Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mmuetst

Citaat van: vergeerr72 op februari 19, 2022, 22:18:20
Lumin X1

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Kijk, niks mis mee. Zie ook hun pagina https://www.luminmusic.com/lumin-x1.html geen bla bla over jitter en andere onzin. Gewoon een mooi gebouwd streamer met DAC. Kost wel wat (maar dat laat ik buiten de discussie).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#426
Volgens mij heb jij ook gewoon een hekel aan marketinguitlatingen. Kun je niet beter marketingafdelingen aanschrijven dan hier posten? Ik ben overigens wel verbaasd dat er nog volwassen mensen zijn die zich druk maken over verkoopteksten. Dat stamt nog uit de tijd van voor WC-eend.[emoji3][emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Citaat van: vergeerr72 op februari 20, 2022, 09:54:54
Iedereen heeft zijn eigen interpretatie en als deze niet overlappen kunnen er zelfs twee winnaars zijn. Zie je wel ik hoor het niet maar dat wist ik al door een meetverslag en zie je wel ik hoor het wel. Belangrijkste is dus hoe de winnaar zijn winst bij de andere winnaar erin wrijft. Als het al een wedstrijd is, is alleen als er minimaal één bij is die het het liefst zijn gelijk wil halen. Zolang normen en (meet)waarden samen gaan vind ik het best.

Als men verwacht dat een op een wedstrijd gaat uitlopen waarbij iemand koste wat koste zijn gelijk wil halen, dit zal men baseren op de discussies in dit forum, kan ik mij voorstellen dat men niet op uitnodigingen ingaat. Of men moet er heengaan met 'ach als dat zo belangrijk voor hem is'.
Het is zeker geen wedstrijd. Een leuke middag met audio bezig zijn staat vooral boven aan de lijst. Maar ik ben benieuwd of mensen daadwerkelijk verschil kunnen horen zoals men hier op het forum beschrijft. Daarnaast heb ik meer moeite met de fabrikanten die in mijn ogen dit soort onzin verkopen met claims die volstrekt belachelijk zijn en die na dat zo'n product gemeten wordt door de mand vallen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#428
Citaat van: mmuetst op februari 20, 2022, 10:37:49
Maar ik ben benieuwd of mensen daadwerkelijk verschil kunnen horen zoals men hier op het forum beschrijft.
Definieer daadwerkelijk. Als men door placebo effect of meetverslag het anders hoort is dat dan ook daadwerkelijk?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Staaled

#429
Citaat van: DofN op februari 20, 2022, 09:31:20
Zeker, hoe je het zelf hoort/ervaart is uiteindelijk waar het om gaat.

Maar bij geldt zeker dat mijn ogen en kennis meeluisteren, en daar bovenop: de ene dag klinkt het thuis geweldig, de andere dag raakt het me minder. Mijn stemming, de omstandigheden en het moment doen er blijkbaar ook nog toe. En of ik verkouden ben. Of ik het druk in mijn hoofd heb. Er is wel een constante door de jaren heen, maar of die je te pakken hebt precies op het moment dat je twee versterkers vergelijkt?
Stress en drukte hebben invloed op de spanning van het trommelvlies. Verantwoordelijke is de musculus tensor tympani, getriggerd door adrenaline.
Geluid klinkt dan hard, schel en storend.

Recept voor gehoorschade.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mmuetst

Citaat van: vergeerr72 op februari 20, 2022, 10:29:49
Volgens mij heb jij ook gewoon een hekel aan marketinguitlatingen. Kun je niet beter marketingafdelingen aanschrijven dan hier posten? Ik ben overigens wel verbaasd dat er nog volwassen mensen zijn die zich druk maken over verkoopteksten. Dat stamt nog uit de tijd van voor WC-eend.[emoji3][emoji3]
Tja, mensen oplichten is volgens mij nog ouder. Maar het zelfde kun je zeggen die de marketing van deze producten verheerlijken, kunnen die niet beter gaan solliciteren bij de marketing afdeling van die bedrijven. Mensen hoeven dit topic niet te lezen of commentaar te leveren. Maar vind de discussie wel interessant. Ik laat mensen met rust in hun eigen showcase topic, dat is hun audio Bounty (stukje paradijs op aarde  ;) ). En dit stukje laat ik zien hoe sommige bedrijven onzin verkopen. Misschien zijn er mensen die toch gaan nadenken over wat ik hier schijf. Ik geloofde vroeger ook in van alles en nog wat. Maar ben er anders over gaan nadenken. Als mensen advies vragen dan geef ik dat. Ik ben trouwens de audio hobby niet minder leuk gaan vinden. De argument dat mensen niet zitten te wachten op dit soort advies geld ook anders om. Het is soms tenenkrommend om te lezen waar mensen gek mee worden gemaakt in onze wereld. Denk dat we prima elkaars argument kunnen aanhoren op een beschaafde manier. Af en toe een geintje maken vind ik ook geen probleem, houd de zaak lekker luchtig.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: vergeerr72 op februari 20, 2022, 10:48:44
Definieer daadwerkelijk. Als men door placebo effect of meetverslag het anders hoort is dat dan ook daadwerkelijk?
Nee, dat als je een gecontroleerde test doet (dus niet zoals die bij Alpha audio) of dan iemand verschil hoort. Dan is het nog steeds geen officiële ABX test, laten we daar duidelijk over zijn. Daar heb je veel meer voor nodig dan dat sommige mensen denken. Maar gewoon de ogen afsluiten van de luisteraar in zijn eigen luisterruimte. Dan sluiten we een willekeurige kabel aan. Of we sluiten helemaal geen andere kabel aan, maar dezelfde. Er wordt niet gepraat met de luisteraar, dus geen beïnvloeding, tijdens de test. We draaien een stuk muziek die hij heel goed kent. We zorgen dat er niks veranderd word in de kamer waar we maar invloed op hebben. Dus de persoon die de kabels wissels moet ook elke keer terug naar dezelfde plek in de luisterruimte. Laten we dit doen met twee a drie kabels. Een dropveter, een middenmoot, en zijn eigen super kabel. Dan ben ik benieuwd of de luisteraar het verschil kan horen. Het is ook wel interessant om eens te zien hoe je de luisteraar wel zou kunnen beïnvloeden, maar dat is dan een andere test.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

toetertje

Zie mijn eerdere post. Het is bij diverse Abx testen al gebleken, dat er wel mensen zijn die verschillen horen.
Alleen wordt dat niet geaccepteerd, en weggelachen, omdat het niet wetenschappelijk onderbouwd is.
Als ik met jou zo'n test zou doen, en ik zou het inderdaad horen, zou jij zeggen dat ik, of heel veel geluk heb,
of erg goed kan gokken. Daarmee zeg ik niet, dat er geen onzin verkocht wordt, en dat ik alle verschillen die
genoemd worden zou kunnen horen. Maar, ik zou wel de laatste zijn, die tegen iemand anders zou zeggen, wat hij wel of niet kan horen.  :coffee:

chansig

Eerlijk gezegd ben ik het in de afgelopen jaren nog niet tegengekomen: Een redelijk gedegen opgezette test die verschillen liet horen tussen bv kabels.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 12:03:58
Zie mijn eerdere post. Het is bij diverse Abx testen al gebleken, dat er wel mensen zijn die verschillen horen.
Alleen wordt dat niet geaccepteerd, en weggelachen, omdat het niet wetenschappelijk onderbouwd is.
Als ik met jou zo'n test zou doen, en ik zou het inderdaad horen, zou jij zeggen dat ik, of heel veel geluk heb,
of erg goed kan gokken. Daarmee zeg ik niet, dat er geen onzin verkocht wordt, en dat ik alle verschillen die
genoemd worden zou kunnen horen. Maar, ik zou wel de laatste zijn, die tegen iemand anders zou zeggen, wat hij wel of niet kan horen.  :coffee:
Nee, zou veel bewondering voor je hebben. Ik zou je in ieder geval niet na doen.  Maar goed, na de test van de Sony en ASR versterker gingen mensen ook weer roepen dat die test niet goed was uitgevoerd. Want het was niet bij hun thuis. En mensen moeten eerst wennen. Daarom laat ik me graag uitnodigen. Natuurlijk is een wederuitnodiging in mijn mancave part of the deal  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

Citaat van: mmuetst op februari 20, 2022, 10:37:49
Het is zeker geen wedstrijd. Een leuke middag met audio bezig zijn staat vooral boven aan de lijst. Maar ik ben benieuwd of mensen daadwerkelijk verschil kunnen horen zoals men hier op het forum beschrijft. Daarnaast heb ik meer moeite met de fabrikanten die in mijn ogen dit soort onzin verkopen met claims die volstrekt belachelijk zijn en die na dat zo'n product gemeten wordt door de mand vallen.
waarom ben je benieuwd als de uitkomst voor jouw toch al vaststaat........wat wil je hiermee bereiken.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

toetertje

Citaat van: mmuetst op februari 20, 2022, 12:34:44
Nee, zou veel bewondering voor je hebben.

Met alle respect, maar gezien jouw stelligheid, geloof ik daar helemaal niets van.  ;)

Ik heb 2 testjes voor je, die je zelf kunt doen zonder daar andere mensen mee uit te lokken.

Ga eens naar een audicien en laat eens meten tot hoever je gehoor nog loopt.
Vervolgens zet je op je installatie, een highpass op die frequentie. Daarna mag
je hier komen vertellen dat je geen verschil merkt.

De 2e is het cliche nummer van Chris Jones. Let dan in het nummer roadhouses en automobiles eens op
de krekeltjes en vogeltjes. Kijk op welke combinatie die je hebt staan, waar je ze het beste hoort, en ga
dan eens kabels wisselen.

mmuetst

Citaat van: gizmo2 op februari 20, 2022, 12:57:20
waarom ben je benieuwd als de uitkomst voor jouw toch al vaststaat........wat wil je hiermee bereiken.
Voor mijzelf, hoor ik geen verschil. Maar ik laat me verrassen dat een ander het wel kan horen. Er zijn natuurlijk verschillende onderdelen: signaal kabel, luidspreker kabel,  spanningskabels/filters en netwerk kabels/apparatuur/filters.
Het is ook gewoon een leuk middagje met audio bezig zijn. Ik vind het leuk om andere sets te kunnen horen die misschien velen malen beter is dan wat ik zelf thuis heb.
Er wordt mij verteld dat in die betere systemen van alles wel overduidelijk hoorbaar is, nu dat zou ik dan ook met mijn eigen oren willen horen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

Citaat van: mmuetst op februari 20, 2022, 11:30:12
Tja, mensen oplichten is volgens mij nog ouder. Maar het zelfde kun je zeggen die de marketing van deze producten verheerlijken, kunnen die niet beter gaan solliciteren bij de marketing afdeling van die bedrijven. Mensen hoeven dit topic niet te lezen of commentaar te leveren. Maar vind de discussie wel interessant. Ik laat mensen met rust in hun eigen showcase topic, dat is hun audio Bounty (stukje paradijs op aarde  ;) ). En dit stukje laat ik zien hoe sommige bedrijven onzin verkopen. Misschien zijn er mensen die toch gaan nadenken over wat ik hier schijf. Ik geloofde vroeger ook in van alles en nog wat. Maar ben er anders over gaan nadenken. Als mensen advies vragen dan geef ik dat. Ik ben trouwens de audio hobby niet minder leuk gaan vinden. De argument dat mensen niet zitten te wachten op dit soort advies geld ook anders om. Het is soms tenenkrommend om te lezen waar mensen gek mee worden gemaakt in onze wereld. Denk dat we prima elkaars argument kunnen aanhoren op een beschaafde manier. Af en toe een geintje maken vind ik ook geen probleem, houd de zaak lekker luchtig.
Misschien moet je even een poll houden om te controleren wie die marketingverhalen werkelijk serieus neemt, mijn gevoel zegt dat je niemand hoeft te overtuigen[emoji848] Heb jij tijd over om de echte boeven aan te pakken[emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 13:07:43
Met alle respect, maar gezien jouw stelligheid, geloof ik daar helemaal niets van.  ;)

Ik heb 2 testjes voor je, die je zelf kunt doen zonder daar andere mensen mee uit te lokken.

Ga eens naar een audicien en laat eens meten tot hoever je gehoor nog loopt.
Vervolgens zet je op je installatie, een highpass op die frequentie. Daarna mag
je hier komen vertellen dat je geen verschil merkt.

De 2e is het cliche nummer van Chris Jones. Let dan in het nummer roadhouses en automobiles eens op
de krekeltjes en vogeltjes. Kijk op welke combinatie die je hebt staan, waar je ze het beste hoort, en ga
dan eens kabels wisselen.
Ik kan zelf de kabels niet wisselen zonder te zien welke kabels ik wissel. Wil geen fout maken en mijn installatie beschadigen. Maar sta ook open dat mensen een keer bij mij komen om het uit te proberen. Graag zelfs, ben zelf ook benieuwd of ik misschien dan toch ook verschil hoor. Bedankt voor de tip qua muziek waar je bij een bepaald nummer op moet letten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

Citaat van: mmuetst op februari 20, 2022, 13:10:42
Voor mijzelf, hoor ik geen verschil. Maar ik laat me verrassen dat een ander het wel kan horen. Er zijn natuurlijk verschillende onderdelen: signaal kabel, luidspreker kabel,  spanningskabels/filters en netwerk kabels/apparatuur/filters.
Het is ook gewoon een leuk middagje met audio bezig zijn. Ik vind het leuk om andere sets te kunnen horen die misschien velen malen beter is dan wat ik zelf thuis heb.
Er wordt mij verteld dat in die betere systemen van alles wel overduidelijk hoorbaar is, nu dat zou ik dan ook met mijn eigen oren willen horen.
die begrijp ik niet helemaal, je bent een debunker en je gelooft niet in al die kabel fratsen, je hoort van zeggen dat in de betere systemen (die vele malen malen beter zijn dan de jouwe) het verschil wel te horen is en jij dat ook wel eens wilt horen.
waarom zou je dat überhaupt willen horen als debunker.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

chansig

Wat is dit toch iedere keer weer raar: Wanneer een niet hoorder mensen uitnodigt of zich ergens wilt laten uitnodigen om een testje te doen, wordt dat in twijfel getrokken. Andersom lijkt het over het algemeen geen enkel probleem te zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

toetertje

Het gaat in dit geval ook niet om een blinde test. Het gaat om 1 detail waar je je op focust.
Je zult ervaren, dat met sommige kabels, en of dat nu ls of ic is, dat je met sommige kabels
de krekels niet hoort, en met sommige op de voorgrond, weer andere op de achtergrond.
Daarom zei ik ook, kijk eerst met welke combi je ze echt goed hoort. Want ook niet iedere
luidspreker of versterker geeft dit correct weer. Het is sowieso al een kunst om het te horen.  ;D

En over de muziek, wat ook een leuk voorbeeld is, is de birthday bash cd van Hans theessink.
Daar speelt Jon Sass op de tuba. Als je je echt alleen focust op die Tuba, hoor je ook vaak verschillen.
Soms gaat het geluid van de tuba helemaal op in de rest. Maar bijv. op mijn linkwitz phoenix is het net
of hij echt in de kamer staat. En dan met name de nummers, build for comfort, cocaine en st James infirmary.

toetertje

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 13:32:29
Wat is dit toch iedere keer weer raar: Wanneer een niet hoorder mensen uitnodigt of zich ergens wilt laten uitnodigen om een testje te doen, wordt dat in twijfel getrokken. Andersom lijkt het over het algemeen geen enkel probleem te zijn.

Gr. Hans

De toon is in dit geval anders, de niet hoorder neemt een stelling aan die hij met hand en tand verdedigd,
en verzoekt anderen zijn ongelijk te bewijzen.

chansig

#444
Citaat van: toetertje link=topic=181157.m sg3546856#msg3546856 date=1645360447
Want ook niet iedere luidspreker of versterker geeft dit correct weer. Het is sowieso al een kunst om het te horen.  ;D


Ik wil niet moeilijk doen maar volgens mij laat 80% (niet onderbouwde schatting) van de sets op dit forum de verschillen horen en ze worden ook nog eens gehoor.d Het is volgens mij lastiger om het niet te horen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 13:39:09
De toon is in dit geval anders, de niet hoorder neemt een stelling aan die hij met hand en tand verdedigd,
en verzoekt anderen zijn ongelijk te bewijzen.

Gebeurt andersom net zo.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

... het gaat in dit geval over de ts, daar zijn de reacties op gebaseerd.

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 13:43:02
Gebeurt andersom net zo.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

gizmo2

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

toetertje

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 13:43:02
Gebeurt andersom net zo.

Gr. Hans

Dat is waar. Maar dat is ook een stuk moeilijker. Ik heb 2 audiovrienden, die dan aan mij vragen waar ik op let.
Als ik dan bepaalde details noem, moeten ze soms 3 a 4 keer luisteren, voor ze horen wat ik bedoel. Maar daarna horen ze het ook altijd. En nee, ik zal je voor zijn, ik ben niet helderhorend.  ;)

bramsat

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 10:22:14
Heb daar persoonlijk slechte ervaring mee. Heb een andere audio gerelateerde hobby gehad, en daar zijn
ze ook via een forum achter mijn gegevens gekomen, en de rest laat zich raden. En er zijn genoeg andere
foto's op het forum om van te genieten.  8)

Heb ja niet om foto's gevraagd! alleen onderaan zoals bij mij....en mocht het allemaal peperduur zijn...geef dan jouw merk

speaker door...zelfbouw met sub zonder sub etc......ik bedoel wat moet Tabcam of King Ping wel niet! die hebben zelfs geen

pittbulwaakhond of zo. :confused:....Ik bedoel maar zo....je beschrijft allemaal de klangmatigheid...en ik denk met wat dan?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x