Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robino

Het valt mij op dat de speakers vandaag de dag erg helder klinken en erg veel hoog. Deze tendens lijkt ook bij apparatuur op te gaan. Vroeger klonk b.v. Marantz warm. Ik vind met name de duurdere series niet meer om aan te horen. Ik hou juist meer van een wat donkere weergave met niet dat felle hoog. Zeker met mijn muziek dat bestaat uit veel symfonische metal met vrouwenstemmen. Mijn Monitor audio (rx6) heeft het ook wel. En heb ook geen zwaar gestoffeerde woning. Heel vroeger, voor de uniq kwam, vond ik kef mooi. Met de komst van de uniq kon ik er niet meer naar luisteren. Maar het lijkt wel of alle luidsprekers hard en ook fel in het hoog klinken. Ik lees het van Triangle, Proac, PMC. Welke luidspreker kun je nog wel lang naar luisteren? Ik moet, zeker niet met mijn muziek, geen luidspreker die alle fouten in de opname laat horen.
IK zit te denken aan speakers van maximaal 3000,-- per paar. Duurder is niet altijd beter, maar dit is het maximum.

Kjelt

Kijk ook eens naar je voorversterker en bron dan, die zorgen naast de speaker meestal voor de meeste kleuring van het geluid.
Anders zou ik een fatsoenlijk audiofilter/equalizer in je keten opnemen om zodanig het middengebied te boosten en het hoog te verzwakken dat jij het mooi vind. Beetje vreemd in mijn ogen om een merk af te keuren omdat deze "teveel" laat horen oftewel alles wat er in de originele opname zit te laten horen want wat je dan eigenlijk niet mooi vind is de originele opname?

Roksan

Mijn ervaring is, dat Heco een minder fel hoog heeft, maar zeker niet minder gedetailleerd.

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

edgnoj

Ik heb mijn Tannoy Revolution Signature speakers juist om deze reden gekocht
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

the limp man

Dynaudio is een erg rustige evenwichtige luidspreker. Acoustic energy osok

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

KayaRahnee

Citaat van: Robino op februari 24, 2013, 14:48:29
Het valt mij op dat de speakers vandaag de dag erg helder klinken en erg veel hoog. Deze tendens lijkt ook bij apparatuur op te gaan. Vroeger klonk b.v. Marantz warm. Ik vind met name de duurdere series niet meer om aan te horen. Ik hou juist meer van een wat donkere weergave met niet dat felle hoog. Zeker met mijn muziek dat bestaat uit veel symfonische metal met vrouwenstemmen. Mijn Monitor audio (rx6) heeft het ook wel. En heb ook geen zwaar gestoffeerde woning. Heel vroeger, voor de uniq kwam, vond ik kef mooi. Met de komst van de uniq kon ik er niet meer naar luisteren. Maar het lijkt wel of alle luidsprekers hard en ook fel in het hoog klinken. Ik lees het van Triangle, Proac, PMC. Welke luidspreker kun je nog wel lang naar luisteren? Ik moet, zeker niet met mijn muziek, geen luidspreker die alle fouten in de opname laat horen.
IK zit te denken aan speakers van maximaal 3000,-- per paar. Duurder is niet altijd beter, maar dit is het maximum.


Heb ik tijdens mijn luistersessies ook vastgesteld, had vaak de indruk dat veel speakerontwerpers er voor kiezen om hun luidsprekers op te laten vallen door de nadruk te leggen op de hoge en ook wel op de lage tonen.
Als leek trokken ze altijd mijn aandacht, maar vaak duurde die interesse maar een half uurtje en werd ik het beu (luistermoe).
Uiteindelijk ben ik bij ProAc (D18) uitgekomen, na een aantal uren luisteren bij de dealer bleven deze, nooit opvallende weergevers, mij boeien.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Denon Focal

Dynaudio is ook mijn eerste gedachte
Heerlijke neutraal en vooral rustig klinkende speaker
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

negotiata

Eerste gedachte is tannoy.

Zit een hifizaak in oostrum die hele mooie prijzen hanteert.
- To be or not to be, thats the question -

Robino

Binnen redelijke afstand zit hier geen Tannoy dealer. En ik lees over dit type Tannoy, met ook zo'n soort tweeter als Kef, juist veel klachten van gebruikers over het hoog.

Een dealer wilde mij al de Dynaudio Excite X32 aanpraten. Beluisterd en erg goed. Heel mooi uitgebalanceerd, maar vond het wel een fris klinkende speaker. Misschien ook te tam voor mijn muziek? Of je moet er aan wennen, omdat hij zo "onopvallend"klinkt (en dat is dus eigenlijk goed).

De Kef R500 krijgt goede kritieken en het snerpende hoog zou er meest af zijn. Toch lees ik op Hifinews dat het toch nog wel erin zit. Is misschien ook weer een luidspreker die indrukwekkend klinkt, maar waar gauw luistermoeheid optreedt.

Maar heeft ook de Proac D18 geen scherp hoog? Blijft weinig over en ik kan niet het hele land naar dealers van een bepaald merk. Anders misschien toch die Dynaudio met een warme versterker?

negotiata

- To be or not to be, thats the question -

KayaRahnee

Citaat van: Robino op februari 24, 2013, 18:53:44
Maar heeft ook de Proac D18 geen scherp hoog? 

In mijn oren en i.c.m. mijn PrimaLuna DiaLogue Two zeker geen scherp hoog waargenomen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

quattronl

Als er een dealer bij je in de buurt van zit moet je zeker eens naar Totem gaan luisteren.
Mijn Arro's klinken heerlijk. Heb er een keer 14 uur nonstop naar geluisterd. Luistermoeheid, wasda?  ;D
Het open, ruimtelijke en frisse (maar niet overdreven hoge) geluid zal je vast, net zoals zovelen, verbazen.

Gewoon een keer beluisteren dus. Wellicht is het je geluid.
Succes.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

twani

Citaat van: Roksan op februari 24, 2013, 15:49:54
Mijn ervaring is, dat Heco een minder fel hoog heeft, maar zeker niet minder gedetailleerd.
Dat is inderdaad een goede speaker waarbij je zelfs het hoog kunt liften of downen middels de aansluitingen aan de achterkant.
Tip: de vorige series Statements zijn voor een 1200 euro per stuk te koop nu.....Echt een zeer goede luidspreker hoor.
Heb zelf de Celan 901XT gehad, weet waarover ik het heb. Wel erg GROOT van postuur die speakers, zijn echte beesten...

garmtz


garmtz

Even verduidelijken... Veel merken proberen een indruk te geven van 'detail' door vooral midhoog te 'liften'. Dit is een veelgebruikte truuk om een speaker helderder te laten klinken dan hij echt is. Het is echter 'nep' en geen echte transparantie. Harbeth heeft door zijn inherente transparante weergave geen 'lift' nodig in het (mid)hoog en sterker nog, dit zal door de professionele clientèle niet eens worden geaccepteerd!

Robino

Maar is dit een speaker voor mijn muziek? En ja; zelfs de Dynaudio x32 had volgens mij het accent op het midhoog liggen. En dat wil ik eigenlijk niet. Dan wordt er wel gezegd dan moet je er een warme buizenversterker aan hangen, maar ik vind dit niet logisch. De speaker moet niet zo helder en op het hoog gericht klinken.

twani

Alhoewel technisch niet door mij onderbouwd Garmt, kan ik het met je laatste 2 posts natuurlijk alleen maar eens zijn.
Echter aangezien mijn naam niet "Frank2" luidt, heb ik er altijd een beetje moeite mee om mijn eigen speakers (of andere componenten die ik zélf bezit) metéén aan te bevelen. Maar Garmt inderdaad, nu je het "H" woord toch al hebt laten vallen nu, durf ik ook :P
Mijn Harbeths zijn nooit en te nimmer te betrappen op een te fel hoog ;)

Gr
Theo.

Kjelt

Citaat van: garmtz op februari 24, 2013, 20:26:07
Veel merken proberen een indruk te geven van 'detail' door vooral midhoog te 'liften'. Dit is een veelgebruikte truuk om een speaker helderder te laten klinken dan hij echt is. Het is echter 'nep' en geen echte transparantie.
Interessant, hoe doen passieve luidsprekers dat intern dan met hun filter dat midhoog liften? Hoe ziet een bode plot er uit bij zo'n filter?

KayaRahnee

Citaat van: Robino op februari 24, 2013, 18:53:44
Maar heeft ook de Proac D18 geen scherp hoog? Blijft weinig over en ik kan niet het hele land naar dealers van een bepaald merk. Anders misschien toch die Dynaudio met een warme versterker?

Begrijp ik uit de laatste zin dat je  ook nog een (andere) versterker gaat  kopen?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.


Lion of Judah

Naast  de Harbeth en Dynaudio die al genoemd zijn ook zeker Spendor.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Robino