Schermen ? Is dat nodig ? Ja natuurlijk ;)

Gestart door J.A.F._Doorhof, oktober 1, 2023, 08:03:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat gebruik je als scherm.

De muur
2 (6.5%)
Een bewerkte muur
0 (0%)
Mobiel handmatig scherm
1 (3.2%)
Rol scherm
5 (16.1%)
Tabtebsioned
3 (9.7%)
Vast scherm
16 (51.6%)
Special purpose scherm (black diamond, daglicht etc)
4 (12.9%)

Totaal aantal stemmen: 31

J.A.F._Doorhof

Geloof het of niet maar het scherm word bij projectie vaak amper aandacht aangegeven.

Toch bepaald het scherm voor het grootste deel je beeldkwaliteit.

Persoonlijk geven we altijd het advies om een goed scherm te kopen aangezien die vaak meerdere upgrades van de projector overleefd.

Wat heb jij hangen of staan ?
Wij gebruiken al jaren een projecta/salute matwit scherm. Dat was toen een van de dikste en redelijk dure doeken maar hangt nog steeds perfect en zelfs 4k resolutie word zonder probleem weergegeven. Plus geen vreemde vervormingen in de hoeken en zijkanten door opstaande randen.

Doordat we een tv achter het scherm hebben is vast hier niet mogelijk en aangezien ze dit materiaal niet meer leveren zou een nieuw scherm tabtensioned worden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Ik heb nu een Hivilux scherm, wat mij betreft onverslaanbaar voor het geld.
Maar heb toevallig 2 weken geleden een Stewart scherm besteld ^^ het nieuwste studiotek G4 scherm.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Hier een Stewart (DeLuxe, breedste frame) fixed screen.
En heb twee doeken... de StudioTek 130 G4 en de StudioTek 100

Kost een enorme bak centen maar dan heb je wel het beste wat op de markt te krijgen is.
Ze zeggen wel eens:  'You date your projector but marry your screen'   :pompom:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Sjaak_Banaan

#3
Op dit moment nog een 3m breed vast DIY-scherm van Lycra, maar hoop een keer een mooi AT scherm ergens op de kop te tikken. Merk met dit scherm dat de lichtopbrengst niet hoog genoeg is of op het randje zit en een hele enkele keer zie je moiré.
We zijn nog veel bezig met schuiven en testen van o.a. nieuwe sub-opstellingen, dus wacht nog even met de aanschaf van een AT-scherm met hogere gain totdat ik echt tevreden ben over het geluid. Zou zomaar kunnen dat de definitieve opstelling om een kleiner scherm vraagt.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

denoontje

Na een diy scherm: licht grijs (projecta meen ik)  materiaal in een woonkamer, een wit lumene vast scherm gehad in de dedicated ht. Die Lumene hangt nu bij een forumgenoot.

Nu over op een wit 16/9 handmatig horizontaal masking scherm van ws spalluto.
Ik kan dus masken naar alles binnen 16/9 en 1:2.35 waarbij de breedte gelijk blijft.

Fijn, daar we ook F1 en moto gp in de bios kijken  :headbanging:  :headbanging:
Schermafmeting gemaximaliseerd qua hoogte en breedte.

Mc T

..gisteravond alle 36 stoelen bezet voor de film 'Ome Cor' Met zicht op ons 2.4:1 diy scherm/ 420cm breed met de de hoofden op de eerste rij op 3,5m afstand. HD, geen 4k helaas maar zeker geen klachten ontvangen.

We zijn heel tevreden met het budget vriendelijke doek dat we gebruiken: Gerriets Front Projection Screen OPERA® white perforated (deze doeken worden ook gebruikt in de zalen van Eye Amsterdam). Tot op heden geen klachten ontvangen over de zichtbaarheid van de perforatie bij de bezoekers op de voorste eerste rijen. Er zit net even wat stretch in het materiaal en dat maakt het opspannen goed te doen is en mooi op spanning blijft (met nietjes hebben we het doek op het frame bevestigd, metalen u-kabelgoten met daarop stroken 12mm mutiplex gelijmd en geschroefd). Moeten het doek we 's vervangen omdat het misschien toch eens gaat doorhangen of omdat er een kindervingertje doorheen heeft geprikt zou dat een mooie gelegenheid zijn om de micro perforated te proberen. Daar we tevreden zijn over dit scherm en dan die net even hogere prijs er wel voor over hebben in het vertrouwen dat het ook een topper zal zijn. Het effect op het geluid valt alles mee en laat zich makkelijk compenseren (de speakers hangen niet recht/ onder een hoek achter het scherm. Beide doeken hebben geen zwarte achterkant, wel verkrijgbaar met een zwarte achterkant, de micro niet.   

williams

#6
Hier hangt ook naar volle tevredenheid een 235/1 Stewart StudioTech Delux 130 G4 in een fixed frame en dit was een waardig upgrade t.o.v. Carada 😊
En ben het zeker eens met Frank dat een scherm voor een groot deel bepalend is kwa beeldkwaliteit .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Raymen

#7
hier een screen excellence neo  120 inch 4k transparant scherm fixed aan de muur
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Vande

Hier een Adeo Reference Grey 100" tabtension motorised hangen.
Niet goedkoop maar wel zijn geld waard.
Lexicon RV-6, Lexicon LX-5, KEF Reference 205, Kef 202C Reference, KEF Reference 201,2xKEF 40B Reference, KEF Reference 70, 4x KEF CI-200 Atmos,Transparent Powercords, van de Hul Magnum, van de Hul interlinks, Panasonic 824, Sony XW5000, Adeo 100" Reference Grey, Zidoo Z9S, Apple 4k 2022 CineMike

squeek

Projecta matwit. 2,8m breed.met velours randen. Heb ik nu zo'n 10 jaar denk ik. Nog steeds strak gespannen. Dit is mijn 4de scherm in 20 jaar projecteren. Mijn eerste was een 1,8m breed rolscherm. Na enkele jaren was dit zo gekruld dat ik mijn eerste spanscherm kocht van 2m breed. Met metalen randen. Nadien verkocht voor een scherm van 2,4m breed met velours randen, en toen ik verhuist ben heb ik nog een maatje groter kunnen gaan. Kijkt heerlijk.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Robbo

Al 17 jaar een Stewart Studiotek 130 tab tensioned met extra blackdrop.
Hangt zeer fijn tot op 30cm van de vloer. 

Een keer de motor vervangen onder garantie na 7 jaar. Meteen ook maar het zwarte kader opnieuw ingetekend want ik die was wat scheef ondanks de tab tensioned.  Kreeg van Stewart hiervoor netjes de juiste zwarte verf en een speciaal kunststof kwast.

CineSmurf

Mijn scherm hangt al weer een jaar of 15 denk ik. Gebouwd door een van de forumsponsors indertijd (even kwijt wie dat ook al weer was). Dikke zwarte veloursrand er omheen. 140x240 volgens mij ongeveer.

Meteen even een vraagje: moet je zo'n scherm nog onderhouden? Schoonmaken ofzo? Stoffer erover? poetsen?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

Indien niet nodig niets doen.
Bij vlekjes even info zoeken bij de leverancier, niet alle coatings zijn gelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"