Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cyrus·

#1750
Citaat van: Christiaan S op januari 18, 2012, 23:21:48
Dat ben ik het eigenlijk ook wel helemaal mee eens :)
En een 70-200 2.8 is voldoende scherp (zeker de mkII) om een extender te kunnen gebruiken. Ja, je boet in op scherpte, maar je houdt nog steeds bruikbaar scherpe platen over.
Het ligt er een beetje aan hoe belangrijk fotografie op die reis is of de onhandelbaarheid van een 500 een probleem vormt. Als je vooral gaat reizen en af en toe een plaatje schiet is het niet een hele handige lens.
Als je vooral gaat fotograferen zou ik dat toch voor lief nemen :)

Ja, je gaat niet elk jaar op safari, neem ik aan. Dan zou ik het ook wel weten: dan gaat er beslist een 400 of 500 mee.



edit: quote toegevoegd voor de duidelijkheid
Groeten,
Edwin

GH

#1751
Dat is inderdaad (helaas) niet het geval :-). Het is de eerste keer in Afrika.

Keuzes blijven lastig. Met de 100-400 dek ik een redelijk bereik, maar ik besef ook dat het altijd beter is nog meer mm's te hebben.
Een 500/4 en eventueel een 1.4x gaat wel weer minimaal 4kg aan de bagage toevoegen. En die is al niet erg licht met 2 (of 3) bodies, een keuze tussen de 10-22 / 24-105, een laptop + externe HD, verrekijker en alle andere accessoires. Ook ga ik dan een grotere rugzak nodig hebben, want opbergen van alle spullen tussen de opnames door is vanwege het stof ook wel noodzakelijk. Net zoals het niet buiten wisselen van lenzen.

Dat laatste, plus als backup voor noodgevallen, maakt het ook weer noodzakelijk om waarschijnlijk nog een extra body te huren. Zeker als de 500/4 nog extra ga meenemen.

Ik besef dat de 70-200 me niet veel gaat helpen in het tele bereik. De enige overweging om er toch over na te denken is dat ik in een aantal privé parken ga zijn waar ook buiten de wegen gereden mag worden. Daar moet het mogelijk zijn redelijk dicht bij het onderwerp te komen. Dan is naast de 7D/100-400 een 5D/70-200 wellicht zo gek nog niet, toch nog een stukje extra kwaliteit.

Maar de valkuil is wellicht ook dat door het meenemen van de extra spullen de logistiek het fotograferen gaat overheersen, en dat is ook niet de bedoeling.

Keuzes, keuzes....

VlisChris

7D + 24-105 is dan ook erg bruikbaar :)
Je zit toch veel in een auto? Kun je daar mooi wisselen.
Drie bodies meenemen is overdreven. Zou er persoonlijk 2 meenemen voor het geval er 1 mee ophoudt. Wordt anders zo'n duur geintje om alles voor jan wormvormig aanhangsel te huren en mee te nemen.

Je bent niet in de mogelijkheid om een grote HD in die laptop te steken? Dus vervangen van de harde schijf die er in zit, of er extra eentje bijsteken? Scheelt je weer gewicht en omvang in je bagage.
Derde body achterwege laten, net als de 70-200, en je hebt wat gewicht en ruimte bespaard om toch die 500 + 1.4 mee te nemen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

200mm is wat kort voor wild fotografie (of je moet geluk hebben).  Ik had mijn 70-300mm mee op een dx camera toen ik wild wilde fotograferen op de hoge veluwe.  Ze waren redelijk dichtbij maar nog was 300mm een te korte focal length.

Ik zou gewoon (als ik een canon gebruiker was en het kon betalen)  een 70-200mm lens meenemen op 1 body en op de andere body een 100-400mm met extender schroeven heb je het 70 tot 800mm bereik bij de hand zonder lensen te wisselen.  Dan nog kijken wat je onder de 70mm mee wil nemen en gewoon veel geheugenkaartjes meenemen weegt minder dan een harde schijf in elk geval.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

GH

Nadeel van de 7D+24/105 is dat ik dan geen groothoek ga hebben. En voor de landschappen en foto's van de lodges wil ik die eigenlijk wel hebben. Als ik alleen een 7D (of twee) ga meenemen zal het 10-22 + 100-400 worden, eventueel met de 500.

Lenzenwissel wordt door de meeste kenners afgeraden. De auto's zijn veelal open landrovers en er zit blijkbaar overal bakken stof in de lucht. Ook een reden om zodra het fotograferen stopt alles stofvrij op te bergen. Thuis sensoren schoonmaken is te doen, onderweg probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen. De kans dat er dan wat stukgaat is niet uit te sluiten.

Ik wil in de auto eigenlijk twee bodies ter beschikking hebben met de lenzen er "vast" op. Als backup naast een 7D gebruik ik nu (bijna nooit nodig) een oudere 30D. Die zou prima zijn voor de 10-22. Maar stel dat de 7D het begeeft is het niet echt een alternatief. Dus ga ik nog een 7D huren/kopen of een 5D aanschafen. Die delen bijvoorbeeld ook dezelfde accu's....

Voor een laptop heb ik een Macbook air. Heb er bewust voor gekozen mijn Mackbook Pro recent te verkopen. Flash opslag is een stukje extra betrouwbaarheid tijdens het reizen. En het weegt minder. Een backup op een externe 2.5" HD maakt het compleet. Worst case is natuurlijk alles op de laptop te zetten die aan het einde van de vakantie de geest geeft of gestolen wordt. Dan heb ik al die lenzen voor niets meegesleept.

En zoals al geschets, ik heb een maximum van 15kg bagage voor de binnenlandse vluchten. Hoewel ik lees dat dit enigzins flexibel is door bijvoorbeeld de 500 aan je schouder te hangen. De 500 zou natuurlijk weer een prima backup zijn voor de 100-400 als daar iets mee zou gebeuren. Maar lenzen zijn redelijk robuust.

Enige backup waar ik weinig mee kan is de laptop zelf. Als die het begeeft ben ik overgeleverd aan de dan nog beschikbare capaciteit van mijn CF kaarten. Of eventueel locaal aanwezige alternatieven.

denoontje

op mijn safari had ik bij

een 50D met 100-400, 24-105 en een 10-22

Wisselen heb ik niet veel gedaan...meestal zat alleen de 100-400 erop.
De 24-105 is handig als je het dier echt dicht kan benaderen,
10-22 voor af en toe een landschapje

Nadat alles helaas was gestolen heb ik deze zelfde kit terug gekocht alleen nu met een 7D.
Voor mij is dit een prima reisset. Heb ik de 2e body gemist...mmm nee niet echt.

Je moet uitklijken dat je straks de dieren niet alleen via glas of op een laptop hebt gezien, maar ook in het echt!



Nadel van dieren: ze staan niet stil en dan is de vraag of je wel een vaste focus wil hebben.....

Cyrus·

Citaat van: GH op januari 19, 2012, 10:06:53
Nadeel van de 7D+24/105 is dat ik dan geen groothoek ga hebben. En voor de landschappen en foto's van de lodges wil ik die eigenlijk wel hebben. Als ik alleen een 7D (of twee) ga meenemen zal het 10-22 + 100-400 worden, eventueel met de 500.

Dat is niet handig hoor.... het gebied tussen 22mm en 100mm ga je enorm missen, dat is niet op te vangen met een paar stappen vooruit of achteruit.

Als het beperkt moet qua bepakking, zou ik voor een 10-22, 24-70 (oid) en een 70-200 F/2.8 gaan, met 1 à 2 teleconverters (in ieder geval een 2x maar ook eventueel een 1,4x om wat meer lichtsterkte te behouden tussen 200mm en 300mm. Immers: hoe hoger de TC-factor, hoe meer stops lichtverlies.

Als je de 100-400 al hebt, zou ik voor een 10-22, 24-70 (oid) en die 100-400 gaan. Dat lijkt mij op zich voldoende. Eventueel een 1,4 TC mee (kom je op 560mm max met slechts 0,4 stop lichtverlies).

En wat Christiaan al aan gaf: 1 extra body is zát, het moet wel vreemd lopen als er 2 bodies sneuvelen.
Groeten,
Edwin

GH

Citaat van: denoontje op januari 19, 2012, 12:41:41
op mijn safari had ik bij een 50D met 100-400, 24-105 en een 10-22

Eigenlijk wat ik hier ook heb liggen :-).
Ik ga een tweede body waarschijnlijk ook niet heel erg missen, hoewel het wel handig is om bijvoorbeeld snel de 2e body met de 24-105 te kunnen pakken mocht er iets dichtbij zitten. Maar als backup zie ik het als noodzakelijk.

Een vast brandpunt brengt ook een bepaalde rust. Weer één handeling minder. Plus toch wel kwalitatief beter en best een verschil in de focussnelheid.

Ik denk dat ik in ieder geval ga uitkomen op een 7D/100-400 en 5D/24-105. Dan dek ik het meeste wel af.
En dan blijf ik nadenken over de 400/2.8 II (met 1.4x) of de 500/4. Hoewel het extra gewicht waarschijnlijk toch de spelbreker gaat zijn. Ik heb dan ook nog een nieuwe tas/rugzak nodig. Totaal 4kg extra.....

GH

Citaat van: CyrusOne op januari 19, 2012, 13:40:49
Eventueel een 1,4 TC mee (kom je op 560mm max met slechts 0,4 stop lichtverlies).
En wat Christiaan al aan gaf: 1 extra body is zát, het moet wel vreemd lopen als er 2 bodies sneuvelen.

Helaas gaat de 1.4x een hele stop lichtverlies opleveren en dan komt ik uit op f8. En dat is voor het focussen weer niet lekker. Ook vrees ik dat de kwaliteit hard achteruit gaat.

Twee bodies is ook voor mij genoeg. Ik kan alleen door een 5D mee te nemen mijn 24-105 beter gebruiken. Bespaar ik weer door de 10-22 niet mee te nemen, en het gat tussen 105 en 100 (met de 1,6 cropfactor) is niet echt schokkend.
Gaat er dan iets mis met de 7D dan mis ik wel wat lengte in de 100-400. Dan is die 400gr van de D30 die ik nu als backup gebruik best acceptabel. Alleen jammer dat die een andere batterij gebruikt :-(.
Maar het zal wel bij 2 bodies blijven schat ik zo..

Helpt trouwens wel er nog eens goed over na te denken.

Starred


R


GH

#1761
Inderdaad, die gaan niet passen :-)

En eigenlijk is de conclusie dat meer mm's beter is...dat is ook de reden dat ik de 500/4 nog steeds overweeg (de 600 en 800 zijn natuurlijk nog beter als aanvulling van de 100-400, alleen dat gaat gewichtmatig helemaal niet werken).

TheSpeedSkater

Citaat van: R op januari 20, 2012, 18:19:21
Gaaf, nu nog het goede merk ;)

Hoezo? ;)
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Tube-freak

Volgens mij is dat het "goede" merk.  :D
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

GH


Rob Eric Blank


Rob Eric Blank

Vandaag even kijken voor de Nikon TC2.o III.

Moet scherper zijn dan de 1.4 II.

Met de 300mm een lekkere combo.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GH

Citaat van: Rob Eric Blank op januari 21, 2012, 10:24:18
IK, zwarte telelenzen.....

Ik zag het... vooruit, daarvoor zou ik het ook doen :-).

R


TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

VlisChris

Sinds wanneer ben jij over op Nikon dan?
Dacht dat je met Canon fotografeerde. Niet dat het veel boeit hoor, maar vroeg het me zomaar eens af.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog


GH

De Canon 5D2 is aangeschaft.... geweldige kwaliteit.