Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Martijn M

Goed om te zien dat er op een technisch niveau gediscussieerd wordt over de Dutch & Dutch luidsprekers in vergelijking met andere innovatieve ontwerpen. Ik ben één van de mensen achter Dutch & Dutch en ik zou graag e.e.a. toelichten. De high-end audiomarkt is een conservatieve markt. Wij geloven echter dat in te toekomst steeds meer fabrikanten vooruitstrevende technologiën als DSP en cardioïde zullen omarmen, omdat het leidt tot beter klinkende luidsprekers. Bovendien kunnen dit soort luidsprekers makkelijker worden geïntegreerd in huiskamers en studio's, zowel wat betreft akoestiek als connectiviteit. Wij geloven dat onze luidsprekers in termen van geluidskwaliteit kunnen concurreren met het beste dat er te koop is. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik zo'n boude uitspraak durf te doen :angel:.

Bij het ontwerp van de 8M en de 8C is geluidskwaliteit het eerste criterium. We leggen de lat voor onszelf heel hoog wat dit betreft. Wij streven naar lage vervorming, een zeer gelijkmatige frequentierespons, een gelijkmatig afstraalgedrag en een accurate weergave in het tijddomein (meettechnisch te herkennen aan een goede impuls- en staprespons). Om dat te bereiken maken we gebruik van luidsprekereenheden die van zichzelf al een zeer goed gedrag hebben (zodat we zo min mogelijk hoeven corrigeren), een geoptimaliseerde waveguide voor de tweeter, een baffle waarbij diffractie wordt geminimaliseerd en in geval van de 8C een passieve cardioide behuizing. Pas als een luidspreker akoestisch helemaal in orde is, gebruiken we DSP (Digital Signal Processing) voor het spreekwoordelijke puntje op de I.

Cruciaal bij het optimaliseren van de frequentierespons, het afstraalgedrag en het gedrag in het tijddomein is dat goed wordt omgegaan met diffractie. Bij een conventionele luidspreker met een goede tweeter op een baffle met scherpe randen krijg je altijd te maken met flinke diffractie. Het geluid breidt zich vanaf de tweeter uit met een halve bolvorm, tot het golffront een discontinuïteit tegen komt, zoals de bafflerand. Het golffront krijgt ineens meer ruimte om zich in uit te breiden, dus gaat het daar scherp de hoek om. De bolling van de golffront verandert daar en er treedt diffractie op. De bafflerand gaat zich als een nieuwe bron gedragen. Het geluid van die nieuwe bron breidt zich ook weer min of meer bolvormig uit. Vanuit het perspectief van de luisteraar arriveert eerst het kwalitatief hoogwaardige geluid van de tweeter, daar zeer kort na gevolgd door het geluid van een veelheid aan diffractiebronnen aan de baffle-randen, uitgesmeerd in de tijd.


Plaatje via  :google: .


Diffractie leidt tot een grillig frequentieverloop, een ongelijkmatig afstraalgedrag en een minder goed impulsgedrag. Wij hebben veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een optimale baffle en waveguide voor de 8M en 8C. Alle onderdelen zijn precies op elkaar afgestemd. De precieze verhoudingen, de grootte van de afrondingen, het profiel van de waveguide en locatie van de eenheden op het baffle komen ontzettend nauw! Het resultaat is dat diffractie praktisch niet meer te herkennen is in metingen. De DSP wordt vervolgens gebruikt om fasevervorming van het wisselfilter op te heffen. De combinatie resulteert in een bijna perfecte staprespons. Ik ken geen andere luidspreker met een staprespons die zo goed is als die van onze luidsprekers. Zie hieronder de staprespons van de 8M.




De waveguide van de 8M en 8C heeft zoals gezegd een zeer constant afstraalgedrag. Bij de frequentie waar de midwoofer van de 8M wisselt naar de tweeter is het afstraalgedrag van de midwoofer vergelijkbaar, maar naar lagere frequenties toe straalt de luidspreker steeds breder af. Onder ongeveer 800 hertz gaat er steeds meer geluidsenergie naar de zijwanden en ook de wand achter de luidspreker (wij noemen dit de voorwand omdat het de wand voor de luisteraar is). Dat geluid reflecteert en komt een paar milliseconden na het directe geluid aan bij de luisteraar. De voorwandreflectie kan zorgen voor kleuring en versmering van informatie in het tijddomein. De 8M komt optimaal tot zijn recht als je hem vrij kunt opstellen, op enige afstand van met name de voorwand. Dan profiteer je van zijn uitmuntende weergave in het hogere middengebied en hoog en heb je weinig last van zijn bredere afstraalgedrag naar lagere frequenties, omdat de reflectie relatief laat bij de luisteraar aan komt en ook in amplitude is afgezwakt.

De 8C biedt alles wat de 8M biedt, maar gaat nog een stapje verder. De 8M heet zo omdat hij een 8 inch midwoofer heeft en zich in het middengebied gedraagt als een zogeheten 'Monopool'. De 8C heeft een 8 inch mid die zich gedraagt als een 'Cardioide'. Om een cardioide afstraalgedrag te realiseren maken we gebruik van het geluid dat de luidsprekereenheid aan zijn achterzijde de kast in straalt. Dat is in tegenfase met het geluid dat de eenheid aan de voorzijde afstraalt. Door het geluid in de kast akoestisch te filteren en te vertragen kunnen we ervoor zorgen dat het geluid dat vanaf de voorzijde om de kast heen buigt en naar achteren afstraalt wordt uitgedoofd. Hierdoor kunnen we het constante afstraalgedrag van de tweeter naar lagere frequenties doorzetten. Omdat de 8C in het middengebied en hoog geen geluid naar achteren afstraalt, kan hij zonder problemen dicht bij de voorwand geplaatst worden.

Sterker nog, de 8C werkt juist optimaal als hij niet te ver van de voorwand staat! In de achterzijde van de behuizing bevinden zich twee potente 8 inch subwoofers in een gesloten behuizing. Die woofers zorgen er niet alleen voor dat de 8C meer power en diepgang levert, maar zorgt er ook voor dat de 8C akoestisch beter integreert in de ruimte. Lage tonen hebben lange golven en in termen van golflengte bevinden de subwoofers in de 8C zich dicht bij de voorwand. Daardoor gedragen de luidspreker en de wand zich als één akoestisch systeem. De wand fungeert als een soort springplank voor het golffront. De cardioide mid en de tweeter met waveguide stralen van zichzelf al uitsluitend af naar voren en 'zien' de wand achter de speaker akoestisch gezien niet. Voor de weergave van de lage tonen maken we juist gebruik van die wand om ervoor te zorgen dat er één coherent golffront naar voren wordt afgestraald. Met behulp van de voorwand straalt de 8C daarom over het gehele frequentiegebied uitsluitend naar voren af. Best slim, al zeg ik het zelf  :P.


Citaat van: MAW op juli 31, 2016, 00:29:52
De non-cardioids Geithains die ik gehoord heb vond ik zeker ook goed maar niet vergelijkbaar. Een cardioid (en dat geld daarmee ook voor de Kii) is een stuk minder gevoelig dan iedere conventionele (non-cardioid) luidspreker voor akoestische problemen in 'iedere' ruimte.

Stel de 8M mooi vrij op en hij klinkt zeer overtuigend. Zet er een luidspreker als de 8C naast en je hoort dat het middengebied nog net wat transparanter, sneller en ongekleurder wordt. Doe dezelfde vergelijking in een opstelling zoals je die vaak ziet - met de luidsprekers op een meter of minder van de voorwand - en het verschil wordt veel groter. Ik begrijp daarom goed wat je zegt. Een vroege en sterke voorwandreflectie zul je gewoon moeten vermijden als je de beste geluidskwaliteit nastreeft. Overigens vind ik de Kii een heel mooi concept. Mijn collega heeft hem beluisterd en hij zei dat de Kii goed klinkt. Ik had niet anders verwacht.


Citaat van: MAW op juli 31, 2016, 00:29:52
Geithains zijn inderdaad erg prijzig maar ik ken geen andere luidspekers met zo weinig beperkingen als hun 3-weg coaxiale cardioid monitors. Het zijn imo niet de mooiste monitors maar gegarandeerd zeer geliefd door iedere veeleisende audiofiel.

Helaas heb ik nog nooit een Geithain gehoord. Op basis van wat ik ervan heb gezien en over ze heb gelezen krijg ik de indruk dat het uitstekende luidsprekers zijn. Zij zien al jaren de voordelen van cardioïde luidsprekers in en waren één van de eersten die het concept naar de markt wisten te brengen. Dan heb je wat mij betreft al een streepje voor  :music: . Voor zover ik kan beoordelen laten ze echter wat steekjes vallen op het gebied van diffractie. Een klein rechthoekig baffle voor een woofer hangen is gewoon vragen om problemen wat diffractie betreft.

Volgens de datasheet van de 901K behalen zij aan de achterzijde een verzwakking ten opzichte van de voorzijde van om en nabij 10 dB. Dat levert ongetwijfeld een flinke winst in klankkwaliteit op ten opzichte van conventionele luidsprekers, maar het kan beter. Een passieve cardioïde is ontzettend lastig te optimaliseren. Voor een optimale uitdoving moeten het geluid dat vanaf de voorkant om de kast heen vouwt en het geluid dat vanaf de achterzijde van het membraan door de kast naar buiten komt identiek zijn aan elkaar, maar in tegenfase. De eerste passieve cardioide kasten die wij maakten kwamen niet veel verder dan 10 dB verzwakking aan de achterzijde, maar inmiddels hebben we goed door hoe het werkt en halen we waarden van tussen de 15 en 20 dB. Dat merk je.

Citaat van: MAW op juli 31, 2016, 11:52:13
De D&D zijn cardioid vanaf 100hz. Niet in de subbass, waar akoestische problemen de grootste impact hebben. ME Geithain *K series en Kii three zijn geven zijn volledig cardioide. Lijkt me wel wat anders. :)

Cardioide laagweergave kan een voordeel zijn, maar is dat niet in alle gevallen. Een luidspreker die zich in het laag als cardioide gedraagt dient voor optimale resultaten enigszins vrij opgesteld te worden in een relatief grote kamer. Als je dat doet, zul je méér staande golven aanspreken, maar ze minder sterk exciteren. Het resultaat is een gelijkmatigere laagweergave door de kamer. In een grote ruimte kan dit tot een zeer goede laagweergave leiden. In doorsnee huiskamers en studio's is het voordeel beperkt, omdat staande golven hoe dan ook het geluid bij lage frequenties zullen domineren. Daar komt bij dat de woofers in een cardioide veel harder moeten werken dan in monopool. Ik plaats vraagtekens bij het dynamisch bereik van een Kii en ook van de Gaithein 901K met zijn 15" woofer. 

Zoals ik hierboven al heb uitgelegd is de 8C in het laag geen cardioïde, maar maken we gebruik van de voorwand om één coherent golffront naar voren af te stralen. De voordelen van de 8C in vergelijking met een full-range cardioide zijn dat de 8C dicht bij de voorwand te plaatsen is en dat hij full-range is met een krachtig sublaag.


Citaat van: MAW op juli 31, 2016, 11:52:13
Iedere luidspreker is overigens cardioid vanaf 200hz. Directionality van geluid is uberhaubt alleen een probleem <200hz.

Was het maar zo'n feest! Bij de meeste luidsprekers is de verzwakking aan de achterzijde pas vanaf ongeveer 1 khz beter dan 10 dB.

Citaat van: MAW op juli 31, 2016, 11:52:13
Geithain maakt alle componenten in-house, net als ATC. dus een design wordt niet gemaakt op basis van de componenten die bgeschikbaar zijn in de markt, maar alle componenten worden (door hun zelf) zo ontworpen en ontwikkeld zodat ze het beste aansluiten in het design waar ze in gebruikt worden. Dat is nogal een andere designfilosofie.

ATC is begonnen als fabrikant van luidsprekereenheden. Hun dome mid was in zijn tijd baanbrekend en is nog steeds een uitstekende driver. Daar zijn ze vervolgens complete luidsprekers omheen gaan bouwen. Tegenwoordig maken ze voor zover ik weet de mid nog steeds zelf, maar kopen ze ook drivers in. Alles in-house doen is wat mij betreft niet per se beter. Er zijn een aantal fabrikanten die zich toeleggen op het maken van luidsprekereenheden. De beste fabrikanten van luidsprekereenheden zullen daar mijns inziens beter in zijn dan bedrijven die alle facetten van het proces zelf willen doen. Wij kiezen ervoor om onze drivers in te kopen bij een select aantal fabrikanten. In de 8M zitten bijvoorbeeld custom drivers die voor ons op order worden geproduceerd bij Seas uit Noorwegen.


Citaat van: MAW op juli 31, 2016, 00:29:52
Ik ken de Dutch overigens niet maar zou ze graag eens horen.

Stuur me maar een PM, dan gaan we dat regelen! We staan dit jaar overigens ook op de X-Fi in Veldhoven.

Citaat van: chansig op juli 30, 2016, 10:35:51
Ws komt volgende week de D&D monitor op bezoek. Ik vertelde Martijn dat hij minimaal even goed moest klinken als mijn huidige speakers. Vond ie maar een rare insteek...moet toch minimaal beter ? Ik hoop gewoon van al die versterkers af te kunnen.

Martijn was in ieder geval redelijk zelfverzekerd en gaf aan dat het zonder de subs ws al beter gaat klinken. Oke...put your money where your mouth is.. :D

Ik denk dat de 8M beter klinkt dan je huidige speakers, maar om eerlijk te zijn betwijfel ik of je de laagweergave van je multi-subs wilt missen....

Citaat van: chansig op augustus  1, 2016, 11:55:37
Heuhhh...is toch niet aktief, geen DSP en geen lelijke stands.

Valt dus af.

Gr Hans

;D

Laat Koen 't niet horen :-X.



PS Als ik meer tijd had gehad, zou ik een kortere post geschreven hebben (naar Blaise Pascal)  :D
Dutch & Dutch

chansig

Mooie, heldere, duidelijke uitleg. En ik wil inderdaad niet mijn huidige laagweergave gaan missen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Martijn M op augustus  1, 2016, 17:32:39

Laat Koen 't niet horen :-X.

Als Koen een goed geheugen heeft dan weet hij dit al een tijdje. Maar wie weet drank of andere vervelende middelen of gewoon ouderdom kunnen rare dingen doen met het geheugen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Leuk om je kennis te lezen Martijn!

Met de X-Fi maar eens langswippen! Moet toch lukken, is om de hoek..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

holco

Leuk en interessant om je verhaal te lezen Martijn, ben erg benieuwd naar de luister ervaringen hier en mijn interesse is iig gewekt ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Jumping Jack

 ^^ Martijn.

Maar volgens mij kloppen de afmetingen van de 8c op de website niet  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martijn M

 :blush: :angel:

Klopt inderdaad niet. Erg knullig, maar in verband met oplevering die nog niet heeft plaatsgevonden kunnen we het nog niet aanpassen.
Dutch & Dutch

Sailor Jan

Heel erg interessant Martijn!
Dank je wel voor de informatie!

Hebben jullie buiten X-Fi show nog andere mogelijke luistershows?

Wees lief voor jezelf

MAW

#3058
Citaat van: Martijn M op augustus  1, 2016, 17:32:39
Wij geloven echter dat in te toekomst steeds meer fabrikanten vooruitstrevende technologiën als DSP en cardioïde zullen omarmen, omdat het leidt tot beter klinkende luidsprekers. Bovendien kunnen dit soort luidsprekers makkelijker worden geïntegreerd in huiskamers en studio's, zowel wat betreft akoestiek als connectiviteit.

Dat klinkt me als muziek in de oren!

Citaat
Overigens vind ik de Kii een heel mooi concept. Mijn collega heeft hem beluisterd en hij zei dat de Kii goed klinkt. Ik had niet anders verwacht.

Imo is de digitale cardioide ook een heel mooi concept en ik vond ze ook heel goed klinken. Ze staan denk ik in m'n top 3 van monitors. De grootste reden daarvoor is denk ik dat ze cardioide zijn. Dat doet voor mij toch wel heel veel heb ik gemerkt.

De reden dat ik bij Geithain uitgekomen ben is omdat ze meerdere dingen significant beter doen dan de andere opties die ik in mijn shortlist had. Det grootste verschillen zijn de nauwkeurigheid in het middengebied en localisatie. Feit dat ze ook cardioide zijn gaf ze een aantal hele grote pluspunten.

CitaatHelaas heb ik nog nooit een Geithain gehoord. Op basis van wat ik ervan heb gezien en over ze heb gelezen krijg ik de indruk dat het uitstekende luidsprekers zijn. Zij zien al jaren de voordelen van cardioïde luidsprekers in en waren één van de eersten die het concept naar de markt wisten te brengen. Dan heb je wat mij betreft al een streepje voor  :music: . Voor zover ik kan beoordelen laten ze echter wat steekjes vallen op het gebied van diffractie. Een klein rechthoekig baffle voor een woofer hangen is gewoon vragen om problemen wat diffractie betreft.

Ik heb inmiddels een aantal verschillende Geithains gehoord waaronder ook de RL901's waar je het over hebt. Maar ik kan niet zeggen dat ik dat model heel goed ken. Ik ken inmiddels mijn RL944K1 (nearfields) inmiddels wel heel goed. Het is de eerste luidspreker die ik gehoord heb die ik letterlijk na een paar tracks al evengoed kende als na de (ik gok enkele) honderden uren die ik ze nu beluisterd heb. Ik verwacht niet dat dat nog gaat veranderen. Ze zijn zeer nauwkeurig en consistent bij alle frequenties zonder opdringerig te zijn. Ik ken gewoon geen luispreker die zich zo natuurlijk gedraagt wat je er ook op afspeelt. Mijn gevoel was wel dat de 901 dat ook heeft overigens.

v.w.b. de coax en diffractie. In de 944K's die ik heb zitten de tweeter, midrange en woofer zitten voor elkaar. Ik denk wel dat de coax setup wel de verklaring is voor de gevoeligheid in het stereobeeld. Ik ben aardig wat monitors gewend maar stereo imaging is één van die dingen die de Geithains gewoon nauwkeuriger doen dan de rest die ik ermee vergelijken heb. De K+H O300's die ik hiervoor had doen dat imo ook erg goed. Dat was voor mij indertijd een openbaring. Barefoot en Adam zijn (van de merken die ik hoog waardeer) bijvoorbeeld al een stuk minder scherp dan K+H (daar is mono meer zo'n 'wolkje' in het midden in plaats van een helder gedefinieerde punt).

je zou zeggen dat dispersie juist het sterobeeld zou versmeren, maar misschien zit ik ernaast? Ik begreep wel dat dispersie indd. de drawback is van de keuze om een coax te maken (of beter gezegd bij de manier waarop Geithain dat gedaan heeft door de drivers voor elkaar te plaatsen). Volgens hebben ze diffractie geminimaliseerd door een keuze in het crossoverdesign. Eén van de filter van de midrange is 2e orde (de rest van alle filters in het crossover is allemaal 4e orde) en hebben ze hem op een frequentie gefilterd zodat de driver een hele lage output heeft bij de frequentie die een dispersieprobleem zou opleveren. Ik las dat in een review (één van de reviews die ik in het review topic van de luidspreker aangemaakt heb op hififreaks.nl). Evt. kan ik hem opsnorren maar veel dieper dan dit ging hij er volgens mij niet op in.

Citaat
Volgens de datasheet van de 901K behalen zij aan de achterzijde een verzwakking ten opzichte van de voorzijde van om en nabij 10 dB. Dat levert ongetwijfeld een flinke winst in klankkwaliteit op ten opzichte van conventionele luidsprekers, maar het kan beter. Een passieve cardioïde is ontzettend lastig te optimaliseren. Voor een optimale uitdoving moeten het geluid dat vanaf de voorkant om de kast heen vouwt en het geluid dat vanaf de achterzijde van het membraan door de kast naar buiten komt identiek zijn aan elkaar, maar in tegenfase. De eerste passieve cardioide kasten die wij maakten kwamen niet veel verder dan 10 dB verzwakking aan de achterzijde, maar inmiddels hebben we goed door hoe het werkt en halen we waarden van tussen de 15 en 20 dB. Dat merk je.

20 dB is inderdaad erg veel! De Geithain sub die ik heb verzwakt iets minder dan 15db tussen 25 en ~100hz. De monitors ~-7db tot ~-10db tussen 32 en >400hz. Ze doen dat overigens wel tot het punt waar ze afvallen in het laag. Volgens mij dempten de Kii's ook overall vergelijkbaar met de Geithains, (ook aan de onderkant).

Een cardioid ontwikkelen lijkt me inderdaad wel een goede keuze. Bas is imo het lastigst om helemaal goed te krijgen in een ruimte en een cardioid helpt daarbij enorm. Mij helpt het wel in ieder geval.. Het ruimt flink op in het laag. Na het horen van de Kii's en verschillende cardioid Geithains was ik van beiden overtuigd, en daarmee van het resultaat van een cardioid.

De Dutch & Dutch speakers zien er overigens heel goed uit. En dan bedoel ik het uiterlijk! Nu ik er wat meer over lees en hoor lijkt het ook een mooi technisch design te zijn. Ik ben er erg benieuwd naar en goed om te weten dat ik ze eens kan beluisteren!
Gr. Martijn

knubbe

Vandaag komen ze?
Veel plezier  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

DofN

Ze staan nog bij mij :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

knubbe

Is dat het enige paartje? Schiet eens op dan ;):P
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Het wordt zaterdag.

De speakers staan nu nog bij Abel en gaan van daaruit naar een andere belangstellende om uiteindelijk bij mij terecht te komen. Ze zijn er maar druk mee.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Vandaag aan Martijn gevraagd of hij ook nog een woofer mee wilt nemen. Ondertussen wat houtwerk besteld om vrijdag snel een kistje in elkaar te timmeren. Dan staan er dus ook weer 4 subs. Zaterdag de monitoren en de subs inregelen en dan verwacht ik dat er een topset staat.

Met de 4 subs zullen ook de Crowns blijven mede als de minidsp (die dan de subs gaat corrigeren). Het verlies van apparaten is dus niet meer aan de orde...dan moet het dus echt beter gaan worden met de monitoren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#3064
Als je de ruimte hebt...waarom niet ? :thumbs-up: :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Ik heb zelfs nog een plekje over... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Gaat dat goed dan? Kun je er zo een paar subs bij zetten en die allemaal via hun eigen DSP aansturen?
Ik wil zelf ook die kant op en heb de subs al geruime tijd in huis maar ik weet niet precies hoe het het best gaat. Wat ik wil is de set gewoon de set laten en dan twee subs erbij zetten welke via een DSP aangestuurd worden. Dus zonder dat de hoofdkanalen door de DSP gaan. Ik denk dat dat moet kunnen, maar ik ben daar niet 100% zeker van. Misschien Martijn maar eens vragen.

Groeten...

chansig

Staaled heeft drie vormen van DSP in zijn set.. :D

Bij mij gaat de SONOS naar de minidsp, de 4 subs worden vanuit de minidsp gecorrigeerd en door de Crown's aangestuurd. De Dutch & Dutch monitoren krijgen hun signaal vanuit de minidsp maar worden gecorrigeerd door hun eigen DSP als ook aangestuurd.

In jouw situatie zou je dus ook de front speakers ongemoeid kunnen laten. Dat kan in mijn huidige situatie ook. Dan zou ik alleen de subs corrigeren.

Enige wat ik dan dus ga overhouden is een mooie Kenwood.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Citaat van: Kwabbernoot op augustus  3, 2016, 10:16:57
Gaat dat goed dan? Kun je er zo een paar subs bij zetten en die allemaal via hun eigen DSP aansturen?
Ik wil zelf ook die kant op en heb de subs al geruime tijd in huis maar ik weet niet precies hoe het het best gaat. Wat ik wil is de set gewoon de set laten en dan twee subs erbij zetten welke via een DSP aangestuurd worden. Dus zonder dat de hoofdkanalen door de DSP gaan. Ik denk dat dat moet kunnen, maar ik ben daar niet 100% zeker van. Misschien Martijn maar eens vragen.

Groeten...
op papier zou je de fronts zeker ongemoeid kunnen laten, echter het probleem waar je dan meer dan wslk op gaat uitkomen is dat de DSP vd subs een zekere delay (latency) veroorzaakt die je niet op de fronts hebt, wat je 100% zeker gaat horen.
oplossing daarvoor is een "sec" delay op het sigaal vd fronts toe te passen, maar dan ben je toch weer eea met dat signaal aan het doen...waar ik vermoed dat je dat niet wil ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

Citaat van: Kwabbernoot op augustus  3, 2016, 10:16:57
Gaat dat goed dan? Kun je er zo een paar subs bij zetten en die allemaal via hun eigen DSP aansturen?
Ik wil zelf ook die kant op en heb de subs al geruime tijd in huis maar ik weet niet precies hoe het het best gaat. Wat ik wil is de set gewoon de set laten en dan twee subs erbij zetten welke via een DSP aangestuurd worden. Dus zonder dat de hoofdkanalen door de DSP gaan. Ik denk dat dat moet kunnen, maar ik ben daar niet 100% zeker van. Misschien Martijn maar eens vragen.

Groeten...
Het kan, maar de winst zal tov volledige DSP beperkt zijn.
Je krijgt wat meer extensie , that's it.

Ik gebruik idd 3 lagen DSP voor stereo , de winst was telkens groot en het resultaat is muziek. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kwabbernoot

Citaat van: Dynky op augustus  3, 2016, 11:04:34
op papier zou je de fronts zeker ongemoeid kunnen laten, echter het probleem waar je dan meer dan wslk op gaat uitkomen is dat de DSP vd subs een zekere delay (latency) veroorzaakt die je niet op de fronts hebt, wat je 100% zeker gaat horen.
oplossing daarvoor is een "sec" delay op het sigaal vd fronts toe te passen, maar dan ben je toch weer eea met dat signaal aan het doen...waar ik vermoed dat je dat niet wil ;)
Dat is inderdaad hetgeen waar ik ook bang voor ben. Maar van de andere kant als ik de DSP alleen gebruik tot 100 Hz, vraag ik mij af of ik dat überhaupt ga horen. Daarbij wordt het alleen gebruikt om de staande golven te corrigeren. Is het dan erg dat je een absoluut minimale na-ijling hebt? Voor mijn gevoel zal dat wel meevallen. Dat is ook gebaseerd op het feit dat de subs ook nooit allemaal op dezelfde afstand staan. Dat zou ook versmering moeten geven.

Citaat van: Staaled op augustus  3, 2016, 11:31:02
Het kan, maar de winst zal tov volledige DSP beperkt zijn.
Je krijgt wat meer extensie , that's it.

Ik gebruik idd 3 lagen DSP voor stereo , de winst was telkens groot en het resultaat is muziek. ;)

Wat versta jij onder volledige DSP? En hoe moet ik 3 lagen DSP zien?

Ik heb al DSP op de fronts gehad (tot 150 Hz) en alhoewel dat best veel goed deed was ik er niet tevreden mee en heb ik de DSP er weer tussenuit gehaald.
Mijn idee is dus om de fronts te laten zoals ze zijn en dan alleen onder de 100Hz (bijvoorbeeld) te corrigeren met twee DSP gestuurde subs.

Groeten...

holco

Met een goede full-range DSP setup zal in de meeste gevallen de winst groter zijn als het verlies.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Wat een kl*te avatar heb jij... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Als je wat mankeert kan ik me daar wat bij voorstellen  :D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Staaled

#3074
Citaat van: Kwabbernoot op augustus  3, 2016, 12:31:37
Dat is inderdaad hetgeen waar ik ook bang voor ben. Maar van de andere kant als ik de DSP alleen gebruik tot 100 Hz, vraag ik mij af of ik dat überhaupt ga horen. Daarbij wordt het alleen gebruikt om de staande golven te corrigeren. Is het dan erg dat je een absoluut minimale na-ijling hebt? Voor mijn gevoel zal dat wel meevallen. Dat is ook gebaseerd op het feit dat de subs ook nooit allemaal op dezelfde afstand staan. Dat zou ook versmering moeten geven.
Wat versta jij onder volledige DSP? En hoe moet ik 3 lagen DSP zien?

Ik heb al DSP op de fronts gehad (tot 150 Hz) en alhoewel dat best veel goed deed was ik er niet tevreden mee en heb ik de DSP er weer tussenuit gehaald.
Mijn idee is dus om de fronts te laten zoals ze zijn en dan alleen onder de 100Hz (bijvoorbeeld) te corrigeren met twee DSP gestuurde subs.

Groeten...
Met volledige DSP bedoel ik dat het complete signaal door de DSP gaat, dus niet enkel het laag/de subs.

laag 1 Linn DS met Space Optimisaton
laag 2 Lyngdorf TDAi 2200 Roomperfect
laag 3 ( enkel de subs ) Interne DSP Crown XTi4200 versterkers

Linn DS SO gaat volledig in het digitale domein, voor analoog conversie.
TDAi ontvangt analoog signaal vanuit Linn DS en zet om naar digitaal.
Het is een powerdac dus de fronts hangen direct aan de dac.

Het laag wordt uit TDAi analoog naar de subamps gestuurd. Daar zit wederom DSP in.
Nagenoeg elke sub heeft DSP teneinde lineaire respons te verkrijgen. Let wel , anechoic.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)