Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:00:10
Ik vind dat de apparatuur en luisterruimtes voor mensen als wij nooit optimaal kunnen zijn. Dus dan maar beter richten op een zo lekker mogelijk geluid met toch voldoende resolutie.

En dat kun je m.i. onmogelijk voor elkaar krijgen met alleen meten. Althans als ik uit ga van wat ik het laatste jaar heb gehoord. Lekker weergegeven muziek is voor mij meer dan plaatsing en 3-d.

Dit snap ik dan weer wel. Veroorzaakt geen kortsluiting. En mijn situatie is zeker niet optimaal.

Lekker weergegeven muziek ?
Goed weergegeven muziek is het doel toch ?
We willen toch realiteit ?
Waarom dan toch blijven proberen het origineel aan te tasten, door middel van versterkers, DAC's, kabels ?
Waarom vervorming willen (sommige vinden een bult bijzonder lekker klinken) ?

Gaf gisteren het voorbeeld al van een boek, welke je vervolgens gaat herschrijven omdat het je ding niet is. Mona Lisa is ook voorbij gekomen. De realiteit aanpassen omdat je er dan een beter gevoel bij krijgt....Gelukkig doen kabels ed dat allemaal niet. Dat is juist wel weer erg grappig. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:00:10
....dan maar beter richten op een zo lekker mogelijk geluid met toch voldoende resolutie.

Pakken we die Mona Lisa er weer even bij....

Stel je bent groot fan van dit werk en wilt het heel graag boven je bank hebben hangen. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Dus moet je aan de replica. Maar omdat het schilderij niet past bij je inrichting pas je de kleuren aan. Dan heeft het toch niets meer te maken met het orgineel.

En dat is jou toch juist wat je zoveel als mogelijk wil horen?

chansig

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:13:30
Er heeft een objectief te constateren verschuiving plaatsgevonden. Maar je oordeel over het verschil in weergave is subjectief.

Mijn oordeel (mooier, leuker, etc) misschien wel, maar het staat vast dat er een verschil is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Dat wordt een leuk experiment Hans. Met zoveel absorptie kan je stapsgewijs testen hoeveel reflectie je nog nodig hebt om toch de ruimtelijkheid te ervaren. En of er een punt is dat je denkt.. zo is het genoeg?

Ik denk aan Jerry.. Maximaal door dempen: maximale ruimtelijkheid, focus en plaatsing. Alle tussenvormen lijken een compromis. Soms ook heel goed.. Maar anders.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Markus2

#6029
Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:00:10
Waar je van in de war raakt is dat jij met dat meten de heilige graal gevonden denkt te hebben. Als ik dan met een gemeen lachje opmerk dat jij bij het verplaatsen van een paneeltje gewoon ook in een moeras van subjectiviteit terecht kunt komen ontken je dat omdat er tenslotte steeds weer gemeten wordt.
In de war was er volgens mij niemand. Koop een pak isover en laat een ander zaken wijzigen, gewoon voor de leut.
Citaat
Ik vind dat de apparatuur en luisterruimtes voor mensen als wij nooit optimaal kunnen zijn. Dus dan maar beter richten op een zo lekker mogelijk geluid met toch voldoende resolutie.
Zoals je wil.  8)
Citaat
En dat kun je m.i. onmogelijk voor elkaar krijgen met alleen meten. Althans als ik uit ga van wat ik het laatste jaar heb gehoord. Lekker weergegeven muziek is voor mij meer dan plaatsing en 3-d.
Wàt meer, blijft alleen vaag. We krijgen het van beide kanten niet helemaal helder.
Ik kan er overigens inkomen als je zegt dat het "clean" of "dun" klinkt. In die zin zal in jouw eigen situatie de trade-off ", of sur plus, wat meer body en minder resolutie" betekenen.

Zo, nu stop ik weer om even na te lezen wat ik allemaal getikt heb  :angel:
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

#6030
Citaat van: Baardmannetje op maart 25, 2018, 11:18:32
Pakken we die Mona Lisa er weer even bij....

Stel je bent groot fan van dit werk en wilt het heel graag boven je bank hebben hangen. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Dus moet je aan de replica. Maar omdat het schilderij niet past bij je inrichting pas je de kleuren aan. Dan heeft het toch niets meer te maken met het orgineel.

En dat is jou toch juist wat je zoveel als mogelijk wil horen?

Deze redenering is alleen waar als je vindt dat goedkope, goed ontworpen,  apparaten de werkelijkheid al voldoende weergeven. En dat duurdere apparaten, als er een klankverschil is, dus de werkelijkheid geweld aandoen.

Daar zit het verschil in onze benadering. Ik vind juist dat goedkopere apparaten kleuren en dat apparaten (gemiddeld) de werkelijkheid beter weergeven naarmate je meer betaalt.

Dit is gebaseerd op mijn tamelijk ruime ervaring in het wisselen van apparatuur. Beetje elitair wellicht, excuus daarvoor.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Welke werkelijkheid moet er voor jouw worden weergegeven ? Ik heb namelijk het gevoel dat we hier ook een verschil van inzicht op hebben.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

#6032
Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:30:01
Deze redenering is alleen waar als je vindt dat goedkope, goed ontworpen,  apparaten de werkelijkheid al voldoende weergeven. En dat duurdere apparaten, als er een klankverschil is, dus de werkelijkheid geweld aandoen.

Daar zit het verschil in onze benadering. Ik vind juist dat goedkopere apparaten kleuren en dat apparaten (gemiddeld) de werkelijkheid beter weergeven naarmate je meer betaalt.

Dit is gebaseerd op mijn tamelijk ruime ervaring in het wisselen van apparatuur. Beetje elitair wellicht, excuus daarvoor.
De rest van de aanwezigen heeft daarin -of mee ook behoorlijke ervaringen. Hans en ik hebben beiden in ieder geval fors gewisseld, van wat ik weet.

In die zin heeft Hans gelijk als hij aangeeft dat voortschrijdend inzicht "ons" een andere route gaf en jij je nog op hetzelfde pad beweegt. Overigens géén waardeoordeel, slechts een constatering.

Wat wèl duidelijk is, is dat jij prat gaat op je ervaringen en dat is exact waar juist Hans, Baardmans en ik die zijn gaan bevragen (even zo vrij geweest hun erbij te betrekken).


Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: chansig op maart 25, 2018, 11:33:20
Welke werkelijkheid moet er voor jouw worden weergegeven ? Ik heb namelijk het gevoel dat we hier ook een verschil van inzicht op hebben.

Gr. Hans

Ik beweerde dat apparatuur gemiddeld de werkelijkheid beter weergeeft naarmate je meer betaalt. Hoe die werkelijikheid dan klinkt is behoorlijk subjectief natuurlijk.

Waarschijnlijk zijn de tamelijk muzikale kids, de opnames die ze hebben gemaakt, hun wens om ze op mijn set te horen omdat het zo echt klinkt, en een regelmatig bezoek aan klassieke concerten en balletvoorstellingen voor mij de leidraad.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Huub heeft wel serieus meer spullekes gehad dan mij. We hadden ook in die tijd wel een ietwat andere insteek. Mijn aankopen kwamen veelal voort uit de behoefte om te wisselen. Niet per definitie omdat ik verwachte dat het beter zou gaan klinken. Daarbij ook bepaalde spullen gewoon eens gehad wilde hebben.

Verschillen tussen kabels is bij mij nooit helemaal een item geweest. Tenminste niet meer dat ik me kan herinneren. Mogelijk gewoon compleet geblokt. :D

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:49:29
Ik beweerde dat apparatuur gemiddeld de werkelijkheid beter weergeeft naarmate je meer betaalt. Hoe die werkelijikheid dan klinkt is behoorlijk subjectief natuurlijk.


Voor mij is de werkelijkheid: Wat er op de bron staat.

Eigenlijk heb je dan helemaal geen concert bezoeken ed nodig....zou wat zijn als Dead can Dance hier net zo klinkt als dat ik ze toen hoorde in Utrecht.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

#6035
Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:49:29
Ik beweerde dat apparatuur gemiddeld de werkelijkheid beter weergeeft naarmate je meer betaalt. Hoe die werkelijikheid dan klinkt is behoorlijk subjectief natuurlijk.

Waarschijnlijk zijn de tamelijk muzikale kids, de opnames die ze hebben gemaakt, hun wens om ze op mijn set te horen omdat het zo echt klinkt, en een regelmatig bezoek aan klassieke concerten en balletvoorstellingen voor mij de leidraad.

Als je de beleving van akoestiek wenst, zoals die van de ruimte waarin de muzikanten vertoefden, dan ligt deze besloten in de opname (of juist niet). De microfoons hangen meestal boven of bij de musici (en niet op een willekeurige sta -danwel zitpositie in een zaal), dus moet je maar afwachten of de eindmix de gewilde beleving gaat bieden.Reflecties kunnen qua beeld best een prettige aanvulling zijn en de afbeelding vergroten, maar niet zonder de zaak te vertroebelen. Geheel vrij naar mijn eigen idee. ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Citaat van: scrutinizer op maart 25, 2018, 11:55:25
:popcorn:

Zolang jij lekker blijft eten zal het hier verder helemaal prima gaan. ;)

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Ja gaat prima. Leuk om na al die jaren van strijd gezellig te bomen over enorme verschillen van inzicht.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: Markus2 op maart 25, 2018, 11:25:04

Zo, nu stop ik weer om even na te lezen wat ik allemaal getikt heb  :angel:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Xander32

... ik zie nu dat je frequent gebruik maakt van de emoticons;  :thumbs-up:.

Citaat van: chansig op maart 25, 2018, 10:40:40
@Huub: Muzikaliteit zit in de mens, of bedoel je daar ook de bron mee ?

Voor de rest staan we inmiddels lijnrecht tegenover elkaar qua hobby beleving. Zoals ik gister al aangaf in mijn hoofd ontstaat echt kortsluiting bij sommige dingen die je zegt. Omdat het voor mij compleet onlogisch is wat je zegt. Meestal lukt het me wel te verplaatsen in wat de ander zegt en er ergens iets van begrip voor te krijgen en te hebben. Of het te snappen...gisteren een paar momenten gehad dat dit me echt niet meer lukte.  :D

Ik kan er met mijn pet ook niet zo goed bij dat je het hier niet mooi vind klinken. Geen kortsluiting in mijn hoofd, want smaak verklaart hierin alles.

Neemt vervolgens allemaal niet weg dat het gezellige dagen zijn en dat ik er november/december weer 1 ga doen.

En in de tussentijd komen Baard en ik een keer jouw kant op...gewoon voor de leut.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Markus2

#6042
Citaat van: scrutinizer op maart 25, 2018, 11:59:16

Zo, nu stop ik weer om even na te lezen wat ik allemaal getikt heb  :angel:

Daar was het grote wachten op.

:D
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:59:09
Ja gaat prima. Leuk om na al die jaren van strijd gezellig te bomen over enorme verschillen van inzicht.

Kan ook prima...jij bent en blijft een lieve kerel, idem voor mij. We kennen elkaar te lang om elkaar uit te gaan schelden of vervelende dingen toe te schrijven.

Citaat van: Xander32 op maart 25, 2018, 11:59:29
... ik zie nu dat je frequent gebruik maakt van de emoticons;  :thumbs-up:.


:D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Fijn dat jullie een leuke middag hebben gehad.
Het heeft ook niet met het mens maar met zijn overtuiging te maken. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

#6046
Citaat van: doorofnight op maart 25, 2018, 10:11:23
Maar een DSP dat zich boven de 300Hz gedraagt als een DSP zoals hij dat doet voor het laag, dat is een ander verhaal. Toch hoor ik daar ook positieve verhalen over.
Uh, verklaar eens? Even kijken of ik het volg.

Citaat
Gevoel, gevoel..:)

De ratio erachter is, dat als je technisch goede apparatuur hebt en luidsprekers die goed meten in een anechoische ruimte, die een goed afstraal gedrag hebben, die niet vervormen.. En je hebt daar een paar setjes van.. En die zou je in een vergelijk in een akoestisch prettige ruimte zetten, dat het dan misschien weleens lastig kan worden om verschillen tussen die luidsprekers te horen. Mits ze in staat zijn dezelfde dynamiek aan te kunnen.

Daarmee heb ikzelf meerdere ervaringen opgedaan. Ik heb mijn audiofilie niet opgegeven op basis van enkel versterkertestjes. :D

Uiteraard is er wel een voorliefde voor bepaalde systemen. Da's in minder sterke mate gebleven.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:30:01
Dit is gebaseerd op mijn tamelijk ruime ervaring in het wisselen van apparatuur. Beetje elitair wellicht, excuus daarvoor.

Die ervaring is je van harte gegund, echter voor mij volledig waardeloos. Het is immers een mening gestoeld op subjectieve ervaring.

Dat jij iets goed vind klinken zegt mij helegaar niets maar als iets goed meet weer wel. En dat zal zo blijven totdat jij ook een meeteenheid bent: "Dit klinkt vier HuubF".

;D

scrutinizer

Citaat van: Markus2 op maart 25, 2018, 11:55:06
Als je de beleving van akoestiek wenst, zoals die van de ruimte waarin de muzikanten vertoefden, dan ligt deze besloten in de opname (of juist niet). De microfoons hangen meestal boven of bij de musici (en niet op een willekeurige sta -danwel zitpositie in een zaal), dus moet je maar afwachten of de eindmix de gewilde beleving gaat bieden.Reflecties kunnen qua beeld best een prettige aanvulling zijn en de afbeelding vergroten, maar niet zonder de zaak te vertroebelen. Geheel vrij naar mijn eigen idee. ;)

Vandaar ook mijn voorstel een simpele opname te maken in de luisterruimte. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 11:49:29
.... Hoe die werkelijikheid dan klinkt is behoorlijk subjectief natuurlijk...

;D  :clapping:

Nijz won!