Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

chansig

Met die verschillende versterkers zal het inderdaad wel meevallen. Je zou een Crown op het laag kunnen zetten, de Kenwood M2 op het mid en de Luxman M3 op het hoog (of een hele kleine tripath versterker).

Dat is 1....dan zit er nu natuurlijk ook nog een minidsp in de set. Die kan dus niet ingezet worden als digitale crossover...kom ik 2 kanalen te kort. Dat is jammer...want dat had een hoop gedoe gescheeld.

Dus toch maar gekozen voor het bouwen van een passief filter.

Gr Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Maar vanavond eerst maar eens gaan luisteren. Wie weet vallen de speakers erg tegen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Is het niet zo dat de technische voordelen van actieve crossovers t.o.v. analoge crossovers bekend zijn, maar dat het menselijk oor weinig gevoelig is voor de technisch bereikte verbetering?

Ik zou er weinig tranen om laten.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Zou goed kunnen...ik ben inmiddels gestopt met huilen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sailor Jan


Citaat van: doorofnight op april  1, 2015, 15:22:57
Is het niet zo dat de technische voordelen van actieve crossovers t.o.v. analoge crossovers bekend zijn, maar dat het menselijk oor weinig gevoelig is voor de technisch bereikte verbetering?

Ik zou er weinig tranen om laten.

Ik vermoed dat er wel winst te halen is. Devialet, Linn en bijv. Trinnov zijn momenteel ook in het digitale domein bezig om de weergave van speakers te verbeteren. De meeste mensen zijn er al lyrisch over.

Daarnaast kun je met een digitaal actief filter de speaker beter laten aanpassen op de kamer waardoor het geluid beter zou moeten worden.

Het nadeel is inderdaad dat je 3 stereo versterkers nodig hebt bij een 3-weg systeem.

Maar eerst luisteren naar de speakers is inderdaad erg verstandig!
Wees lief voor jezelf

DofN

In één ruimte met meerdere filters werken voor de verschillende units (voor bijvoorbeeld subs en fronts) biedt zeker mogelijkheden en in mijn ervaring ook tot een mooier geluid. Betwijfel alleen of de filters persé digitaal moeten zijn om te horen dat het beter klinkt. Ik heb zelf een allegaartje van digitale en analoge filtering.

Verder weet ik het ook niet.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sailor Jan

Еn ik trek in twijfel of er tzt nog wel passieve filters nodig zijn.

Maar in ieder geval, ik ben benieuwd naar de nieuwe speakers van Chansig!
Wees lief voor jezelf

DofN

#2232
Citaat van: Sailor Jan op april  1, 2015, 18:23:29
Еn ik trek in twijfel of er tzt nog wel passieve filters nodig zijn.

Maar in ieder geval, ik ben benieuwd naar de nieuwe speakers van Chansig!

Ik ook. Digitaal is goedkoper en je hebt veel meer mogelijkheden. Passieve filters zijn ouderwets.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Speakers staan inmiddels thuis. Volgende fase kan gaan beginnen.

Binnenkort een paar foto's.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

nice, ben benieuwd!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sailor Jan

Wees lief voor jezelf

chansig

#2236


Bij deze een foto.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

speakers zien er in iedergeval goed en mooi uit. Hopelijk klinkt het straks ook goed. ;D
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

remco320

Ziet er netjes uit Hans! Kundig in elkaar geklust..

DofN

Mooi Hans, ben benieuwd naar hoe het uiteindelijk gaat klinken! Welke verbetering hoorde je t.o.v. van je andere LS?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Andre had mij al verteld dat het hoog/midden meer open zou zijn..en laat dat nu net kloppen. Die Andre weet wel waar hij het over heeft. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#2241
Dat is dan een mooie vooruitgang!

Je hebt een gave voor het drukken op de juiste knopjes  :turn: Toch ook wel grappig.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RZeemering

Citaat van: chansig op april  2, 2015, 08:03:30


Bij deze een foto.

Gr Hans

Jullie eten laag bij de vloer? ;)
Maar mooie speakers! Zeker als ze in jouw ruimte net zo klinken als ze er uit zien.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

chansig

#2243
Zoww....dagje Maasluis. Alles zat een beetje tegen. Als eerste het verkeer. Uiteindelijk ruim 2 uur overgedaan. Daarna de verrassing dat Huub er was en AB inmiddels alweer vertrokken. Iets nie helemaal goed gegaan in de communicatie.

Vervolgens bij het meten...lekker aan de gang blijkt de microfoon gezakt te zijn...dus alle metingen maar weer opnieuw. Dan nog wat andere momenten..waarbij mn Koen gedacht moet hebben: Was ik toch maar even teruggelopen om te checken.

Uiteindelijk zijn de eerste stappen gezet. Hebben we nog even lekker naar de Dutch & Dutch set geluisterd...man, man wat kan dat hard. Echt heeeeeel hard.

Al met al een top dag...weer wat geleerd over speakers, metingen etc.

Metingen zijn gedaan onder verschillende hoeken.

Speaker komt op hoogte te staan. Microfoon op een meter of 2, tussen de tweeter en de mid in.

Vervolgens worden de units afhankelijk van elkaar gemeten.Nadat alle drie gemeten zijn wordt de speaker gedraaid en zo opnieuw gemeten. De hoeken zijn: 22, 30, 45 en 75 graden als ik het goed heb onthouden.

Dan gaat de speaker weer op de grond en wordt deze naar voren gekanteld. Microfoon gaat op de grond en dan weer alle units afhankelijk meten. Dan nog een meting direct op de units.

Als eerste is de impedantie gemeten.

Dit zijn de metingen die gedaan zijn.

Heren bedankt.

G Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

De communicatie was uitstekend, maar AB == DoorOfNight, ik dus zei de gek, heb mijn email niet gelezen  :butbut: Komt omdat de betreffende account slechts eenmalig gebruikt is om een paar grote files te sturen. 2 jaren geleden ofzo.

Mooi dat er gemeten is. Wat weet je nu dat je verder helpt naar je nieuwe (zelfbouw) filters?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Dat het was erg mooi gaat klinken... :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Dat is het doel van de hobby :) Leuk om er op die manier mee bezig te zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

JeroenGRT

Mooie kast! Welke units van scan speak zitten hierin? Misschien kun je ergens een Groundsound active filter op de kop tikken.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

chansig

ScanSpeak 22W/4851T00, 15M/4531K00 en D3004/660000

Ik ga samen met Martijn het filter bouwen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Fraai! Ik ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn met de geoptimaliseerde filters (en hoeveel tijd er zal verstrijken voordat het zo ver is).


Citaat van: chansig op april  2, 2015, 08:03:30


Bij deze een foto.

Gr Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT