart te zijn.
Vermoedelijk heb ik binnenkort de RME DIGI 96/8 PST en de M-Audio Audiophile 192 :D Kan ik ze mooi vergelijken.
Citaat van: Sk op augustus 31, 2007, 21:11:36
Lijkt inderdaad ook een goede kaart te zijn.
Vermoedelijk heb ik binnenkort de RME DIGI 96/8 PST en de M-Audio Audiophile 96/8 :D Kan ik ze mooi vergelijken.
De audiophile 24/96 is minder dan de RME neem maar van me aan. De audiophile 24/192 is wel een betere testkandidaat gezien geen breakout cable.
Citaat van: 4G op augustus 31, 2007, 23:43:05
De audiophile 24/96 is minder dan de RME neem maar van me aan. De audiophile 24/192 is wel een betere testkandidaat gezien geen breakout cable.
Ik zie dat ik een foutje gemaakt heb. Ik bedoel de RME DIGI 96/8 en de M-Audio Audiophile 192 :)
Met wat voor een soort kabel moet ik naar mijn receiver toe? Bij mijn audigy 2 gebruikte ik 3.5 mm in de geluidskaart naar cinch op de receiver. Kan dit ook bij deze kaart of moet ik nou cinch naar cinch hebben?
Citaat van: Sk op september 1, 2007, 12:18:11
Met wat voor een soort kabel moet ik naar mijn receiver toe? Bij mijn audigy 2 gebruikte ik 3.5 mm in de geluidskaart naar cinch op de receiver. Kan dit ook bij deze kaart of moet ik nou cinch naar cinch hebben?
Cinch naar cinch
met dit soort kaarten is ook de kwaliteit van je digitale kabel zeker van belang
Ik gebruikte zelf een Kimber Select KS2020
Citaat van: 4G op september 1, 2007, 12:27:17
Cinch naar cinch
met dit soort kaarten is ook de kwaliteit van je digitale kabel zeker van belang
Ik gebruikte zelf een Kimber Select KS2020
Het probleem is dat ik 4,5 a 5 meter nodig zal hebben. Dit zal met bovenstaande kabel een duur grapje worden. Ik heb hier nog een Audioquest Sub-1 kabel liggen. Kan ik deze hier ook voor gebruiken? zoniet welke kabel raad je dan aan voor max 50 euro voor 4,5 a 5 meter?
Citaat van: Sk op september 1, 2007, 12:33:12
Het probleem is dat ik 4,5 a 5 meter nodig zal hebben. Dit zal met bovenstaande kabel een duur grapje worden. Ik heb hier nog een Audioquest Sub-1 kabel liggen. Kan ik deze hier ook voor gebruiken? zoniet welke kabel raad je dan aan voor max 50 euro voor 4,5 a 5 meter?
De SP DIF kabel van via blue (zit hier dealer sponsor) is ook zeker aanrader en kost bijna niks O0 Nog twee deftige pluggen erop en high-end genieten.
Ik heb 25m voor m'n laptop in gebruik :) Zoek es met de search ik heb er een artikel over.
Citaat van: 4G op september 1, 2007, 18:36:01
De SP DIF kabel van via blue (zit hier dealer sponsor) is ook zeker aanrader en kost bijna niks O0 Nog twee deftige pluggen erop en high-end genieten.
Ik heb 25m voor m'n laptop in gebruik :) Zoek es met de search ik heb er een artikel over.
Ik zal vanavond is opzoek gaan naar "via Blue" kon het zo gauw even niet vinden. Weet jij of ik de Audioquest Sub-1 ook hiervoor kan gebruiken?
25 meter aan kimber kabel? :o
Zo.. de RME DIGI 96/8 is onderweg naar mij :) Mijn vorige vraag is alleen nog niet beantwoord of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hiervoor kan gebruiken?
Verder heb ik gekeken naar de ViaBlue kabel bij hifisupply. De ViaBlue NF-75 Silver digitale interconnect is 75 ohm en de ViaBlue NF-S2 Digital interconnect is 100 ohm. Welke kabel zal ik dan nodig hebben?
Maar eerst wil ik weten of ik bovenstaande Audioquest kan gebruiken hiervoor.
Citaat van: 4G op september 1, 2007, 12:27:17
Cinch naar cinch
met dit soort kaarten is ook de kwaliteit van je digitale kabel zeker van belang
Ik gebruikte zelf een Kimber Select KS2020
Geen xlr? ;-).
Niemand die antwoord weet op mijn vraag? :-\
ps. 4G, ik zag je gisteravond nog kijken in dit topic dus ik dacht eindelijk antwoord. Maar na een paar keer F5 gedrukt te hebben was je ineens offline :(
Citaat van: Sk op september 2, 2007, 22:43:28
Zo.. de RME DIGI 96/8 is onderweg naar mij :) Mijn vorige vraag is alleen nog niet beantwoord of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hiervoor kan gebruiken?
Verder heb ik gekeken naar de ViaBlue kabel bij hifisupply. De ViaBlue NF-75 Silver digitale interconnect is 75 ohm en de ViaBlue NF-S2 Digital interconnect is 100 ohm. Welke kabel zal ik dan nodig hebben?
Maar eerst wil ik weten of ik bovenstaande Audioquest kan gebruiken hiervoor.
ViaBlue NF-75
Citaat van: 4G op september 3, 2007, 13:06:03
ViaBlue NF-75
4G
Heb je mijn andere vraag gezien? of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hier ook voor kan gebruiken?
Citaat van: Sk op september 3, 2007, 13:08:58
4G
Heb je mijn andere vraag gezien? of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hier ook voor kan gebruiken?
Als de kabel true 75 Ohm is met goede RCA pluggen dan ja ...
Citaat van: Sk op september 2, 2007, 22:43:28
Zo.. de RME DIGI 96/8 is onderweg naar mij :)
Oh, dan heeft het ook geen zin meer om de E-MU 0404 als eventuele kandidaat te opperen...
Jammer want dit is mijns inziens ook zeker een heel fijn kaartje, beter dan de m-audio audiophile.
Maar aan de RME zul je ook zeker geen miskoop gedaan hebben als ik de berichten daarover hier en daar lees. Echter zelf geen ervaring met producten van RME...
Citaat van: Ejorne op september 3, 2007, 13:35:06
Oh, dan heeft het ook geen zin meer om de E-MU 0404 als eventuele kandidaat te opperen...
Jammer want dit is mijns inziens ook zeker een heel fijn kaartje, beter dan de m-audio audiophile.
Maar aan de RME zul je ook zeker geen miskoop gedaan hebben als ik de berichten daarover hier en daar lees. Echter zelf geen ervaring met producten van RME...
Je zegt beter dan de M-Audio Audiophile 192? heb je dit zelf getest?
Overigens zal mijn receiver en speakers bij iedere geluidskaart toch de zwakste schakel zijn, dus zal denk ik toch niet veel verschil gaan horen. Misschien later met "echte" apparatuur ;)
Citaat van: Sk op september 3, 2007, 13:38:18
Je zegt beter dan de M-Audio Audiophile 192? heb je dit zelf getest?
Mijns inziens he... en dan beoordeeld op geluidskwaliteit. Niet gelet op degelijkheid en andere zaken...
Ik heb eerlijk gezegd pas later een vergelijk gemaakt, eerst heb ik de Emu 0404 blind gekocht op reacties die ik hier en daar op internet las. Daar waren de berichten vrijwel uitsluitend erg positief. Later heb ik inderdaad een vergelijk kunnen maken met de m-audio.
De RME heb ik inmiddels binnen!
Ik stopte de RME in dezelfde PCI slot als mijn Audigy kaart. Direct naar installatie en na een reboot schoot de processor naar 52%. Ik heb Hyperthreading en mijn 2de processor was dus 100% in gebruik, en bij de RME settings zag ik allemaal chinese tekens staan. Na lang.. lang geprobeerd te hebben en vele sagerijnige buien heb ik uiteindelijk mijn pc maar opnieuw geeinstaleerd.
Nadat de pc opnieuw geeinstaleerd was heb ik direct de RME geeinstaleerd en alweer schoot de 2de CPU naar 100% en weer chinese tekens bij de settings. Ik dacht laat ik eens proberen om mijn videokaart eruit te halen zodoende heb ik weer 1 PCI slot vrij (de zalman koeler neemt 1 PCI ruimte in beslag) Vervolgens de RME opnieuw geeinstaleerd en ja hij doet het.
Daarna wilde ik mijn onboard videokaart maar gaan installeren. Maar nadat ik dit gedaan had en mijn pc reboote kreeg ik gelijk een i/o error. Vervolgens bleef mijn pc maar aan het rebooten en uiteindelijk maar gekozen voor recente instellingen die werkten.
Conclusie: Mijn videokaart kan ik nu niet meer gebruiken en de onboardvideo conflict met de RME.
Vervolgens maar gelijk een ATX moederbord besteld met meer PCI sloten erop + 1024 MB geheugen DDR800
Maargoed na al deze ellende de kaart wel werkend gekregen alleen dus zonder videokaart en zonder onboard drivers pfff.
Ik ben verder erg tevreden met de RME. Het is een enorme verbetering vergeleken met de Audigy2. Veel betere plaatsing en meer details. Ik gebruik nou foobar met de Secret Rabbit Plugin en dan de ASIO drivers. Het lijkt er alleen op alsof ik erg veel laag kwijt ben. Ik heb mijn sub nou 3/4 open staan en nog blijft het zacht klinken. Ook lijkt het erop of ik het echte laag mis. Het laag wat ik hoor is daarin tegen wel retestrak.
Als ik met mijn receiver naar de -20 DB ga dan slaat de receiver plots uit. Weet iemand wat dit kan zijn?
Dit zijn tot nu toe mijn bevindingen.
Citaat van: Sk op september 12, 2007, 18:27:16
Ik ben verder erg tevreden met de RME. Het is een enorme verbetering vergeleken met de Audigy2. Veel betere plaatsing en meer details. Ik gebruik nou foobar met de Secret Rabbit Plugin en dan de ASIO drivers. Het lijkt er alleen op alsof ik erg veel laag kwijt ben. Ik heb mijn sub nou 3/4 open staan en nog blijft het zacht klinken. Ook lijkt het erop of ik het echte laag mis. Het laag wat ik hoor is daarin tegen wel retestrak.
Klinkt bekend, zelf ook een soundblaster live naast de Pioneer van thommy vergeleken, de SBLIVE klonk boomy zonder veel diepte. Wollige bas ed. M-Audio was een grote vooruitgang maar de RME maakte het af : nog betere plaatsing, meer ruimte in het beeld, strakkere bas. RME was een kaart die ik naast een echte DVD speler durfde plaatsen.
Een slechte soundcard zal de bass boomy maken ook al is het 1:1 DD of DTS passthrough. Hoe minder boomy hoe minder wollig en dus strakker en dat klinkt subjectief stiller maar als je met een decibel meter beide kaarten zou vergelijken denk niet dat er een meetbaar verschil zal zijn gewoon al omdat een decibel meter over een bepaald window meet typisch 1 sec terwijl jitter over pico of nanoseconden gaat :) Maar ons gehoord is extreem gevoelig voor fasefouten ten gevolge van jitter.
Ik merkte gewoon echt dat ik ontzettend veel laag miste. Ik heb toen eens naar mijn instellingen gekeken in mijn receiver, maar daar stond alles gewoon goed. Vervolgens mijn LFE kabel uit de sub getrokken en warempel het echt laag was weer terug. Deed ik de LFE kabel erweer in dan hoorde ik het laag niet maar wel meer hogere tonen uit de sub. Erg vreemd want LO-level heb ik helemaal uit staan en de sub op mode 2 wat als het goed is wilt zeggen dat high level voorrang heeft op LO-level.
In iedergeval heb ik het laag weer terug en wow wat klinkt dat mooi en strak zeg. Het is niet meer zo flubberig als voorheen. Echt een vooruitgang dus de RME. Het is alleen even wennen dat ik het geluid nou via de receiver moet bedienen en niet meer via mijn volume knop op mijn toetsenbord. En als ik mijn koptelefoon op de analoge uitgang aansluit, kan ik ook de volume knop niet gebruiken. Ik moet dan eerst op het RME tekentje klikken op de taakbalk en vervolgens kan ik dan het volume regelen.
Ik dacht nu ik toch een ander moederbord nodig heb laat ik het meteen maar goed doen en heb de volgende onderdelen besteld.
AMD Athlon™ 64 X2 5200
Asus M2N-SLI DeLuxe
Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit
Samsung SpinPoint T166 (500 GB)
Samsung SpinPoint T166 (500 GB)
Antec Sonata III
NEC AD-7170S
Dan kan ik er voorlopig weer even tegenaan ;D
In de RME settings heb ik gekozen voor 256 buffer samples het laagste wat mogelijk is. Als ik het goed heb, heb ik nu een latency van 5.3 ms. Maar zodra ik teveel dingen tegelijk ga doen gaat het geluid happeren.
Verder vraag ik mij af wat ik bij de SRC plugin in foobar in moet stellen bij output sample rate. Hij staat standaard op 48000 Hz moet ik dit instellen op 44000 Hz of zo laten staan?
Citaat van: Sk op september 13, 2007, 22:28:00
Verder vraag ik mij af wat ik bij de SRC plugin in foobar in moet stellen bij output sample rate. Hij staat standaard op 48000 Hz moet ik dit instellen op 44000 Hz of zo laten staan?
Op 48 hoef je hem zeker niet te laten staan. Je hebt nu een geluidskaart die 44.1 en hoger aan kan. Geen rede dus om src naar 48Khz te laten resamplen. Je kunt proberen om hogere samplerates te gebruiken, bijvoorbeeld 96Khz al naar gelang je receiver ondersteund. Maar mogelijk klinkt het zonder een resampler (gewoon op 44.1) ook perfect. Het scheelt je dan ook een beetje cpu belasting. (maar met je nieuwe cpu moet het resamplen ook een makkie zijn... :) )
Citaat van: Ejorne op september 13, 2007, 23:06:14
Op 48 hoef je hem zeker niet te laten staan. Je hebt nu een geluidskaart die 44.1 en hoger aan kan. Geen rede dus om src naar 48Khz te laten resamplen. Je kunt proberen om hogere samplerates te gebruiken, bijvoorbeeld 96Khz al naar gelang je receiver ondersteund. Maar mogelijk klinkt het zonder een resampler (gewoon op 44.1) ook perfect. Het scheelt je dan ook een beetje cpu belasting. (maar met je nieuwe cpu moet het resamplen ook een makkie zijn... :) )
Ik heb wat zitten testen maar ik kan geen verschillen waarnemen tussen b.v. 48Khz en 96Khz op een paar kraakjes na. Dit zal dan ongetwijfeld komen dat mijn apparatuur nou niet bepaald high end is.
Wat moet ik voor veranderingen waar kunnen nemen? Standaard geluid is 44.1Khz wat heeft het dan voor nut om te resamplen naar 96Khz? Je gaat dan toch het orgioneel bewerken? is het dan niet beter om gewoon 44.1Khz uit te sturen? zodat er zo min mogelijk aan het signaal veranderd wordt?
Citaat van: Sk op september 13, 2007, 23:14:20
is het dan niet beter om gewoon 44.1Khz uit te sturen? zodat er zo min mogelijk aan het signaal veranderd wordt?
Ja, dat probeerde ik enigzins duidelijk te maken. Maar dat zonder de aanhangers van de secret-rabbit-plugin voor het been te stoten. Er zijn namelijk mensen die zweren bij een dergelijke upsampling. Ik zelf gebruik het echter niet, ik vind standaard 44.1 het best klinken.
Maar ik heb wel eens ergens gelezen dat de upsampling naar bijvoorbeeld 96 minder last heeft van jitter over langere trasportafstanden. Maar ik weet niet of dit ook werkelijk zo is.
Upsamplen van de bitrate heeft wel voor sommige toepassingen een positieve bijdrage, zoals bijvoorbeeld voor digitale volume regeling. Wanneer je het aantal bit verhoogt zul je niet aan de dynamische compressie van de muziek zelf hoeven komen om volume-regeling toe te passen. Echter de meeste software (zoals foobar) maakt daar uit zichzelf al gebruik van. Maar je kunt misschien wel nog even de settings checken, want je kunt het wel zelf weizigen...
Citaat van: Ejorne op september 14, 2007, 09:15:57
Upsamplen van de bitrate heeft wel voor sommige toepassingen een positieve bijdrage, zoals bijvoorbeeld voor digitale volume regeling. Wanneer je het aantal bit verhoogt zul je niet aan de dynamische compressie van de muziek zelf hoeven komen om volume-regeling toe te passen. Echter de meeste software (zoals foobar) maakt daar uit zichzelf al gebruik van. Maar je kunt misschien wel nog even de settings checken, want je kunt het wel zelf weizigen...
Upsampling van 16/44.1 heeft twee doelen :
- volumeregeling kan aan de bron, je hebt immers nog 8 bits waarover je volume kan shiften = 24dB marge zonder bitloss
- ga je onder die -24dB dan moet je ditheren anders smijt je LSB bits weg
Spul zoals foobar kan dit allemaal en een beetje high-end geluidskaart doet dit ook in hardware.
- room correction, als je op een 16/44.1 rekent verlies je door afrondingsfouten, beter is dus eerst upsamplen en daarop rekenen
DIt is zelfde materie als scalers met post-processing (bvb subtiele unsharp mask op dvd content), eerst upscalen dan pas post-processen anders verlies je aan originele informatie.
vandaag eens een cd geript naar flac formaat en uitgeprobeerd wat nou beter klinkt. Dus via de pc of via mijn cd speler. Nou volgens mij kan ik mijn cd speler maar beter verkopen. Via de pc klinkt alles zoveel beter. Meer details, betere plaatsing, meer rust en meer donker/zwart rondt instrumenten. Of hoe je het laatste ook noemen wilt.
Met name rustige cd's zoals Diana Krall kan ik het heel goed merken. Via de cd speler klinkt het zo ielig en via de pc veel meer body in het geluid.